Ryggskydd - väst eller ryggsäck?

f1291n

Ny medlem
Jag letar efter en lättare ryggskydd för stökigare stigcykling och ev bikeparkbesök här och där.
Vad är era erfarenheter och funderingar kring väst/ rent ryggskydd (typ leatt 3df airfit ,alpinestars, poc...) vs ryggsäck med skyddsplatta (t.ex evoc fr lite) ?
Jag tar alltid med vatten, använder mest midjeväska för det men cykelryggsäck finns också (utan skydd). Funkar det att använder de ihop med en väst?

Jag har POC Spine VPD Air ryggsäck, 13 liter. Bekväm, praktisk och välventilerad. Den har inget höftbälte, men sitter relativt bra även på stökiga stigar. Jag har inte fallit på rygg ännu så jag kan inte uttala mig om hur bra den skyddar. Ryggskyddet i den är bekvämt trots att det är tjockt (tre lager) och kan tas ut när man ska tvätta ryggsäcken.

Kngl19

Aktiv medlem
Kör med en Uswe Protector med ryggskydd.
För mig handlar det mest om att det är betydligt smidigare att bara slänga på ryggan som ändå alltid är med och då ha skydd där i. Riktigt smidigt!

Känner mig själv så pass väl att hade jag behövt ta på ryggskydd separat så hade jag skitit i det ibland. Ska bara ut en kort runda etc, och nock fan är det just då man hade behövt det. 😂

mcperand

Aktiv medlem
Efter att haft ryggskydd i andra verksamheter i snart 40 år: ju närmare kroppen det sitter och inte kan flytta sig desto bättre, men ids man inte ta på sig västen varje gång är ryggan bättre. När man väl kraschar så kraftigt att ryggskyddet är mer need än nice så är det långt ifrån säkert att en packad rygga sitter kvar där den ska för att skydda.

Så, tänker du vara noga varje gång så välj västen, om du vet med dig att det finns en risk att du kommer slarva med västen välj ryggan.

stigfinnare

Aktiv medlem
Min USWE Protector sitter där den sitter, även om en väst under jackan kanske går att få mer exakt. Sen tänker jag att extratröjan och vattenpåsen i ryggan är ju ytterligare dämpning vid ett fall också.

mcperand

Aktiv medlem
Min USWE Protector sitter där den sitter, även om en väst under jackan kanske går att få mer exakt. Sen tänker jag att extratröjan och vattenpåsen i ryggan är ju ytterligare dämpning vid ett fall också.
Ryggskyddet ska skydda mot två saker, först och främst slag mot ryggraden men även överflex i tokiga riktningar. Påsar och tröjor kan hjälpa mot det första men inte mot det andra. Jag har sett, mer än en gång, hur ryggsäckar slits loss i lite kraftigare vurpor, när skyddet behövs som mest. Det som kan kännas som en säker och bra passform när man står still eller cyklar behöver nödvändigtvis inte vara det när det kommer betydligt större krafter i spel när man vurpar.

Men som sagt, ett skydd i en rygga är oerhört mycket bättre än inget skydd alls.

yonsson

Aktiv medlem
Vad är det för grejer du måste ha med dig när du är ute och kör? Jag har mobil, bilnyckel, multitool, vattenflaska. Multitool har jag precis köpt, har klarat mig länge utan.

För mig räcker det med byxfickor. Har visserligen bara kört park 2 ggr, men då behövs ju inte ens vattenflaska, man blir ju knappt svettig. Åka lift med ryggsäck låter också jobbigt. Kör du längre rundor så förstår jag att det kan vara skönt med rygga, men för rundor på 1-2hrs ser jag inte nyttan.

jonte987

Aktiv medlem
Har man inte flaska på hojen så....

I park är väl rygga inte perfekt men håller man lågt tempo så fungerar kudu med avtagbar säck mycket bra. Smidigt med facken på midjeremmen och mobilen på axelremmen. Inte så sugen på mobil och verktyg i fickan...

rix

Aktiv medlem
Ska du köra en tur på några timmar i 30 grader i typ Finale vill du nog ha rygga, framförallt för mängden vätska du kan ha med dig. Sen verktyg osv är gör ju oftast att lösa genom diverse smarta lösningar, men är ju också relativt enkelt att ha med sig något att äta på längre turer i ryggan. I bikepark räcker det med ryggskydd och ha en vattenflaska vid liften typ.

rix

Aktiv medlem
Vad är det för grejer du måste ha med dig när du är ute och kör? Jag har mobil, bilnyckel, multitool, vattenflaska. Multitool har jag precis köpt, har klarat mig länge utan.

För mig räcker det med byxfickor. Har visserligen bara kört park 2 ggr, men då behövs ju inte ens vattenflaska, man blir ju knappt svettig. Åka lift med ryggsäck låter också jobbigt. Kör du längre rundor så förstår jag att det kan vara skönt med rygga, men för rundor på 1-2hrs ser jag inte nyttan.
Hmm vad är det för park som man inte blir svettig i? Måste vara väldigt lågt tempo du kör i då alternativt i typ Skåne där backarna är väldigt korta?

yonsson

Aktiv medlem
Hmm vad är det för park som man inte blir svettig i? Måste vara väldigt lågt tempo du kör i då alternativt i typ Skåne där backarna är väldigt korta?
😂 Vallåsen. Det tar under 3min ner och 10min upp i liften. Eb dricka till lunchen så är man ju med i matchen igen.

SIE

Aktiv medlem

Gifflar, kaffe och sittunderlag, förutsatt att rundan är på 30+ minuter såklart.

mtb565

Aktiv medlem

Jag tycker det är skitstörande med grejer i fickorna så därför blir det ofta ryggsäck även om det är mycket mer utrymme än vad jag behöver + att då har jag ett ryggskydd med mig. Lite sugen på att prova midjeväska även om det ser lite muppigt ut.

skier

Aktiv medlem
jag kör med löst ryggskydd när jag åker downhill och kudu-ryggsäck om jag åker mer enduro-artat.
För mig skyddar inte ryggsäcken hela ryggraden, de nedersta kotorna är oskyddade, så det kan vara värt att prova lite olika modeller, iaf om du är lång.

KjellF

Aktiv medlem
Jag kör inte DH men både lite mer platt med cykel och motorcykel.
Separat ryggskydd skyddar nästan hela ryggraden medan ryggsäck bara halva ryggraden. Separat ryggskydd sitter på rätt plats när man kraschar medan en ryggsäck kan vara på någon helt annan plats även om den sitter stabilt när du cyklar.
Jag har så långt som möjligt bara mjuka och platta saker i fickorna, nycklar och verktyg kan hamna lite snett om man kraschar och jag vill inte få dem in i låret.

f1291n

Ny medlem
Tack för alla svar och tips!
Hur jag läser det är stora fördelen med ryggskydd/väst att den sitter närmare kroppen samt skyddar bättre och är att föredrar framförallt när det gäller downhill cykling.
Ryggsäcken däremot har sämre skydd men är mer praktiskt att ha med om man t.ex tar en kort sväng efter jobbet.
Har fortfarande inte bestämd mig men jag tror jag har mer nyttja av en ryggsäck. Som några har skrivit här är det lätt att slarva och lämna ryggskydd hemma på korta turer annars. Att ta med mer vatten/ snacks etc funkar också bättre med ryggsäcken.
För bikeparkbesök är det kanske värd att investera i en ryggskydd/ väst, dom kostar ju inte världen.

Emil777

Aktiv medlem
Tack för alla svar och tips!
Hur jag läser det är stora fördelen med ryggskydd/väst att den sitter närmare kroppen samt skyddar bättre och är att föredrar framförallt när det gäller downhill cykling.
Ryggsäcken däremot har sämre skydd men är mer praktiskt att ha med om man t.ex tar en kort sväng efter jobbet.
Har fortfarande inte bestämd mig men jag tror jag har mer nyttja av en ryggsäck. Som några har skrivit här är det lätt att slarva och lämna ryggskydd hemma på korta turer annars. Att ta med mer vatten/ snacks etc funkar också bättre med ryggsäcken.
För bikeparkbesök är det kanske värd att investera i en ryggskydd/ väst, dom kostar ju inte världen.
Låter bra, köp ett bra, tvättbart överkroppsskydd och en bra ryggsäck, om du inte redan har en, utan skydd.
Det ger mest användbarhet och skydd för pengarna.
Har du pengar över så hitta en luftig tröja som passar utanpå skyddet.
Jag kör konsekvent med ryggskydd numera. ---Varmt? Ja (men vafan...)
-Obekvämt/tungt? Nej (min upplevelse)
Ryggskydd har gett mig fler cykeldagar och färre rehabdagar.
Lycka till !

P.S.
Här kommer en bra sammanfattning om skydd:

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer