S-Works Stumpjumper - lite erfarenheter och tips om Vevparti och oljud.

MTBGUS

Medlem
Här kommer lite erfarenhet av den S-Works Stumpjumper HT jag köpte (beg.) 2017. Årsmodell 2015 eller 2016.
Suveränt lätt och mer komfortabel och säkrare geometri än den UNIVEGA HT590 jag hade innan.
Men den knakade ganska ofta vid hög belastning. Tydligt från drivlinan och ramen . Så vevlager diskuterades med förra ägaren, ominstallerandes (flera gånger) och byttes. Fortsatt oljud ibland, och svårt att hitta något samband med olika installationer....
Så gick det några år, och plötsligt blev det riktigt illa. Då visade sig att "lagersätet" var nedslitet. Till den grad att man kunde trycka sönder "lagersätet" med fingarna på delar av omkretsen Se bild.
DSC_0320.JPG

Ja, det kändes som här fanns anledningen till mångåriga ljud, och en adapter från pressat lager (diam 46 mm, L 68 mm) till BSA, och ett lager Sram Dub BSA inköptes.
Med lite expoxi och kolfiberväv (från stora bildelsfirman..) installerades ett helt nytt XX1 vevparti.
Första lagret kolfiber syns nedan...och en lite suddig bild från lagermontaget.
DSC_0325.JPG

DSC_0328.JPG

Glad i hågen gav jag mig ut - och KNÄPPTYST!! Kanon, här ska cyklas länge till med denna cykeln. MEN; bara några dagar senare började det låta igen. Först lite svagt, nästan omärkligt, men sen starkare och starkare. Tillslut nästan 'som vanligt' (dock inte som veckorna före lagningen).
Lite tvättande och smörjning gjorde ljudet lägre, men inte eliminerat. Men så transporterade jag cykeln - och då blev den tyst igen.. Då insåg jag att en del av ljudet kom FRÅN FÄSTET AV BAKHJULET!! Och nu kan jag bekräfta med emfas att man behöver spänna bakhjulet HÅRT på en Sumpjumper HT för att inte riskera missljud. Om jag vetat detta enkla faktum hade det sparat många funderingar, och irritationer på oljud.

Tänkte Forumet kan ha nytta av denna informationen, och kanske även av min vev-partilagning.
Bästa Hälsningar,
MTBGUS

Bilagor

• DSC_0320.JPG
    DSC_0320.JPG
    201.9 KB · Besök: 21

Little Stereo

Aktiv medlem
Gjorde något liknande med mina knakande stumpjumper HT från 2015. Fast i mitt fall var det lager och pressfit-skålarna som var problemet.
Ur med de kassa lagerskålarna. I med en gängbar sleeve med lite epoxi och sen HTII lager och ett Shimano XT 11-delat vevparti. Har gått helt tyst sen dess och enkelt att byta lager när det är dags nästa gång 👍

Topp