Satsning på MTB i Mälardalen

Ulf H

Ny medlem
Idag på Internationella cykeldagen så har vi den glädjande nyheten att Arvsfonden går in med 5 miljoner kronor i ett projekt för att utveckla Sigtuna Bike Arena.

Sigtuna Bike Arena kommer anläggas i och omkring den nya stadsdelen Sigtuna stadsängar. Ambitionen är att kunna erbjuda cykling som passar alla, från barn och ungdomar, familjer och motionärer till proffs. Förutom Sigtunas invånare förväntar man sig att besökarna kommer att komma från Stockholm, Uppsala och hela Mälardalen eftersom det saknas någon motsvarande cykelanläggning i regionen.

Pengarna från arvsfonden ska användas för att centralt i Sigtuna stad bygga en XCO-bana, en flowtrail och ett teknikområde. Sigtuna Bike Arena är ett nära samarbete mellan Sigtuna Sports Club, Sigtuna stadsängar Exploaterings AB, Bonava och Sigtuna kommun

Jay Jay

Aktiv medlem
Kul. Dock hyfsat hög svansföring att påstå att det blir ”Sveriges mest kompletta anläggning för utomhuscykling”. Jag tror helt enkelt inte det är sant men skulle gladeligen se mig motbevisad!

Kul. Dock hyfsat hög svansföring att påstå att det blir ”Sveriges mest kompletta anläggning för utomhuscykling”. Jag tror helt enkelt inte det är sant men skulle gladeligen se mig motbevisad!
Håller med om det är ganska aggressivt uttryckt men destinationsbolaget måste väl uttrycka sig så för att komma igenom mediabruset. Däremot är det inte helt orealistiskt på lång sikt. I planen ligger förutom en professionellt anlagd XCO-bana även en pumptrack som är dimensionerad för VM-kval och ett otal stigleder i skogarna runt Sigtuna. Pumptracken liknar den i Järvsö men något längre. Sigtuna kommer aldrig ha samma fallhöjdsmetrar som t ex Falun, Järvsö eller Åre men det blir kuperade och utmanande banor med många mindre backpartier upp och ned. Oavsett om det blir Sveriges främsta cykelanläggning eller inte som kommer Sigtuna Bike Arena var väl värt att besöka för alla entusiaster i närheten. Och det kommer ta tid (2-3 år) innan vi förverkligat den vision vi har just nu.

hm

Aktiv medlem
Är xco banan tänkt att bli en tävlingsbana eller en barn/nybörjarslinga som alla ska kunna glida runt på ?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer