Ryggsäck 2020/21 MTB

Sluggo112

Medlem
Ryggsäck 2020/21 MTB
Tjaba!

Jag håller på och kollar lite efter en ryggsäck då jag tycker det skulle vara vettigt att kunna få med sig lite saker när man ska ut 😊
Tyvärr så verkar det vara dåligt med butiker som har flera modeller i lager så man kan testa sig fram vad man gillar bäst.. Så jag tänkte höra vad ni har för tankar, idéer och erfarenheter?

Det första jag funderar över är vilken storlek man vill ha? Man vill ju inte att det känns klumpigt men samtidigt vill man ju kunna få med sig lite saker man kan behöva om man är ute en heldag 😊 jag har kollat på antingen runt 9l eller runt 15l så frågan är om det är stor skillnad i "kumpighet" där?

Sen är frågan om man ska köpa en med ryggskydd i eller om det bara är onödigt och det är bättre att ha ett "riktigt" direkt på kroppen när man ska ut och köra på stökigare ställen? Då kan man ju även använda ryggskyddet utan ryggsäck samt att ryggsäcken kanske är smidigare om man använder den till annat än cykling?

Jag har fastnat för uswe:s alternativt coxa:s ryggsäckar då jag tycker deras lösningar med remmarna verkar vettig, jag har lyckats testa uswe airborne 9l vilken kändes bra men samtidigt är jag osäker om den kanske känns lite liten så det är värt att gå på 15l modellen istället, dock har jag inte hittat någon butik som har den i lager så man kan testa den på ryggen

Så vad säger ni om följande modeller eller har ni något bättre förslag?
Uswe airborne 9
Uswe airborne 15
Uswe patriot 15 (ryggskydd)
Coxa m10
Coxa m18

Mvh Jimmy

Makten

Aktiv medlem
Ryggsäck 2020/21 MTB
Hur ofta kör du långa respektive korta turer? Själv kommer jag aldrig mer befatta mig med ryggsäck annat än när det är absolut nödvändigt, efter att ha börjat med midjeväska. Även den räcker för 3-4 timmar i skogen med rast, lite matsäck och +ANNAT. Men ska man vara borta hela dan är förstås en ryggsäck vettigt.

Waylost

Aktiv medlem
Ryggsäck 2020/21 MTB
Jag köpte mig en Uswe patriot 15 i somras, Nu är jag lång så den skyddar inte hela ryggen. Men är nöjd med den i övrigt, sitter där den ska även i stök.

Boman92

Medlem
Ryggsäck 2020/21 MTB
Jag kör Uswe patriot 15, Remmarna tycker jag är mycket skönare än dom "vanliga" och den sitter bra på ryggen oavsett hela tiden, Körde med min på bikepark också utan att jag tänkte på att jag hade den där. Men som sagt så täcker ju inte ryggskyddet hela ryggen, Men istället har man ju alltid lite skydd och har man hårda grejer i ryggsäcken så stoppar ju de lilla ryggskyddet dom grejerna att skada en också! Det går ju även att ta bort när du väl vill ha en riktigt ryggplatta under väskan istället :)

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Ryggsäck 2020/21 MTB
Jag är nöjd med min Deuter Bike 14, men det betyder inte att jag ändå alltid helst cyklar utan. (Har liten ramväska och verktygsflaska, men väskan behövs ju om jag vill ha med civila kläder, termos eller mat.)

Så absolut liten som möjligt måste nog vara grundprincipen.

Sluggo112

Medlem
Ryggsäck 2020/21 MTB
Hur ofta kör du långa respektive korta turer? Själv kommer jag aldrig mer befatta mig med ryggsäck annat än när det är absolut nödvändigt, efter att ha börjat med midjeväska. Även den räcker för 3-4 timmar i skogen med rast, lite matsäck och +ANNAT. Men ska man vara borta hela dan är förstås en ryggsäck vettigt.
Det är väl framförallt under lite längre turer samt kanske om man är iväg till någon bikepark som man vill ha möjlighet att ha med sig saker 😊

Jag gör även av med rätt mycket vatten när jag cyklar så att få med det i ett värdesystem vore kanon 👌

KUDO sitter bra och har level 2 skydd som går att använda utan ryggan.
Tung men det får man ta
Antar att du menar camelback kudo 😊 den var betydligt tyngre än dom andra, men ett bra skydd väger ju framförallt mer 👌 vad tycker du är dom största för och nackdelarna med den?

Jag köpte mig en Uswe patriot 15 i somras, Nu är jag lång så den skyddar inte hela ryggen. Men är nöjd med den i övrigt, sitter där den ska även i stök.
Kul att höra! Hur lång är du? Du upplever inte att den blir klumpig i 15l utförandet? 😊

Jag kör Uswe patriot 15, Remmarna tycker jag är mycket skönare än dom "vanliga" och den sitter bra på ryggen oavsett hela tiden, Körde med min på bikepark också utan att jag tänkte på att jag hade den där. Men som sagt så täcker ju inte ryggskyddet hela ryggen, Men istället har man ju alltid lite skydd och har man hårda grejer i ryggsäcken så stoppar ju de lilla ryggskyddet dom grejerna att skada en också! Det går ju även att ta bort när du väl vill ha en riktigt ryggplatta under väskan istället :)
Det låter ju kanon! Skulle du säga att det är värt att lägga dom extra pengarna på en patriot med ryggskydd istället för att bara köpa en airborne?
Och då antar jag i och med ditt svar att du inte upplever 15l som för stor och klumpig? Hur lång är du Btw så man kan jämföra där 😊

Jag är nöjd med min Deuter Bike 14, men det betyder inte att jag ändå alltid helst cyklar utan. (Har liten ramväska och verktygsflaska, men väskan behövs ju om jag vill ha med civila kläder, termos eller mat.)

Så absolut liten som möjligt måste nog vara grundprincipen.
Där är jag helt med! Man vill ju helst vara utan men när man väl har väska vill man ju få plats med lite saker så att det är värt att faktiskt ta med sig väskan 😊

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ryggsäck 2020/21 MTB
Har några olika men den som absolut oftast får hänga med de gånger jag verkligen måste ha ryggsäck är på 9 liter och den är egentligen onödigt stor. Plats för 3 liter vatten. Hade jag letat ny hade jag kikat runt 6-7 liter packmöjlighet max + eventuell blåsa.

Berk

Aktiv medlem
Ryggsäck 2020/21 MTB
Jag kör nästan alltid med Deuter Race 8L, som jag känner nästan inte. Var så nöjd att jag köpte till en Deuter Race X 12L som är bara 1-2 cm större i varje dimension, men den känns mycket och vill jag egentligen inte köra med, men behöver då och då när jag tar med saker till sonen. Vet inte om det är samma vid andra tillverkare.

ambientzz

Aktiv medlem
Ryggsäck 2020/21 MTB
Jag kör en Evoc FR Lite Race 10L. Använder den på alla turer som kräver mer vatten än de 70cl som jag kan ta med på flaska. Väldigt smidigt att dricka ur vattenblåsa och känns bra med ryggskydd. Sitter skönt/tight och glöms snabbt bort. Men blir trots allt lite svettigt på ryggen vid varmare temperaturer, men det kompenseras med potentiellt 3 liter vatten i blåsan ;)

SocialGimp

Aktiv medlem
Ryggsäck 2020/21 MTB
Lite otippat var jag inne på Norröna i Gbg o dom hade faktiskt 2 modeller som var väldigt genomtänkta. Kanske lite väl avancerade. Plats för ryggskydd o blåsa. Bara som ett annorlunda alternativ, har ingen själv.

Ryggsäck 2020/21 MTB
Funderar lite i samma banor. Kommer nog satsa på en sån här. https://www.terrang.se/se/essential-pack-mkii
Har genomgång för vattenbladder, plats för en termos, verktyg, slang, första förband osv. Med Molle-Pals kan man ju klämma dit vad man vill utvändigt om det blir trångt. Har flera Tasmanian Tiger ryggsäckar sedan innan. Grym kvalität, kanske inte så vanliga i cykelsammanhang, mer taktisk och vandring osv.

thomalin

Aktiv medlem
Ryggsäck 2020/21 MTB
Provat både coxa och uswe men tyckte de satt för hårt över bröstet, kör nu med två olika stl av evoc, sitter grymt bra på och skyddar hela ryggen. Är nog ett val och smaksak mellan lite orörligare höft vs tryck över bröstkorgen. Fast evoc skyddar bättre om det är prio.

SIE

Aktiv medlem
Ryggsäck 2020/21 MTB
Jag har med en Camelbak KUDU 20. Svinnöjd, vikten är inget jag funderar på när jag är ute då jag inte direkt är ngn XC-blixt. Du kan ju spara några gram genom att plocka ur själva plattan om du vill. Smidigt att kunna använda ryggskyddet separat de få gånger jag kör park. Risk att plocka med hela bohaget då man får plats med riktigt mycket. Jag köpte min för 1300kr på kampanj vilket nog kan anses vara ett klipp.

jonte987

Aktiv medlem
Ryggsäck 2020/21 MTB
Antar att du menar camelback kudo 😊 den var betydligt tyngre än dom andra, men ett bra skydd väger ju framförallt mer 👌 vad tycker du är dom största för och nackdelarna med den?
+
Lvl 2 skydd som kan användas utan ryggan
Sitter bra, tyngden känns inte
Nån tidning tyckte den satt bättre än någon annan inkl ryggor utan skydd.

-
Tung
Svettig - ja men blir nog skapligt svårt att undvika,

Jacke89

Aktiv medlem
Ryggsäck 2020/21 MTB
Har en billig Force rygga köpt från cykelgear om jag minns rätt, för flera år sedan. Används varje vecka.

otroligt smidig känns knappt att man har ryggsäck om man inte packar tungt då 🙃 Får med sig en del utan att varken vara för liten eller för stor. Bra med Flertalet spännen.
10L

Bilagor

Senast ändrad:

Mtb-ninja 4

Ny medlem
Ryggsäck 2020/21 MTB
Har denna och är nöjd utan att provat nått ”värre”. Måste väl räknas som rätt prisvärd då ord pris är 599kr å enligt mej är väldigt mycke rygga för 224kr.
4DCF4C5D-5B5D-4437-BDE3-AAD4EE647EE4.png

Boman92

Medlem
Ryggsäck 2020/21 MTB
Det låter ju kanon! Skulle du säga att det är värt att lägga dom extra pengarna på en patriot med ryggskydd istället för att bara köpa en airborne?
Och då antar jag i och med ditt svar att du inte upplever 15l som för stor och klumpig? Hur lång är du Btw så man kan jämföra där 😊
Jag tycker denhär är smidigare än min gamla som var 6-7l, Gillar att de bara är ett spänne och då sitter den även bra utan att den åker runt på ryggen. Som sagt är väl ryggskyddet lite mesigt om man jämför med ett riktigt. Men jag tror ju även att de är bra med ryggskyddet om du tex har pump o verktyg i väskan när du vurpar! Så jag skulle rekomendera ryggskydd 🙂 Jag kör med en 2l vattenpåse i väskan! Tycker de blir för lite med en vattenflaska + att dom gånger jag kört med vattenflaska flyger den oftast bort så de har jag slutat med 😅 Den har även så många bra fack i sig så man kan stuva in alla grejer så att dom inte flyger runt i ryggsäcken, De gör väl den mer stabil också :) Och mycket lättare att hitta allt! Jag är 187cm 78kg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer