Ryggskydd som man inte svettas ihjäl i?

jonte987

Aktiv medlem
Jag har bara sett POC (air?) som verkar göra nån skillnad. Jag svettas rätt bra in min rygga

EDIT Ja, det var nedan jag menade

AX3L

Aktiv medlem
Det är riktigt bra, kör med det själv! Väldigt följsamt och fint, lätt att tvätta.. Bra skit helt enkelt :)

Jannebozz

Ny medlem
På längre turer kör jag med en Evoc FR trail ryggsäck med inbyggt skydd. Det tycker jag funkar bra.
Funderar även på ett separat ryggskydd men då man oftast cyklar på vår/sommar/höst och det snabbt blir varmt i skogen så vill iaf jag sällan ha mer än 1 tröja. Dom ryggskydd jag haft hittills kräver oftast en undertröja (för att undvika skav).
Kräver POC skyddet undertröja? Eller kan det vara värt att satsa på tex Spine VPD Air Vest?

Der Kaiser

Aktiv medlem
Poc-skydden "kräver" ett lager under ja, men liksom ryggsäcken kan man helt enkelt ha det ytterst: totalt en tröja.

AX3L

Aktiv medlem
Exakt, POC-skyddet är gjort för att ha ytterst till och med. Sen kan man säga vad man vill om det rent estetiskt, men svalt och luftigt är det (så bra ett skyddande ryggskydd kan vara).

jonte987

Aktiv medlem
Finns väl inga förutsättningar att den inte skulle vara svettig på ryggen. Frågan får väl då bli om den är svettig utanför själva plattan. En del sitter med mesh väst?

edit. tex POCSpine VPD Air Vest ja

implor

Aktiv medlem
Sedan får man inte glömma säkerheten. EN1621-2 Level 2 som är den högre standarden. Man ska nog undvika level 1 om man köper nytt idag eller har specifika krav.

Senast ändrad:

yonsson

Aktiv medlem
Jag kör med denna. Svettas som en gnu, har t-shirt under. Västen är helt perforerad men blir ändå tokblöt efter en runda i värmen.

Hälsingland

Aktiv medlem
Jag har två ryggskydd avsedda för skidåkning, jag dör värmedöden de ggr jag försökt cykla i dessa. Beställde ett POC vpd nu och får se hur det är. Jag blir dock skeptisk till dess passform om det är som det skrivs att en tröja behövs för att det inte ska skava. Det är inget jag upplevt med något av mina andra, det från Dainese är en väst som är ca 20 år gammal så det låter lite b..

Jag trodde det bars utanpå tröjan för att det såg fräsigt ut 😂

unsuspected

Aktiv medlem
Jag har både ett POC VPD System torso och en Evoc protector vest lite som jag köpte först men eftersom 100% av min mtb cykling sker i park så ville jag ha bröstplata också och därför köpte jag ett POC.
Känner faktiskt inte så mycket skillnad då det ena är tjockt gummi och det andra en väst som i o för sig går att använda helt utan tröja över eller under. Är en heffaklump på 100kg + så svettas som en gris oavsett skydd eller inte.
Förövrigt är Evoc västen till salu till förmån för en nackkrage om någon är sugen.

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Jag körde med kylande tanktop under ryggskyddet. Finns väl ett gäng olika märken som har det, jag har haft både Craft och Columbia och varit nöjd med effekten.

mtb565

Aktiv medlem
Sedan får man inte glömma säkerheten. EN1621-2 Level 2 som är den högre standarden. Man ska nog undvika level 1 om man köper nytt idag eller har specifika krav.
Vad skiljer mer exakt mellan 1 och 2? Hade tänkt köpa POC VDP men det är bara Level 1. Smidigt att man kan montera på bröst skydd också.

implor

Aktiv medlem
Vad skiljer mer exakt mellan 1 och 2? Hade tänkt köpa POC VDP men det är bara Level 1. Smidigt att man kan montera på bröst skydd också.
Enkelt kan man säga level 2 släpper igenom hälften så mycket av smällen jämfört level 1.

• Level 1 protectors: The average peak force recorded below the anvil in the tests shall be below 18 kN, and no single value shall exceed 24 kN.
  • Level 2 protectors: The average peak force recorded below the anvil in the tests shall be below 9 kN, and no single value shall exceed 12 kN.[2]

Senast ändrad:

Spacekitty

Aktiv medlem
Men va fan😏

Edit. Ligger under alpint ja
Men. Det är ju den varma vintervästen, inte den luftiga plattan.

edit: det är ju snart vinter så man får väl nöja sig med det nu

Hälsingland

Aktiv medlem
Köpte ju pocskyddet och det är ju faktiskt väldigt bekvämt, glömde snabbt bort det.

Enda problemet är att midjebältet hade kunnat haft mer justermån, jag är 190 cm och 85 kg och jag är för smal kring midjan för att det ska sitta riktigt bra. Får gå till skräddaren och skarva på en bit kardborre. Strl L

mcperand

Aktiv medlem
Utan att kommentera värmen men som mångårig motorcyklist, både i skog och på bana och väg. Ryggskyddet gör mindre till ingen nytta om det inte sitter på plats under en (våldsam) krasch. Om man av värmen lockas att ha det för långt från kroppen (som i en rygga som ev inte sitter så tight) riskerar det att kana runt och inte göra sitt jobb fullt ut.

jonte987

Aktiv medlem
Jo, då är det tur att ryggorna inte är gjorda så.
Jag tror inte crasher på bana med mc är helt jämförbart. Jag tror tex alternativet till rygga på trail ofta är inget skydd, inte skinnställ

mcperand

Aktiv medlem
Jo, då är det tur att ryggorna inte är gjorda så.
Jag tror inte crasher på bana med mc är helt jämförbart. Jag tror tex alternativet till rygga på trail ofta är inget skydd, inte skinnställ
Självklart är det skillnad på att krascha i full fart i enduroskogen och i mtb-skogen och självklart är det bättre med ryggskydd än utan. Det jag ville säga är att man får se upp om man börjar offra säkerhet för bekvämlighet om man börjar lätta på ryggskyddet bara för att det är varmt.

mtb565

Aktiv medlem
Självklart är det skillnad på att krascha i full fart i enduroskogen och i mtb-skogen och självklart är det bättre med ryggskydd än utan. Det jag ville säga är att man får se upp om man börjar offra säkerhet för bekvämlighet om man börjar lätta på ryggskyddet bara för att det är varmt.

Jag förstår inte, menar du att man skulle låta det sitta löst för att det blir varmt? Gör folk så? Jag skulle tycka det är mycket mer störigt med något som inte sitter fast ordentligt än lite svett.

mcperand

Aktiv medlem
Jag förstår inte, menar du att man skulle låta det sitta löst för att det blir varmt? Gör folk så? Jag skulle tycka det är mycket mer störigt med något som inte sitter fast ordentligt än lite svett.
Precis så. Jag har sett, fler gånger än vad jag önskat (helst 0), hur vissa förare låter ryggskyddet sitta mycket lösare än det borde bara för att få in luft när de tycker att det är för varmt. Jag är starkt för att använda skydd och för att använda dem rätt. Även på mtb såklart. Tråden gör mig glad, och jag uppmanar bara till att inte slarva bara för att det är obekvämt. Tydligare?

LDG

Aktiv medlem
1. Köp valfri lätt ryggsäck med bra ventilation
2. köp ett valfritt bra ryggskydd och stoppa i, kan behöva klippas för att passa i ryggsäcken. Finns t.ex. olika varianter från D30 https://www.xlmoto.se/mc-utrustning...1649/furygan-backprotector-d3o_pid-PM-0101933

3. Cykla!

Förstår varför folk kör utan men vill man kunna ramla bekvämt utan att slå sig behövs ryggskydd!
VPD System Back kanske är bra men väldigt tungt enligt mig och gillar att ha första hjälpen, bars, däcklagning, pumpar osv med på alla turer så för mig blir det ryggsäck!

Hälsingland

Aktiv medlem
2. köp ett valfritt bra ryggskydd och stoppa i, kan behöva klippas för att passa i ryggsäcken. Finns t.ex. olika varianter från D30 https://www.xlmoto.se/mc-utrustning...1649/furygan-backprotector-d3o_pid-PM-0101933

3. Cykla!

Förstår varför folk kör utan men vill man kunna ramla bekvämt utan att slå sig behövs ryggskydd!
VPD System Back kanske är bra men väldigt tungt enligt mig och gillar att ha första hjälpen, bars, däcklagning, pumpar osv med på alla turer så för mig blir det ryggsäck!
Nackdelen med ryggskydd i ryggan är ju iaf för mig att det blir så kort. Nedre 2-3dm av ryggen är ju oskyddade. Normala ryggskydd täcker ju hela vägen.

mtb565

Aktiv medlem

3. Cykla!

Känns ganska sketchy att tillverka ett eget skydd på sätter du beskriver. Jag har redan ryggsäck med inbyggt skydd men ryggsäck känns inte optimalt vid liftåka eller kortare turer.

LDG

Aktiv medlem
Haha vad är sketchy med det? Är ju bara formen man ändrar, materialet är ju detsamma.

Plocka ut och känn på Evocs ryggskydd och fundera på hur säker du känner dig efter att ha kännt på det. Står väl dessutom att det håller för en smäll om jag inte missminner mig.

mtb565

Aktiv medlem
Haha vad är sketchy med det? Är ju bara formen man ändrar, materialet är ju detsamma.

Plocka ut och känn på Evocs ryggskydd och fundera på hur säker du känner dig efter att ha kännt på det. Står väl dessutom att det håller för en smäll om jag inte missminner mig.
Jag har inte en EVOC så jag vet inte 🤷‍♂️

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer