Samvetskval gällande 11/12del vid nybygge.(MTB)
Ska bygga ny hoj (MTB) och är ganska säker på att jag ska köra 11 delat, ganska...
Ramen kommer tidigast om 6 veckor så jag behöver inte bestämma mig ännu, driftsättning senast i april, men jag har börjat planera köpen och leverantörerna.
Tänk om det här med 12 delat inte är så dumt, känsligt, dyrt, och med stora steg mellan växlarna ändå? Man kanske ska leva som man lär och inte förkasta sådant man ej själv provat?
Jag hade tänkt att flytta nuvarande XT 11 delade drivlina till nya cykeln, eller köpa en ny i princip likadan, men gamla cykeln hade inte boost vilket den nya har, så veven skall bytas.
Med ett öga fäst på april och det andra på plånboken funderar jag på om jag kan köra en 12 delad vev (m8120?) och om det finns klingor som fungerar med 11 delad kassett och kedja?
Ramen kommer tidigast om 6 veckor så jag behöver inte bestämma mig ännu, driftsättning senast i april, men jag har börjat planera köpen och leverantörerna.
Tänk om det här med 12 delat inte är så dumt, känsligt, dyrt, och med stora steg mellan växlarna ändå? Man kanske ska leva som man lär och inte förkasta sådant man ej själv provat?
Jag hade tänkt att flytta nuvarande XT 11 delade drivlina till nya cykeln, eller köpa en ny i princip likadan, men gamla cykeln hade inte boost vilket den nya har, så veven skall bytas.
Med ett öga fäst på april och det andra på plånboken funderar jag på om jag kan köra en 12 delad vev (m8120?) och om det finns klingor som fungerar med 11 delad kassett och kedja?