[Samlingstråd] Vad är min cykel värd?

tmalm

Aktiv medlem
Hade den varit original hade den kunnat vara värd mer för någon som vill ha just en sådan som den är nu så... Någonstans mellan 500:- och 1500:- beroende på var och när du säljer.
(1500? Jo faktiskt, en välvårdad cykel kan kosta så mkt!!!)

/T

Westman

Aktiv medlem
Alltid svårt med äldre cyklar, man balanserar mellan samlarvärde (som kan vara högre för rätt köpare) och bruksvärde (som oftast är väldigt lågt). Dvs är det en samlarhoj eller en gammal hardtail.

Om du har originalkomponenter, eller åtminstone tidsenliga komponenter och det är en high end-hoj kan du ev hamna i samlarpris.

Jag la ut en Cannondale HT Siemens team replica med orig HeadShok -06 för några veckor sen och hade samma bryderi med prissättning. Valde brukspris, hade pengarna via swish 6 min senare..

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Det finns redan en....
Du menar att jag väljer en arg gubbe under knappen "Gilla"? Som även har symbolen "Tumme upp"? Jag tycker inte det är exakt samma sak. Jag skulle vilja ha ett dislike, eller kanske snarare ett downvote-system, som på Reddit. En tydlig markering att jag inte tycker om beteendet hos vissa personer. Och jag vill inte att min markering ska generera reaktionspoäng.

Egentligen försökte jag bara säga att jag börjar tröttna på folks spydiga kommentarer och försök att vara lustiga på andras bekostnad. Folk kommer hit och vill få svar på frågor, ska det vara så jävla svårt att ge ett svar? Eller bara skita i att svara överhuvudtaget om man inte tycker tråden är värd något.

marr

Moderator
Forumvärd
Du menar att jag väljer en arg gubbe under knappen "Gilla"? Som även har symbolen "Tumme upp"? Jag tycker inte det är exakt samma sak. Jag skulle vilja ha ett dislike, eller kanske snarare ett downvote-system, som på Reddit. En tydlig markering att jag inte tycker om beteendet hos vissa personer. Och jag vill inte att min markering ska generera reaktionspoäng.

Egentligen försökte jag bara säga att jag börjar tröttna på folks spydiga kommentarer och försök att vara lustiga på andras bekostnad. Folk kommer hit och vill få svar på frågor, ska det vara så jävla svårt att ge ett svar? Eller bara skita i att svara överhuvudtaget om man inte tycker tråden är värd något.
Du kanske, för din egen skull ska blockera de vars kommentarer du inte vill läsa istället?

Salabaladala

Aktiv medlem
Mest värde får du nog ut utav den som motions- eller transportredskap. Inga stora summor att hämta utav gamla cyklar.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Fast problemet för jingley är nog inte att han inte själv vill läsa kommentarerna utan att han vill att folk här ska bemöta andra på ett sätt som hen tycker är juste.
Du kanske, för din egen skull ska blockera de vars kommentarer du inte vill läsa istället?
Eller så slutar vi dryga och tramsa så jävla dant - FÖR ALLAS SKULL. Det hade väl varit trevligare? Så skrämmer man inte iväg nya medlemmar heller. Lite nytt blod kan vara trevligt. Även om många nya medlemmar bara vill ha köpråd, så kommer det faktiskt in någon då och då, jag själv t.ex, som faktiskt stannar och försöker bidra med något.

marr

Moderator
Forumvärd
Eller så slutar vi dryga och tramsa så jävla dant - FÖR ALLAS SKULL. Det hade väl varit trevligare? Så skrämmer man inte iväg nya medlemmar heller. Lite nytt blod kan vara trevligt. Även om många nya medlemmar bara vill ha köpråd, så kommer det faktiskt in någon då och då, jag själv t.ex, som faktiskt stannar och försöker bidra med något.
Det var bara ett förslag...

Der Kaiser

Aktiv medlem
Men den här nya medlemmen vill ju *sälja* sin cykel. Och verkar betrakta cykel som i bästa fall en bra affär.

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Detta är väl bland dom första trådar där TS får svar på din fråga utan för stora utsvängningar eller meningsskiljaktigheter mellan deltagarna. 0-1500 kr verkar ju vara Happy domen för denna.

Khrj1977

Ny medlem
Ok, tack för svar. Det var väl det priset jag trodde själv men efter att varit borta många år från cyklingen så vet man aldrig.
Jag bortser från tramset denna gång.

Pastor Hannes

Aktiv medlem
Ok, tack för svar. Det var väl det priset jag trodde själv men efter att varit borta många år från cyklingen så vet man aldrig.
Jag bortser från tramset denna gång.
Min ringa erfarenhet är att man oftast får mer än vad som brukar föreslås på happy. Om du ska sälja så lägg ut den på blocket för mer än vad som föreslagits här. Testa med något, får du den inte såld så sänk priset. Jag själv lägger nästan aldrig ut på happy pga att folk här inte betalar så mycket.

jerkan

Medlem
Försökte sälja min Scott Endorphine från 1996, helt original förutom kasetten fram.
1000 kr var ingen som nappade på. Däremot ville många ta hand om den gratis.

Tänkte mest om du ville ha en uppskattning av priset du tänkte sätta.
Behöll cykeln som sommarstugecykel om någon undrar.

Jacke89

Aktiv medlem
Så du som mod tycker det är OK med allt trams? Då kanske du kan avgå.
Hen i fråga hade en fråga om vad sin cykel kunde vara värd, Att då få flertalet dryga spydiga kommentarer gör en bara förbannad.

me.I.am

Aktiv medlem
Inget trams = tråkigt happy

folk e ju för jävla lättkränkta nuförtiden
Trams är sin sak, men dom här tisseltassliga mellanstadiekommentarerna som refererar till en annan tråd som bara går ut på att ha roligt på någon annans bekostnad är smått patetiska. Det var för övrigt @marr med och drog igång i Blocket-tråden. Som forumvärd bör man vara något av ett föredöme.

Jacke89

Aktiv medlem
Inget trams = tråkigt happy

folk e ju för jävla lättkränkta nuförtiden
Kränkta och kränkta det blir massa fjantande tror endå majoriteten är vuxna människor.

11 procent mer än om den vore från 92, torrsprickor det sänker värdet med 11 procent,
X * ((1-0.11) * (1+0.11))^Y, dvs 0kr

Vad är det som är så fasligt roligt med dessa snille kommentar?

Har man inget vettigt att skriva, kan man väl vara tyst.

zinkpasta

Aktiv medlem
Är det dags för Landrovermannen snart? Här iofs hört illavarslande rykten om att tråd med denna nyligen plockats bort.

Formeln kan vara ytterst användbar om man äger något som sjunker elva procent i värde, sen ökar elva procent, sen sjunker, osv. Den går med lite arbete även få att gälla för andra procentsatser.

Elektro_71

Aktiv medlem
Om man skall vara seriös så är värdet bättre på e-bay på äldre lite udda cyklar. Intresset (och därmed betalningsviljan) i sverige är ganska lågt för äldre cyklar tyvärr.

Paco

Aktiv medlem
Hur tar man bort en tråd härifrån och hur går man ur detta spektakel?
Tacksam för svar!
Tråden kan endast raderas av moderator. Vill du få bort den så föreslår jag att du börjar posta en väldans massa politiska inlägg som kan förolämpa massorna. Vid frågan så kan säkert samma moderaterna avregistrera dig från detta spektakel oxå.

marr

Moderator
Forumvärd
Trams är sin sak, men dom här tisseltassliga mellanstadiekommentarerna som refererar till en annan tråd som bara går ut på att ha roligt på någon annans bekostnad är smått patetiska. Det var för övrigt @marr med och drog igång i Blocket-tråden. Som forumvärd bör man vara något av ett föredöme.
Ja blocket tråden är ju väldigt allvarlig...

jonte987

Aktiv medlem
Beroende på syftet med forumet så kan det vara lite olyckligt när det går full #happy när TS är ny och inte med på noterna. Ofta triggar TS det själv men det kan jag inte se här, å andra sidan var det väl inte så farligt heller.

marr

Moderator
Forumvärd
Vad är problemet? Kan du inte skilja på trams och dryga kommentarer som bara ska trycka ner andra?
Jag inledde dessutom med just "Trams är sin sak".
Alltså jag vet inte riktigt vad det är för problem du syftar på? Menar du i denna tråden? Att jag föreslog att man kan dölja andra användare? Eller att jag gav min syn på hur iallafall jag tycker man sköter affärer mellan privatpersoner? Eller att jag tramsa i en tråd där alla andra tramsar? Inget av detta har jag gjort som moderator, jag är också medlem och skriver vad jag tycker. Tramsar lite ibland, precis som innan jag var moderator.
Som moderator städar jag mest bort annonser och rensar spambottar, sjukt glammigt.

Khrj1977

Ny medlem
Du kan i alla fall "ignorera tråd"en, så slipper du uppdateringar.
Jo visst, men jag känner mig för gammal för dagis. Av döma av nivån här var knappt någon ens född 1993. Nackdelen med anonymiteten i sociala media. Tror inte man hade kastat paj på varandra på detta vis om man befunnit sig i samma fysiska rum. Så om någon med behörighet kan avregistrera mig så gör det.
Observera att jag inte tar åt mig ett dugg. Ni verkar ju mest upptagna med att förlöjliga varandra. Tack för mig!

IM

Aktiv medlem
Jag kan ha fel men min uppfattning är att TS i den tråd som ligger till grund för 11%-per-år-resonemanget "tog det hela ganska kallt" som en av våra stora poeter uttryckt saken. TS höll god ton, resonerade och besvarade de (flesta) frågor som ställdes sakligt. Min bedömning är dessutom att det fanns gott om substans i de inledande svaren och inläggen. Jag har inte läst tråden i efterhand och kan givetvis minnas fel. TS gav väl heller inte uttryck för att ta illa vid sig av de mer tramsiga delar av konversationen utan höll sig till att besvara och kommentera de delar med substans. Min uppfattning är att TS höll en föredömlig självdistans och inte hade några problem att bjuda på ett och annat tjuvnyp, lite som i goda vänners lag. Det är min subjektiva uppfattning.

PS. Intern-/ och referenshumor kan vara knepigt. DS
PS 2. Jag är född pre -93. DS

jolov

Aktiv medlem

Annan medlem som säljer den för ett rejält överpris, ngn som hoppades på att kunna tjäna lite snabba pengar?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer