Satsning på MTB i Mälardalen

Ulf H

Medlem
Satsning på MTB i Mälardalen
Idag på Internationella cykeldagen så har vi den glädjande nyheten att Arvsfonden går in med 5 miljoner kronor i ett projekt för att utveckla Sigtuna Bike Arena.

Sigtuna Bike Arena kommer anläggas i och omkring den nya stadsdelen Sigtuna stadsängar. Ambitionen är att kunna erbjuda cykling som passar alla, från barn och ungdomar, familjer och motionärer till proffs. Förutom Sigtunas invånare förväntar man sig att besökarna kommer att komma från Stockholm, Uppsala och hela Mälardalen eftersom det saknas någon motsvarande cykelanläggning i regionen.

Pengarna från arvsfonden ska användas för att centralt i Sigtuna stad bygga en XCO-bana, en flowtrail och ett teknikområde. Sigtuna Bike Arena är ett nära samarbete mellan Sigtuna Sports Club, Sigtuna stadsängar Exploaterings AB, Bonava och Sigtuna kommun

 

Jay Jay

Aktiv medlem
Satsning på MTB i Mälardalen
Kul. Dock hyfsat hög svansföring att påstå att det blir ”Sveriges mest kompletta anläggning för utomhuscykling”. Jag tror helt enkelt inte det är sant men skulle gladeligen se mig motbevisad!
 
Satsning på MTB i Mälardalen
Kul. Dock hyfsat hög svansföring att påstå att det blir ”Sveriges mest kompletta anläggning för utomhuscykling”. Jag tror helt enkelt inte det är sant men skulle gladeligen se mig motbevisad!
Håller med om det är ganska aggressivt uttryckt men destinationsbolaget måste väl uttrycka sig så för att komma igenom mediabruset. Däremot är det inte helt orealistiskt på lång sikt. I planen ligger förutom en professionellt anlagd XCO-bana även en pumptrack som är dimensionerad för VM-kval och ett otal stigleder i skogarna runt Sigtuna. Pumptracken liknar den i Järvsö men något längre. Sigtuna kommer aldrig ha samma fallhöjdsmetrar som t ex Falun, Järvsö eller Åre men det blir kuperade och utmanande banor med många mindre backpartier upp och ned. Oavsett om det blir Sveriges främsta cykelanläggning eller inte som kommer Sigtuna Bike Arena var väl värt att besöka för alla entusiaster i närheten. Och det kommer ta tid (2-3 år) innan vi förverkligat den vision vi har just nu.
 

hm

Aktiv medlem
Satsning på MTB i Mälardalen
Är xco banan tänkt att bli en tävlingsbana eller en barn/nybörjarslinga som alla ska kunna glida runt på ?
 

Schoobang

Aktiv medlem
Satsning på MTB i Mälardalen
Är det någon som har testat banan? Vad är status? och är det värt att slänga cykeln i bilen och åka dit och köra om man bor några mil bort?
 

Aron

Moderator
Satsning på MTB i Mälardalen
Jag har testat de delar som var klara i våras. Vet inte allt är på plats ännu. Ville mest svara på frågan att, ja det kommer bli värt en omväg.
 

Hulken

Medlem
Satsning på MTB i Mälardalen
Är det någon som har testat banan? Vad är status? och är det värt att slänga cykeln i bilen och åka dit och köra om man bor några mil bort?
Jag bor i närheten och är aven med lite och bygger på banan. Jag har testat ett antal gånger och tycker definitivt att det kan vara värt att åka några mil för att testa. Det mesta är cykelbart redan nu, MEN banan är inte riktigt klar, så jag skulle rekommendera att vänta några veckor tills den är klar för att få en ännu bättre upplevelse. Det finns också lite drygt en mil skyltade leder av mer naturlig karaktär som gör ett besök än mer värt.
 
Satsning på MTB i Mälardalen
Banan kommer att vara klar till midsommar men då återstår lite skyltning mm. Jag var ute och cyklade igår (söndag 13 juni) och ca 80% är färdigbyggt nu och det är möjligt att cykla runt hela banan även om några kortare sträckor ännu bara är grävda och inte anlagda. För den oinvigde kan det vara lite svårt att veta exakt färdväg på några korta röda sektioner som kommer att vara naturstig som ännu inte är skyltade. Huvudbanan är en blå stenmjölsbyggd bana och utifrån den är finns loopar med röd och i vissa fall svart svårighetsgrad så jag tycker definitivt att det är värt en tur både för avancerade åkare och de som är mindre erfarna.
 

Lejon

Aktiv medlem
Satsning på MTB i Mälardalen
Testade spåren idag. Först blev jag besviken när jag hittade bara det blå spåret (ca 5 km) som mest var rötter och en del gegga (!).
Hittade sen det röda byggda spåret och det var ju riktigt kul! Utmanande linjer på några ställen och bra flow!
slutade tyvärr i pyspunka som ledde till burpningskrasch just när jag rekrullat första varvet.
Väl värt ett besök!
 

Bilagor

  • 1AB4BDCF-D92C-40DA-B912-BDBC31BFBC92.jpeg
    1AB4BDCF-D92C-40DA-B912-BDBC31BFBC92.jpeg
    1.1 MB · Besök: 46
  • 5D001871-AF34-4284-AA5F-559F5C694DA1.jpeg
    5D001871-AF34-4284-AA5F-559F5C694DA1.jpeg
    1.5 MB · Besök: 44
  • 2C27B6CD-CD48-453F-ABA0-DB870B95E20B.jpeg
    2C27B6CD-CD48-453F-ABA0-DB870B95E20B.jpeg
    1.4 MB · Besök: 47
  • 1D4734AA-F4DE-4788-A19F-EC0BCA7DB079.jpeg
    1D4734AA-F4DE-4788-A19F-EC0BCA7DB079.jpeg
    982.1 KB · Besök: 50
  • CF91561B-C743-4813-B461-A2FAEDDC86FB.jpeg
    CF91561B-C743-4813-B461-A2FAEDDC86FB.jpeg
    434.5 KB · Besök: 49
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer