Sadelstolpe går inte att rubba.

Tricky

Medlem
Söker tips på hur jag ska få loss min aero-sadelstolpe i kolfiber från ramen i kolfiber. Den sitter som berget och går inte att rubba på något sätt. Då den inte är rund går det inte att rotera den heller.

Någon som har några smarta tips?

s

Aktiv medlem
bojsänke skrev:
-------------------------------------------------------
> Eller kila in en domkraft mellan överröret och
> sadeln, och pumpa tills det inte tar emot längre.

Du menar tills överröret släpper från sadelröret? Eller bara blir lite buckligt.

bojsänke

Ny medlem
Blir det bara buckligt måste det ju ta emot fortfarande. Jag vill veta om sadelrailen eller svetsen håller bäst.

T.R.S.

Ny medlem
s skrev:
-------------------------------------------------------
> bojsänke skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Eller kila in en domkraft mellan överröret
> och
> > sadeln, och pumpa tills det inte tar emot
> längre.
>
> Du menar tills överröret släpper från
> sadelröret? Eller bara blir lite buckligt.

Är väl därför alla som köper kolfiberhojjjar köper kolfiberhojjar = det blir inte buckligt.

Hasse#7

Aktiv medlem
Två icke testade men seriöst menade idéer.

1. Ta bort sadeln. Häng cykeln i sadelstolpen så att dragkraften går rakt upp och cykeln bara är några centimetrar över marken. Tyng ned cykeln med kroppsvikt och försök applicera något friktionsminskande medel mellan stolpe och ram.

2. Ta bort sadeln och gör en ögla på toppen av stolpen. Trä igenom en regel i öglan och låt regelns ända vila på styrrörets topp med något mellan. Sätt dig på bakhjulet och lyft regeln med axeln efter att du justerat så att öglan drar stolpen rakt ut ur röret. Applicera friktionsminskare mellan rör och stolpe.

I båda fallen skulle man kunna tänka sig att lägga till milt våld med gummiklubba för att förstärka effekten. Man skulle tex kunna slå uppåt på regeln samtidigt som man spänner upp det hela.

pwrdesign

Ny medlem
Alla de gånger jag varit med om liknande har jag fått upp sadelstolpen genom att te.x. använda ett trästycke, hålla detta mot sadelrailsen under sadeln bakom sadelstolpen och knacka försiktigt, flytta trästycket framför sadelstolpen, knacka försiktigt, bakom sadelstolpen, knacka osv. Då brukar det ge sig.

Brukar ofta inträffa då man inte använder kolfiber-pasta och sadeln åker ner när man sätter sig på den...och kilas fast.

Att försöka dra ur stolpen tror jag inte på, de brukar kila fast kanske rejält.

Tänkt dock på att vara försiktig, speciellt om du t.ex. har carbonrails på sadeln, då är det läge att kanske montera en sadel med alurails innan du börjar knacka :)

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer