[Samlingstråd] Vad är min cykel värd?

Lejon

Aktiv medlem
Happys gissning; 5-10 000kr
Säljarens förväntning; 30 000kr
Vem var närmast sanningen? Återkom gärna med svaret!
Visa bilaga 418013
Ja det är bara att gratulera om TS lyckas med den försäljningen. Eller beklaga å köparens vägnar...
Till TS: på nåt sätt hör det väl till med någon slags respons? Många har ändå lagt ner lite energi på din fråga och även om svaren inte var det du önskade så är det lite oartigt att bara försvinna. Tycker i alla fall en gnällig gubbe som jag.

marr

Moderator
Forumvärd
Ja det är bara att gratulera om TS lyckas med den försäljningen. Eller beklaga å köparens vägnar...
Till TS: på nåt sätt hör det väl till med någon slags respons? Många har ändå lagt ner lite energi på din fråga och även om svaren inte var det du önskade så är det lite oartigt att bara försvinna. Tycker i alla fall en gnällig gubbe som jag.
Blir lätt så när man inte får de svar man önskar.

hm

Aktiv medlem
Tror det är ett bättre köp för en ungdom som satsar på att vinna sm och sätta på en jättekort stam istl för att köpa en ny 14kg fs 29" för samma peng som jag tycker många ungdomar kör med...

hm

Aktiv medlem
Jo, men det ska sättas i relation till en ny 10kg HT 29a för 30 000

eller tex denna som grannpojken kanske tycker upp med på SM
Ja finns nog bättre köp för 30' kan jag hålla med om . Sen om det är en 29" ht som väger 3-4 kg mer är bättre eller en trek för 60' och 10kg är jämförbart...

Freddie L

Aktiv medlem
Men väger en sån hoj 7kg? Fina delar, men inga tyska coolfiberprylar direkt. Känns som det borde bli norr om 8? Var det verkligen så mycket lättare på 26-tiden, mitt minne sviker mig.

Ber om ursäkt att jag ställer frågan när TS lämnat oss, känns nästan lite fult. Men jag är genuint nyfiken.

jonte987

Aktiv medlem
Blir 6kg med en stolpe lämplig för nån på 148cm.

Det är klart det är en fin cykel och tråkigt att de tappar så fort i värde.

EDIT.
Ramen väger 899g och för 100' är väl allt det bästa.

Senast ändrad:

Lisa

Medlem
Jag köpte en 26"-are för att prova på om MTB var nåt för mig för några år sen. Istället för att köpa en instegs 27,5" med taskiga komponenter fick jag tag på en lätt heldämpad 26" i kolfiber och med XTR-pryttlar för runt 7000. Det hade aldrig funnits på kartan att betala mer än de pengarna för 26" även om det var en top of the line-hoj.

Sen har jag alltid undrat varför folk köper/bygger cyklar för massor med pengar och sen inte använder dem

Paco

Aktiv medlem
Lyckas TS kränga den den där för närmare 30K så har köparen isf alldeles för mycket pengar liggandes eller ingen som helst koll på cykelmarknaden idag. Kan iof vara båda....

evr

Medlem
Okej, såklart kommer det nån form av respons, sitter dock inte längre klistrad på happy 24/7, så ursäkta dröjsmålet :), jag tackar för responsen (även om det kanske inte var så många som lagt ner nån större energi på just min fråga, utan mer spekulerat i andra frågor)

Jag hade såklart hoppats och trott/tror att den skulle vara värd mer än 5-10000kr, runt 20k-ish hade jag snarare gissat på. Och som vanligt med blocket så ska det ju prutas typ 50% oavsett vilket pris det står, så det gäller att gardera sej lite, men helt sjukt, efter bara 30 min hörde en spekulant av sej och ville köpa den osett utan att pruta alls, han bodde i new york och skulle föra över pengarna till mej, sen skulle en kurir komma och hämta cykeln av mej och köra den till hans pappa i Georgien, och en stund senare fick jag ett Mail att han hade fört över 36.000kr, jag fick alltså 6.000kr i dricks!!! Så tji fick ni för era 5.000kr värderingar :cool:

För info: Stolpen är den som följer med ramkittet från scott och är monterad på maxhöjd enl markeringen på stolpen. (För den som var intresserad av det)

Ang vikten så vill jag minnas att jag vägde den på nån cykelbutik i Uppsala vid nåt tillfälle och att den vägde typ 7.2-7.3kg, men jag ska väga den vid tillfälle så det inte uppstår några frågetecken kring detta.

Som alla vet (som bygger likande cyklar) så är det ju själva byggandet som är halva (minst) grejen, cyklade mycket (och byggde cyklar) som tonåring, sen kom livet imellan och det var roligare att transportera sej i (och bygga) bilar och motorcyklar, sen kom nån form av 30-årskris runt 2013 och nån polare fick nåt infall att nu djävlar ska det börja cyklas MTB, cykelbanan var spikad.. En Scale premium inhandlades blixtsnabbt på blocket och kittades upp med lite nya värre delar, 10 mil avverkades lite sporadiskt över sommaren, som avslutades med Vasan.. coolt, det här var ju lite skoj (fast jobbigt) måste nog ha bättre material (cykling, är ju liksom golf och dom flesta övriga sporter en materialsport) en Scale RC ram inhandlas och nätet och dess olika forum scannades minutiöst av för att hitta dom fränaste komponenterna, RCn tog form under vintern, och några svängar togs på våren, sen kom bomben... TJUGONIOTUM!!! Var tydligen det allra senaste, jag var skeptisk till en början, tyckte det såg lite halvmuppigt ut, men vad ska man göra, mindes även att jag skymtat några rötter på nåt parti på Vasan året innan, kanske bäst att satsa på heldämpat?! Ett flong nytt Spark 900RC ramkit beställde illa kvickt i slutet av sommaren, kolfiberhjul, bromsar och gaffel expressades hem från Italien, en till XX1 grupp hämtades på cykelhuset, lastade bilen med kartonger med prylar och styrde mot mora, byggde ihop en sub 9kg spark på hotellrummet , det sista fixades klart i mektältet bredvid starten med minuter till godo.. grabbarna i tältet frågade om jag va elitklass, nä sa jag, jag siktar på att ta mej i mål utan att dö...
I mål kom jag, utan att dö (även om det kändes så några gånger) rätt nöjd med min nya spark. Scalen ställdes undan, tänkte den kan va kul att ha som lekhoj, hösten kom och med det även nästa års hojar, fan, ny färgsättning på nästa års Spark RC...
Sparken skruvades ner och ramen såldes, taggad som fan på att beställa nästa års ram när den blev tillgänglig.

Sen kom livet imellan igen, ingen verkade vara så taggad på att köra längre, folk fick barn, mycket på jobb etc, nån ny spark blev aldrig beställd, körde nån gång själv på scalen, sen kom det barn här med... tiden (eller orken) fanns inte kvar längre, sen har den flyttats runt mellan garage, förråd, bastu etc till jag kände att det kanske är dags att släppa taget. Kanske plockar ihop en lätt 29a nån dag om det dyker upp en vettig ram, har ju allt (minus ram) ligger å skräpar i garaget.

Vi får se hur det utvecklar sej, om jag säljer den så ska jag försöka komma ihåg att uppdatera er med vad den gick för (om nån skulle vara intresserad) men för 5-10k får den stå kvar, den är ju rätt snygg ändå och folk blir impade när dom lyfter den :)

NickPick

Aktiv medlem
Rolig story, men det där med kuriren är ingen scam då? Folk som hänger på happy kan inte värdera, för grejerna går alltid för mer än sagt pris. Vad något är värt för massan är inte samma för någon som ska göra "ett kap".

Kul att den blev såld. Vad blir det nu?

Freddie L

Aktiv medlem
Kul att du hittade tillbaka till tråden och lycka till med försäljningen! Om det är viktigt för köparen kan du ju ändå väga den igen, risken finns att det kan bli sura miner om det diffar ett halvkilo. Alltså när vikten är viktig. :-)

Sen har jag en liten trist nyhet angående nytt bygge på gamla delar... Cykelindustrin tyckte att det kunde räcka med att införa större hjul ett tag, så istället blev det bredare! True story! Det kan nog nästan vara svårt att hitta en high-end ram utan Boost idag... :-(

evr

Medlem
Kul att du hittade tillbaka till tråden och lycka till med försäljningen! Om det är viktigt för köparen kan du ju ändå väga den igen, risken finns att det kan bli sura miner om det diffar ett halvkilo. Alltså när vikten är viktig. :-)

Sen har jag en liten trist nyhet angående nytt bygge på gamla delar... Cykelindustrin tyckte att det kunde räcka med att införa större hjul ett tag, så istället blev det bredare! True story! Det kan nog nästan vara svårt att hitta en high-end ram utan Boost idag... :-(
Kan alltså även mina 29” prylar som var det senaste och bästa som kunde uppbringas för 5 år sedan vara värdelöst även det nu?! :cry:

För mej som vart off grid senaste åren, kan du upplysa mej om vad ”boost” innebär?

jolov

Aktiv medlem
Ifall du har nav med snabbkoppling så,blir det nog svårt att använda hjulen.

boost är bredd på nav. 148/110 mm motför snabbkoppling som ör 135/100 eller TA som är 142/100

Freddie L

Aktiv medlem
Kan alltså även mina 29” prylar som var det senaste och bästa som kunde uppbringas för 5 år sedan vara värdelöst även det nu?! :cry:

För mej som vart off grid senaste åren, kan du upplysa mej om vad ”boost” innebär?
Ja. Jag vet inte hur jag ska linda in det... Inte värdelöst som i att det är dåligt, men de har tappat mycket monetärt värde. Som Jolov skriver ovan har standarden förändrats minst en gång sedan du byggde din cykel. Man får ju räkna med att industrin utvecklas/vill sälja nya prylar, men du har haft väldig otur eller dålig timing... :-(

När jag byggde cykel till min 9-åring gjorde jag det från ungefär samma ram som din (mindre storlek). Jag valde dock större hjul 27,5 (26 tum körde han på när han var sju) och snäppet nyare axelstandard. Alltså gamla prylar som gick billigt.

Mashimaro

Aktiv medlem
Tack för vettig respons TS, trots att Happy gick loss på gott och på ont. Angående scamen, så uppfattade jag i alla fall tydlig ironi i trådstartarens text om det, så jag tror inte ni behöver oroa er.

Tyvärr är Happy's värdering nog korrekt. Men det är ju synd att du behåller den bara för att hänga den på väggen. Det vore roligare om du sålde den för vad någon nu vill betala för den så att någon junior/kortare person kan få njuta av den och kanske köra skiten ur den på diverse tävlingar.

Nollkontroll

Ny medlem
Kom på auktion över en Specialized S-Works Tarmac sl2, uppskattningsvis från 2008.
Hjulen som används är Zipp Speed Weaponry 606 där tuberna behöver ersättas.
Cykeln ser välanvänd ut men i min bedömning i bra skick för åldern. Bifogar bilderna på de skador som finns på ram och hjul.

Visade sig att cykeln är för liten för mig med ramstorlek 51 så önskar leta en ny ägare för den.
Har ni en uppskattning på värde? Är det lönt att sälja zipp-hjulen separat och kränga cykeln ett par enklare hjul?

/Peter

Bilagor

velovin

Aktiv medlem
Instämmer med Spacekitty, de där skadorna ser inget roliga ut. Fälgbromsade tubhjul med skador är det väl inte heller något riv efter.

Nollkontroll

Ny medlem
Tack för era ärliga svar. Som ni förstår är jag novis i området och står med en cykel jag inte riktigt vet vad jag ska göra med och uppskattar ifall ni beaktar min nivån från mina inlägga utifrån detta perspektiv. Önskar inte heller kränga vidare cykeln till en stackars sate som bara har å kassera den.

Förstår att slagskador kan innebära att ramen är försvagad men att skada begränsad till lacken så är det mer av kosmetiska problem och att laga lackskadan. Vet ni hur/var/vem detta kan utredas i Stockholmstrakten? Kontaktade specialized här men fick svaret att de inte har utrustning för att identifiera skador i ramen.

Gällande hjulen så förstår jag att dess livslängd beror på hur djup skåra fälgbromsen gett upphov till. Gränsen för kassering av aluminiumfälgar har jag läst mig till 1 mm, men inte funnit information kring kolfiber? Ska även finnas markeringar på hjulet som vid bortslitningar indikerar att hjulen är slut, finns dessa på zipps hjul?

n3wton

Aktiv medlem
Är du ute efter att sälja cykeln dyrare än du köpte den? Om inte så är väl priset du betalade ett bra riktmärke, eller gissningsvis lite högre än värdet.

Cykeln är rejält sliten och såpass gammal att den nog nått någon form av bottennivå när det gäller pris. En fin och fräsch hade kunnat vara en aning lockande, men i det där skicket är det bara någon som är på en extremt tight budget som kan tänka sig köpa den tror jag. Riskerna att stå med helt obrukbara saker när som helst är för stor för att man ska våga betala något för den.

Med det sagt förstår du säkert att det inte är värt att göra några större efterforskningar i exakt hur illa läget är, eftersom köparen ändå inte kommer bry sig om hen kan tänka sig att köpa en såpass risig cykel. Om den av köparen bedöms hålla ihop tror jag någon kan tänka sig betala 2 000 - 4 000 kr för den.

velovin

Aktiv medlem
Kid1000 här på forumet är erkänt skicklig när det kommer till kolfiber, men som N3ewton säger så är det knappast värt besväret.

Förstår om det känns tråkigt, cykeln var säkert väldigt dyr på sin tid. Men givet åldern, skicket, omoderna standarder (fälgbroms, QR, tubhjul) och inte minst de ganska oroande skadorna på ramen så är det nog för mycket grisen-i-säcken för att någon ska vilja betala mer än femtusen för den.

Nollkontroll

Ny medlem
Tack, känner mig klokare och fått svar på hur jag ska gå vidare.

Handlar inte om att göra vinst på den utan att få den rättvist värderad. Då den inhandlades på ett forum utan sakkunniga så önskade jag en tydligare uppskattning på marknadspris.

Singular

Aktiv medlem
Dra åt helvete vilket ras - är det för att bromsytan är slut som man valt att börja bromsa under den?

Värdet är, om inte noll, asymptotiskt sig närmande det. Jag hade övervägt att försöka häva köpet då skadorna är såpass omfattande att det inte bara är knepigt ur ett värdeperspektiv utan framförallt säkerhetsmässigt (inte minst med avseende på de fullständigt mördade hjulen).

Senast ändrad:

Kneecap

Aktiv medlem
Dra åt helvete vilken ras - är det för att bromsytan är slut som man valt att börja bromsa under den?

Värdet är, om inte noll, asymptotiskt sig närmande det. Jag hade övervägt att försöka häva köpet då skadorna är såpass omfattande att det inte bara är knepigt ur ett värdeperspektiv utan framförallt säkerhetsmässigt (inte minst med avseende på de fullständigt mördade hjulen).
Tjena!

Jag tror dom mördat hjulen genom att bromsa med cykeln i nuvarande skick. Då dödar man ett kolfiberhjul på extremt snabb tid.

michaelk

Medlem
Vad tror ni om min sons cykel?

En Trek Stache från typ 2014, bytt till singelklinga fram, diverse XT komponenter, Välanvänd men hel okej bruksskick.
(Dock så har sonen tappat intresset)

Vad kan en sådan betinga på begagnatmarknaden?
IMG_20200521_122109.jpg

hm

Aktiv medlem
Vad har den råkat ur för ?
Låst med bygellås genom ramen , stulen utan finness och sen gått som tjackkärra utan bromsklosssar ?

Bobslob22

Aktiv medlem
Värdet på sådana cyklar är lågt rent bruksmässigt, endast folk med särintresse värderar den så räkna inte med några högre summor.
Typ av växelkomponenter och annan utrustning är det som primärt styr värdet.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer