S 710/720

madcat

Aktiv medlem
S 710/720
tja alla som har polar S 710/720 jag hadde tänkt att köpa en sådan puls mätare, e de nån som har upleft problem med den eller andra underlig heter så att jag vet om dom

S 710/720
Inga konstigheter med min förutom att;

Det händer att pulsbandet glider snett, främst på gymmet, då slutar bandet sända signaler till klockan och man måste starta om pulsmätandet. Irriterande men det händer inte så ofta, speciellt inte om man drar åt bandet ordentligt. Knappast ett problem med bara den modellen...

S 710/720
Jag har en 710 och har inte upplevt några problem alls. Den funkar jättebra.

Här finns en recension av klockan. De nackdelar som lyfts fram i den är rätt banala och slutsatsen är att klockan är riktigt bra.

//Jocke

S 710/720
Hehe, det var jag som skrev den där rescensionen en gång i tiden.

Men jag skrev att nackdelarna bara var småsaker :) Fast jag tycker fortfarande att kadens sensorn sitter ruskigt utsatt på en mtb. Måste gå att lösa det bättre.

S 710/720
har 710i.

uppstått ett problem för mig med den under min 2 dagars innehav av den och det är då inte klockans fel utan att mitt ir interface som jag har hemma inte är kompatibelt med klockan, får lov att köpa polars ir interface så fungerar det.. blir till o göra det imorgon för min del.

Polars support är väldigt trevliga ifall du skulle vilja/behöva ta kontakt med dem.

Tycker att 710i är ett bättre köp än 720i då metallen enbart är på limmad som jag förstått när det finns de som metallen lossnat för.

S 710/720
Är väl inga stora grejer bara att man önskar lite till.

En sak jag saknar är att kunna sammanfoga 2 träningar till 1, händer ibland att man fipplar med knapparna och råkar stänga av och då får man 2 pass i stället för ett.

Sen skulle jag åxo vilja att på ett lättare sätt få sammanställningar av dom olika träningstyperna, det mesta går ju att få fram men man får ju fixa till det själv.

S 710/720
<http://support.polar.fi/PKBSupport.nsf/ALLDOCS/42256C2B001E0F6A42256B51002B2934?OpenDocument>
Där finns instruktioner om hur du gör 2 träningar till 1.

Fast du kanske menade att du saknar den funktionen i själva programmet typ klip och klistra.

Finns många finesser på dom sidorna t.ex hur man tar bort överflödig information när man glömt att stänga av i tid.

S 710/720
Har haft min 710i sedan Mars 2004. Klockfunktionen utan anmärkning, men jag har ett tråkigt färgskiftningsfel på plasten som skyddar LCD'n. Bara i vissa vinklar och ljus dock. Men när klockan kostar runt 3000:- känns det inte så kul! Polar Sverige säger att plasten kan vara på det sättet och att man inte kan göra något åt det...hmmm!

Den röda knappen har fastnat några gånger, men efter rengöring så funkar den bra igen.

Klockan kan visa konstiga/onormala värden om man är nära kraftiga magnetfält, t.ex högspänningsledningar. Men det tror jag ingen pulsklocka klarar... plus att manualen beskriver problemet!
Jag har hittills inte förlorat några träningsdata pga. detta. Men jag brukar få gå in och felkorrigera kurvorna med programvaran efteråt.

Så bortsett från färgskiftningsfelet så kan jag bara rekommendera denna klocka.

Vidare så brukar jag ha oflyt och få "måndagsexet" när jag köper något. Vem mer har lyckats köpa 4 st. nya UST-däck varav tre har tillverkningsfel och läcker rätt rejält...

S 710/720
Mankis: har du mailat Polar support om dina önskemål ?
De brukar vara rätt positiva till feedback och så.

Har förresten lärt mig göra rapporter, efter att ha mailat support. Så nu har jag 5 egna rapporter, kul när man vill följa upp vissa saker efteråt.

/Anders

S 710/720
Har testa pillat en del med program och det går att få ut en hel del, är väl mest att man är lite slö och vill ha det enklare.

är nog så att programmet kan bra mycket mer än jag :-) och läsa instruktioner är inte min starka sida.

S 710/720
finns en lösning på röda knappen problemet: ta bort den.
försämrar inte funktionen eller vattentätheten vad jag förstått.

Fixade mitt ir interface idag och nu när jag fått allt att fungera så kan jag inte annat än att rekommendera.. det som några säger är att det är svårt att se i vissa vinklar, vilket jag håller med om, men det är så med alla lcd displayer oavsett fabrikat o prisklass.

Att sammanfoga träningsprogram ska inte vara nå problem. det är väll bara att gå in på det föregående programmet under file och klicka på röda knappen och köra om jag förstått det rätt.

Förövrigt så är det grymt bra med det stora minnet i klockan som gör att man kan vara på träningsläger 1 vecka utan att minnet i den tar slut, vilket är grymt bra om man är mycket på träningsläger eller på flerdags tävlingar som det ofta är när det gäller racer.

Som sagt, ända krånglet är röda knappen som om än är lättåtgärdat genom att ta bort den med en säkerhetsnål eller nål, och går att sätta tillbaks om jag förstått det rätt.

S 710/720
Jag har iofs aldrig haft problem med röda knappen, rengör klockan regelbundet.

Vad jag vet så mäste man slå ihop tvä pass med hjälp av en editor. Rätt enkelt, men en sädan funktion kunnde ju finnas inbyggd.

/A

S 710/720
jo kan hålla med om att funktionen borde kunna vara simplare och vara inbyggd i programmet då man kan vra lite tanksprid när man cyklar o inte tänka på att "extracta" det befintliga träningspasset.

S 710/720
Polar är super!!

Har en Polar A5, simpel modell men funkar bra för mitt behov. Har haft den i ca 2 år utan problem, men nu på sistone så har den börjat strula. Eftersom garantin var slut gick jag till min vanliga uraffär för att sätta i ett nytt batteri. 50 kronor senare upptäcker jag att den fortfarande strular lite titt som tätt.

Sänder in den till Polar, efter en vecka ungefär dimper nu klockan ner i min brevlåda. Då har dom upptäckt att det är ett av kontaktbleckent till batteriet som varit intryckt och detta åtgärdar dom utan kostnad. Det kallar jag SUPERSERVICE..... Det blir en Polar för mig nästa gång det är dax att byta....

S 710/720
Håller med om servicen hos Polar..Då jag bor i Sthlm så lämnar jag till dem direkt i Alvik..Har varit där 2ggr å de har fixat klockan medan jag väntat.Frågade inte ens om garantilappen.Han sa bara att grejerna ska funka..Super...

S 710/720
Hallå!

Vad härrrrligt att ni alla verkar ha så god erfarenhet av Polar! *ironi* Det stämmer inte för mig, tyvärr. Köpte kanske fyra månader sedan en Polar720i för att bättre kunna följa min utveckling, speciellt som jag tänkte försöka börja köra maraton nästa år. Hej hopp, det första krånglet jag hade var med USB-kabeln, så när jag väl insåg att det inte var mitt blonda huvud som inte kunde koppla ihop det hela, bytte jag till COM-port-kabel, och då fungerade det perfekt! Men, nästa problem, inte det heller relaterat direkt till klockan .. men sensorn fäst i framhjulet visade sig defekt, så fick vänta ett par veckor på en ny sådan. Så, då var väl allt fixat tyckte jag. Hej och hå, det visade sig att jag fick cirka 50% mer höjdmeter indikerat än andra vänner som hade samma modell. Det ser till och med konstigt ut på graferna. Kontaktade Polar, men de förnekar att DE ser någonting .. de vägrar naturligtvis att ersätta klockan, utan har bett mig skicka in klockan så att de kan få en närmare titt och kanske laga den, även om de är ÖVERTYGADE om att det inte är något fel på min klocka. Någon vecka senare vägrade klockan att registrera mitt hjärt slag, nu funkar den igen.

Har haft en annan modell Polar de senaste tre åren som har fungerat utmärkt, men jag ville åt mjukvaran och graferna. Känner mig djupt besviken eftersom resultatet verkar bli icke tillförlitligt. :(

/Minna

S 710/720
Att det inte fungerade med usb ir interfacet är pga att du kör med windows xp och inte kör med usb pluginet för polar programmet, kör du in denna plugin så löser sig det, alt installera senaste updaten som finns på polars sida, detta problem har uppstått pga utav microsofts ändring i usb registret som gjrot att det varit ett problem med just ir interface på usb.

Att den inte registerar hjärtslag kan vara att du har störningar och kanske ska testa att "synka" band och klocka?

Att hastighets mätaren inte fungerade var lite oturligt, men jag hade problem med att få min klocka synkad med mitt egna ir interface som var ett usb, de visade sig att det inte var kompatibelt trotts cykloteketet hade meddelat det, iaf så åkte jag till polar i alvik, lämnade in klockan o frågade om de kunde kolla om den var trasig eller inte för dte inte fungerade med mitt ir interface, de testar, den fungerar jag får tillbaks klockan och ett ir interface med 50% rabatt vilket jag tycker va grymt uppskattat då jag inte hade någon större lust att ge 450 spänn för ir interfacet för com-port.

Jag kan inte påstå att polar har något annat än bra support, men å andra sidan har jag inte haft några större problem med min pulsklocka som är 1 vecka gammal, det ända är som redan tagits upp är den röda knappen som kan krångla för folk.

S 710/720
Har haft en 710 i över ett år. Förutom att den inte riktigt gillar att man tar mellantider på simningen så har den funkat bra. Den klagade inte ens i kylan på glaciärerna i Anderna! Programvaran verkar dock vara lite si och så. Har haft problem med att vissa träningar inte tas med i rapporterna (och jag har inte valt bort dem). Ska du köpa ny klocka och dessutom springer en del så kanske det skulle vara värt att kolla upp den nya 625:an. Skulle enligt Polars personal innehålla samma som 710:an men med fotsensor för löpning också. Har dock inte kollat efter själv.

S 710/720
Kanske lite OT men i alla fall. Jag har en gammal X-trainer plus och programmvaran är väl ingen höjdare. Kan man köra med de nyare programmen till denna? Jag har letat updates men hittar ingen som funkar till så gamla versioner. Tips mottages tacksamt.

S 710/720
erik_n
plocka bort den knappen och ja.. gör rent.. men det är ett problem enligt vissa.. jag har inte upplevt något problem alls med den röda knappen.. jag sköljer av den efter varje träningspass och då finns det inte så stora möjligehter för skiten att samlas.. fast en nål av något slag så att röda knappen lossnar så är det bara att göra rent..

men men ditt eget ansvar.. jag tar inget ansvar för det...

S 710/720
Jag har haft en del strul med min 720i. Har fått byta hastighetssensor två gånger och pulsband en gång för att de har gett upp. Vet ej varför men har fått byta gratis. Nu undrar jag om någon kunde skriva en rad om kadenssensorn och visa hur den sitter. Är den värd priset? Har man nån nytta av den?

S 710/720
jag har inte kadens sensor på min polar.. men har haft det på en gammal mätare.. och det sitter en sensor på nedre gaffelbenet som liknar den som sitter på gaffelbenet.. sedan så har man en magnet som sitter på vevarmen som fästes med 2 stripes eller liknande.. sedan så är det så enkelt att den registerar antal varv du trampar per minut som sedan visas på din pulsmätare.

ang att du får byta grejjerna gratis är pga att det inte är du som är vållande till problemet (antar jag).. polar är väldigt trevliga och är måna om kunderna.. tänk dig ett företag som itne har någon service eller försöka hjälpa sina kunder.. då är det både första och sista gången man handlar deras produkt. De ställer upp med felsökning, iaf gjorde de det för mig då jag hade problem med kompatibilitet med mitt ir interface som visade sig inte fungera med polar så fick jag 50% rabatt på deras egna ir interface vilket jag tyckte var väldigt roligt och kommer i fortsättningen att åka dit om jag ska köpa produkter från polar.

Trevligare försäljare som är lika kunniga är det inte ofta man ser eller hör av, vilket är trist.

S 710/720
-Att det inte fungerade med usb ir interfacet är pga att du kör med windows xp och inte kör med usb pluginet för polar programmet, kör du in denna plugin så löser sig det, alt installera senaste updaten som finns på polars sida, detta problem har uppstått pga utav microsofts ändring i usb registret som gjrot att det varit ett problem med just ir interface på usb.

Var hittar jag pluggin grejen för överföringen?
Jag har IR på datan å XP men får inte kontakt med klockan..

S 710/720
Hogge Skrev:
-------------------------------------------------------
> Var hittar jag pluggin grejen för överföringen?
> Jag har IR på datan å XP men får inte kontakt med
> klockan..

Det skall inte behövas med XP... Här är iaf en länk till drivrutinerna för Win98 & 2000
http://support.polar.fi/PKBSupport.nsf/ALLDOCS/42256C2B001E0F6AC2256E9000250709?OpenDocument

Gå in på support.polar.fi och sök på usb i deras KB. Hoppas att det löser sig!

S 710/720
du behöver polars egna interface.. jag vet det är lite skit.. men jag har ett ir interface sedan tidigare.. och det fungerade inte.. så jag åkte till polar och fick min klocka felsökt, visade sig att den var felfri, att den inte pratade med mitt ir interface.. fick ett oupppackat ir interface av dem för dryga 200 kr.. pluggade in.. och vips så fungerade det.

tänk på att du ska klicka dig fram till connect läge, det ska stå connect på displayen.. sedan när den får kontakt står det com 100%. så får du upp allt på skärmen..

kommer aldrig mer göra inställningarna i klockan.. mycket bekvämare o göra det i datorn.. en stor fördel.

S 710/720
Smart av Polar att sälja en produkt med program som man sedan inte kan använda utan att köpa ytterligare en dyr pryl...Vad e meningen med att då skicka med programet?

S 710/720
alltså.. har du en laptop med inbyggt ir interface fungerar det... (fungerar med min fars laptop) däremot så fungerar det inte med alla externa ir interface.. mitt gjorde inte det med polar men med palmen min.

så har du tur så fungerar det, du kan även testa med att ställa hastigheten på 9600 på ir interfacet o hoppas på det bästa.

användningsområdet för programmet?
extremt bra tycker jag.. du får pulskurvorna, du kan programmera allt som du kan i klockan i datorn på halva tiden och mycket smidigt bara överföra det.

har du ingen lust/planer på att synka med datorn så köp den billigaste cykeldator klockan istället som inte klarar av detta.. en bättre affär då.

S 710/720
Jag tycker det är ganska irriterande att jag inte kan zomma in en bit av träningspasset och få upp all fakta för denna markering. Det går, men det är väldigt omständigt.

\

S 710/720
Tim Skrev:
-------------------------------------------------------
> du behöver polars egna interface..

Funkar bra med;

Inbyggda IR på Dell, HP och IBM laptops.
Belkin's USB Interface.

> kommer aldrig mer göra inställningarna i klockan..
> mycket bekvämare o göra det i datorn.. en stor
> fördel.

Lite surt att kalibrera höjden på PCn bara ;)

S 710/720
min hastighetsmätare sprack i skogen för ett tag sen. Skit happens så jag köpte en ny. Den lyser fint fint när magneten passerar men den får ingen kontakt med klockan. Inställningar är inte bytta o autostart är på. Ringde Polar o de hade inget förslag bara att jag skulle cykla dit o då skulle de kolla. Nån här som har haft problem med hastighetsmätare/klocka kontakt? jag har en S720. Klockan fungerar annars alldeles utmärkt o likaså kontakt med datorn.

S 710/720
då får jag väl prova. Jag har provat allt känns det som. Men du har väl rätt man ska väl eliminera alla potentiella felkällor, kanske ska starta om klock j-n ;) o börja om från början ...

Tillbaka
Topp