[Samlingstråd] Vad är min cykel värd?

Bengt-re

Aktiv medlem
Vad skulle ni säga är värdet på denna? Har uppenbarligen inte blivit såld för 18.5k på två veckor men tänker att det är helt ok spec och ändå inte hopplöst omodern geo för att vara fem år gammal. (Inte min cykel alltså, har däremot en vän som letar) https://happyride.se/annonser/ad.php?id=130389
Kan svårligen anses vara värd annonserat pris. 10k vore rimligt om den är fräsh och felfri. Gamla cyklar är tyvärr ofta orimligt prissatta i annonser.

JBogevik

Aktiv medlem
Testar här istället...

En polare vill köpa min Spark 910 från 2017 ombyggd till 1-11 med Wolftoothdrev fram och Renthal kolfiberstyre samt nya Michelindäck. Skicket är fint som tusan skulle jag våga säga, vad är den värd tror ni? (Kompispriset förhandlas senare) :)

Visa bilaga 436326

Som ett litet riktmärke för den som ska sälja en Scott Spark 910 -17 så såldes min spark tillslut för 22000:- med ett utgångspris på 25000:-.

Mina DT-swisshjul som jag hade monterade på cykeln gick tillslut för 3250:- till en smidig köpare, hade sannolikt kunnat få mer för dem om man ser till intresset.

Järven

Medlem
När det gäller andrahandsvärde, utgör fabriksnya hojar ett sorgligt kapitel i historien!
Idag, när allt fler köper sina cyklar över nätet, har ordet "Service" nästan helt förpassats ut periferin. Visst det finns garantier på hojarna. Inte tu tal om det. Men för dom av oss som inte är "Mekvana", utgör detta ett stort problem. Vem har tex lust att skicka hojen till Tyskland, för att ev få växlarna justerade, ett hjul balanserat, eller, kapa framgaffeln, etc, etc!
Har själv mekat och byggt hojar i över 25år, så jag kan lova att jag kan förstå olika typer av dilemmor inför dylika problem.
Tidigare köpte dom flesta sina hojar i den lokala "Cykelbutiken" och då gick det nästan alltid att gå dit med cykeln och få kostnadsfri hjälp. När nu många av dessa helt försvunnit, pga "Konkurrensen", ser dock situationen annorlunda ut, vad anbelangar service. Visst! Bor man ex i Stockholm, Göteborg, >Malmö, mfl, mfl, fixar det sig nog. Men nu råkar vi bo i ett avlångt land. Där närhet till service kan vara i det närmaste obefintlig. Nåja tillbaka till IRL.

Nu till ett ex: Kalle köper en ny cykel för 20.000SEK. I samma stund hojen packats upp ur kartongen, (eller hämtats i butik), har priset sjunkit till 15.000SEK. Låt oss då antaga att vi tre månader senare inser att cykelns ramstr blev fel. För liten eller för stor. Blev ramens strl för liten fixar det sig, då det går att korrigera, men tvärtom är omöjligt. Vad göra då? Dom flesta av oss, skulle nog välja att sälja hojen och köpa en mindre/större ramstrl och nu börjar det intressanta. Hojen som initialt kostade 20.000SEK, kan nu ev säljas för 10.000SEK = ett pristapp på 50%, vilket är helt galet!
Vad har då hänt under resans gång? Jo följande. Nämligen konkurrens. Här har köparen all makt i världen och erbjuder kanske 8.000SEK. Faller då säljaren till föga och ger efter? Många gånger är det precis detta som sker.

Nu till huvudfrågan: Vad var den nya cykeln egentligen värd? På kort tid ett prisras ifrån 20.000SEK till 8.000SEK, på en helt ny hoj, som kanske rullat 25 mil!
Svar: Precis det pris, marknaden var villig att betala!

När det gäller andrahandsvärde, utgör fabriksnya hojar ett sorgligt kapitel i historien!
Idag, när allt fler köper sina cyklar över nätet, har ordet "Service" nästan helt förpassats ut periferin. Visst det finns garantier på hojarna. Inte tu tal om det. Men för dom av oss som inte är "Mekvana", utgör detta ett stort problem. Vem har tex lust att skicka hojen till Tyskland, för att ev få växlarna justerade, ett hjul balanserat, eller, kapa framgaffeln, etc, etc!
Har själv mekat och byggt hojar i över 25år, så jag kan lova att jag kan förstå olika typer av dilemmor inför dylika problem.
Tidigare köpte dom flesta sina hojar i den lokala "Cykelbutiken" och då gick det nästan alltid att gå dit med cykeln och få kostnadsfri hjälp. När nu många av dessa helt försvunnit, pga "Konkurrensen", ser dock situationen annorlunda ut, vad anbelangar service. Visst! Bor man ex i Stockholm, Göteborg, >Malmö, mfl, mfl, fixar det sig nog. Men nu råkar vi bo i ett avlångt land. Där närhet till service kan vara i det närmaste obefintlig. Nåja tillbaka till IRL.

Nu till ett ex: Kalle köper en ny cykel för 20.000SEK. I samma stund hojen packats upp ur kartongen, (eller hämtats i butik), har priset sjunkit till 15.000SEK. Låt oss då antaga att vi tre månader senare inser att cykelns ramstr blev fel. För liten eller för stor. Blev ramens strl för liten fixar det sig, då det går att korrigera, men tvärtom är omöjligt. Vad göra då? Dom flesta av oss, skulle nog välja att sälja hojen och köpa en mindre/större ramstrl och nu börjar det intressanta. Hojen som initialt kostade 20.000SEK, kan nu ev säljas för 10.000SEK = ett pristapp på 50%, vilket är helt galet!
Vad har då hänt under resans gång? Jo följande. Nämligen konkurrens. Här har köparen all makt i världen och erbjuder kanske 8.000SEK. Faller då säljaren till föga och ger efter? Många gånger är det precis detta som sker.

Nu till huvudfrågan: Vad var den nya cykeln egentligen värd? På kort tid ett prisras ifrån 20.000SEK till 8.000SEK, på en helt ny hoj, som kanske rullat 25 mil!
Jag vet inte vart i vårat avlånga land du bor men enligt mig så var det där en ganska så överdriven nedgång av cykelns värde.

Mashimaro

Aktiv medlem

Det var en extrem värdeminskning. En tre månader gammal cykel som gått 25 mil och som kostar 20000 hos (antar vi) nätets billigaste pålitliga butik kommer inte kosa 8000 begagnad.12000-15000 är mer rimligt.

Sedan undrar jag, om det på många orter är omöjligt att få service så bör det väl vara lika omöjligt att köpa en cykel i cykelbutik på samma orter?

Sedan kan jag hålla med om att det hade gagnat många om fler köpte cykeln hos en bra LBS. Men även i större orter verkar det vara lite av ett lotteri när man ska handla i butik. Många vittnar om dålig service och direkt felaktiga köpråd från sin LBS.

Lejon

Aktiv medlem
För att denna tråd inte ska bara bestå av frågor utan svar så bidrar jag med vad en Spec Stumpjumper 2019 alu, LT, Medium i skapligt skick uppenbarligen var värd: utgångspris 18 000 PoK och det såldes den för inom några timmar via Köp och sälj här. Alltså var den värd minst 18, antagligen hade jag kunnat krångla och fått ut lite mer om jag orkat men nu blev det en snabb och smidig affär. Säljare och köpare nöjda.

Johan_W

Ny medlem
Är det något värde i en Canyon Grand Canyon CF 5.9 2015 storlek L??

Helt original fast med dropperpost på bilden.
Men följande är på väg att monteras:

XT reglage och växel, SLX kedja och SLX 12-delad kassett (microspline) och SLX Vevparti M8100.
RFR (brand-x) 150mm dropper post.
DT Swiss hjul 30mm breda.

Cykeln är inte mycket använd...

Bilagor

Senast ändrad:

Kngl19

Aktiv medlem
Går i tankar att testa att bygga egen cykel och då skulle min nuvarande HT bli överflödig. Men är det ens lönt att försöka sälja en Cube Attention SL 29 -2018?
Uppgraderad med dropper, kortare styrstam, 760 styre, MT401 bromsar med 420 ok, 203 skiva fram och 180 bak. Vittoria Barzo däck, 34t singelklinga och nytt kassett bak 11-42. XT reglage, 10-växlar.

Eller är det bättre att hitta en ram och helt enkelt försöka sno så många delar som möjligt till bygge?

Bilagor

jonte987

Aktiv medlem
Går i tankar att testa att bygga egen cykel och då skulle min nuvarande HT bli överflödig. Men är det ens lönt att försöka sälja en Cube Attention SL 29 -2018?
Uppgraderad med dropper, kortare styrstam, 760 styre, MT401 bromsar med 420 ok, 203 skiva fram och 180 bak. Vittoria Barzo däck, 34t singelklinga och nytt kassett bak 11-42. XT reglage, 10-växlar.

Eller är det bättre att hitta en ram och helt enkelt försöka sno så många delar som möjligt till bygge?
Hjul, gaffel och stolpe verkar "fel". Möjligt att du kan ta med drivlina och bromsar. Samt styre och sadel.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer