Säker testkörning vig försäljning av cykel?

Bollox

Medlem
Ni som har sålt en begagnad cykel med ganska hög värde (typ 30 tusen o uppåt). Hur har ni gjort för att säkerställa att ”köparen” inte bara trampa iväg runt hörnet o försvinna, då de ”testköra” din cykel?

Fredrik S

Aktiv medlem
Max 2 liter bensin i tanken och en kompis bakom på en snabbare motorcykel, var det som gällde på den tiden jag höll på med motorcyklar.

Går det att översätta det till cykling? Pyspunka på båda däcken och en kompis med högre FTP på en aerohoj bakom?

Man får väl känna av läget lite. Dyker någon upp ensam och till fots hade jag nog inte bara låtit vederbörande cykla iväg på en hoj för 30K. Någon form av pant hade nog krävts.

Spacekitty

Aktiv medlem
Evt köpare betalar med Swish innan provcykling. Swisha tillbaka pengarna om köparen ångrar sig och lämnar cykel åter i samma skick som när den lämnade platsen.

ponx

Aktiv medlem
Jag brukar hänga på vid provcykling för att visa bra väg/stig och förklara lite om cykeln på vägen. Skulle det dyka upp en person som gör att det pinglar i spindelsinnet så blir det ingen affär/provcykling/cykelsnack.

MC låter jag dock firma sälja åt mig.

Rholm

Aktiv medlem
Evt köpare betalar med Swish innan provcykling. Swisha tillbaka pengarna om köparen ångrar sig och lämnar cykel åter i samma skick som när den lämnade platsen.
Personligen hade jag aldrig gått med på det. En oärlig säljare kan ju vägra att swisha tillbaka pengarna. Jag tycker inte idén är dålig egentligen, men hade själv valt att köpa en annan cykel (eller hitta någon annan garant gentemot säljaren).

NickPick

Aktiv medlem
Det räcker visst inte att ta körkortet i pant längre...
Pundare från Ståkkhålm. Såg namnet annonsera någon stulen cykel på facebook också. Det intressanta är ju att det räcker att spana in profilen på facebook så förstår man att det är "Livets hårda skola" som behöver deg. Jon*s Hall*erg.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer