Sadelkatastrof

Wilier

Aktiv medlem
Sadelkatastrof
Om nu någon råkat missa det så körde jag sönder min kära vän sadeln igår. Det som jag trodde var omöjligt har hänt. WW och komfortfreak som jag är så investerade jag förra året i en SLR 99g carboni. Den har hittills varit helt underbar. Igår ville det sig inte längre, den nöp helt enkelt ifrån. En fot i, halkar lite när jag skall ha i den andra foten, en liten ojämnhet i marken å KLICK så satt byxan fast i sadeln.

Lite mobiltelefonbilder får visa eländet:

Just nu sitter det en vit flite på hojen, nästan 200 gram tyngre. Det kommer kännas tungt :(

Leo

Ny medlem
Sadelkatastrof
Ja, det var märkligt att den brast, det var ju ingen krash ens. Hoppas det löser sig med reklamationen.

/Leo

Wilier

Aktiv medlem
Sadelkatastrof
Min lbs hade C64 på lager men den är ju lite dyrare. Borde vara en reklamation, hade jag vurpat och dragit den i en sten så hade jag fått skyla mig själv. Går det inte igenom så blir det epoxymedicinering och montering på racern istället.

Stisse, flisorna är så lätta att jag knappt känner dom.

Lonewolf

Ny medlem
Sadelkatastrof
Wilier skrev.
flisorna är så lätta att jag knappt känner dom.

Du kanske inte känner dem viktmässigt men jag lovar dig att om du har minsta lilla flisa i kroppen så kommer du att känna det rejält efter några dagar, det blir grymma infektioner av kolfiber!! :-(

Jo jag vet detta då jag i jobbet hanterat just reklamerade kolfiberprodukter och därvid fått in flisor i främst händerna och det är inte att leka med, efter några rejält infekterade sår så började jag använda handskar vid dem jobben.

Vad gäller reklamation så borde det inte vara några problem med tanke på hur den gick sönder, enda kruxet kan vara tidsfaktorn hur gammal är sadeln?

Du har ju 12 mån på alla produkter utom förbrukningsmaterial om inte annat anges i köpevilkoren, men vissa tillverkare ger längre tid än vad lagen kräver så kolla det först!!

Bosse

Wilier

Aktiv medlem
Sadelkatastrof
Theo, ja.
Lonewolf, som tur var blev det inga flisor på riktigt och om jag läser rätt så var det en jäkla tur det, fel ställe för infektion. Sadeln köptes i augusti förra året så den är under 1 år.
Åsså Larsson, nu skrev ju du det istället så nu slipper anders. Har du kapat din gaffel föresten, bara 1 spacer???

Lotta

Ny medlem
Sadelkatastrof
Hoppas att det går bra med reklamation, jag hade problem med det märket förra året, inga reklamationer!
Jag lyckades förbruka tre sadlar på ett år, den första sprack i rälsen, ingen reklamation trors rätt montering. Nästa sadel hann jag cykla på i två dagar innan den delade på sig och rälsen böjde sig, jag skulle antagligen sätta mig ner efter en nerförsbacke, sadeln delade på sig, jag tappade balansen och gjorde en finfin vurpa.
Det värsta är att de vet attd e har problem emd rälsen och därför reklamerar de inte...
Den tredje sadeln har skinnet släppt så den är lagad med eltejp ocg får gå så länge den håller, ska försöka limma någon dag när jag kommer ihåg det...

Wilier

Aktiv medlem
Sadelkatastrof
Huga Lotta, det var inte nådigt vilken sadelförbrukning. Dom verkar inte vara gjorda för att sitta på en mtb, men dom har väl inte uttalkat några restriktioner, inte ens på dom allra lättaste.
Som sagt var, hade jag vurpat och dragit den i sten och spruckit så är det en sak, men när 60kg cyklist sitter på den så borde det fungera.

mytomspunnen

Aktiv medlem
Sadelkatastrof
Verkar ju som jättebra sadlar de där...:P
Skämt åt sido så är det ju inget att bry sig om Willier. På med lite glasfiberväv och epoxi. Sedan slipa precis som rippa säger...rippa är gammal windsurfare och jag gammal jolleseglare (hade en polare som körde med en sprucken och lagad kolfibermast i 4 år utan problems)...

Lotta

Ny medlem
Sadelkatastrof
De två första var SLK gel flow men den sista är en SLR gel flow. Hade väl hoppats att de skulle hålla lite bättre eftersom jag gillar modellen. Men nästa gång så blir det annat märke...
Och de passar nog bättre på racer än på mtb har jag en känsla av, inte riktigt samma slitage där.

Wilier

Aktiv medlem
Sadelkatastrof
Sådärja, nu har jag fått hem den trasiga sadeln igen eftersom de inte ville godkänna en reklamation, suprise.
Det blir att laga den och sätta den på någon av hojarna. Glasfiber och epoxi, är det bästa vägen? Finns det några tips på bra väv och epoxy, måste ju vara lätt å stark. Går det att få tag på kolfiberväv någonstans? Jag längtar intensivt efter att få sitta på den igen, den skönaste sadeln jag kört på.

/W

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Sadelkatastrof
Jag hade inga problem att reklamera en Flite som jag hade av rälsen på efter några månader. Fick pengarna tillbaka av Cyclecomponents.

Rippa

Ny medlem
Sadelkatastrof
Gå till nån lokal Marinhandel. Där finns vad du behöver. Ta med sadeln vettja så kan du prata med dom om ditt projekt så får du säkert bra tips. Du vill tex inte ha sån där fulväv med fibrerna huller om buller.

Glasfiber/Epoxy blir starkt som attan om man gör på rätt sätt. Är man inte van att jobba med det kan det dock bli båda kladdigt, jobbigt och fult :) Räkna med mkt sliparbete. Väven du lägger på kommer bygga lite på höjden så det får du ta med i beräkningen. Jag skulle därför lägga mest lager undertill. Skaffa bra mätutrustning (epoxy är ganska känsligt och vill ha rätt mängd härdare i förhållande till bas). Vill du vara safe så provlaminerar du nån gammal frigolitbit först så du får en känsla för hur det funkar.

Wilier

Aktiv medlem
Sadelkatastrof
Tack för tipsen. Det blir nog mest jobb med undersidan då jag tror att dom största belastningarna är där när man sitter och guppar på hojen.
Behöver nog som sagt var öva lite på epoxyblandning och hantering då jag har liten erfarenhet (mest dålig) av att jobba med sånt.
Skall se om jag får tag på någon ickefulväv för den skall ju se lite smaklig ut ändå :)

5153

Ny medlem
Sadelkatastrof
Tjena
Som gammal kajakpaddlare har man ett litet länkförråd

Kolla på http://fiber.get.to/

Killar som är duktiga på material.
EMPE Produkter,
Telefon: 031-423502
Klangfärgsg. 10
42652 VÄSTRA FRÖLUNDA

Mvh Thorleif

danne

Medlem
Sadelkatastrof
Min erfarenhet vad gäller reklamationer säger mig att det oftast är handlaren och inte tillverkaren som sätter käppar i hjulen.

Kan ju vara värt att fundera på.

ething

Aktiv medlem
Sadelkatastrof
Hur kan det INTE gå att reklamera den. Den har ju gått av där du sitter utan tecken på yttre våld (repor, kraschmärken). Vägrar handlaren så skriv ett brev till generalagenten och påpeka vad du tycker. SKica gärna med länken hit. generalagenter vill inte ha dåligt rykte om sina produkter. Som svenskar är vi väldigt dåliga på att säga ifrån...

SebbeK

Aktiv medlem
Sadelkatastrof
Wilier. Gör som Rippa säger, gå till en marinshop. Dom har ett reparationskit med väv, epoxi & härdare.
Jag lagade min mast till vindsurfingsbrädan med ett sådant kit.
Sedan tror jag att du skall lägga ett lager på ovansidan också.
Glöm inte att rugga ytan med sandpapper innan du limmar.

onbred

Ny medlem
Sadelkatastrof
Va?! Tog det ett halvår att få tillbaka sadeln och de godtog inte reklamationen? Helt j-a otroligt ju. Men bra att man får veta sånt så att man vet vilka märken man bör undvika.

Jag skulle inte ge mig, är Sverker informerad?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer