S-works epic HT, hur lätt har ni fått ner den?

exydo

Aktiv medlem
Har fått tag på ett ramkit 2018 och tänkte bygga en lätt och trevlig HT på den.
Ni som har en vad har ni och säga om cykeln?

Fulkinesen

Aktiv medlem
Det är till stor del en akademisk fråga. Alla top-end HT-ramar väger inom +-50 gram av varandra. Komponentgrupperna är liknande: SRAM XX1 och Ultimate-bromsar. Styre, sadel, sadelstolpe: +-10 gram beroende på hur stor risk du vågar ta med hållbarheten. Totalvikten beror sedan helt på vilka hjul du sätter på och hur lätta däck du vågar cykla med. Där kan det skilja ett halvt kilo. Du kan hitta ett par lätta kantrådshjul som väger kring 1300 gram och Schwalbe Thunderburt 2.1" Liteskin kring 450 gram. Det blir ingen särskilt praktiskt användbar cykel men lätt blir den. Vill du vara ännu mer opraktiskt så köp tubhjul från AX Lightness och lätta tubdäck så sparar du ytterligare ett halvt kilo.

Senast ändrad:

Fulkinesen

Aktiv medlem
Ustzeust sa:
Behöver man verkligen så extremt lätta cyklar i platta Sverige ?

Nej, verkligen inte. Jag tror inte att det är verkliga vinster det handlar för de flesta. Sedan så kan de flesta amatörcyklister banta 5-10kg för de är för feta. Dvs hela cykelns vikt.

Senast ändrad:

Jensen

Aktiv medlem
Fast är tubhjul så mycket lättare idag? När det finns kanttrådshjul för mtb ner mot 1000g?

Svaret på Ts fråga handlar ju mer om budget.
Även på när man vill göra frånsteg från tex driftsäkerhet. Thunderburt Liteskin är ju lätta som fan. Men Oxå tunna som pappmache

Senast ändrad:

cerro

Aktiv medlem
Byggde på en Comp Carbon för ett par år sedan och landade på 8kg :) Ruskigt lätt och rapp uppför och väldigt rolig utför med faktiskt.

cerro

Aktiv medlem
Fulkinesen sa:
Det är till stor del en akademisk fråga. Alla top-end HT-ramar väger inom +-50 gram av varandra. Komponentgrupperna är liknande: SRAM XX1 och Ultimate-bromsar. Styre, sadel, sadelstolpe: +-10 gram beroende på hur stor risk du vågar ta med hållbarheten. Totalvikten beror sedan helt på vilka hjul du sätter på och hur lätta däck du vågar cykla med. Där kan det skilja ett halv kilo. Du kan hitta ett par lätta kantrådshjul som väger kring 1300 gram och Schwalbe Thunderburt 2.1" Liteskin kring 450 gram. Det blir ingen särskilt praktiskt användbar cykel men lätt blir den. Vill du vara ännu mer opraktiskt så köp tubhjul från AX Lightness och lätta tubdäck så sparar du ytterligare ett halv kilo.

Snacka om generellt, min sadel och stolpe vägde in på 147g, styre och stam på 200g. Styre och stam går lätt att matcha med mycket men +-10g på den sadelkombon är svårare ;) och komponentgrupper behöver man ju inte hålla sig till. Ett lättare vevparti gör ju ganska stor del t.ex.

bakhjul

Aktiv medlem
Min standard S-Works HT 2018 väger runt 8,6 kilo, med Quarq.

Några ytterligare uppgraderingar känns inte aktuella. Den flyger fram :)

6805F0F5-D94C-4539-9BC3-E1546628D264.jpeg

Lejon

Aktiv medlem
Fulkinesen sa:
Ustzeust sa:
Behöver man verkligen så extremt lätta cyklar i platta Sverige ?

Nej, verkligen inte. Jag tror inte att det är verkliga vinster det handlar för de flesta. Sedan så kan de flesta amatörcyklister banta 5-10kg för de är för feta. Dvs hela cykelns vikt.
Behöver och behöver.... Är inte allt på Happy (och nästan allt annat också) onödigt om man resonerar så laestadianskt? Varför skulle jättelätt cykel vara onödigt, men ganska lätt cykel nödvändig?

Senast ändrad:

exydo

Aktiv medlem
Jag fick tag på ett par fina tubhjul som jag köpte billigt mednya tuber på. Håller på att bygga ihop ett par fina hjul med Bikeaheadfälg med Berd ekrar och Prince/princess nav. Borde landa precis på under 1000g.
Styre blir ett Tunestyre och bikeahead stolpe. Gruppen blir axs och xtr bromsar.
Styrstam är inte bestämt än.
Däck är som ni skriver det som kan spara en del vikt på, kört några CV med 2,1 liteskin som väger in på ca 440g st.
Kanske dags att börja skruva ihop den och se vad den landar på😀

Freddie L

Aktiv medlem
Jag körde av ramen på min gamla S-works m4 på Bockstensturen för 15 år sedan. Det var underbart med en lätt cykel när jag fick promenera 2-3km.

NickPick

Aktiv medlem
cerro sa:
Byggde på en Comp Carbon för ett par år sedan och landade på 8kg :) Ruskigt lätt och rapp uppför och väldigt rolig utför med faktiskt.

Det var lätt! Mer info?

Antar att det var ramen som legat ett tag på köp och sälj. Ganska bra pris.

cerro

Aktiv medlem
dsc_0922-1.jpg

Berk sadel och styrkombo
Fox Factory Stepcast gaffel
Sram X.0 10-delat (xx kassett och kedja)
Sram XX World Cup bromsar med Ashima skivor
Specialized S-Works vevparti med Garbaruk 34t klinga
Sram S900nav med Ryde Trace22 fälgar och Dt Comp/Rev ekrar
stansade Specialized S-Works prototype Renegade däck
Crank Brothers Candy 2ti och diverse små ww-delar som lätta skruvar, topcap, sadelklämma och sådär.

bakhjul

Aktiv medlem
exydo sa:
Kör den på alla race eller har du en FS du kombinerar med?
Vad tycker du om cykeln?

Jag kan bara säga att det är en fantastiskt trevlig cykel. Det största ”problemet” är att den är så lätt/rapp/responsiv, att en FS som andrahoj kommer att användas väldigt sällan...

Låter fint ditt bygge. Nästan identiska komponenter som den här.
Den här är ganska lätt men behöver ju dok inte betyda att man åker as fort och bekvämt där det är rejält stökigt för det.. 😊
Lite mycket grönt å skit i vägen på bilden bara.

Bilagor

• FE83B8CC-3CDD-4900-BBAA-E124632CAA55.jpeg
    FE83B8CC-3CDD-4900-BBAA-E124632CAA55.jpeg
    439.7 KB · Besök: 23

exydo

Aktiv medlem
Vad vägde den in på?
Nä den kommer köras på race som är lämpade för det, är det stök och bök så åker jag fortare på en heldämpad ändå😊

PKJoacim

Aktiv medlem
Hur lätt har vi fått ner den var? Det är jättelätt att få ner den i en vanlig pool, men jättesvårt att få ner den i en golvbrunn i duschen. Och hur ska vi kvantifiera lätt i det här fallet? Pool 1 och golvbrunn 10? Då är nog en hård transportväska en 5:a. Och ett stuprör minst en 9:a. Svårt det här, jag behöver fler ledtrådar.

exydo

Aktiv medlem
Ja med stelgaffel går det att få ner den ganska mycket men tanken är att köra några backiga lopp i Norge och cykelvasan och det skulle inte min kropp orka med utan dämpad fram.

Vägde den nu som den nu stog utan pedaler.
Racing Ray/ Racing Ralph 2.25, Garmin fäste, flaskställ, en tung styrstam i typ gjutjärn. 7.59kg.
Med marginal under 8kg hamnar den väll på i alla fall med ett par funktionella pedaler.
Det går väll lägga på en 11-delad xx1 i bak istället för mudderverket som sitter på nu om man vill pressa gram också.

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer