Ryggskyddsväst med ficka för vattenpåse.

Schreddan

Aktiv medlem
Hepp!
Kollat runt lite och det verkar (nästan bara) vara Alpinestars med sin Paragon Vest som har det.

Finns det nåt mer alternativ?

Det är alltså inte en rygga med skydd jag är ute efter, det har jag.

Schreddan sa:
Hepp!
Kollat runt lite och det verkar (nästan bara) vara Alpinestars med sin Paragon Vest som har det.

Jag har Alpinestars Paragon jacket (samma fast med korta armar å axelskydd) och det är väldigt jobbigt att få ner en vätskeblåsa samtidigt som ryggplattan. Det är mer en antingen-eller-situation.

ceel sa:
Schreddan sa:
Hepp!

Jag har Alpinestars Paragon jacket (samma fast med korta armar å axelskydd) och det är väldigt jobbigt att få ner en vätskeblåsa samtidigt som ryggplattan. Det är mer en antingen-eller-situation.

Det lät ju klart obra... tack för input!

+ 1 på Alpinestars Paragon jacket, men du kan ej ha den största vattenblåsan. men sitter grymt bra för övrigt och fickorna tar det mesta du behöver. Trendurotejpa slangen och du är kittad du kan bli =)

har en paragon jacket, vet inte om det finns olika då jag får i en 3l vattenblåsa (om jag skulle vilja ha så mkt vatten med ut...)

Den är dock varm och har inte passform som är optimerad för oss som tycker om att dricka öl o käka bacon när vi inte cyklar :)

Jag hade hoppats mer på att inte känna västen så mkt som jag gör (ryggskyddet ligger klistrat mot ryggen, den har inga luftkanaler endast små hål. Bra för skydd men inte för värme), har även en evoc rygga att jämföra med och jag använder den mer ofta än västen. Dock så har ju västen ett bättre ryggskydd än evocryggan.

Tretjak sa:
Hej

Inte en väst men likväl en kameleont då det i första hand är ett ryggskydd med minimalistisk förvaringsmöjligheter samt möjlighet med vattenblåsa.
Sedan kan den utökas till större förvaring så att det blir en ryggsäck.

https://www.google.se/search?q=dain...wIHWAhXsB5oKHYRqBtUQ_AUICigB&biw=1344&bih=736

Jag är väldigt nöjd med min också, kör man den utan "ryggsäcksdelen" så får man med sig multitool och pump och är den ganska sval. Med "ryggsäcksdelen" på så får man med sig det mesta.

(Dock funkar den inte så bra med min gamla camelbak-blåsa, mest p.g.a att den (blåsan) har en stor fet plastplatta på toppen.)

Jag har en paragon vest och kan utan några problem trycka ner min vätskeblåsa. Har iofs aldrig prövat med 3 liter i blåsan men 1,5-2 liter funkar fint. Västen är storlek xl vilket kanske kan göra skillnad.

Tack för förslag på andra västar och skydd!

Ang. vattenpåsens storlek så tänker jag i alla fall att 1 liter räcker för mitt behov. Men visst får man ner en blåsa med 2 liter vatten i gör det inget. :)

Västvarianten är intressant för att slippa ryggan.

Som jag tolkar det har man västen närmast kroppen under tröja/jacka.
Hur funkar det med slangen till vätskeblåsan då? Hänger den och slänger i kragen?

Ja, borde kanske uppdatera med hur det gick.
Jag fick tag i en Paragon-väst och testade den i helgen. Är 186cm/84 kg och har storlek large.
Den satt bra, tight men inte hårt. Vattenpåsen fylld jag med cirka två liter och den märktes väldigt lite. Slangen har ett fäste på framsidan av västen, så jag lät den vara under tröjan för det mesta och lirkade fram den när det skulle drickas. Det går nog bra att ha den framme, hängande över huvudöppningen på tröjan om man vill det.

Jag ger väst med möjlighet till vattenpåse en svullen upptumme!

Är också mycket nöjd med min väst. Den tillsammans med pump och verktyg fastsatta på ramen gör att ryggsäcken bara behöver användas vid det fåtal heldagar på cykeln det blir för min del. Så skönt att slippa ryggsäcken på de vanliga turerna

EEssin sa:
Har också en paragon vest (men i medium) och testade nyss att packa ner min blåsa. Inga problem alls!

Tänkte beställa men fundersam på storlek, EEssin vad har du för mått och hur sitter den?
Själv är jag 179cm 84kg bröst mått c:a 106cm

Tack på förhand

Dags att väcka liv i denna tråden efter 4 år ;)

Någon som vet om det finns något liknande Paragon Vest nu? Efterföljaren ser inte ut att ha plats för vätskeblåsa tyvärr. (Och den tidigare verkar vara slutsåld överallt)

Sweet protection har sin enduroväst där man ska få plats med blåsa men det funkar inte. Man får däremot plats med en flaska bak och på sidan. Kör en mjuk variant av blåstyp på 750 ml bak så man inte slår sig om man trillar.

Har inget nytt att bidra med men min Paragon lever fortfarande.
Har skurit till ett annat skydd att stoppa i, samt klippt bort sidofickorna som jag aldrig använder.
Lycka till!

Dags att väcka liv i denna tråden efter 4 år ;)

Någon som vet om det finns något liknande Paragon Vest nu? Efterföljaren ser inte ut att ha plats för vätskeblåsa tyvärr. (Och den tidigare verkar vara slutsåld överallt)

Dainese har en, Rival vest pro, men den känns mer för Enduro och rätt saftigt pris.

Tackar för input.
Min idé var att ha nåt under tröjan så att man fortfarande kan använda ryggfickorna. Annars skulle jag gått på en vattenrygga med inbyggt ryggskydd, typ en
Skärmbild 2021-04-07 094441.jpg

Så det bästa är nog att köra väst under tröjan. Tror jag. Just nu. ;)

Och man vill ju att det ska gå rejält långt ner, annars kan det kvitta.

Den där Bluegrass så riktigt smidig ut. Dainese ser alldeles för varm ut.

Jättenöjd med min alpinestars-väst, använder den mycket.

Skulle aldrig köpa via amazon om det fanns något val men verkar finnas här:

Edit: trodde du menade en sån här men inser nu att du kanske inte ville ha t-shirt-modell!

Jättenöjd med min alpinestars-väst, använder den mycket.

Skulle aldrig köpa via amazon om det fanns något val men verkar finnas här:

Edit: trodde du menade en sån här men inser nu att du kanske inte ville ha t-shirt-modell!

Näe, det är ju inte den där. Den nya modellen verkar inte ha plats för vätskeblåsa (+ jag vill ha väst, inga ärmar)
Denna är det jag menar https://happyride.se/2016/08/07/antligen-ett-smidigt-ryggskydd-happy-testar-alpine-paragon-vest/

Tillbaka
Topp