Sanktion för gravellopp / gruslopp?

atorger

Medlem
Förklarar varför jag får lite olika bud... subjektivitet att vänta alltså. Toppen... :cautious:. Av det jag hört här i Västerbotten är att länsstyrelsen har varit ganska rimlig att ha att göra med dock, så jag är vid gott mod ännu.

atorger

Medlem
Går rätt bra med tillstånden, polisen är nöjd med endast "anmälan om idrottsevenemang" (kostnadsfritt), enskilda väghållare likaså. Däremot är detta med tidtagning som många sagt här en extra känslig grej med länsstyrelsen. Även om vi följer cykelförbundets regler för motionslopp (inga sorterade resultatlistor, inte utse segrare osv), så kan tidtagningen göra skillnad mellan att loppet blir tillståndspliktigt eller ej. Så här säger länsjuristen jag varit kontakt med:

"Vi gör en helhetsbedömning av arrangemanget utifrån tävlingsmoment och trafikpåverkan med mer.

Om det är fråga om ett arrangemang med upp mot 50 startande som betalar en startavgift, att tidtagning sker och det finns vätske- och energistationer anser vi att det är tillståndspliktigt. Men skulle ni tex stryka tidtagningen så anser vi inte att det är ett tillståndspliktigt arrangemang. Samma sak om deltagarantalet blir så lågt som tio deltagare."

Kan verka som jag snöat in på detta med tidtagning, och det har jag kanske, för jag vill väldigt gärna kunna erbjuda det i någon form om det går, dels för att vi gjort en del förberedande arbete redan för att hantera det, och att vi (mot bättre vetande) sagt att vi kommer ha det i den tidiga marknadsföringen, och då vill man ju leverera så ingen blir besviken. Så då är min fråga till andra arrangörer av mindre motionslopp om ni har någon kreativ idé på förenklad eller tillräckligt flummig tidtagning som man kanske kan övertyga länsjuristen om att det är okej?

....eller annat sätt att flumma till det på så sätt att en "helhetsbedömning" (=annat namn för "godtycke") sannolikt finner loppet ej tillståndspliktigt.

Stumpy

Aktiv medlem
Skapa ett Stravasegment över sträckningen och låt var och en ta tiden. Då har ni inte haft tidtagning, men deltagarna som vill har haft det.

atorger

Medlem
Tack, Strava är ju faktiskt en riktigt bra fallback om inget annat funkar. Finns det andra tänkbara modeller?

NickPick

Aktiv medlem
Tack, Strava är ju faktiskt en riktigt bra fallback om inget annat funkar. Finns det andra tänkbara modeller?
Sträva är ju väldigt oprecist också. Vissa likställer det med lottning... men ju längre sträcka desto mer rätt verkar det bli.
Alternativ är väl meck tror jag?

Eddy

Medlem
...annars lär det väl inte vara så grym trängsel vid målgången? Filma den och lägg ut, det lär ju ändå bara intressera de som varit med och svettats.

/F

atorger

Medlem
Nä det kommer inte vara trängsel nånstans och ingen trafik att tala om heller, och målområdet är på enskild väg utan genomfart (hela vägen för oss själva), så jag tycker länsstyrelsen borde kunna ge oss lite slack, men de verkar vara av en annan åsikt. Eller så har min presentation av loppets förutsättningar varit för kass, jag ska försöka vara tydligare i vidare kommunikation.

Jo Strava är inte så precist, och dessutom tycker jag det är lite tråkigt att tvinga på folk ett konto i nån tjänst. Nu är strava typ lika poppis som facebook bland cyklister så det är ingen big deal iofs. Jag själv har faktiskt inget strava-konto, men behöver nog skaffa ett nu. Vore kul att ha en del strava-segment även om man inte använder det för tidtagning i slutänden.

Oavsett kommer vi nog inte utse en segrare dvs inte bry oss om ordningen över mållinjen för att leva upp till cykelförbundets krav på motionslopp, så vill man "vinna" behöver man rycka i sista backen (det är uppför mot mål) så man får utslagsgivande försprång 🙂 .

Filma målgången är också en bra idé tycker jag. Då kan ju som sagt de som verkligen är intresserade av ordning över mållinjen kunna kolla upp det utan att man som arrangör behöver göra nåt officiellt.

kais01

Aktiv medlem
den här tråden sammanfattar ganska bra varför mänskligheten till slut kommer att stanna av i en allt segare sirap av byråkrati och arbiträra regler.

sätt en tid och plats för start, lägg ut ett elektroniskt spår för färdvägen. det klarar den enklaste cykeldatorn. låt det ingå att ta sig förbi stängda bommar och att färdas i bland övrig trafik. låt de som vill köra på tid i t ex strava. släpp inte iväg mer än tio åt gången.

klart.

ooms

Aktiv medlem
Deltagarna själva kan väl kolla på sin klocka när de startar, sedan kollar de igen när de går i mål. Skillnaden däremellan är den tid det tagit för dem att cykla loppet. Eller har sådan kunskap utgått ur grundskolans läroplan numer?

Eddy

Medlem
Deltagarna själva kan väl kolla på sin klocka när de startar, sedan kollar de igen när de går i mål. Skillnaden däremellan är den tid det tagit för dem att cykla loppet. Eller har sådan kunskap utgått ur grundskolans läroplan numer?
.

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer