SC Hightower, overkill för trail?

Hek

Medlem
Har stora problem med att förstå dagens hojar, iaf för stigcykling. Har tidigare cyklat Dirt tidigt 2000-tal och kommer nu senast från en 5 år gammal Kona Precept DL(M), en budgethoj köpt ny för 14. Väldigt lekfull enkel hoj, känns kvick både uppför och nedför. Väldigt lätt att lyfta på framhjulet över ojämnheter och dropp av olika slag, typiskt för Hellas/stigcykling i stort. Konan har ju daterad genometri, allmänt kortare hoj/reach och brantare gaffel. Uppdaterad med dropperpost och singelklinga fram funkar den egentligen väldigt bra.

Tagit upp cyklingen i år och plockade nyligen ut en SC Hightower 2020(Large, R-kit Aluminium) och testade innan en Trek Fuel EX 8 i Hellas. Treken kändes bara allmänt stor och märklig, även fast den nog funkade helt ok i Hellas. Hightowern kändes ej så stor att hoja runt på initialt och har ju läst massa bra om den osv.

Efter att kört både min gamla Kona och min nya Hightower så måste jag tyvärr erkänna att jag har så mkt roligare på Konan på stigar, vilket förbryllar en aning efter allt positivt man läser dels om hightowern och dagens geometri/hojar i stort. Vet inte om hoppet från Konan är för stort. Känns med hightowern som att man baxar runt på en överdimensionerad utförshoj som när det blir trångt och knixigt mest känns klumpig och svårsvängd. Rätt trög och svår att få fart på, kräver konstant rätt växel osv. Den känns väldigt låg och lätt att slå i pedalerna (trots hi-mode). Sen känns längden på hojen när man inte lika lätt kan lyfta på framhjulet över hinder som man är van vid. Fjädringen känns relativt stötig/kort för att vara 140/150, lekt en hel del med luft och inställningar men osäker på om jag får den att jobba som den ska.

Nu allmänt konfunderad på vägen framåt. Behålla eller sälja Hightowern, men vad skulle funka bättre? Nått på ca 130-150 i fjärdingsväg men bara på något som ev känns kortare och smidigare antar jag, 27,5 tum tom kanske. Vet inte om jag upplever att 29" som något överdrivet positivt men kan va allmänt förvirrad nu bara. Eller är det nått jag inte fattat bara kring dessa nya hojar? :) Vill väl egentligen inte ge upp på Hightowern, men samtidigt inte kosta på massvis på en redan dyr hoj. Någon med Hightower med input kanske? Tacksam för svar och ideer.

Bungoholio

Ny medlem
Känns med hightowern som att man baxar runt på en överdimensionerad utförshoj
Allt är ju relativt, men hightowern är mycket längre och lägre än det du är van vid. Du måste jobba mer med kroppen/viktförflyttning för att hojen ska "komma till liv" men blir belönad med att det går att åka mycket snabbare!
Trampa där det går att trampa och pumpa sedan fart och använd din teknik genom stöket så slår du inte i några pedaler.

*Behåll hojen.
*Sänk lufttryck i dämp/gaffel, i med tokens för mer progressivitet så du inte bottnar ur så hårt.
*Cykla fortare.

Lycka till! :)

Makten

Aktiv medlem
Vad sitter det för däck på cykeln? En del stigcyklar levereras med helt vansinnigt köttiga däck nu för tiden, vilket kan få vilken hoj som helst att kännas som en ångvält.
I övrigt så är det nog ingen bra strategi att "leka" sig till vettiga inställningar för gaffel och bakdämpare. Det kan ju lika gärna barka helt åt helvete om du inte vet vad du gör. 😁

Du Rietz

Aktiv medlem
Hur lång är du? Du körde ju med Konan i storlek medium och har nu en Hightower i large, stämmer det? Varför har du i så fall gått upp i storlek?

Reach på Konan är 415 mm. Det är riktigt kort. Vad är den på Hightowern?
Jag själv gick från en reach på 422 till 465. Det tycker jag är ett stort steg och jag har fortfarande saker kvar att anpassa.

Även Chainstayn har du gått upp från 425 till något rätt mycket större. Vad är den på den nya?

Senast ändrad:

Der Kaiser

Aktiv medlem
TS, du har gått från en trix-cykel till en cykel vars idé är att den kan gå snabbt över stök i en ganska rak riktning, men du försöker fortfarande cykla med den som med en trix-cykel, det är klart att den har svårt med det.

Klart man kan lyfta framhjul, bunnyhoppa, endo'a o manuala på nya cyklar också, men som Du Rietz är inne på så kan det hända att din nya cykel är för stor för dig. Eller så sitter en kort cykel i din ryggmärg och du måste programmera om dig själv.

kais01

Aktiv medlem
en ännu kortare styrstam och smalare framdäck ger nättare känsla. liksom om du relativt sett höjer bakändan med t ex högre fjädringstryck vilket i sin tur ger brantare alltså mer lättstyrd gaffelvinkel.

jonte987

Aktiv medlem
Allt är ju relativt, men hightowern är mycket längre och lägre än det du är van vid. Du måste jobba mer med kroppen/viktförflyttning för att hojen ska "komma till liv" men blir belönad med att det går att åka mycket snabbare!
Trampa där det går att trampa och pumpa sedan fart och använd din teknik genom stöket så slår du inte i några pedaler.

*Behåll hojen.
*Sänk lufttryck i dämp/gaffel, i med tokens för mer progressivitet så du inte bottnar ur så hårt.
*Cykla fortare.

Är det delux dämpare så behöver en del cyklar megneg för att funka utan token. Det är tydligen också creddigare än tokens

Octagon

Aktiv medlem
[överdrift] Meningen med modern geometri är att få snabbare tider på Strava, att fegisar ska våga cykla brant utför och att man ska kunna ta sig fram utan teknik genom att bara trampa. Inte att man ska hoppa på varenda sten och hålla på och trixa. ;) [/överdrift]

Jag provade en sån där hightower på en demodag i Trysil. Den kändes stabil och snabb men lite stor och träig.

Hek

Medlem

*Behåll hojen.
*Cykla fortare.

Tack för uppmuntran. Tror du har något ang dämpningen, den kändes primärt Bikepark-inställd eller något. Köra över några små rötter kändes som att åka på en tvättbräda vilket i sig kändes konstigt med så mkt fjädringsväg och 29".

Min teknik ligger mkt i att lyfta framhjulet och nöjet av flowet genom detta på stigen. Kanske borde insett hur dessa nya hojar beter sig OM det nu är så att man bara ska trampa sig igenom/över bröt och fjädring/stora hjul ska göra jobbet. Om detta stämmer så känns det som att mkt av nöjet (för mig) med att hoja på stig går förlorat.

Cykla fortare låter väl bra, men viktigare att bara hålla farten uppe och jämn även om farsten inte är jättehög (Vilken den ju sällan är på brötig stig).

mafakka

Medlem
Har en Hightower med 27,5+ och tycker den känns kvick och rolig även i stigar som Hellas och Flowiga Fiskartorpet. Kör jag Stig använder jag trail på dämparen för att ha lite poppighet kvar annars blir den lite gungig. Bor numera i Åre och den är bra i park, klättrar bra framförallt i tekniska partier så en bra onequiver. Kör dhf 2.8 EXO 3c fram och dhrII 2.8 EXO 3c bak. Är det inte så kladdigt och brant där du kör så testa Rekon bak så blir det mer lättrullat.

Hek

Medlem
Vad sitter det för däck på cykeln? En del stigcyklar levereras med helt vansinnigt köttiga däck nu för tiden, vilket kan få vilken hoj som helst att kännas som en ångvält.
I övrigt så är det nog ingen bra strategi att "leka" sig till vettiga inställningar för gaffel och bakdämpare. Det kan ju lika gärna barka helt åt helvete om du inte vet vad du gör. 😁
Har väl försökt hålla mig till rekomendertionerna på dämparna och justera rebound, känns inte som att man svävat iväg för mkt men dämpningen känns bara allmänt för hård. Som att man måste köra mkt mindre luft än rekomenderat.

Hek

Medlem
Hur lång är du? Du körde ju med Konan i storlek medium och har nu en Hightower i large, stämmer det? Varför har du i så fall gått upp i storlek?

Reach på Konan är 415 mm. Det är riktigt kort. Vad är den på Hightowern?
Jag själv gick från en reach på 422 till 465. Det tycker jag är ett stort steg och jag har fortfarande saker kvar att anpassa.

Även Chainstayn har du gått upp från 425 till något rätt mycket större. Vad är den på den nya?
Gick upp i storlek för att det var rekommendationen, är ca 180cm. När jag köpte konan så valde jag M för att jag egentligen gillar små hojar. Tänkte ändå med nya att jag skulle göra rätt enligt tabell, fick även L rekommenderat på Cykelcity. Men M hade kanske ändå vart bättre när hojen är så pass stor som den är. Chainstay på nya är väl 433, men är väl mer att hojen är nån decimeter längre än förra som gör att den är knepigare att dra upp över rötter.

Mini_me

Aktiv medlem

happymtb.fr

Aktiv medlem
@Hek ta gärna hjälp av nån som kan för att ställa in dämperiet, eller hyr/lån en shockwiz.
Sen är din nya hoj så pass mycket större än din gamla att det kommer krävas en del anpassning av åktekniken som andra har påpekat

N_sandstrom

Aktiv medlem
Du kanske är "för bra" för moderna cyklar på den typen av cykling du vill göra. Eller snarare bra nog för att göra det på en trickcykel.

Jag kör på en Bird AM9, inte alls olik en Hightowet, lång, tung, och med köttiga däck.

Visst tusan känner jag ibland att det är mycket att släpa runt på i hellas.
Men för min del hade det vart massvis med ställen jag fått hoppa av och gå på med en annan hoj

Sputnik

Medlem
Gick upp i storlek för att det var rekommendationen, är ca 180cm. När jag köpte konan så valde jag M för att jag egentligen gillar små hojar. Tänkte ändå med nya att jag skulle göra rätt enligt tabell, fick även L rekommenderat på Cykelcity. Men M hade kanske ändå vart bättre när hojen är så pass stor som den är. Chainstay på nya är väl 433, men är väl mer att hojen är nån decimeter längre än förra som gör att den är knepigare att dra upp över rötter.
Jag gjorde precis samma resa, men med andra hojar, och det tog gott och väl en säsong innan jag hittade min körstil på den nya cykeln. Som andra säger så kommer Hightowern aldrig att kännas som Konan, men det behöver inte betyda att du inte kommer att gilla den. Jag kan också sakna den kvicka känslan i specifika situationer, men över lag är jag sjukt nöjd idag. Har även ett par 27,5 som jag slänger på ibland. Men 90% av tiden är det 29” som gäller.
Ge cykeln lite mer tid. Men om du ändå inte känner att det är rätt så ska du så klart byta.

Octagon

Aktiv medlem
Du kanske är "för bra" för moderna cyklar på den typen av cykling du vill göra. Eller snarare bra nog för att göra det på en trickcykel.

Jag kör på en Bird AM9, inte alls olik en Hightowet, lång, tung, och med köttiga däck.

Visst tusan känner jag ibland att det är mycket att släpa runt på i hellas.
Men för min del hade det vart massvis med ställen jag fått hoppa av och gå på med en annan hoj
Jag har också AM9. Tycker faktiskt att den är roligare än Hightower, men jag valde den mindre av de två storlekar jag ligger emellan. Ringde Bird och när jag sa att jag skiter i Strava och mest vill ha kul fick jag rådet att ta den mindre. Men visst, däck och dämpar inställningar gör stor skillnad.

Hek

Medlem
Skulle man kunna modifiera den på nått sätt åt det håll jag pratar om?

-Kortare styrstam?
-27,5 bak? (Eller skulle den släpa i backen då kanske)
-Olika sorters bantning, känns dock som sagt inte apkul att lägga väldigt mkt mer pengar nu.

När ni pratar om att byta/anpassa cykelstil för den nya typen av geo, hur menar ni då? På vilket sätt måste man anpassa sig och stämmer det att vyklingen blir, som jag verkar uppleva det tråkigare och mindre dynamisk? (Dvs bara plöja igenom allt rakt fram)

Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
När ni pratar om att byta/anpassa cykelstil för den nya typen av geo, hur menar ni då? På vilket sätt måste man anpassa sig och stämmer det att vyklingen blir, som jag verkar uppleva det tråkigare och mindre dynamisk? (Dvs bara plöja igenom allt rakt fram)
Det går nog inte att svara på utan att veta hur du cyklar. Men med en köttigare cykel så kan man såklart cykla mycket mer aggressivt. Du behöver inte bry dig om varje rot och sten utan kan istället koncentrera dig på större förändringar i underlaget, samt utnyttja dessa. Det kommer förhoppningsvis att öka farten och då blir det "samma sak" fast på en större skala.

Att du behöver köra lägre tryck i gaffel och bakdämpare är inget konstigt. Cykeln är gjord för annat än den typ av stigcykling som finns här i krokarna, med betydligt högre fart eftersom "trail" av nån märklig anledning verkar anses vara utförscykling om än inte lika extrem som enduro eller DH. Med mer fart behövs hårdare fjädrar, köttigare däck och så vidare. Är underlaget av samma karaktär men utan att luta konstant nedför så gör geometrin samma sak men farten blir lägre och man får anpassa inställningarna efter sig själv. Rekommendationer och tabeller är tyvärr inte en bra utgångspunkt. Jag använder väl ungefär halva slaglängden om jag pumpar gaffeln efter det som står i tabellen.

Hightower har i senaste iterationen blivit mer enduro än stigcykel tycker jag, och den är för köttig för min smak. Så visst, du kanske tagit i en aning för mycket. Men jag tror nog du kan ha väldigt roligt på den ändå om du tar den för vad den är. Givetvis kommer den inte kännas lika snärtig som din gamla cykel, men om du lär dig vad som funkar och inte funkar och börjar utnyttja dess potential mer genom att cykla snabbare så blir det nog lite bättre. 😊

Edit: Om hojen är specad som det står på SC:s hemsida då är bakdäcket ganska onödigt fläskigt och dessutom med en så mjuk gummiblandning att jag skulle säga att det är olämpligt som bakdäck. Sånt kan göra rätt stor skillnad.

Edit 2: Jisses, 16 kilo... Ja då förstår jag om den känns lite slö.

Senast ändrad:

liten_men_tuff

Aktiv medlem
Jag köpte en Hightower för att köra trail och enduro, och när jag först fick den kändes den rätt stor och klumpig. Kom från en stumpjumper i den gamla geometrin och denna var större och längre. Plus att jag var ovan vid att gaffeln (RS Lyrik) inte gick att låsa (skönt på asfaltstransport) som min gamla fox.
Tror att mycket av problemet var hjul och däckkombon som satt på vid köp. DHF/DHR är toppen för park och enduro men kändes alldeles för trögt vid vanligt stigåka för min smak, så jag tog tjuren vid hornen och köpte ett par till hjul (kol) med purgatory och ground control och det har verkligen lättat upp känslan.
Så jag skulle nog prova med däcksbyte först, är iaf hyfsat billigt och se om det blir någon förbättring.

Hek

Medlem
Tack för svar alla 🙏

När jag köpte hojen tänkte jag lite att den kanske kunde kompletta konan men lite aggressivare stuk och så är det ju men kanske vart lite väl.

Men allt kanske kan landa lite när den största chocken lagt sig och med lite lättare däck (tips?) till att börja med iaf. Kanske skulle satsat på en M efter mina preferenser men nu är det som det är. Fjädringen behöver absolut jobbas med. Vi får se hur/om man vänjer sig.

Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Tack för svar alla 🙏

När jag köpte hojen tänkte jag lite att den kanske kunde kompletta konan men lite aggressivare stuk och så är det ju men kanske vart lite väl.

Men allt kanske kan landa lite när den största chocken lagt sig och med lite lättare däck (tips?) till att börja med iaf. Kanske skulle satsat på en M efter mina preferenser men nu är det som det är. Fjädringen behöver absolut jobbas med. Vi får se hur/om man vänjer sig.
Du har fortfarande inte berättat vad det sitter för däck på cykeln nu. 😉 Men om vi förutsätter att det är DHR II 2,4 WT Exo Maxxterra så skulle jag börja med att byta bakdäcket mot något aningen lättare, aningen mindre, hårdare gummiblandning och lägre mönster. Fram är det trevligt att ha förtroendeingivande däck och där påverkas inte rullmotståndet alls lika mycket som av valet av bakdäck. Sen får man såklart akta sig för att köpa ett för futtigt bakdäck, då det kan leda till punkor och bucklade fälgar. Gillar du Maxxis så är Minion SS 2,3" EXO Dual trevligt. Möjligen kommer du undan med ännu lättare grejer. Rekon 2,4 är också trevligt men rullar ungefär lika bra och väger ungefär lika mycket, men har inte lika aggressiva kantdobbar.

Själv kör jag DHF 2,3 EXO fram och Rekon 2,25 EXO bak, men då med Cush Core i båda. Fram hade funkat fint utan, men antagligen inte bak. Min cykel är för övrigt tämligen lik din i geometrin men har kortare slaglängd, så jag kan relatera till det du upplever. Dock är min betydligt lättare.

Hek

Medlem
en ännu kortare styrstam och smalare framdäck ger nättare känsla. liksom om du relativt sett höjer bakändan med t ex högre fjädringstryck vilket i sin tur ger brantare alltså mer lättstyrd gaffelvinkel.
Högre fjädringstyck låter intressant ändå för att hålla höjd på hojen och gaffelvinkel, men borde bli lite stötigt samtidigt antar jag? En balansgång antar jag.

Hek

Medlem
Du har fortfarande inte berättat vad det sitter för däck på cykeln nu. 😉 Men om vi förutsätter att det är DHR II 2,4 WT Exo Maxxterra så skulle jag börja med att byta bakdäcket mot något aningen lättare, aningen mindre, hårdare gummiblandning och lägre mönster. Fram är det trevligt att ha förtroendeingivande däck och där påverkas inte rullmotståndet alls lika mycket som av valet av bakdäck. Sen får man såklart akta sig för att köpa ett för futtigt bakdäck, då det kan leda till punkor och bucklade fälgar. Gillar du Maxxis så är Minion SS 2,3" EXO Dual trevligt. Möjligen kommer du undan med ännu lättare grejer. Rekon 2,4 är också trevligt men rullar ungefär lika bra och väger ungefär lika mycket, men har inte lika aggressiva kantdobbar.

Själv kör jag DHF 2,3 EXO fram och Rekon 2,25 EXO bak, men då med Cush Core i båda. Fram hade funkat fint utan, men antagligen inte bak. Min cykel är för övrigt tämligen lik din i geometrin men har kortare slaglängd, så jag kan relatera till det du upplever. Dock är min betydligt lättare.
DHR II Fram och DHR bak, båda 2,4. Funtar på typ Ikon bak och något ännu lättare fram om det finns. Men Ikon mönstrade verkar lagom för torr stig tänker jag.

Makten

Aktiv medlem
DHR II Fram och DHR bak, båda 2,4. Funtar på typ Ikon bak och något ännu lättare fram om det finns. Men Ikon mönstrade verkar lagom för torr stig tänker jag.
Lättare fram än bak är oftast en dålig idé. Visst, punkarisken är störst bak men det är fram du vill ha mest grepp (ingen vits med grepp bak men inte fram, däremot tvärtom).
Eller, Ikon 2,35" bak och Forekaster 2,35" fram skulle kanske funka. Jag har kört lite med det sistnämnda som framdäck och det funkar i alla fall när det är torrt. Men jag gissar att det blir studsboll utan dämpande däckinlägg. Det problemet kommer dock gälla alla däck som är såpass lätta och det är inte alla som bryr sig om det heller.

liten_men_tuff

Aktiv medlem
Ja du har exakt det som satt på min vid köp, verkar vara standard på SCs trailmodeller. Många här på Happy kör ju med DHR/DHF som standardkombo även vid vanlig stigcykling men jag upplevde det som alldeles för trögrullat för att dels cykla till stigen, och dels få lite rull på stigen. Jag kör som sagt spesh purgatory fram och ground control grid bak, tubeless utan något skuminlägg. Jag har peppar peppar inte haft problem med punka eller läckage. Om jag ska vara ärlig är jag mycket nöjd med purgatory fram, dock är ground control lite mesigt bak, så där kan du nog testa något annat, lite kraftigare. Dock rullar det på bra på transporten! 😅
I parken eller om det är mer blött/stök kör jag på de andra hjulen med DHR/DHF.

Makten

Aktiv medlem
Ja du har exakt det som satt på min vid köp, verkar vara standard på SCs trailmodeller. Många här på Happy kör ju med DHR/DHF som standardkombo även vid vanlig stigcykling men jag upplevde det som alldeles för trögrullat för att dels cykla till stigen, och dels få lite rull på stigen. Jag kör som sagt spesh purgatory fram och ground control grid bak, tubeless utan något skuminlägg. Jag har peppar peppar inte haft problem med punka eller läckage. Om jag ska vara ärlig är jag mycket nöjd med purgatory fram, dock är ground control lite mesigt bak, så där kan du nog testa något annat, lite kraftigare. Dock rullar det på bra på transporten! 😅
I parken eller om det är mer blött/stök kör jag på de andra hjulen med DHR/DHF.
Specializeds Grid-däck rullar väldigt fint men de är i stort sett lika tunga som dito Maxxis. Vill man ner ordentligt i vikt så får man gå på ännu lättare grejer. Jag gillar Maxxis egentligen bara för deras dämpade karaktäristik. Rullet är förmodligen sämre än de flesta konkurrenter, men det skiter jag i.

liten_men_tuff

Aktiv medlem
Specializeds Grid-däck rullar väldigt fint men de är i stort sett lika tunga som dito Maxxis. Vill man ner ordentligt i vikt så får man gå på ännu lättare grejer. Jag gillar Maxxis egentligen bara för deras dämpade karaktäristik. Rullet är förmodligen sämre än de flesta konkurrenter, men det skiter jag i.
Instämmer att dämpningen är riktigt bra! Bodde jag närmare skogen skulle jag nog köra mina Maxxis oftare...

Hek

Medlem
Funtar Maxxis ikon 3C EXO(alt rekon race), men 2,20 är för litet va? 2,35 finns ju också. 2,35 bak och 2,20 fram kanske.

Edit: Testar rekon race 2,35 fram och bak

Senast ändrad:

Du Rietz

Aktiv medlem
Du kör typ samma resa som jag gjort; hjulstorlek 27,5" -> 29", CT 425 -> 433 och Reach 415 -> 470(low)/473(high). Det är ett riktigt stort steg. Mitt var aningen mindre; CT 430 -> 435 & Reach 422 -> 465 och samma up i hjulstorlek.

Jag skulle vilja säga att vår respektive nya större hoj är mer än ett par steg upp. Ett är att bara komma längre fram på hojen (för bättre klättring var främsta anledningen för mig(!)). Det fixas av bland annat brantare sadelrör, 74° -> 77°, ett par cm längre reach och aningen längre kedjestag/chainstays. Lägg sen till 27 -> 29" och ännu längre reach så har vi det som är problemet säger jag - det ger en hoj som blir grym för högre farter men som kräver lite anpassning med nya tekniker i lägre fart.

Man kan ju välja att se det på olika sätt beroende på hur man vill. Antingen vill man helt enkelt inte anpassa sig utan köra vidare med de tekniker man lärt sig och vill kunna fortsätta använda dem, t ex där man statiskt lätt kan ta sig förbi bakaxeln för att lyfta framhjulet. Eller så ser man det som att man är villig att lära sig de nya "tekniker som krävs för att köra en modern hoj", t ex att man måste vara dynamisk och flytta vikten läskigt långt fram för att kunna accelerera sin viktförskjutning bakåt för att lyfta framändan på hojen. Den nya tekniken är möjlig i och med att hojen är så lång, men också nödvändig eftersom den är så lång. Ett sätt är så klart att bara ta det i mindre steg där varje ny hoj är ett mindre steg "framåt" och man successivt går över från sin gamla stil mot den "nya", vilken så klart omfattar att eventuellt stanna i sin "utveckling" där man tycker att det får va bra :) Vilket sätt ser du på det? 😎

Mini_me

Aktiv medlem
Du kör typ samma resa som jag gjort; hjulstorlek 27,5" -> 29", CT 425 -> 433 och Reach 415 -> 470(low)/473(high). Det är ett riktigt stort steg. Mitt var aningen mindre; CT 430 -> 435 & Reach 422 -> 465 och samma up i hjulstorlek.

Jag skulle vilja säga att vår respektive nya större hoj är mer än ett par steg upp. Ett är att bara komma längre fram på hojen (för bättre klättring var främsta anledningen för mig(!)). Det fixas av bland annat brantare sadelrör, 74° -> 77°, ett par cm längre reach och aningen längre kedjestag/chainstays. Lägg sen till 27 -> 29" och ännu längre reach så har vi det som är problemet säger jag - det ger en hoj som blir grym för högre farter men som kräver lite anpassning med nya tekniker i lägre fart.

Man kan ju välja att se det på olika sätt beroende på hur man vill. Antingen vill man helt enkelt inte anpassa sig utan köra vidare med de tekniker man lärt sig och vill kunna fortsätta använda dem, t ex där man statiskt lätt kan ta sig förbi bakaxeln för att lyfta framhjulet. Eller så ser man det som att man är villig att lära sig de nya "tekniker som krävs för att köra en modern hoj", t ex att man måste vara dynamisk och flytta vikten läskigt långt fram för att kunna accelerera sin viktförskjutning bakåt för att lyfta framändan på hojen. Den nya tekniken är möjlig i och med att hojen är så lång, men också nödvändig eftersom den är så lång. Ett sätt är så klart att bara ta det i mindre steg där varje ny hoj är ett mindre steg "framåt" och man successivt går över från sin gamla stil mot den "nya", vilken så klart omfattar att eventuellt stanna i sin "utveckling" där man tycker att det får va bra :) Vilket sätt ser du på det? 😎
”Det var bättre förr”

0DD2C273-FA13-4249-820A-F3D4289CF000.jpeg

Hek

Medlem
det ger en hoj som blir grym för högre farter men som kräver lite anpassning med nya tekniker i lägre fart.
Jo, men har egentligen (just nu iaf) svårt att haja utvecklingen övht. När behöver man högfartsstabilitet och geo som en gammal dh-hoj på stigen? Mig veterligen går det aldrig så fort, eller väldigt sällan. Så varför offra det som är viktigast (Kanske, enligt mig) för detta, dvs smidighet och Kvickhet. Enda gången jag saknar stabilitet på konan är i en bikepark i ett platåhopp. Fast har kanske bara inte hajat grejen än bara, iom att alla hojar ser ut på detta sätt. Så svårt att ens köpa nått annat idag. Kanske kan gå fortare, men har just nu svårt att se att cyklingen skulle vara roligare iaf. 😊

Gubbigt kanske men känner nästan att hojar av idag nästan borde ha en varningstext: ”Obs med denna hoj måste du radikalt förändra din åkstil”😊 Detta för att en tex en Kona process 134 Small idag är större än min M från 2015, lite förvillande.

t ex att man måste vara dynamisk och flytta vikten läskigt långt fram för att kunna accelerera sin viktförskjutning bakåt för att lyfta framändan på hojen. Den nya tekniken är möjlig i och med att hojen är så lång, men också nödvändig eftersom den är så lång.
Svårt att greppa hur det där går till men det låter nästan lite omständigt😊 Alltså när man vanligtvis bara lutar sig bakåt. Men men, kanske går att anpassa sig men just nu känner jag bara ett stort... varför?😄 Så vi får väl se hur detta slutar helt enkelt. Känner samtid att det är kul med nya tänk, och trender har ju alltid funnits i cykling. Får väl se om detta är här för att stanna.

Hozo

Medlem
Jo, men har egentligen (just nu iaf) svårt att haja utvecklingen övht. När behöver man högfartsstabilitet och geo som en gammal dh-hoj på stigen? Mig veterligen går det aldrig så fort, eller väldigt sällan. Så varför offra det som är viktigast (Kanske, enligt mig) för detta, dvs smidighet och Kvickhet. Enda gången jag saknar stabilitet på konan är i en bikepark i ett platåhopp. Fast har kanske bara inte hajat grejen än bara, iom att alla hojar ser ut på detta sätt. Så svårt att ens köpa nått annat idag. Kanske kan gå fortare, men har just nu svårt att se att cyklingen skulle vara roligare iaf. 😊

Gubbigt kanske men känner nästan att hojar av idag nästan borde ha en varningstext: ”Obs med denna hoj måste du radikalt förändra din åkstil”😊 Detta för att en tex en Kona process 134 Small idag är större än min M från 2015, lite förvillande.

Svårt att greppa hur det där går till men det låter nästan lite omständigt😊 Alltså när man vanligtvis bara lutar sig bakåt. Men men, kanske går att anpassa sig men just nu känner jag bara ett stort... varför?😄 Så vi får väl se hur detta slutar helt enkelt. Känner samtid att det är kul med nya tänk, och trender har ju alltid funnits i cykling. Får väl se om detta är här för att stanna.
jag fattar inte heller vart branschen är på väg riktigt. Men den genomsnittlige åkaren har på de senaste 10åren blivit betydligt sämre och mer benägen att åka flow leder, detta är logiskt eftersom sporten objektivt sett vuxit enormt och alla nya har inte ens kunnat hålla på länge. Och vem gillar inte bekvämligheten i flow leder. Min XXL V10a från 2017 ligger mellan L och XL i nuvarande upplaga. Den har kortare reach än en Transition Spur i L vilken jag har funderat på som nästa stighoj. Att sittande position justeras med STA är självklart men när man ställer sig upp blir den lika stor som dh cykeln som verkligen inte är smidig om man åker tex Tjärnis i åre. Så blir det en Spur så blir det en M med 455 reach och man får se sig själv som en gammal surgubbe helt enkelt.

Hade dock varit intressant att testa en "korrekt" storlek men det experimentet är lite för dyrt

Hek

Medlem
Hade dock varit intressant att testa en "korrekt" storlek men det experimentet är lite för dyrt
Exakt, det kändes ju för stort på pappret så klart. Men när det handlade om så mkt pengar kände man kanske att man borde göra rätt enligt rekommendation från handlare, tillverkare och de flesta i stort.

Funderar nästan på om man skulle till och med skulle tagit en Small, fortfarande större än min gamla. Får nog försöka testa olika storlekar i skogen på något sätt i framtiden innan, men var och hur gör man det. Man kan hyra Trek i Hellas, annars har jag ingen aning.

Berk

Aktiv medlem
jag fattar inte heller vart branschen är på väg riktigt. Men den genomsnittlige åkaren har på de senaste 10åren blivit betydligt sämre och mer benägen att åka flow leder, detta är logiskt eftersom sporten objektivt sett vuxit enormt och alla nya har inte ens kunnat hålla på länge. Och vem gillar inte bekvämligheten i flow leder. Min XXL V10a från 2017 ligger mellan L och XL i nuvarande upplaga. Den har kortare reach än en Transition Spur i L vilken jag har funderat på som nästa stighoj. Att sittande position justeras med STA är självklart men när man ställer sig upp blir den lika stor som dh cykeln som verkligen inte är smidig om man åker tex Tjärnis i åre. Så blir det en Spur så blir det en M med 455 reach och man får se sig själv som en gammal surgubbe helt enkelt.
Jag håller inte med. Började stigcykla i Sverige för tre år sen på en HT med gammaldags geometrie som var ocyklingsbart. Köpte en FS med 445 mm reach och 68 HTA och då blev mycket cykelbart (är 179 cm med relativt lång överkropp). När jag upptäckte allt stökigare stigar köpte jag en stig-HT till med 465 mm reach och 69 grad HTA (både med sag). Då började jag ståcykla, som gick bättre för att jag hamnade mer centralt i cyklen. Bytte den HT till en med 475 mm reach och 66,5 HTA som är mycket stabilare i stök. Jag kör nästan bara långsamt på stökig stig och på snabba flowstig kör jag min kortare, brantare FS. Så jag tycker att modern geometri är mycket roligare när man kör långsamt på stökig stig. Men andra tycker kanske annars.

kais01

Aktiv medlem
Högre fjädringstyck låter intressant ändå för att hålla höjd på hojen och gaffelvinkel, men borde bli lite stötigt samtidigt antar jag? En balansgång antar jag.
stötighet ser jag som fjädringens motstånd mot smårörelser, och det kan förstås bli effekten med ett högre tryck, men först när man börjar närma sig noll i sag, och så hårt pumpat vill man nog inte ha. innan dess vilar din tyngd på en kompressibel luftkudde, som man sas ändrar storlek på med trycket. det som skiljer är hur hög kudden är, och hur det blir när den börjar bottna. men inte motståndet mot smårörelser.

ökat fjädringstryck inom vissa gränser behöver därför inte med någon nödvändighet bli stötigt, eftersom de smårörelser som sammanhänger med stötighet är beroende av trögheten i själva fjädringsrörelsen snarare än luftkuddens fjädringsmotståndet gentemot djupa kompressioner.

så med fjädringstrycket fram gentemot bak kan man tweaka både vevhushöjd och gaffelvinkel, inom rimliga gränser förstås.

stötighet går förstås också att moderera med däcken, men där är det så att mindre stötiga däck och däcktryck ger större styrmotstånd, något som du verkade ogilla. vanligen har man då kompenserat både detta och den trögstyrda låga gaffelvinkeln med hjälp av bredare styre, men skulle jag säga, där har trenden varit uppe och vänt?

Fundadores

Aktiv medlem

Tror det handlar om den amerikanska marknaden som är stor och utvecklingen av bikeparks där man transportcyklar upp för att åka ner. Så är det ju inte här och många enduro cyklar är nog lite overkill på platten. En sak jag undrar över är hur cykelbytiken kunde rekommendera en Hightower om du tyckte Fuel EX var mycket cykel.

Makten

Aktiv medlem
Men den genomsnittlige åkaren har på de senaste 10åren blivit betydligt sämre och mer benägen att åka flow leder...
Nu cyklar jag aldrig park, men för stigcykling har det blivit precis tvärtom, vill jag hävda. Modernare cyklar har tillåtit folk att utvecklas och prova svårare grejer istället för att ge upp eller hålla sig till lättare stigar för att cykeln varit halvt omöjlig att hantera i svårare terräng.

stötighet ser jag som fjädringens motstånd mot smårörelser, och det kan förstås bli effekten med ett högre tryck, men först när man börjar närma sig noll i sag, och så hårt pumpat vill man nog inte ha. innan dess vilar din tyngd på en kompressibel luftkudde, som man sas ändrar storlek på med trycket. det som skiljer är hur hög kudden är, och hur det blir när den börjar bottna. men inte motståndet mot smårörelser.
Det stämmer inte. Lägre tryck ger lägre fjäderkonstant och större relativ rörelse för en viss pålagd kraft.

stötighet går förstås också att moderera med däcken, men där är det så att mindre stötiga däck och däcktryck ger större styrmotstånd, något som du verkade ogilla. vanligen har man då kompenserat både detta och den trögstyrda låga gaffelvinkeln med hjälp av bredare styre, men skulle jag säga, där har trenden varit uppe och vänt?
Den trögstyrdheten har jag aldrig upplevt. Men det är klart att om man ska knöla sig fram i knapp gåfart så är det meningslöst med flack gaffel. Den kräver att man attackerar underlaget på ett annat sätt, men då får man desto mer tillbaka i form av flow och rimliga styregenskaper. Man får luta cykeln mer istället för att vrida på styret, helt enkelt.

Styrbredden och gaffelvinkelns ändring mot flackare över tid har nog ungefär noll med däcktryck att göra. 😁 Om något tillåter modern geometri att man kör vårdslösare och att det därför krävs högre däcktryck nu än för några år sen.

Berk

Aktiv medlem
En fundering: jag ståcyklar 90% av tiden på stig. Vid ståcykling blir det inte svårare att, t.ex., lyfta framhjulet med modern geometri för att man enkelt flyter vikten bakåt. Kanske finns det mer nackdelar med modern geometri när man sittcyklar?

Lingon

Aktiv medlem
Jag kör förra generationens Hightower med 150 gaffel. Tycker den är perfekt för hellas. Med XL kolram, köttiga aluhjul, dissector 2.4 och korvar i däcken väger den 13.6.
Har inte provat den senaste, men santas nya aluramar verkar vara ganska överbyggda.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer