[Samlingstråd] Vad är min cykel värd?

Juhlin

Aktiv medlem
Har en Scott Scale 710 plus som är knappt cyklad med. Gått kanske 25 mil, köpt ny av mig som jag nu undrar vad den kan vara värd då tiden inte täcker till att cykla här hemma..
Köpt slutet 2018.

Ramstorlek L

Jag har monterat:

Nukeproof pedaler
RaceFace kolfiberstyre
Charge sadel
MudGuard

I övrigt är den original med:

Ram​

Scale 700 PLUS Alloy Custom Butted Superlight Tubing / Tapered HT BB92 / 3.0" Tire clearance / Full Internal Cable Routing IDS SL DM dropouts for 148x12mm Boost

Gaffel eller ev. stötdämpare fram​

Rock Shox Recon Silver RL Solo Air 15x110mm QR axle / Tapered Steerer / Reb. Adj. Remote Lockout / 120mm travel

Styrning gaffel, stötdämpare och sadelstolpe​

Rock Shox OneLoc

Styrlager​

Syncros Comp Press Fit / Tapered 1.5" - 1 1/8" OD 50/61mm / ID 44/55mm

Växelförare bak​

Shimano XT RD-M781 SGS DM /Shadow Type / 20 Speed

Växelförare fram​

Shimano Deore FD-M618-E

Växelreglage​

Shimano SLX SL-M7000-10 / Rapidfire plus 2 way release / w/gear indicator

Bromsar​

Shimano M425 Disc 180/F and 160/Rmm SM-RT54 CL Rotor

Vevparti​

Shimano FC-M627-B2 / 2-piece Design 36x22 T

Vevlager​

Shimano BB-MT500-PA / shell 41x89.5mm

Styre​

Syncros FL2.0 mini Riser / Alloy 6061D.B. 12mm rise / 9° / 720mm Grips Syncros Women Pro

Styrstolpe eller ev. styrstam​

Syncros FL2.0 / 6061 Alloy 6° / integrated Top Cup / 31.8mm / 1 1/8"

Sadelstolpe​

Syncros Dropper 2.5 / YSP15 ICR / Remote 31.6mm / 120mm

Nav fram​

Shimano HB-M618-B CL / 15x110mm

Nav bak​

Shimano FH-M618-B CL / Boost 12x148mm RWS axle

Kedja​

KMC X10

Kassett eller ev. drev bak​

Shimano CS-HG50-10 /11-36 T

Ekrar​

Stainless Black 15G / 1.8mm

Fälgar​

Syncros X-35 / 27.5" / Tubeless Ready 35mm wide / 32H / Sleeve Joint

Däck​

Maxxis Rekon / 2.80 x 27.5 / 120TPI Kevlar Bead EXO / TR Tubeless ready Front: 3C Maxx Terra / Rear: 3C Maxx Speed
Köpt slutet 2018 men är modellår 2017.
Den har lite annorlunda spec är vanliga Scale 710 då det är en så kallad Contessa.
Har du kvar orginalstyret?
Jag tror du får bättre betalt om det inte ser ut som att alla vajrar och slangar är för korta, misstänker att det har med bytet att göra men det kan ju vara ett felaktigt antagande.
Sälj styret separat.

Naveus

Aktiv medlem
Har du kvar orginalstyret?
Jag tror du får bättre betalt om det inte ser ut som att alla vajrar och slangar är för korta, misstänker att det har med bytet att göra men det kan ju vara ett felaktigt antagande.
Sälj styret separat.

Vajrar är inte för korta men jag har kvar alla originalsaker.
Har även ett servicekit till framgaffeln

Naveus

Aktiv medlem
Svårt att bedömma. Jag passar gissning - känns som att det är svårt att bedömma en förhållandevis gamnal cykel med väldigt lite slitage.

Ja inte är det lätt..
Är 5-6k för mycket?

Den såldes för 19.995 på cykellagret när det begav sig.

Cykelns geometri är ju inte omodern och något nämnvärt slitage finns ju inte.

Naveus

Aktiv medlem
Börja med ett par 1000 lappar till i alla fall.

Edit. Om nu den är skapligt modern förutom växlarna

Spec har du i OP men här är geometrin.

Är den väldigt omodern?

Edit: Fel bild, rätt nu

Bilagor

• Screenshot_20211016-161724_Gallery.jpg
    Screenshot_20211016-161724_Gallery.jpg
    72.3 KB · Besök: 24
Senast ändrad:

Rut-66

Aktiv medlem
Lagom kosmetiskt sliten Bianchi Pista Steel av okänd årsmodell (2017?).
Originalgrejerna kvar, så inget utbytt vad jag kan se.
Den i krom med svart vevparti och den behöver ny styrlinda och däck, samt rikta hjulen en liten aning.
1.500:- är väl ett hyggligt pris för en sån?

Utseende som ny:
bianchi_pista_steel.jpg

Senast ändrad:

Kaboffa

Ny medlem
Hej. Jag gör ett nytt försök så får vi hoppas att det blir rätt nu.

Mellan tummen och pekfingret vad kan min hoj vara värd?

Det är en 2017 Specialized Enduro S-works.

Har inte rört bettan på några år, samlar bara damm.

Cykeln har gått 95% asfalt(på bakhjulet).

Mer eller mindre nyskick sånär som på normalt slitage på drivlina/däck/belägg.

Ramen är felfri och är wrappad.
Storlek - medium.

80-85.000kr ny.

Full Eagle xx1.
Rockshox lyric 180mm.
Rockshox dropper 170mm.
EASTON 35mm innerdiameter aluminiumfälgar.
DT SWISS 350 nav.
Enve styre och stam.
Shimano XTR bromsar(gått några mil max, utbytta från guide ultimate.
200mm ice tech centerlock.

Tack på förhand!

Bilagor

• 0F02A689-1CE3-422C-B855-E6420B59E005.jpeg
    0F02A689-1CE3-422C-B855-E6420B59E005.jpeg
    646 KB · Besök: 48
  • A96E0E5F-04E5-4789-A874-845B8DA04EF5.jpeg
    A96E0E5F-04E5-4789-A874-845B8DA04EF5.jpeg
    624.8 KB · Besök: 48
  • AFF07EB6-0E32-4AB8-BCB5-EF7C033123C8.jpeg
    AFF07EB6-0E32-4AB8-BCB5-EF7C033123C8.jpeg
    545.5 KB · Besök: 48

rln

Aktiv medlem
Inte min cykel men en person undrar om denna cykel har något antikvärde. Från mitten eller slutet på åttiotalet. Sexdelad deore och har den något värde kommer drivpaket ordnas.
IMG_20211107_112726555.jpg

n3wton

Aktiv medlem
Inte min cykel men en person undrar om denna cykel har något antikvärde. Från mitten eller slutet på åttiotalet. Sexdelad deore och har den något värde kommer drivpaket ordnas.Visa bilaga 522300
Inget monetärt värde åtminstone. Den är kanske värd att få nya slitdelar, men det går bara att lägga pengar på den om man faktiskt avser använda den - går inte att rusta upp och sälja.

Hoppas den kommer till användning på något vis!

Mashimaro

Aktiv medlem
Inte min cykel men en person undrar om denna cykel har något antikvärde. Från mitten eller slutet på åttiotalet. Sexdelad deore och har den något värde kommer drivpaket ordnas.Visa bilaga 522300
Den har nog ett visst värde p.g.a. att den är så tidig. Börja inte byta ut delar i drivpaketet. Då kommer du minska värdet på cykeln.

n3wton

Aktiv medlem
Den har nog ett visst värde p.g.a. att den är så tidig. Börja inte byta ut delar i drivpaketet. Då kommer du minska värdet på cykeln.
Det är väl svårt att minska värdet på de 200 kr man kan få för den.

Du menar "tidig" som tidig för att vara någon form av mtb? Jag kanske missar något uppenbart och erkänner gärna att jag har dålig koll på både märket och cykeltypen, men den där cykeln kan väl ändå inte betinga något värde?

Peth

Aktiv medlem
Jaco är ett svenskt märke som väl främst gjorde touringcyklar på 80-talet. Ganska hög kvalitet vad jag förstått. En fin muffad stålram med ok komponenter kan man säkert få en 800-1200kr för, i alla fall om rätt köpare dyker upp. Men, att fixa till den och tro att man ska få mer än vad man lägger ut på den, det kommer nog inte hända.

Är säkert väl värd att rusta upp och göra snygg, om man tänker sig behålla och använda cykeln för egen del.

andben

Aktiv medlem
Jag skulle också säga runt en tusenlapp eller kanske något lite mer, åtminstone om det är CrMo-rör i ramen. Håller även med om att börja byta ut komponenter snarare sänker värdet om det inte är riktigt bra sådana.
Sen beror det förstås på skicket, invändig gravrost och utslitna delar sänker värdet till nästan noll.

pkarlsson

Medlem
Vad kan min Specialized Camber Comp FSR 2017 vara värd? Bifogar bild på Komponenter.

Jag cyklar ingenting längre. Har aldrig cyklat mycket överhuvudtaget. Hojen har kanske rullat 30 mil sammanlagt. Är väl smartare att låta någon annan få cykla då, än att den ska stå i källaren och ta plats.

Det enda fel jag vet med mig är att bakdämparen inte går att låsa och jag gissar att den händige kan lösa det själv. Sen behöva givetvis en genomgång av växlar, bromsar och smörjning med tanke på att den stått ett tag.

Berk

Aktiv medlem
Vad kan min Specialized Camber Comp FSR 2017 vara värd? Bifogar bild på Komponenter.

Jag cyklar ingenting längre. Har aldrig cyklat mycket överhuvudtaget. Hojen har kanske rullat 30 mil sammanlagt. Är väl smartare att låta någon annan få cykla då, än att den ska stå i källaren och ta plats.

Det enda fel jag vet med mig är att bakdämparen inte går att låsa och jag gissar att den händige kan lösa det själv. Sen behöva givetvis en genomgång av växlar, bromsar och smörjning med tanke på att den stått ett tag.

Bättre att inte länka den review när du säljer den med 4 av 10 för fun factor och 3 av 10 för downhill.

Den typen av cykel är dock populär på begagnad marknaden. I juni sålde jag en liknande Kona Hei Hei från 2018 med lite mindre slag, som hade rullat flera mil, för 22k i , nypris 33k.

IM

Aktiv medlem
OffT: Jag har ett par hydrauliska bromsok; Shimano RS505. De är i gott begagnat skick. Nu har de blivit över och skall avyttras.

Vad är, tycker ni, det rimligt pris? En tusenlapp? Två tusenlappar? En och en halv tusenlapp? Mer eller mindre? Jag blir inte klok på prisbilden eller tillgången.

Bilagor

• 20211117_181739.jpg
    20211117_181739.jpg
    501.5 KB · Besök: 10

DanielS

Aktiv medlem
OffT: Jag har ett par hydrauliska bromsok; Shimano RS505. De är i gott begagnat skick. Nu har de blivit över och skall avyttras.

Vad är, tycker ni, det rimligt pris? En tusenlapp? Två tusenlappar? En och en halv tusenlapp? Mer eller mindre? Jag blir inte klok på prisbilden eller tillgången.
Själv skulle jag ha väldigt svårt att ta ut mer än nypriset, så 800kr på sin höjd låter väl rimligt. Men så mycket skulle inte jag betala om jag inte var tvungen att ha dom. Men det är ju bara att börja med att sätta ett högt pris, blir de inte sålda så sänk.

IM

Aktiv medlem
Själv skulle jag ha väldigt svårt att ta ut mer än nypriset, så 800kr på sin höjd låter väl rimligt. Men så mycket skulle inte jag betala om jag inte var tvungen att ha dom. Men det är ju bara att börja med att sätta ett högt pris, blir de inte sålda så sänk.
Jag har ingen riktig koll på nypriset. Därav min fråga. Jag har bara ett hum om vad hela setet kan tänkas ha kostat.

Jag satte 750:-, så får vi se. Bruksvärdet är, i mitt tycke, så pass högt att jag tycker att det är synd att släppa dom om jag inte får hyfsat betalt. De tar ju väldans lite plats i bra-att-ha-lådan.

Jag noterar nu att alternativet "noll tusenlappar" föll bort i ursprungsfrågan. Den ger ett lite annorlunda intryck än vad tanken var. 😁

n3wton

Aktiv medlem
Jag har ingen riktig koll på nypriset. Därav min fråga. Jag har bara ett hum om vad hela setet kan tänkas ha kostat.

Jag satte 750:-, så får vi se. Bruksvärdet är, i mitt tycke, så pass högt att jag tycker att det är synd att släppa dom om jag inte får hyfsat betalt. De tar ju väldans lite plats i bra-att-ha-lådan.

Jag noterar nu att alternativet "noll tusenlappar" föll bort i ursprungsfrågan. Den ger ett lite annorlunda intryck än vad tanken var. 😁
Eftersom oken i viss mån är en förbrukningsvara så bör de ha ganska dåligt andrahandsvärde (eftersom de kan gå sönder lite när som, i princip), men samtidigt är de värda mycket den dagen din cykel får ett trasigt ok (om du kör samma bromssystem).

Har själv ett par Ultegra-ok liggandes som blev över en gång. Förmodligen kommer de ligga där och damma tills jag inte längre har en kompatibel cykel, men det känns ändå ovärt att sälja dem billigt till någon annan.

robb__an

Ny medlem
Hej gott folk! Jag var optimistisk och köpte en ny mtb innan mitt brutna/opererade nyckelben var läkt, det är fortfarande inte bra och således har min MTB stått i garaget i snart 3år. klämde lite på den och det verkar som att bromsverkan bak är lite dålig, men ser ingen nytta i att ha kvar den bara för att. Med tanke på att den bara stått, blivit trampad på några kilometer på sin höjd och har Saints-pedaler och nån stänkskärm utöver original, inga andra delar bytta. Vad kan den vara värd idag?

Bifogar länk länk till cykelkraft

crust

Medlem
Jag har en Lapierre Xelius EFI200 (storlek 49) med ett par Ksyrium SLS-hjul.

Både cykel och hjul är från 2014 och har gått typ 330 mil (Strava har hjälpt mig hålla koll)

Det är genomgående Ultegra 6800 och det enda jag bytt genom åren är bromsbelägg och däck.
De senaste 3 åren har den stått oanvänd i förrådet så däcken lär behövas bytas.

Vad skulle vara rimligt att lägga ut den för?

B257F64A-88A7-45DF-806A-6708B89CDAEC.jpeg

AxelKarlsson94

Ny medlem
Ska sälja min Scott Scale 920 årsmodell 2017. Har cycklat runt 200 mil och bytt kedja och kassetterna nyligen och servad. Undrar bara vilket pris man kan tänkas få om säljer den på dagens marknad? Knappt inte använd och inte skadat någonting, cyklat i bra väder med den och bara asfalt och grusvägar.

Samma färg på cykeln i länken.

nieves

Aktiv medlem
Jag har en Lapierre Xelius EFI200 (storlek 49) med ett par Ksyrium SLS-hjul.

Både cykel och hjul är från 2014 och har gått typ 330 mil (Strava har hjälpt mig hålla koll)

Det är genomgående Ultegra 6800 och det enda jag bytt genom åren är bromsbelägg och däck.
De senaste 3 åren har den stått oanvänd i förrådet så däcken lär behövas bytas.

Vad skulle vara rimligt att lägga ut den för?

Visa bilaga 525130
Nypris på den gissar jag på runt 20kkr?
Min tanke är 5 tusen om den är i fint skick. 2014 innebär 10-delat och det medför vissa begränsningar i reservdelar för Ultegra.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Nypris på den gissar jag på runt 20kkr?
Min tanke är 5 tusen om den är i fint skick. 2014 innebär 10-delat och det medför vissa begränsningar i reservdelar för Ultegra.
6800 = 11-delat.

5 är alldeles för lite. Jag hade lagt ut den för 10 om det inte är bråttom. Med möjlighet att gå ner till 8 eller så efter prut.

crust

Medlem
6800 = 11-delat.

5 är alldeles för lite. Jag hade lagt ut den för 10 om det inte är bråttom. Med möjlighet att gå ner till 8 eller så efter prut.
Precis det är 11-delat. Det var ett försäkringsärende där jag fick ut en ny cykel efter en krasch och la lite emellan för uppgradering av hjulen. Har för mig att det totala priset för cykel+hjul var strax över 30.

5000 kändes lågt, hade en tanke om runt 8(-10) så då kanske det inte var en helt tokig tanke.

n3wton

Aktiv medlem
1000-1500 kr, max, om allt fungerar. Den har inga komponenter man behöver veta namnet på, utan den bör snarast säljas som "cykel i fungerande skick". Att rada upp en massa low-end-grejer i en annons tjänar liksom inget till.

Edit: ändrade mig och sänkte prisspannet en femhundring. Det är ju verkligen ingen rolig cykel..

Senast ändrad:

nieves

Aktiv medlem
1000-1500 kr, max, om allt fungerar. Den har inga komponenter man behöver veta namnet på, utan den bör snarast säljas som "cykel i fungerande skick". Att rada upp en massa low-end-grejer i en annons tjänar liksom inget till.

Edit: ändrade mig och sänkte prisspannet en femhundring. Det är ju verkligen ingen rolig cykel..
Det är ju TAIPAN-däck, jag minns att jag läste boken av James Clavell, rekommenderar den starkt.

IM

Aktiv medlem
Kanske finns det någon bättre behövande i grannskapet eller bekantskapskretsen som skulle bli glad över den?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer