Ryggsäck för cykelpendling

roding

Medlem
Hej hej,
Ska börja cykelpendla några gånger i veckan, ca 13km enkel väg och är ute efter en bra ryggsäck att pendla med.
Budgeten ligger på max 1500:- och den ska vara mins 20L, datornfack då den kommer komma åka med varje gång och gärna möjlighet att förstora om man behöver ha med sig mer grejer någon gång. Jag har kollat runt lite och är sugen på en Osprey Radial eller Osprey Metron

Ni som elitpendlar dagarna i ända, vilken ryggsäck använder ni er av?

Alla tips är välkomna!

pommer

Medlem
Hej.
Har cykelpendlat med en osprey talon 22 året om i nästan två år, och den funkar mycket bra. Största fördelarna tycker jag är att den är vattentät på riktigt och fickorna på sidorna. Det som stör lite är att häng öglan vill fastna i vredet bak på hjälmen. Sedan är det ju bara ett stort fack.

Jocke1970

Aktiv medlem
Jag kör Escapist 32 när jag behöver ha med mig massa extrakläder. Annars en 10-liters.
Escapist finns även 18L & 25L

Hur stor dator har du? Har märkt att dator kan vara lite knepigt i rygga, men det beror förmodligen mer på att min har en herrejösses-skärm...

D

Deleted member 43681

Guest
Finns massor av inlägg i halvgamla och inte så gamla trådar att läsa så länge. Här är ett urval jag sökte fram nyss:

roding

Medlem
Jag kör Escapist 32 när jag behöver ha med mig massa extrakläder. Annars en 10-liters.
Escapist finns även 18L & 25L

Hur stor dator har du? Har märkt att dator kan vara lite knepigt i rygga, men det beror förmodligen mer på att min har en herrejösses-skärm...

Just nu är datorn en Macbook Air men den kan bli en lite större längre fram.

roding

Medlem
Finns massor av inlägg i halvgamla och inte så gamla trådar att läsa så länge. Här är ett urval jag sökte fram nyss:

Tack!
Sökte såklart innan jag skapade tråden men lyckades inte. För dåliga skills helt enkelt. Tack så mycket!

D

Deleted member 43681

Guest
Själv använder jag Haglöfs Backup som har ett separat datorfodral med tjock skyddande stoppning i ett separat fack närmast ryggen. Finns både för 17" och 15" med volym på 28 resp. 23 liter.

DanielS

Aktiv medlem
För pendling och om man tänker sig att ta hem datorn varje dag så är ett separat laptop-fack bra, och ännu bättre om det är åtkomligt utifrån som ett separat fack. Jag gillar också att ha regnkläder och mobil/kreditkort lätt åtkomligt då inte alla cykelkläder har bra fickor för detta. För pendling så tycker jag att ett midjebälte på ryggsäcken bara blir besvärligt så det har jag gärna avtagbart.

Själv har jag en Osprey Momentum 32L. Massor av fack och remmar (inkl laptop-fack med separat dragkedja vilket är praktiskt) men jag använder inte hälften. Tyvärr ej vattentät så måste ha ett regnskydd vid dåligt väder. Och den är oftast för stor och de få gånger jag behöver mer utrymme så är den så klart för liten.

När vi återvänder till att jobba från kontoret (när det nu blir) måste jag antagligen släpa min 2.2kg 15.6" laptop hem varje dag och då blir det tungt på ryggen (kanske varit bra med ett ordentligt midjebälte då :-)) så jag har skaffat mig en pannier-väska jag tänkte testa ett tag.

Den senaste ryggsäck jag skaffade var en Deuter Speed Lite 12 som jag köpte för att det var tillräckligt liten för att fungera som "personal item" på flyget och dessutom lättpackad om man vill ta med den som lätt dagsturssäck i det incheckade bagaget. Den är väldigt trevlig och bra kvalitetskänsla. Nästa gång jag behöver en större ryggsäck ska jag nog kolla om dom har något i sortimentet som kan passa. Den har något som gör mig glad när jag använder den, något som Osprey-ryggan saknar..

Vegan

Aktiv medlem
Jag kör med en Deuter race exp air, vilken går att expandera ett par liter. Inbyggt regnskydd och i och med konstruktion med nät + avstånd till ryggen upplever jag den som betydligt luftigare än en ryggsäck som ligger an mot ryggen. Har kört med 13" bärbar, matlåda, verktyg + lite kläder utan problem. Har en gång kört 7 kg äpple, det gick men var inte kul. Större dator kan gå men då kanske inte mycket mer än lite kläder.

KjellF

Aktiv medlem
Jag pendlar 2 * 21 km två gånger per vecka men ofta blir det lite längre på hemväg. Jag har två cykelalternativ en pendlarracer och en sporthybrid, bägge med pakethållare och datoranpassad väska. Det är skönt att slippa ryggsäcken och att sitta lite mer upprätt i Stockholmsstöket. På 42-44 minuters cykling (beror på vind, dagsform och virriga medtrafikanter) förlorar jag kanske en minut på hybrid jämfört med racern.

Om du har en lämplig cykel blir kombinationen pakethållare och cykelväska inte så dyr och borde komma in i din budget.

Edit: Kompletterade med lite mer info.

Senast ändrad:

yonsson

Aktiv medlem
Enda ryggan jag haft till mc och cykel och varit nöjd med är en Kriega. Allt är på riktigt anpassat för sitt-position, sitter kanon och har smart förvaring.

glitch

Aktiv medlem
Har en stor Escapist men hade inte köpt om den. Jag saknar laptopfack och jag saknar funktionen att ryggan kan stå av sig själv.
Radial har båda dessa vad jag förstått.
Annars en bra funktionell rygga men just för jobbpendling finns förbättringspotential.

tobiascyklar

Aktiv medlem
Finns många bra ryggsäckar.... Jag har osprey momentum ca 20-22 liter, bra datorfack, funkar bra om jag inte har mycket grejer, då tar jag osprey escapist 32 (eller ännu större i vissa specialsituationer, 45 litet behövs ibland-triathlon efter jobbet ;-)), och ofta klarar jag mig med en säck från Lidl på 16 liter, men mindre än så funkar inte. Matlåda, byta ut garderoben på jobbet, frakta nåt-16-20 liter behövs. Utan garderob på jobbet skulle jag säga 30 liter

SIE

Aktiv medlem
Denna har funkat för mig i några år och skriker dessutom inte sporty-spice, vilket kan vara antingen bra eller dåligt beroende på användaren och övrigt kit.
Det enda som saknas är flaskhållare i mesh på sidorna.

patten

Aktiv medlem
Har precis kört slut på min Haglöfs ligt evo. Kikat runt på en del ryggsäckar för att hitta något som passar mig. Datorn åker inte med allt för ofta, således ingen prio för min del men har ändå kikat på ryggsäckar där dator kan packas med i separat fack. Jag var mest inne på en North Face Jester som jag tyckte såg smidig ut, kikade även på några andra som nämnts tidigare i tråden. Testade den i butik och den föll mig inte helt i smaken. Det landade i en som jag inte ens kollat på och som var väldigt billig, Everest Hiking bp27, mest för att den satt bra på min rygg och rent funktionellt bör den funka utan större bekymmer. Får se om hur den är sen när jag väl testat den i skarpt läge.

Inzah

Medlem
https://www.thlp.se/product/commuter-rolltop/ Kan, om man vill, hamna inom budget. Hög kvalitet och utformade för cykling i åtanke.
https://www.urbanbikewear.com/vasko...kar/chrome-urban-ex-rolltop-28l-backpack.html Lite över budget, men värt några extra slantar. För Chrome finns det säkert butiker som säljer till något lägre pris om man letar.
Har haft flertalet ryggsäckar men siktade in mig på liknande gjorda för cykelbud, ångrar inte en krona. Finns fan inget värre än nån halvslängig Kånken som inte vill sitta still eller har avlastningsband över bålen när man ska pendla och det regnar och allt är skit och man hoppas att man blir påkörd.

JockeS

Aktiv medlem
Väcker liv i denna.
Då frugan nu också är ute efter en ryggsäck då hon går/cyklar varje dag till jobbet numera, så letar jag efter en ny väska åt henne så jag får ha min ifred.

Kraven är följande:
Diskret.
Relativt liten. Ska rymma något ombyte och en smoothieflaska, ibland en ipad också. Så ca 10-15 liter.
Vattensäker. Hon har ca 20-30 min enkel väg och går oavsett väder *applåder*, Hon vill inte krångla med plastpåsar m.m. så väska får gärna tåla rätt mkt vatten.

De flesta väskor jag hittar är alltid rätt stora, över 20 liter.

Jacke89

Aktiv medlem

Jag har typ en sånhär fast äldre. Riktigt nöjd sitter som ett smäck, känns knappt att man har på sig den. får plats med en matlåda och nått litet klädesplagg, sen är de fullt.

Oskar

Aktiv medlem
Väcker liv i denna.
Då frugan nu också är ute efter en ryggsäck då hon går/cyklar varje dag till jobbet numera, så letar jag efter en ny väska åt henne så jag får ha min ifred.

Kraven är följande:
Diskret.
Relativt liten. Ska rymma något ombyte och en smoothieflaska, ibland en ipad också. Så ca 10-15 liter.
Vattensäker. Hon har ca 20-30 min enkel väg och går oavsett väder *applåder*, Hon vill inte krångla med plastpåsar m.m. så väska får gärna tåla rätt mkt vatten.

De flesta väskor jag hittar är alltid rätt stora, över 20 liter.
Den här är vattentät på riktigt: https://www.addnature.com/exped-cloudburst-15-backpack-M508387.html?vgid=G413277&cgid=236176

MrSthlm

Aktiv medlem
Den här är en helt ok lätt budgetpendlarryggsäck (regnskydd följer med den stora åtminstone, frågetecken för den lilla).

15 liter

30 liter

Topp