Säkerhetsutrustning till barn.

Dieselmotorn

Ny medlem
Hej! Jag undrar vilken utrustning och märken som är bra till barn. Har en grabb på 11 år som är helt såld på att cykla MB. Han kör på ganska hårt. Hittills har han brutit båda båda armarna och två sprickor i vänster handled, dock inte när han cyklat, men vill inte att han "levlar" upp med nya och allvarligare skador.

Vad som är bra är att han tycker skydd är bra och att man ser lite tuff ut med dem. Tar tacksamt emot råd och idéer.

Guaruska

Aktiv medlem
Handledsskydd, typ såna från apoteket - inte stela skejthandledsskydd.
Nån sorts gördel - gör ont me styret i magen.
Bästa skyddet e att lära sig att vurpa. Finns bra tutorials på utuben.
Benskydd, fotboll, kan va bra att ha om man glider av pedalerna.
O dom vanliga: knä, armbåg, ev överkropp. Full-face om d e så aggressivt.

H.

Aktiv medlem
Vilken typ av cykling handlar det om? Skogscykling? Hopp/street? Downhill?
Mjuka handledsskydd och gördel låter rätt långt från de skydd man brukar använda som cyklist.

Trappstegen brukar se ut så här:
- Hjälm
- Handskar
- Knäskydd
- Integralhjälm
- Ryggskydd
- Armbågsskydd
- Body armor/helt överkropps skydd

Beroende på disciplin brukar man kanske växla ordning lite på när man ökar på med skydd. Tex brukar nog armbågsskydd komma näst efter knäskydd om man kör dirt/street.

jonte987

Aktiv medlem
För pump street säger jag
hjälm
Handskar
Knä & armbågar

Sen har happy skrämt upp mig med risken att de får wip lash av FF så har barnen redan alpina ryggskydd så åker de nog på innan FF?

Mina har hjälm av skate type och det verkar som grabben kan face planta rätt bra och hjälmkanten tar ändå smällen. Oklart om det är tur eller skicklighet.

Guaruska

Aktiv medlem
Vilken typ av cykling handlar det om? Skogscykling? Hopp/street? Downhill?
Mjuka handledsskydd och gördel låter rätt långt från de skydd man brukar använda som cyklist.

Trappstegen brukar se ut så här:
- Hjälm
- Handskar
- Knäskydd
- Integralhjälm
- Ryggskydd
- Armbågsskydd
- Body armor/helt överkropps skydd

Beroende på disciplin brukar man kanske växla ordning lite på när man ökar på med skydd. Tex brukar nog armbågsskydd komma näst efter knäskydd om man kör dirt/street.
E inte den vanligaste skada knäckt handled i mtb? För man flyger av o tar emot sig me händerna. skyddsgördel för att d e vanligt att barn kör in styret i magen. Att skydda runt nykelben e en bra idé, vanlig mtb-skada.

Barrett

Aktiv medlem
Hakar på tråden.

Tips på hjälm till 3-åring? Grabben cyklar redan med har ju inte jätte bra koll alla gånger, så det känns som det är dags att uppgradera hjälm.
Någon med bra tips utifrån egna erfarenheter?

H.

Aktiv medlem
Hakar på tråden.

Tips på hjälm till 3-åring? Grabben cyklar redan med har ju inte jätte bra koll alla gånger, så det känns som det är dags att uppgradera hjälm.
Lazer har nån hjälmmodell med "autofit" eller vad det kallas, så man slipper ett justerhjul i nacken och den sitter kvar utan att glida bak som en bondkeps. Har flera kompisar som har en sån till sina ubgar och de är helnöjda. Jag är lite avundsjuk.

jonte987

Aktiv medlem

Ja, den ser väl ok ut. Bra täckning av nacken. Deras street har vanlig justeringsratt.

Barrett

Aktiv medlem
Lazer har nån hjälmmodell med "autofit" eller vad det kallas, så man slipper ett justerhjul i nacken och den sitter kvar utan att glida bak som en bondkeps. Har flera kompisar som har en sån till sina ubgar och de är helnöjda. Jag är lite avundsjuk.
Roglic hade inte "autofit" på sin tempohjälm hoppas jag :)

kaj a

Aktiv medlem
Hakar på tråden.

Vi köpte Jofa 715 multisporthjälm till ungarna när de var små, funkade bra till både skidor, cykling mm

tanksen

Medlem
Kan intyga att den är mycket smidig och bra! Lazer n'uts tror jag den heter.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer