[Samlingstråd] Vad är min cykel värd?

Cyklade 3 min på ett bygge som aldrig blev av. Det är fan repsekt 😎
Missförstår du med flit för att dumma dig eller vad är problemet? Jag köpte komponenterna av en bekant, nya i kartong. Byggde cykeln och har än så länge inte hunnit testa den i skogen, utan har cyklat några minuter på tomten. Behöver jag rita med krita också?

Valhalla_

Aktiv medlem
Om jag av någon anledning skulle få köpa en ny Ferrari för 2kr, är den fortfarande värd vad en ny Ferrari kostar, och inte 2kr.
Jo visst, men man talar bara inte om det för någon när man tänker göra affärer. Det är ju rena självmordet 😀

Prova att gå in hos bilhandlarn och avslöja att du köpt din ferrari för 2k, och se vad du får för bud.

InlineOla

Aktiv medlem
Lägg ut på köp o sälj o blocket o Facebook för det pris du vill ha för den. Om ingen köper den va priset för högt, du kommer säkert få en del bud under begärt pris o kan då få en hum om vad folk vill betala. Sälj till nån som gett bud eller lägg ut ny annons med lägre pris. Upprepa tills cykeln är såld. Begagnatmarknaden är lite upp o ner nu pga att coronan gjort att det knappt finns nya cyklar att köpa så svårt att gissa vad folk är villiga att betala, speciellt för en kinaram där det inte finns så mycket att jämföra med.

Ursäkta, men detta är nog bland det dummaste jag hört. Vad jag betalar för en produkt har absolut inget med produktens marknadsvärde att göra. Om du på allvar tror det, behöver du nog gå en crashcourse i marknadsekonomi och hur kapitalism fungerar.

Lägg ut på köp o sälj o blocket o Facebook för det pris du vill ha för den. Om ingen köper den va priset för högt, du kommer säkert få en del bud under begärt pris o kan då få en hum om vad folk vill betala. Sälj till nån som gett bud eller lägg ut ny annons med lägre pris. Upprepa tills cykeln är såld. Begagnatmarknaden är lite upp o ner nu pga att coronan gjort att det knappt finns nya cyklar att köpa så svårt att gissa vad folk är villiga att betala, speciellt för en kinaram där det inte finns så mycket att jämföra med.
Tack, ja det är nog så det får bli. Det är ju just kinaramen som gör värdet oklart. Det är fin lätt ram, och den känns kanon. Men det finns ju mycket åsikter kring dessa ramar.

mzi

Aktiv medlem
Kapitalism har inget med det här att göra. Men på marknaden som du handlade på så var väl marknadsvärdet 2kr för Ferrarin?

Kapitalism har inget med det här att göra. Men på marknaden som du handlade på så var väl marknadsvärdet 2kr för Ferrarin?
Det är en parameter du la till nu. Jag köpte Ferrarin i detta teoretiska exempel för 2kr, trots att marknadsvärdet är över miljonen. Då är inte just min Ferrari värd endast 2kr, bara för att jag kom över den till det priset. Om alla kunde köpa en Ferrari för 2kr vore det självklart en annan sak.

skier

Aktiv medlem
om du har fått väldigt bra priser på komponenterna så får du nog bättre betalt om du slaktar cykeln igen och säljer komponenterna lösa, den ramen är nog tyvärr inte värd speciellt mycket mtp geometrin.

Trist på en sådan fin cykel, men det skulle man ju kunna göra förstås. Och det vore ju bekvämare att sälja allt samtidigt. Vad är det med geometrin som är tokigt?

InlineOla

Aktiv medlem
den ramen är nog tyvärr inte värd speciellt mycket mtp geometrin.
Vad är det som är så fel med geon? 120 fram, 110 bak, hyfsat up to date i nosvinkeln, kanske aningen kort i reachen med 445mm på en large men geon är nästan identisk med ex Orbea Oiz TR, Epic Evo 2020 och en massa andra cyklar som säljer som smör i solsken. Här inne är det rätt nördigt o alla Large utan minst 470 i reach är ocyklingsbara men det stämmer ju inte riktigt.

Vad är det som är så fel med geon? 120 fram, 100 bak, hyfsat up to date i nosvinkeln, kanske aningen kort i reachen med 445mm på en large men geon är nästan identisk med ex Orbea Oiz TR, Epic Evo 2020 och en massa andra cyklar som säljer som smör i solsken. Här inne är det rätt nördigt o alla Large utan minst 470 i reach är ocyklingsbara men det stämmer ju inte riktigt.
Ja, jag undrade också lite varför geometrin var så tokig? 🤔 Men men, det finns säkert något modernare.

skier

Aktiv medlem
Vad är det som är så fel med geon? 120 fram, 110 bak, hyfsat up to date i nosvinkeln, kanske aningen kort i reachen med 445mm på en large men geon är nästan identisk med ex Orbea Oiz TR, Epic Evo 2020 och en massa andra cyklar som säljer som smör i solsken. Här inne är det rätt nördigt o alla Large utan minst 470 i reach är ocyklingsbara men det stämmer ju inte riktigt.
Den de kallar large är 21" med 534mm sadelrör, det kallar andra tillverkare xl. För en xl anser jag 445mm är kort reach, sen går den förstås att cykla på ändå men inget jag personligen skulle betala mer för än någon annan ebay-ram.

InlineOla

Aktiv medlem
Den de kallar large är 21" med 534mm sadelrör, det kallar andra tillverkare xl. För en xl anser jag 445mm är kort reach, sen går den förstås att cykla på ändå men inget jag personligen skulle betala mer för än någon annan ebay-ram.
Aha, ja sadelröret va ju lite långt...

Nej, deras Large är 19"
Ok. Det går ju dock att påverka med stems, sadel position och eventuell setback på sadelstolpen. Sen beror det ju lite på vilken nivå av cyklist man är, och man är villig att lägga över 40k för kolfiber och fulldämpat, eller 15-20k för en något omodernare geometri vilket det allra flesta hobbycyklister förmodligen inte är införstådda med.

Ustzeust

Aktiv medlem
Det är en parameter du la till nu. Jag köpte Ferrarin i detta teoretiska exempel för 2kr, trots att marknadsvärdet är över miljonen. Då är inte just min Ferrari värd endast 2kr, bara för att jag kom över den till det priset. Om alla kunde köpa en Ferrari för 2kr vore det självklart en annan sak.
Om du "köper" något för väldigt mycket mindre än vad det är värt så klassas det mer som gåva.

Valhalla_

Aktiv medlem
Ursäkta, men detta är nog bland det dummaste jag hört. Vad jag betalar för en produkt har absolut inget med produktens marknadsvärde att göra. Om du på allvar tror det, behöver du nog gå en crashcourse i marknadsekonomi och hur kapitalism fungerar.
Jag misstänker att du syftar på min kommentar. Att du haft tur och kommit över grejer billigt påverkar i sig inte vad prylarna "borde" kosta, det har du alldeles rätt i. Men du kan som säljare i högsta grad påverka hur utfallet av dina affärer blir, åt båda hållen. T.ex genom att öppet säga att du kommit över grejerna extremt billigt och kanske går med vinst. Sådant bör man vara försiktig med att säga till potentiella köpare. Men iofs kanske du inte tänkt sälja här på happyride..

Per84

Medlem
Jag slänger ut den för 15k. Helt ny, fulldämpad kolfiber med rockshox dämpare och easton hjul. Det borde den sälja för. Tack för input.

Menar du att 15k var för lite?
Skulle inte tro att du får så mycket mer.

Cyklar har blivit galet dyra de senaste åren.
Men svårt att sälja dem utan stora förluster. Har säkert köpt och sålt 10 cyklar på senaste 5-6 åren.

Menar du att 15k var för lite?
Skulle inte tro att du får så mycket mer.

Cyklar har blivit galet dyra de senaste åren.
Men svårt att sälja dem utan stora förluster. Har säkert köpt och sålt 10 cyklar på senaste 5-6 åren.
Komponenterna är ju dyrare än så, utan ramen inräknad. Och helt nya. Och jag personligen skulle ju välja en fulldämpad Kina kolfiberhoj med shimano/easton rockshox prylar och en vikt på dryga 12kg över en alu hardtail med ungefär samma, eller sämre komponenter. Men det är ju jag. Vi får väl se om den går för 15k. Den som köper den får en riktigt kompetent hoj för tämligen lite pengar.

Per84

Medlem
Håller med, sälj delarna löst. Kommer troligtvis ge mer pengar i slutändan.

Fick tid över i våras och gick igenom bortglömda lådor med cykeldelar. Var förvånad av hur lätt det gick att sälja här på happy.

om du har fått väldigt bra priser på komponenterna så får du nog bättre betalt om du slaktar cykeln igen och säljer komponenterna lösa, den ramen är nog tyvärr inte värd speciellt mycket mtp geometrin.

Per84

Medlem
Absolut, så är det tyvärr.
Men 15K borde du få iaf. Lycka till!

Komponenterna är ju dyrare än så, utan ramen inräknad. Och helt nya. Och jag personligen skulle ju välja en fulldämpad Kina kolfiberhoj med shimano/easton rockshox prylar och en vikt på dryga 12kg över en alu hardtail med ungefär samma, eller sämre komponenter. Men det är ju jag. Vi får väl se om den går för 15k. Den som köper den får en riktigt kompetent hoj för tämligen lite pengar.

n3wton

Aktiv medlem
Lägg din energi på att skriva annons nu istället då, om du inte känner att du får rätt svar här.

Att lyckas bygga cykel från lösa delar och sen gå plus på affären är inte många förunnat. Speciellt inte på noname-kinaram. Den avskräcker de som kan något, och de som inte kan något fattar inte att det är en bra cykel (om det nu är det vill säga) och har dessutom inte budgeten som du uppenbarligen tänkt dig. Mer än 15k för en sådan cykel är förmodligen svårt..

Jag misstänker att du syftar på min kommentar. Att du haft tur och kommit över grejer billigt påverkar i sig inte vad prylarna "borde" kosta, det har du alldeles rätt i. Men du kan som säljare i högsta grad påverka hur utfallet av dina affärer blir, åt båda hållen. T.ex genom att öppet säga att du kommit över grejerna extremt billigt och kanske går med vinst. Sådant bör man vara försiktig med att säga till potentiella köpare. Men iofs kanske du inte tänkt sälja här på happyride..
Varför? Det finns inget logiskt resonemang bakom det. Om jag säljer en vara till marknadsvärde, i bra skick till samma pris som andra liknande produkter, så kan köparen avbryta affären om han tycker att jag gör en för bra affär? Bara för att vara ett rövhål? Är det "Jantelagen" som säger stopp, man ska faan inte då tjäna pengar sådär hur som helst! 😂
Nej jag skulle aldrig få för mig att försöka sälja en sådan här cykel på Happy, majoriteten här anser nog att jag borde kasta hojen på tippen istället för att sälja en kompetent fulldämpad lätt hoj billigt till någon nybörjare eller mindre ekonomiskt lyckligt lottad.

Lägg din energi på att skriva annons nu istället då, om du inte känner att du får rätt svar här.

Att lyckas bygga cykel från lösa delar och sen gå plus på affären är inte många förunnat. Speciellt inte på noname-kinaram. Den avskräcker de som kan något, och de som inte kan något fattar inte att det är en bra cykel (om det nu är det vill säga) och har dessutom inte budgeten som du uppenbarligen tänkt dig. Mer än 15k för en sådan cykel är förmodligen svårt..
Tack för ett sansat inlägg och svar. Tekniskt sett är det inte en "noname" ram. Lexon är Shenzhen's egna märke. Shenzhen Technologies LTD som bl.a tillverkar ramar till flera olika större märken. Det är inte någon kopia av någon annan hoj, utan en egen modell som de utvecklat. Jag har inte hittat något negativt om dessa modeller, utan mestadels goda vitsord. Jag tror att vissa kinaramar har oförtjänt dåligt ryckte och kan vara ett bra alternativ för de som vill prova åka fulldämpad kolfiberhoj utan att betala 45k plus.

n3wton

Aktiv medlem
Tack för ett sansat inlägg och svar. Tekniskt sett är det inte en "noname" ram. Lexon är Shenzhen's egna märke. Shenzhen Technologies LTD som bl.a tillverkar ramar till flera olika större märken. Det är inte någon kopia av någon annan hoj, utan en egen modell som de utvecklat. Jag har inte hittat något negativt om dessa modeller, utan mestadels goda vitsord. Jag tror att vissa kinaramar har oförtjänt dåligt ryckte och kan vara ett bra alternativ för de som vill prova åka fulldämpad kolfiberhoj utan att betala 45k plus.
Må så vara. Jag har lagt ohälsosamt många timmar på att läsa om cyklar på nätet under ganska många år, och hade trots det ingen aning om det du skriver. Det är uppförsbacke i marknadsekonomin mao..😛

Må så vara. Jag har lagt ohälsosamt många timmar på att läsa om cyklar på nätet under ganska många år, och hade trots det ingen aning om det du skriver. Det är uppförsbacke i marknadsekonomin mao..😛
Kineserna börjar ju komma ikapp, och har börjat förstå att en viss nivå av kvalité är ett krav för att sälja bra i Europa och USA, och att det finns en sweetspot mellan kvalité och pris. När de väl prickar rätt, har västvärlden inte mycket att sätta emot deras enorma produktionsmuskler, och möjlighet att dumpa priserna. Och det läskiga är att kinesiska marknaden bara fortsätter att exponentiellt expandera.

Valhalla_

Aktiv medlem
Varför? Det finns inget logiskt resonemang bakom det. Om jag säljer en vara till marknadsvärde, i bra skick till samma pris som andra liknande produkter, så kan köparen avbryta affären om han tycker att jag gör en för bra affär? Bara för att vara ett rövhål? Är det "Jantelagen" som säger stopp, man ska faan inte då tjäna pengar sådär hur som helst! 😂
Det jag försöker få fram är att man minskar sina chanser att kunna sälja en pryl till marknadsvärde om de man försöker sälja den till vet om att man kommit över den "extremt billigt av en kompis". Lite takt och känsla är bra när man säljer grejer. Kanske lite självbevarelsedrift också. Men nu var det ju inte på happy du tänkte sälja hojen så då kvittar det väl.

Nej jag skulle aldrig få för mig att försöka sälja en sådan här cykel på Happy, majoriteten här anser nog att jag borde kasta hojen på tippen istället för att sälja en kompetent fulldämpad lätt hoj billigt till någon nybörjare eller mindre ekonomiskt lyckligt lottad.
Tycker inte det verkar som att någon bett dig kasta hojen på tippen.

dman

Aktiv medlem
Här finns svaret till varför, kort sagt anses det vara orättvist

Lycka till med försäljningen :)

desmo

Aktiv medlem
Vad skulle ni säga är värdet på denna? Har uppenbarligen inte blivit såld för 18.5k på två veckor men tänker att det är helt ok spec och ändå inte hopplöst omodern geo för att vara fem år gammal. (Inte min cykel alltså, har däremot en vän som letar) https://happyride.se/annonser/ad.php?id=130389
Jag sålde min Phantom för ungefär de pengarna typ 2016. Och har sett andra Phantom mycket billigare på annons, typ kring 10k. Men mycket hänger såklart på skick/service.
Häromdagen låg en Kona Process 111 ute för 8,5. Den modellen övervägde jag själv men valde Phantom 2014.
Kort, jag tycker cykeln i annonsen har ett högt pris.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer