Sälja cykeln via Paypal

Viktor R

Medlem
Sälja cykeln via Paypal
Hej,

Jag har en cykel till salu här på Happy och på blocket. Fick ett mejl från någon i Finland som vill köpa cykeln via paypal. Han hävdar att han fixar med en transportfirma som hämtar cykeln.

Jag har registrerat mig på Paypal och skickat en begäran om betalning till köparens e-mail via systemet. Jag fattar att jag inte behöver skicka cykeln innan jag får meddelande från paypal om att betalningen är gjord.

Kan jag ändå bli blåst? Det handlar om för mig ganska mycket pengar - 29000kr.

/Viktor

Kristoffer R

Aktiv medlem
Sälja cykeln via Paypal
Köpare utomlands som arrangerar hämtning är en återkommande scam med Paypal. Vet inte hur det funkar i detalj men det har att göra med PayPals regler och när det är klart har du varken cykel eller pengar.

Testa köparen med att istället kräva att du skall arrangera transport av cykeln själv, kanske har du tom vägarna förbi Finland ;) och se hur intresset upplöses...

MarcusS

Aktiv medlem
Sälja cykeln via Paypal
Låt mig gissa att han kommer lägga på kostnaden för frakten på sin "betalning". Sedan ska du betala frakten till ett western union konto.

Scam. Googla i två minuter så får du svar på hur du blir blåst. Föreslå betalning till ditt bankkonto istället.

Viktor R

Medlem
Sälja cykeln via Paypal
Vet inte om jag fattar Paypal rätt, men om jag ser pengarna när jag loggar in på mitt paypal konto, vad kan då gå fel?

bojsänke

Ny medlem
Sälja cykeln via Paypal
Att de är stulna och Paypal drar tillbaka transaktionen i efterhand. Klassisk scam med checkar och olika typer av pengaöverföring. 'Flash of account' kallas tydligen det här att få mottagaren att se en massa pengar på sitt "konto" (aldrig ett riktigt bankkonto) som egentligen inte existerar.
Så fort en andra kontroll har gjorts - om några dagar - så finns inte pengarna mer.

maartin

Ny medlem
Sälja cykeln via Paypal
Jag skulle inte våga göra en deal för så mkt pengar via Paypal som säljare. Paypal står enl villkoren till 100% på köparens sida om köparen i efterhand gör en begäran om att få tillbaka pengarna på grund av att man inte mottagit varan. Du som säljare har ansvar för att köparen tar emot varan. Inlämningskvittot du eventuellt får från transportfirman duger inte ens som toalettpapper i det fallet eftersom det är utlämningsbevis till mottagaren som Paypal kräver. Du har inte ens möjlighet att reklamera något och få tillbaka några pengar för försvunnet paket eftersom det är köparen som har anlitat fraktfirman. Köparen kan även ordna hämtning via "en vän" eller någon som utger sig för att vara firma, till exempel sig själv, och då har man varken objekt eller pengar efter några dagar.

Nej, jag skulle inte använda Paypal för detta!

BjornR

Aktiv medlem
Sälja cykeln via Paypal
bojsänke skrev:
-------------------------------------------------------
> Att de är stulna och Paypal drar tillbaka
> transaktionen i efterhand. Klassisk scam med
> checkar och olika typer av pengaöverföring.
> 'Flash of account' kallas tydligen det här att
> få mottagaren att se en massa pengar på sitt
> "konto" (aldrig ett riktigt bankkonto) som
> egentligen inte existerar.
> Så fort en andra kontroll har gjorts - om några
> dagar - så finns inte pengarna mer.

+1

Finns hur många sådana här trådar på sporthoj.com som helst.

JockeS

Aktiv medlem
Sälja cykeln via Paypal
Har fått samma erbjudande nu i helgen.
Fick ett SMS kl 06:00 i lördags om att "Pekka" ville köpa min cykel och han bor i Finland.
Jag skulle svara till en mailadress, för det fanns inget telefonnummer kopplat till SMSt.

Svarade till mailadress, fick ett par frågor tillbaka.
Började ana ugglor i mossen.
Han frågade vad jag ville ha för cykeln, och eftersom jag visste att jag vill ha 13000:-, så svarade jag att jag ville ha 18000:-.
Och voila! Han accepterade och skickade standard scam-svaret som alla andra får om Paypal betalning.

Svarade att jag bara tar cash eller kontoöverföring som betalning.
Men det går inte serrö.

Funderar seriöst på att acceptera Paypalbetalningen och låta dom plocka upp en låda med tegelstenar :)

Och avslutar med mailkonversationen som pågår just nu..

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

"I insisted on paypal because i don't have access to my bank account online as i don't have internet banking and i can't go to the bank due to the nature of my job, but i can pay from my paypal account, as i have my bank a/c attached to it, i will need you to give me your paypal email address so i can make the payment and please if you don't have paypal account yet, it is very easy to set up, go to www.paypal.com and get it set up , after you have set it up i will only need the e-mail address you use for registration with paypal so as to put the money through to you

Best regards

Thanks.

Date: Mon, 2 Feb 2015 07:41:57 +0000
I only accept cash or money transfer directlly to my bankaccount

From: pekka kalervo [mailto:pekka454@outlook.com]
Sent: den 2 februari 2015 08:36
To: Joakim Sundén
Subject: RE: Regarding bike for sale

I'm satisfied with the price & condition. I am buying it internationally to finland and i would pay you through PayPal into your PayPal account directly as it is the fastest & easiest way for me to make payment at this moment, do not worry about paypal charges as i would be paying for it & about the transportation, i shall arrange for a transport agent to come to your home directly for the pickup.

So if you accept this transaction, you should send me your info requested below if you have an account already with paypal or you may send me a PayPal Money Request:-

Name :
PayPal Email :
Mobile Number:
Total Price :

But if you don't have an account with PayPal just longin to (www.paypal.com) and register with them. When you are done with the registration send me the email used for the registration with PayPal so i can pay into your paypal account immediately and then we can arrange for my transport agent to come for the pick up, after you would have received your money. I will need your home address & telephone number for the pick up to be arranged.

i expect your reply soon :) .
my tell +447024069819 or +447024068747 or +447024071653

Thanks

Date: Mon, 2 Feb 2015 07:26:54 +0000
Hi Pekka

Im selling it cause I bought a new bike for this year.
I want 18000:- SEK for it.
I have owned it since april 2014.

Sending some pictures

From: pekka kalervo [mailto:pekka454@outlook.com]
Sent: den 1 februari 2015 21:53
To: Joakim Sundén
Subject: RE: Regarding bike for sale

Thanks for your respond, I am interested in buying it and i would like to get it as soon as i can. I would appreciate if you can answer the few questions below:
Why are you selling it?

How much do you want for it?

How long have you owned it?

Sorry about the too much of question. I hope to hear from you soon, and i will make all transportation preparations for it to be transported to my home in finland. If possible can you send me some recent picture of the item ?

my tell +447024069819 or +447024068747

Best regards

Thanks

> From:
> To: pekka454@outlook.com
> Subject: Regarding bike for sale
> Date: Sun, 1 Feb 2015 07:12:51 +0000
>
> Hi there
>
> You sent me an sms regarding my bike for sale. Rose Root Miller.
> Its still for sale.
>
> Best regards
> Jocke
>
>
> Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

phaaast

Ny medlem
Sälja cykeln via Paypal
+44 i landskod är till England om man vill sätta sista spiken i "är det en scam" kistan.

En annan anledning till att inte använda paypal vid större summor är de horribla växlingskurserna. En cykel jag köpte från Tyskland kostade 13500 med banköverföring, 14300 med paypal...nä, använd paypal till det ar till för, småköp på ebay.

JockeS

Aktiv medlem
Sälja cykeln via Paypal
En extra fråga på detta av ren nyfikenhet.
Om jag får betalningen till mitt paypal-konto.
Hur lång tid tar det innan jag, om det hade varit en äkta överföring, har pengarna på mitt bankkonto?

Måste köparen godkänna betalningen för att pengarna ska gå över till mitt bankkonto eller ska det ske automatiskt?

Crossmax

Aktiv medlem
Sälja cykeln via Paypal
JockeS skrev:
> Funderar seriöst på att acceptera
> Paypalbetalningen och låta dom plocka upp en
> låda med tegelstenar :)

Just do it! Hade varit så jäkla rättvist.

Viktor R

Medlem
Sälja cykeln via Paypal
Det var Pekka som försökte köpa min hoj med!

Synd - jag hade gärna fått den såld. Någon som är intresserad av en superfin Merida 29tummare - kontant betalning vid hämtning i Göteborg?

/Viktor

eiskall

Aktiv medlem
Sälja cykeln via Paypal
oxr skrev:
> Om du skickar kan jag betala med Paypal...

:D

Crossmax

Aktiv medlem
Sälja cykeln via Paypal
Är det inte lite märkligt egentligen att PayPal inte gör någonting åt problemet? De tar ut ganska dryga transaktionsavgifter och aspirerar på att vara ett tryggt alternativ, men den här skiten verkar de inte vara intresserade av att ta tag i?

dabac

Aktiv medlem
Sälja cykeln via Paypal
Crossmax skrev:
> Är det inte lite märkligt egentligen att PayPal
> inte gör någonting åt problemet? De tar ut
> ganska dryga transaktionsavgifter och aspirerar
> på att vara ett tryggt alternativ, men den här
> skiten verkar de inte vara intresserade av att ta
> tag i?

Enkel matematik har väl visat dem att det finns fler skumma säljare än det finns skumma köpare skulle jag tro.

Det krävs mer arbete-per-blåsning - ser det ut som - att leta upp och förhandla med säljare än att låtsas sälja nåt, ta pengarna och sen aldrig skicka varan.

Crossmax

Aktiv medlem
Sälja cykeln via Paypal
Men just en sån grej att man kan betala med pengar som inte finns känns som en sak de borde kunna åtgärda, exempelvis genom att kräva att man ställer säkerhet i form av pengar på PayPal-kontot.

bojsänke

Ny medlem
Sälja cykeln via Paypal
Det borde bankerna göra med checkerna, men annars hjälper det inte så mycket. Den där fiffiga begagnatsnurran där man sätter ut både en egen säljesannons, och svarar på en annans annons, till exempel.
När man får napp på säljesannonsen anger man kontouppgifterna som tillhör personen med den riktiga annonsen, men sin egen leveransadress. Till slut står en person utan pengar, en med pengar som hon inte kommer får behålla (och anklagelser om bedrägeri), och man själv står med en lättkrängd vara som någon annan "betalat" för.

Upprepa gärna i så många led som du orkar, så kommer polis inte ens bry sig om att utreda. Det är lättare att ta ett wienerbröd till och ägna sig åt något lättutrett trafikbrott.

Kevin

Medlem
Sälja cykeln via Paypal
Oftast får man väl inte några pengar över förda över huvud taget (inte ens stulna alltså) utan man får ett falskt email från "Paypal" (med typ avsändaradressen paypal@scamsite.com) där det står att man fått pengar överförda.

Köparen hoppas på att säljaren litar på mailet och inte kontrollerar sitt Paypalkonto.

ompan

Medlem
Sälja cykeln via Paypal
Jag har fått samma mail!

Från denna Pekka454, inte en chans att detta är seriöst.

Fick likadant sms utan nummer och mail från 2 olika adresser.

Senast ändrad:

oxr

Aktiv medlem
Sälja cykeln via Paypal
Kan ni inte börja byta cyklar med varandra i kommunikationen med honom, och börja prata om en annan annons, pris, namn

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Sälja cykeln via Paypal
De brukar ha så många bollar i luften så att de inte märker det.

Är det nån som fått mail från honom via Happy så kan vi blocka hans adress från att svara på annonser.

Fhk

Medlem
Sälja cykeln via Paypal
Fick också sms (06.00 igår) och mail från samma Pekka454. Anade oråd då han bara frågade om pris och inget om cykeln, bara 'the item'. Anmälde det till Blocket. Dom kan tyvärr inte stoppa en adress när det är initieras med sms.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Sälja cykeln via Paypal
Vi har ganska många mailadresser i vårt bedragarfilter, men om det går via SMS så är det ju inte med oss som mellanhand så då är det svårt att göra något.

Har lagt till lite adresser som jag fått via den här tråden.

Fhk

Medlem
Sälja cykeln via Paypal
Hade en liknande kontakt via mail idag med en David William david_william1030 @hotmail.com

Samma sorts frågor och betalning via paypal men direktkontakt via blocket och ej sms.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer