Sämsta cykeldelen

Henrik_E

Aktiv medlem
Sämsta cykeldelen
Jag nominerar de där små skruvarna som håller fast klossen i bromsskon på shimanobromsar. Vette fan hur många jag runddragit skallen på. BB-30 är rätt kasst men krånglar i alla fall inte varenda jävla gång man byter hjul.

Sämsta cykeldelen
FSA:s drevbultar eller vad tusan det nu är som är felkonstruerat i deras vevpartier och ger det där irriterande klickande ljudet som temporärt kan fixas genom att man drar åt eller smörjer drevbultarna men som likväl alltid kommer tillbaka bara några pass senare.

Kristoffer R

Aktiv medlem
Sämsta cykeldelen
Sadelstolpe i sadelrör. Antingen glider de eller så fastnar de.

Därefter kommer såna där sidodragna fälgbromsar som sitter fram på billighetscyklar. Allt konspirerar för sämsta möjliga funktion - design, material, handtag, vajer, klossar....

dabac

Aktiv medlem
Sämsta cykeldelen
Lagren och tätningar i (äldre) Crankbrothers-pedaler. Pendlarhojens behöver smörjas 3-4 ggr/år och renoveras 1 gång per år.
Brorsan som använder Time bara skrattar åt mig.

GoranS

Aktiv medlem
Sämsta cykeldelen
Kontaktytan mellan kloss och pedal på Look. Jag får rätt ofta ett klart irriterande ljud därifrån. Gör att jag alltid har med mig lite olja - på med ett par droppar så lir det tyst. Vet inte om det är jag som ändrats eller materialet i klossarna för när jag började med Look-pedaler hade jag inte det problemet.

emmer

Ny medlem
Sämsta cykeldelen
Vajerdragningen på Shimanos navväxlar. Vajern går ju i vattenbad halva året.
(Av någon anledning så var inte gamla Torpedonav så känsliga på vajerdragningen. Det var väl att det var öppet draget som räddade kan jag tro?

Scale60

Ny medlem
Sämsta cykeldelen
Sämsta prylen är vevlager, 4st har havererat för mig hittills, 2st SM-BB51, 1st Tiagra 4600 och 1st pressfit SM-BB71-41A. Måste vara extremt korrosivt klimat häruppe vid kusten.

Bengt-re

Aktiv medlem
Sämsta cykeldelen
ohellstrom sa:
Bengt-re sa:
Jag nominerar alubodys. De kan ju inte hålla utan att bli tuggade. Oväntat dålig konstruktion.
Jag har samma erfarenhet. Vi trampar väl för många watt helt enkelt ;)
Något är ju tokigt iaf - för det räcker inte att dra med rätt moment - kassetten glufsar i sig bodyn ändå. Visst går det fila till och hålla en kassett till, men i grunden ett för svagt material. Lite förvånande när man tror att DT gör bra prylar. RS81 har stålbody.... undrar varför.... ☺

emmer

Ny medlem
Sämsta cykeldelen
ohellstrom sa:
Bengt-re sa:
Jag nominerar alubodys. De kan ju inte hålla utan att bli tuggade. Oväntat dålig konstruktion.
De är ju inte ens tänkta att fungera så som det ser ut.
(Då Shimano nödgades höja splinesbommarna på bodyn när de släppte alubodys. Fast det sket ju alla andra i :-) )

qma

Aktiv medlem
Sämsta cykeldelen
Bra tråd och fina kandidater hittils. :)

Jag nominerar frihjulsbodys i allmänhet. De slutna varianterna som tillverkarna gett upp att låta servas nuförtiden, lever ju inte länge om de inte hålls torra och rena med någon slags extraordinär putsregim. Öppnar man en och det mot oddsen inte bara är skrot kvar inuti så är det timvis med arbete om man ska få ihop den igen.

De finare varianterna med bra angreppsmekanism har istället kassettlagrena jobbigt inkrånglade i en hylsa med olika spacers och skit.

Mellanrummen mellan kassett och body samt body och axel/dropout är perfekta för att suga åt sig vatten som blir stående i alla håligheter. Lite damm och grus löst i vattnet är ett djävulskt recept för att göra skrot av lagren.

Mjukostbodys som äts av kassetten, body-skal som spricker, clowniga angreppsmekanismer i kinanav som Aron gör skrot av på några mil, dyra Chris King som kräver urmakare om de får bada. Suck... ;)

geologen

Aktiv medlem
Sämsta cykeldelen
Klossskon på fälgbromsar. Den utan jämförelse mest svårmekade och adrenalinpåslagsframkallande komponenten på en landsvägscykel.

Och ja, jag ger fan i att det är tre "s" i första ordet. Tyskarna har rätt, vi har fel.

darkforce

Aktiv medlem
Sämsta cykeldelen
delad förstaplats e alubodys cantibromsar av modell med pinnar från bromsklossarna o alu-sadelstolpar till stålram

andra plats e fransk gänga

waldner

Medlem
Sämsta cykeldelen
1. Alla (billiga) lampor man köpt genom åren
2. Tejpbiten man får med styrlinda
3. Pressfitvevlager generellt

Senast ändrad:

dabac

Aktiv medlem
Sämsta cykeldelen
ohellstrom sa:
Bengt-re sa:
Nånstans har jag sett tunna stålremsor som skulle läggas på trycksidan mellan kassett och body.
Går ju att fixa med måttlig envishet ifall man verkligen vill använda alubody utan att tugga sönder den.

Bengt-re

Aktiv medlem
Sämsta cykeldelen
dabac sa:
ohellstrom sa:
Bengt-re sa:
Nånstans har jag sett tunna stålremsor som skulle läggas på trycksidan mellan kassett och body.
Går ju att fixa med måttlig envishet ifall man verkligen vill använda alubody utan att tugga sönder den.
Jo jag har sett sånna på bild, men det är ju fel!

perzzon

Aktiv medlem
Sämsta cykeldelen
dabac sa:
ohellstrom sa:
Bengt-re sa:
Novatec säljer bodys med dessa från början.
I övrigt röstar jag på tidigare nämnd tape biten till lindan

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer