[Samlingstråd] Vad är min cykel värd?

Helkama raisu

Aktiv medlem
Kona Hei Hei -16
strl XL
Nypris nedsatt 24000:- (ordinarie 27000:-)
Vad kan man tänka sig är ett vettigt utgångspris i annons?
(La till komplett spec.)

Bilagor

• hei_hei_trail.jpg
    hei_hei_trail.jpg
    79.8 KB · Besök: 24
  • 79307308-A65E-4C0A-8676-44AA5760FF5D.png
    79307308-A65E-4C0A-8676-44AA5760FF5D.png
    66.1 KB · Besök: 17
Senast ändrad:

IM

Aktiv medlem
Kassett och kedja är "nya" också (kanske gått 10-15 mil).

Det priset brukar ju rent skräp som ser ut att aldrig servats ligga på. Vad jag tycker mig se iaf. Vad baserar du din uppskattning främst på?
Det finns nog, rent generellt, få MTB från 2008 som betingar något annat än ett bruksvärde idag.

Vad skulle du själv vilja betala för den? Idag.

NickPick

Aktiv medlem
Skulle nog vara öppen för 4K. Om jag fick den för 3500kr så skulle jag tänkt att det var ett bra köp.
En MTB från för 14 år sedan i bruksskick kan ju inte betinga något vidare. Är den liten kanske den passar till något barn. Är den stor är det ju pendelcykel den kommer bli.
Plus att det är vinter nu, men prova!

En MTB från för 14 år sedan i bruksskick kan ju inte betinga något vidare. Är den liten kanske den passar till något barn. Är den stor är det ju pendelcykel den kommer bli.
Plus att det är vinter nu, men prova!

Blir nog inget sälj på den ifall värdet anses så lågt. Presterar bra, schysst dämpare, ganska lätt jämfört med liknande prisklass på dagens cyklar. Så får nog bli reserv mtb och snöpendlar cykel.

Freddie L

Aktiv medlem
Blir nog inget sälj på den ifall värdet anses så lågt. Presterar bra, schysst dämpare, ganska lätt jämfört med liknande prisklass på dagens cyklar. Så får nog bli reserv mtb och snöpendlar cykel.
Glöm inte låne-cykel till kompisar som vill prova på. Det är ett bra öde för en lite för gammal men fortfarande ok cykel.

Mashimaro

Aktiv medlem
Skulle nog vara öppen för 4K. Om jag fick den för 3500kr så skulle jag tänkt att det var ett bra köp.
Det är en helt ok cykel med komponenter som fungerar bra, men den är 14 år gammal, 26" och den har inget unikt eller samlarvärdigt. För att göra en liknelse med bilar så är 4000 kr för den här cykeln som att begära 100 000 kr för en Volvo V70 från 2008.

Det som drar upp priset något är ironiskt nog att det inte säljs så många cyklar i den här priskategorin. Det som säljs är ofta rent skrot, eller dyrare cyklar. Folk behåller hellre dessa som extracyklar eftersom de ändå inte får så mycket för dem. Det finns ett glapp i utbudet, och hittar du rätt köpare som vill ha en billig förstacykel eller en extracykel att låna ut så kan du kanske få 2000-2500 kr för den.

Beorn83

Ny medlem
Vad skulle kunna vara ett rimligt pris för det här?

S- Works Tarmac. Inköpt 2015.
Mavic Ksyrium SL.
Zipp styre och Zipp styrstam i aluminium.
Specialized vevparti med vevarmar i kolfiber.
Shimano Dura Ace pedaler.
Specialized Power sadel.
Arundel flaskställ i kolfiber.
Shimano Ultegra Di2 grupp med Dura Ace växelreglage från 2021. Gruppen har gått cirka 50 mil.
Mavic Aksium hjul som reserv.
Zipp 404 kanttråd som kan säljas med cykeln. Kanttråd helt i kolfiber. Från 2013.

Bilagor

• 8DCE29F2-239F-4D03-BCB2-E749FC210413.jpeg
    8DCE29F2-239F-4D03-BCB2-E749FC210413.jpeg
    903 KB · Besök: 37

n3wton

Aktiv medlem
Nedlagda pengar på di2-gruppen är nog till 75% kastade i sjön vid försäljning. Svårt med högspecade cyklar med lite för många år på nacken, och avsaknad av skivbromsar gör ju dessutom cykeln än mer ointressant. Att den säkert är jättefin på en massa sätt och går utmärkt att bromsa med är ju ganska oväsentligt när marknaden säger sitt, antar jag.

Får du ut 15 får du nog vara nöjd, men det är sagt med en rejäl brasklapp. Tänk typ +/- 5k.

Hjul +3k om de ska med cykeln, 5k löst?

IM

Aktiv medlem
Jag gillar't. Men jag är ju å andra sidan inte så modern av mig. Återigen är väl bruksvärdet mångdubbelt i förhållande till det monetära.

Beorn83

Ny medlem
Nedlagda pengar på di2-gruppen är nog till 75% kastade i sjön vid försäljning. Svårt med högspecade cyklar med lite för många år på nacken, och avsaknad av skivbromsar gör ju dessutom cykeln än mer ointressant. Att den säkert är jättefin på en massa sätt och går utmärkt att bromsa med är ju ganska oväsentligt när marknaden säger sitt, antar jag.

Får du ut 15 får du nog vara nöjd, men det är sagt med en rejäl brasklapp. Tänk typ +/- 5k.

Det är nog sant som du säger. Grejerna har några år på nacken och nu är de nya grupperna 12- delade.

DanielS

Aktiv medlem

Låter ju som att det skulle ge mer att plocka isär cykeln och sälja i delar?

IM

Aktiv medlem
Låter ju som att det skulle ge mer att plocka isär cykeln och sälja i delar?
Fast högst tveksamt, med tanke på det begärda priset på k&s. Jättefin hoj, tycker jag, så det vore kul om den landar kring begärt pris ehuru jag får för mig att det blir svårt att få ut det.

Tråkigt med slaktade cyklar...

Framfall

Aktiv medlem
2496C8AB-6700-42AA-AD56-F86A4EC7E7F4.jpeg

Ragley Big Al 2020 XL
Lyrik Ultimate rc2
Sram Gx Eagle Axs
Brand x dropper
Magura mt5/ Magura trail bromsar
Nukeproof cockpit

Vad kan man begära för denna?

AxelKarlsson94

Ny medlem
Ska sälja min Scott Scale 920 årsmodell 2017. Har cycklat runt 200 mil och bytt kedja och kassetterna nyligen och servad. Undrar bara vilket pris man kan tänkas få om säljer den på dagens marknad? Knappt inte använd och inte skadat någonting, cyklat i bra väder med den och bara asfalt och grusvägar.

Samma färg på cykeln i länken..

moros

Aktiv medlem
Hjälper en kompis hjälpa en kompis.

Nishikis toppmodell "Aero Team" från modellår 2016/2017 i strl L. Impulssköpt 2017 och gått typ 30 mil, därefter verkar den bara samlat damm. Ultegra 6800 Di2, hydraulisk skivbroms, TA osv. Ser nästan oanvänd ut på bilderna.

Vad skulle ett rimligt pris kunna vara? Nishiki ger kanske inte mest cred på gatan, men 7.7kg hoj (enligt spec) med vad som ändå verkar ganska modernt idag kan man kanske ändå få lite pengar för eller?

Senast ändrad:

Beorn83

Ny medlem
Vad skulle kunna vara ett rimligt pris för det här?

S- Works Tarmac. Inköpt 2015.
Mavic Ksyrium SL.
Zipp styre och Zipp styrstam i aluminium.
Specialized vevparti med vevarmar i kolfiber.
Shimano Dura Ace pedaler.
Specialized Power sadel.
Arundel flaskställ i kolfiber.
Shimano Ultegra Di2 grupp med Dura Ace växelreglage från 2021. Gruppen har gått cirka 50 mil.
Mavic Aksium hjul som reserv.
Zipp 404 kanttråd som kan säljas med cykeln. Kanttråd helt i kolfiber. Från 2013.
Fick ut 12000 för cykeln och 7000 för Zipp- hjulen.

skogsbär

Medlem
Vad kan denna vara värd? min pärla skall snart ut på annons.

Canyon Strive Al 6 race 2017, uttagen November 2017
Väldigt fint skick, knappt en repa, har servat, tvättat och haft bra ordning på den från dag 1.
Rockshox lyrik rct
RockShox Monarch Plus RC3
Sram eagle x01 drivlina
Bakbroms är bytt till Sram Code
Frambroms original Guide RS
offset bushing till bakdämparen

Fullständig specifikation för den som vill och orkar:

Väldigt fint skick, knappt en repa, har servat, tvättat och haft bra ordning på den från dag 1.
Rockshox lyrik rct
Sram eagle x01 drivlina

Beror på vart du bor i stockholm skulle jag få den såld för typ 20 000

jagärintecyklistmen

Aktiv medlem
Den här då?

2021 Canyon Stoic 2 storlek L (183-192 cm)
Brand X Ascend 150 mm dropper
Nyservad (av mig) framgaffel
Nya Schwalbe Hans Dampff 29x2,6 fram och bak.
Nyligen uppgraderad till 11 växlar med Deore vevparti, växelreglage och bakväxel samt NOW8 11-52-kassett.
Bromsarna (original, Shimano MT200) är helt oanvända, förutom skivorna som använts uppskattningsvis högst 20 mil.
Hjulen är spikraka.
Ramen har tejp på de mest utsatta ytorna men bär spår av användning.

Har även en Fox 34 Rhythm 140 mm - avplockad från ny cykel, 20 cm styrrör - som jag säljer separat om det inte ger mer pengar att sälja den monterad på Stoicen. Vad kan den vara värd?

DanielS

Aktiv medlem
Den här då?

2021 Canyon Stoic 2 storlek L (183-192 cm)
Brand X Ascend 150 mm dropper
Nyservad (av mig) framgaffel
Nya Schwalbe Hans Dampff 29x2,6 fram och bak.
Nyligen uppgraderad till 11 växlar med Deore vevparti, växelreglage och bakväxel samt NOW8 11-52-kassett.
Bromsarna (original, Shimano MT200) är helt oanvända, förutom skivorna som använts uppskattningsvis högst 20 mil.
Hjulen är spikraka.
Ramen har tejp på de mest utsatta ytorna men bär spår av användning.

Har även en Fox 34 Rhythm 140 mm - avplockad från ny cykel, 20 cm styrrör - som jag säljer separat om det inte ger mer pengar att sälja den monterad på Stoicen. Vad kan den vara värd?
Uppgraderingar brukar inte ge så bra betalt, men eftersom den inte finns i lager skulle jag nog prova att sätta ut den för 8000kr och se vad som händer. Canyon brukar ju inte rea ut sina grejer heller.

Gissar att du får du bättre betalt för gaffeln separat än monterad på cykeln, säljs bara som oem eller? Borde väl motsvara ca 4500kr i nypris? Kan väl ge upp till 3500kr ber på skick och ålder. Edit: du skriver ny, då skulle jag testa med lite mer om jag inte fått nypriset helt om bakfoten.

jagärintecyklistmen

Aktiv medlem
Uppgraderingar brukar inte ge så bra betalt, men eftersom den inte finns i lager skulle jag nog prova att sätta ut den för 8000kr och se vad som händer. Canyon brukar ju inte rea ut sina grejer heller.

Gissar att du får du bättre betalt för gaffeln separat än monterad på cykeln, säljs bara som oem eller? Borde väl motsvara ca 4500kr i nypris? Kan väl ge upp till 3500kr ber på skick och ålder. Edit: du skriver ny, då skulle jag testa med lite mer om jag inte fått nypriset helt om bakfoten.
Tack, det är ungefär så som jag tänkt själv. Hade kanske hoppats på någon tusenlapp mer för cykeln men något mindre för gaffeln. Och ja, gaffeln säljs endast som OEM, vilket gör det svårt att hitta något exakt nypris.

skogsbär

Medlem

Rockshox lyrik rct
Sram eagle x01 drivlina

Såldes för 20K på 24 timmar, ligger på blocket nu med nya handtag för 24800:- 😂

DanielS

Aktiv medlem
Tack, det är ungefär så som jag tänkt själv. Hade kanske hoppats på någon tusenlapp mer för cykeln men något mindre för gaffeln. Och ja, gaffeln säljs endast som OEM, vilket gör det svårt att hitta något exakt nypris.
Jag tänker mig att uppgraderingen till 11-delat inte gör den mer attraktiv för en köpare, så jag räknar nypris 10k + dropper 1k, då tänker jag 8 är rimligt. Det är ju bara en gissning men jag tror man som köpare har nypriset som referens även om den är uppgraderad.

kroem

Aktiv medlem
funderar lite på att sälja min LVG ram, men vet inte vad den kan vara värd?
Canyon Ultimate CF SLX Disc, 2019. Medium, ram för elektroniska väXXlar.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer