SC Hightower, overkill för trail?

Anders Hobbe Holm

Aktiv medlem
SC Hightower, overkill för trail?
ja den verkar grym, jag var nära på att plocka med mig en S kit hem från butik i somras strax efter release’n men överväger välja en bronson igen när det blir dags för byte. Jag är också kort (173) och min nuvarande bronson -16 i medium har passat mig perfekt.
Inte jätteenkelt att välja. Helst skulle man vilja prova båda men det verkar omöjligt.
 

yonsson

Aktiv medlem
SC Hightower, overkill för trail?
Eftersom du ändrade SAG + annat tänkte jag. Men 170mm vev ska du nog ha om du inte redan har det.
Alla mtbs borde ha max 170mm vevar. Det tog en runda att vänja sig. Trodde aldrig 5mm skulle göra så stor positiv skillnad som det gjorde. Tänkte snarare ”när jag ändå ska uppgradera kan jag lika gärna köpa 170mm”.
 

etnica

Aktiv medlem
SC Hightower, overkill för trail?
ja den verkar grym, jag var nära på att plocka med mig en S kit hem från butik i somras strax efter release’n men överväger välja en bronson igen när det blir dags för byte. Jag är också kort (173) och min nuvarande bronson -16 i medium har passat mig perfekt.
Den är grym jag plockade hem en medium(175cm). Velade mellan bronson men då min Gamla 5010 v2 funkade för min parkcykling/light enduro och det jag cyklar mest som är stockholmsstig så var det inte så svårt beslut.
Plockade dock bara en ram o flytta över mina ”gamla” grejer.
 

Berk

Aktiv medlem
SC Hightower, overkill för trail?
Alla mtbs borde ha max 170mm vevar. Det tog en runda att vänja sig. Trodde aldrig 5mm skulle göra så stor positiv skillnad som det gjorde. Tänkte snarare ”när jag ändå ska uppgradera kan jag lika gärna köpa 170mm”.
Du menar att du slår mindre i, eller också andra fördelar?
Jag har köpt hojar med hög vevlager, men man har mycket större val när man väljer kortare vevarmar.
 

jonte987

Aktiv medlem
SC Hightower, overkill för trail?
om du inte slår i så spelar det ingen roll? Slår du i så slår du i 5mm mindre?
Jag inbillar mig att jag känner skillnad på utväxlingen
 

yonsson

Aktiv medlem
SC Hightower, overkill för trail?
Du menar att du slår mindre i, eller också andra fördelar?
Jag har köpt hojar med hög vevlager, men man har mycket större val när man väljer kortare vevarmar.
Med 175mm slog jag i ofta. Med 170mm slår jag ytterst sällan i. Samma spår, samma cykel. Märker inga andra fördelar/nackdelar.
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
SC Hightower, overkill för trail?
Har angleset på min Ripmo så den är lite lägre än standard och 175mm vevar. Visst slår man i ibland men aldrig sett som nåt bekymmer. Satte 170 på min DC när jag ändå skulle ha ny vev, trodde det skulle märkas i rundtrampet och uppför branta backar men känner ingen skillnad alls.. Hojen är ju högre så vad gäller islag går det inte att jämföra.

Kul du fick rätt på den, inställningarna på dämparna gör verkligen skillnad.
 

Berk

Aktiv medlem
SC Hightower, overkill för trail?
Har angleset på min Ripmo så den är lite lägre än standard och 175mm vevar. Visst slår man i ibland men aldrig sett som nåt bekymmer. Satte 170 på min DC när jag ändå skulle ha ny vev, trodde det skulle märkas i rundtrampet och uppför branta backar men känner ingen skillnad alls.. Hojen är ju högre så vad gäller islag går det inte att jämföra.

Kul du fick rätt på den, inställningarna på dämparna gör verkligen skillnad.
3% skillnad i längden är försumbart för rundtrampet. 175 mm vevarmar används av personer från 170 cm till 200 cm, som är en mycket större skillnad (även om 180 mm vevarmar skulle vara mycket bättre till 200 cm).
 

Stervelo

Aktiv medlem
SC Hightower, overkill för trail?
Jag tyckte att jag fick bättre "rull" över höga rötter, lättare att trampa över sånt uppför, med 180 vevar, jämfört med 175. Tycker inte jag saknar rull över rött med 170, men vet ju inte hur det känts med 180 vevar, förutom att jag hade klart mer problem med att slå i pedalerna, så 170 är nog lagom kombo för det nya lite lägre.
 

Stervelo

Aktiv medlem
SC Hightower, overkill för trail?
3% skillnad i längden är försumbart för rundtrampet. 175 mm vevarmar används av personer från 170 cm till 200 cm, som är en mycket större skillnad (även om 180 mm vevarmar skulle vara mycket bättre till 200 cm).
Att 175 vevar är standard betyder ju inte att det är bra. 20% av grenmått har jag sett som vettig rekommendation.
Jag har 89.5 grenmått och kört 180 på lvg och mtb förr, nu kör jag det som massorna kör.
 

Berk

Aktiv medlem
SC Hightower, overkill för trail?
Att 175 vevar är standard betyder ju inte att det är bra. 20% av grenmått har jag sett som vettig rekommendation.
Jag har 89.5 grenmått och kört 180 på lvg och mtb förr, nu kör jag det som massorna kör.
Ville inte påstå att 175 mm är bra. Min poäng är att längden av cyklister som använder vevarmar av samma längd varierar mycket mer än den 3% mellan 165 och 170 mm. Och det verkar att funka utan större problem. Jag är förvånad att det inte finns större variation i längden av vevarmar. Men tror att det är för att det är för jobbigt att tillverka ram med olika vevlagerhöjd jämfört med den troligtvis små åkning i försäljning man skulle få.
 

skier

Aktiv medlem
SC Hightower, overkill för trail?
Att 175 vevar är standard betyder ju inte att det är bra. 20% av grenmått har jag sett som vettig rekommendation.
Jag har 89.5 grenmått och kört 180 på lvg och mtb förr, nu kör jag det som massorna kör.
Jag experimenterade med lite olika längder för rätt många år sen eftersom jag har väldigt långa ben, samtidigt hittade jag olika vetenskapliga undersökningar som visade att för trampeffektiviteten är det viktigaste att ha samma längd på alla sina cyklar eftersom man lär sig trampa med en viss cirkel och att det var mindre viktigt om den längden sen var 170 eller 175mm.
180mm känns iaf sjukt långt och avigt att trampa med för mig, så jag håller mig till 175 på alla cyklar (känslig gubbe...)
 

Berk

Aktiv medlem
SC Hightower, overkill för trail?
Tror inte längd av vevarmar är särskilt viktigt för de flesta stigcyklister, förutom för att slå i (mindre). På lvg och framförallt uppför är det en annan sak. För 20 år sen kände jag en Nederländare som var 195 cm och körde tävlingen. Han tappade alltid gruppen på stigningen i alperna. Efter byte till 180 mm vevarmar kunde han klättra bra (minns inte vad han körde förut). Han skulle gärna köra med ännu längre vevar, men dom, och framförallt cyklar med hög vevlager, är svårt att få tag i.
 

Du Rietz

Aktiv medlem
SC Hightower, overkill för trail?
Tror inte längd av vevarmar är särskilt viktigt för de flesta stigcyklister, förutom för att slå i (mindre). På lvg och framförallt uppför är det en annan sak. För 20 år sen kände jag en Nederländare som var 195 cm och körde tävlingen. Han tappade alltid gruppen på stigningen i alperna. Efter byte till 180 mm vevarmar kunde han klättra bra (minns inte vad han körde förut). Han skulle gärna köra med ännu längre vevar, men dom, och framförallt cyklar med hög vevlager, är svårt att få tag i.
Man märker ju att det finns en nästan oändligt antal saker att prova på i MTB men viktigast är väl att snöa in sig på det man själv tycker är roligast i allt.

Personligen har jag upptäckt att bara man inte vill tävla så går det bra att köra med rätt lågt bb och sen 170-vevar på det här för min egen längd 178 cm då för att ni andra ska kunna relatera. Visst, i gengäld skulle jag ju kunna gå ner till 165-vevar om jag ändå inte vill ”tävla”, men det kostar en hel del att köpa nya vevar i kolfiber vilket kommer på en hel del hojar och dessutom de som vurmar för aluminium överallt är det enda de väljer att köra utav kol. Så, för min egen del blir det nog att vänta tills den hojen jag vill ha kommer med 165, eller om jag har en himla tur och skulle hitta nåt till specialpris vid precis rätt tillfälle, vilket jag tror är osannolikt 😔
 

marran

Aktiv medlem
SC Hightower, overkill för trail?
Jag tycker allt kortare än 175mm känns helt stympat att cykla stig på. Mycket mindre vridmoment och för mig samma maxkadens, så bara nackdelar med 170. Slår man i mycket tror jag det är bättre att försöka jobba på sin timing med pedalerna. I horisontellt läge är höjden som bekant samma.
 

marran

Aktiv medlem
SC Hightower, overkill för trail?
För övrigt väljer jag 120/100mm 410mm reach 390cs 65 grader gaffelvinkel om jag vill ha kul på platt/böljande stig.

Det är inte speciellt snabbt, bekvämt eller effektivt, men det är kul. Jävligt kul.
 

yonsson

Aktiv medlem
SC Hightower, overkill för trail?
Jag tycker allt kortare än 175mm känns helt stympat att cykla stig på. Mycket mindre vridmoment och för mig samma maxkadens, så bara nackdelar med 170. Slår man i mycket tror jag det är bättre att försöka jobba på sin timing med pedalerna. I horisontellt läge är höjden som bekant samma.
Kör du singel speed eller hur menar du med kadensen?
 

marran

Aktiv medlem
SC Hightower, overkill för trail?
Nej, jag har växlar. Jag får bara mycket bättre moment när jag ska bryta mig uppför saker, och kan därför köra på tyngre växlar, samtidigt som min högsta kadens är i stort sett samma. Med 170mm vevar måste jag hålla på och växla mycket mer för att inte hamna på för tung växel.
 

Lenberg

Medlem
SC Hightower, overkill för trail?
För TS som cyklar i Hellas och liknande så är stora delar av stigen stökig både uppför och nedför, samt på platten. Så förhållandet mellan slaglängd och önskvärd geometri är ganska unikt jämfört med hur resten av världen ser på "stigcykling".
Kan du utveckla vad du tycker är ett önskvärt förhållande för våra typer av stigar? Dvs. vad är optimalt för mycket stök utan vare sig långa ned- eller uppfarter?

Jag kör mestadels i Hellas på en Ibis Ripley LS och det är en kanoncykel men känns ofta lite för ängslig när man får upp farten och det är stökigt. Det är nog egentligen inget problem med bakdämpet men gaffeln får ta mycket stryk. Jag gissar att även min kropp tar en del stryk för jag brukar bli ganska trött i armarna och tenderar att sprinta ganska mycket ståendes eftersom det inte riktigt går att cykla snabbt och sitta ner på platt eller uppför.

Ett annat problem är att jag slår i vevarna ganska ofta. Den nya Ripleyn är lite flackare och har högre BB-höjd, så eventuellt skulle det vara den uppgradering som behövs. Har dock tittat på att köpa en Hightower eller Tallboy, snarare än Ripley eller Ripmo, mest för att det känns som att Santa Cruz har betydligt högre kvalité i sina ramar, plus enklare att få tag på reservdelar och verkstäder som är vana att meka på dessa. Kan dock inte bestämma mig för om det är Hightower eller Tallboy som är rätt för mig, och väldigt svårt att få till en testrunda på båda uppenbarligen.
 
Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
SC Hightower, overkill för trail?
Kan du utveckla vad du tycker är ett önskvärt förhållande för våra typer av stigar? Dvs. vad är optimalt för mycket stök utan vare sig långa ned- eller uppfarter?

Jag kör mestadels i Hellas på en Ibis Ripley LS och det är en kanoncykel men känns ofta lite för ängslig när man får upp farten och det är stökigt. Det är nog egentligen inget problem med bakdämpet men gaffeln får ta mycket stryk. Jag gissar att även min kropp tar en del stryk för jag brukar bli ganska trött i armarna och tenderar att sprinta ganska mycket ståendes eftersom det inte riktigt går att cykla snabbt och sitta ner på platt eller uppför.

Ett annat problem är att jag slår i vevarna ganska ofta. Den nya Ripleyn är lite flackare och har högre BB-höjd, så eventuellt skulle det vara den uppgradering som behövs. Har dock tittat på att köpa en Hightower eller Tallboy, snarare än Ripley eller Ripmo, mest för att det känns som att Santa Cruz har betydligt högre kvalité i sina ramar, plus enklare att få tag på reservdelar och verkstäder som är vana att meka på dessa. Kan dock inte bestämma mig för om det är Hightower eller Tallboy som är rätt för mig, och väldigt svårt att få till en testrunda på båda uppenbarligen.
Jag har just en Ripley V4 och jag valde XL trots att jag "bara" är 185 cm. Den ger mig precis det förhållande mellan slaglängd och geometri som jag tycker är optimal för den typen av cykling, men då är jag försiktigare än en del andra vid utförscykling. Inga dropp högre än ungefär midjehöjd, till exempel.
Nu har jag dessutom pimpat hojen med ett angle set på minus en grad, och även om det knappast "behövs" så tycker jag att det är finemang när man vill (försöka) cykla snabbt i stök. En del andra liknande cyklar har redan ungefär den gaffelvinkeln (65,5 grader) så det är inte särskilt extremt egentligen.

Jag ser inte att mer slaglängd skulle förbättra nåt alls för min del faktiskt. Faktum är att det skulle gå utmärkt med kortare, men den långa och flacka geometrin vill jag inte göra mig av med. Okej, ibland vore det förstås roligt med en mindre cykel, men inte som enda cykel.

Håller helt med om kvaliteten på Ibis versus Santa Cruz. Min Ripley har rätt många skavanker och fel som inte borde finnas på en så dyr ram.
Hightower i nuvarande iteration skulle jag personligen tycka var för mycket cykel för Hellas. Tallboy ser ut att vara väldigt lik Ripleyn (särskilt med angle set i den sistnämnda). Ska man inte kötta mycket utför eller testa gränser för hur högt man vågar droppa så tror jag den är ett bättre val.

Edit: Förresten har jag bytt gaffel från Fox 34 till en Pike och det gjorde rätt stor skillnad till det bättre. En styv och bra gaffel är vettigt även om slaglängden är kort. Fattar inte varför så många specar Fox 34 när Pike kostar ungefär lika mycket i likvärdig version, men av allt att döma är "bättre" för gemene man.
 

Berk

Aktiv medlem
SC Hightower, overkill för trail?
Håller helt med Makten, men tror att min typ av cykling är mycket liknande. Många i Hellas kör med mer slaglängd, tror att dom är mer utförsorienterad.

Har själva bara kört Rock Shop gafflar, men provade en Fox 34 nyligen och var förvånad hur klen den var.
 

Lenberg

Medlem
SC Hightower, overkill för trail?
Håller helt med om kvaliteten på Ibis versus Santa Cruz. Min Ripley har rätt många skavanker och fel som inte borde finnas på en så dyr ram.
Hightower i nuvarande iteration skulle jag personligen tycka var för mycket cykel för Hellas. Tallboy ser ut att vara väldigt lik Ripleyn (särskilt med angle set i den sistnämnda). Ska man inte kötta mycket utför eller testa gränser för hur högt man vågar droppa så tror jag den är ett bättre val.
Tack för grym input! För att förtydliga så är jag är inte så intresserad av stora hopp och dropp, även om jag kört en del downhill förr om åren med dessa inslag. Tycker det kan vara roligt med bike park ifall det är tekniskt, snarare än breda jump lines eller superhöga farter. Men det jag främst vill uppnå är att kunna köra relativt fort med bra flyt på stigarna i Hellas. Kanske även att dra några vändor i Vallåsen och liknande. Men då kan jag hellre cykla upp än att ta liften. Eller åka shuttle och köra nedförs på naturstigar.

Föreställer mig att en cykel med mer slag och lite modernare geometri kommer göra att det blir mindre skakigt över rötter och annat när det går undan, även i Hellas. Så den svåra frågan är om t.ex. en Tallboy ger precis lagom stabilitet, eller om det är en Hightower som behövs. Tallboy kommer ju vara överlägset snabbare för klättring och cykling på alla stigar som inte är brötiga i alla fall. Sjukt svårt att bedöma vad som är sweetspot där.
 

Fundadores

Aktiv medlem
SC Hightower, overkill för trail?
Pinkbike tyckte ju Tallboy var överlägsen Fuel Ex både på platt o stök, och då har ju Fuel Ex ändå fått bra kritik och den har ju mer slag.

 

Lenberg

Medlem
SC Hightower, overkill för trail?
Ja precis. Var bland annat den videon som fick mig att tänka att Tallboy kanske är ett bättre val än Hightower. 😊
 

glitch

Aktiv medlem
SC Hightower, overkill för trail?
Tallboy är grym i Hellas / stökig stig och funkar i bikepark om det inte är alltför hårigt. Själv bytte jag precis från tallboy till epic evo. Inte lika trygg utför men ruggig uppför / att trampa upp fart med.
 

Hek

Medlem
SC Hightower, overkill för trail?
Ja precis. Var bland annat den videon som fick mig att tänka att Tallboy kanske är ett bättre val än Hightower. 😊
Efter att nu justerat in och vant mig mer vid min Hightower så är jag iaf väldigt nöjd. Känns bra att kunna säga det efter trådstartens osäkerhet. Och känns kul att kunna säga att jag cyklar mer avancerade och svåra grejer uppför och på platten nu. Lite överraskande att det är just detta man förbättrat mest faktiskt. För mig är det nått med stabiliteten över hojen.

Bara testat tallboy på en parkering, men den är nog kalas den också, en känsla är att den troligen snäppet mer mot det aktiva hållet, att Hightowern är en aning mer sävlig, men i gengäld mer stabil. Skulle nog gärna skaka av mig mer vikt men känns som att man valde fel ram då :)
 

Lenberg

Medlem
SC Hightower, overkill för trail?
Efter att nu justerat in och vant mig mer vid min Hightower så är jag iaf väldigt nöjd. Känns bra att kunna säga det efter trådstartens osäkerhet. Och känns kul att kunna säga att jag cyklar mer avancerade och svåra grejer uppför och på platten nu. Lite överraskande att det är just detta man förbättrat mest faktiskt. För mig är det nått med stabiliteten över hojen.

Bara testat tallboy på en parkering, men den är nog kalas den också, en känsla är att den troligen snäppet mer mot det aktiva hållet, att Hightowern är en aning mer sävlig, men i gengäld mer stabil. Skulle nog gärna skaka av mig mer vikt men känns som att man valde fel ram då :)
Gött! Har du aluminium?
 

Lenberg

Medlem
SC Hightower, overkill för trail?
Tallboy är grym i Hellas / stökig stig och funkar i bikepark om det inte är alltför hårigt. Själv bytte jag precis från tallboy till epic evo. Inte lika trygg utför men ruggig uppför / att trampa upp fart med.
Såg en bild på cykeln och en kommentar om att det var pga "köpa nytt-begär", men varför föll valet på en ny Epic Evo? Tycker du den funkar bättre eller sämre på Hellas-stigarna?
 

glitch

Aktiv medlem
SC Hightower, overkill för trail?
Såg en bild på cykeln och en kommentar om att det var pga "köpa nytt-begär", men varför föll valet på en ny Epic Evo? Tycker du den funkar bättre eller sämre på Hellas-stigarna?
Det beror på vad du prioriterar. Snabbaste hoj = Evo. Bästa hoj utför och lekfullast = Tallboy. Evon svarar som en XC hoj men är inte lika klippstabil utför / genom brötet och inbjuder till att hålla bägge hjulen i backen och hitta snabbaste linjerna genom.
Tallboyen är mer bakåtvänd keps där man letar efter saker att poppa från, pumpa igenom och bomba nedför.
Då jag bland annat pga. flytt kommer köra mindre Hellas och mer snabbare stig var jag sugen på nåt rappare men med det sagt är Evon kalas i Hellas också. På rena utförssträckor är jag nog än så länge snabbare på Tallboyen då jag inte kört in mig på Evon än, men allt som innebär trampa eller plattare stig avverkare Evon mer effektivt. Ska sägas att jag hade aluramen och cykeln var runt 2 kg tyngre också än Evon. Men Tallboy länkaget har sin styrka i stöket medan Evon är grymt effektiv.
 

Makten

Aktiv medlem
SC Hightower, overkill för trail?
Tack för grym input! För att förtydliga så är jag är inte så intresserad av stora hopp och dropp, även om jag kört en del downhill förr om åren med dessa inslag. Tycker det kan vara roligt med bike park ifall det är tekniskt, snarare än breda jump lines eller superhöga farter. Men det jag främst vill uppnå är att kunna köra relativt fort med bra flyt på stigarna i Hellas. Kanske även att dra några vändor i Vallåsen och liknande. Men då kan jag hellre cykla upp än att ta liften. Eller åka shuttle och köra nedförs på naturstigar.

Föreställer mig att en cykel med mer slag och lite modernare geometri kommer göra att det blir mindre skakigt över rötter och annat när det går undan, även i Hellas. Så den svåra frågan är om t.ex. en Tallboy ger precis lagom stabilitet, eller om det är en Hightower som behövs. Tallboy kommer ju vara överlägset snabbare för klättring och cykling på alla stigar som inte är brötiga i alla fall. Sjukt svårt att bedöma vad som är sweetspot där.
Det låter som att du ska ha precis den här typen av cykel, alltså lite kortare slaglängd men ändå geometri som är vettig för fart och stök. Det där med att försöka trolla bort skakighet från rötter och andra mindre hinder med fjädringen ser jag som hopplöst. Då måste du köra så mjuka inställningar att cykeln kommer kännas som en soffa. Mycket bättre att fixa bra, väldämpade däck som tar udden av småsakerna så att fjädringen ostört kan ta hand om större grejer. 😊 Finns en jättetråd om det, om du vill börja gräva. :sneaky:😁
 
SC Hightower, overkill för trail?
Har stora problem med att förstå dagens hojar, iaf för stigcykling. Har tidigare cyklat Dirt tidigt 2000-tal och kommer nu senast från en 5 år gammal Kona Precept DL(M), en budgethoj köpt ny för 14. Väldigt lekfull enkel hoj, känns kvick både uppför och nedför. Väldigt lätt att lyfta på framhjulet över ojämnheter och dropp av olika slag, typiskt för Hellas/stigcykling i stort. Konan har ju daterad genometri, allmänt kortare hoj/reach och brantare gaffel. Uppdaterad med dropperpost och singelklinga fram funkar den egentligen väldigt bra.


Tagit upp cyklingen i år och plockade nyligen ut en SC Hightower 2020(Large, R-kit Aluminium) och testade innan en Trek Fuel EX 8 i Hellas. Treken kändes bara allmänt stor och märklig, även fast den nog funkade helt ok i Hellas. Hightowern kändes ej så stor att hoja runt på initialt och har ju läst massa bra om den osv.

Efter att kört både min gamla Kona och min nya Hightower så måste jag tyvärr erkänna att jag har så mkt roligare på Konan på stigar, vilket förbryllar en aning efter allt positivt man läser dels om hightowern och dagens geometri/hojar i stort. Vet inte om hoppet från Konan är för stort. Känns med hightowern som att man baxar runt på en överdimensionerad utförshoj som när det blir trångt och knixigt mest känns klumpig och svårsvängd. Rätt trög och svår att få fart på, kräver konstant rätt växel osv. Den känns väldigt låg och lätt att slå i pedalerna (trots hi-mode). Sen känns längden på hojen när man inte lika lätt kan lyfta på framhjulet över hinder som man är van vid. Fjädringen känns relativt stötig/kort för att vara 140/150, lekt en hel del med luft och inställningar men osäker på om jag får den att jobba som den ska.

Nu allmänt konfunderad på vägen framåt. Behålla eller sälja Hightowern, men vad skulle funka bättre? Nått på ca 130-150 i fjärdingsväg men bara på något som ev känns kortare och smidigare antar jag, 27,5 tum tom kanske. Vet inte om jag upplever att 29" som något överdrivet positivt men kan va allmänt förvirrad nu bara. Eller är det nått jag inte fattat bara kring dessa nya hojar? :) Vill väl egentligen inte ge upp på Hightowern, men samtidigt inte kosta på massvis på en redan dyr hoj. Någon med Hightower med input kanske? Tacksam för svar och ideer.
Jag har en Hightower CC som jag byggt upp själv och det är också min första 29 tummare. Jag är 180 cm och har en large. Min ändra cykel är en 2014 Yt Capra pro med 27.5 hjul.
Hightowern är en fantastiskt rolig och lekfull cykel när man väl har lärt känna den och experimenterat med fjädringen. Från fabriken var både RockShox Lyrik Ultimate och Super deluxe ultimate dämparna väldigt styva och behövde köras in. Men det var först efter 50 timmars servicen som fjädringen kom till sin rätt. Det var alldeles för lite olja och fett i dem från fabriken. Servicen gjorde så stor skillnad att jag fick gå upp 15 psi i tryck i gaffeln och 10 psi i bakdämparen och. Så jag råder dig att göra dämparservice.
För att göra cykeln lite mer lekfull så föreslår jag att du går ner till en 32 mm styrstam.
Satsa på ett par lättare hjul och kanske en Maxxis Dissector/ Rekon 2.4 Wt kombination. Jag hade inte valt mycket snällare däck än så om du tycker om när det går lite fortare utför på stigarna.
Jag slår också i pedalerna med 170 vevarmar men jag sitter lite lågt i fjädringen med en Gnardog i dakdämparen. Har en Megneg till bakdämparen och 165 mm vevarmar på ingång.
Det är helt klart en rolig cykel om man tycker om stökiga stigar, när man väl har vant sig vid cykeln. Den kär en oerhört trampeffektiv och känns inte så tung när man väl sitter i sadeln.
Om du ger den en ordentlig chans så är risken att du blir förälskad i den, så som jag blev😀
 
Senast ändrad:
SC Hightower, overkill för trail?
För den som aldrig åkt i Hellas är det denna stig du menar? Känns som att vi två isf håller på med olika sporter till viss del.


Skulle aldrig ens fundera på att ta en FS på ett sånt spår för det enda den skulle bidra med är ytterligare skaderisk för jag skulle försöka åka för fort där det går. Att en lång/längre cykel är i princip bara plus för "framkomlighet" är jag helt ok med på såna spår. Inget riktigt awkward eller super branta längre partier så stabiliteten kommer kännas som natt och dag. Dvs med en lång cykel kan man köra mer autopilot.

Jag skulle dock kräkas av tråkighet med en fullblods FS på ett sånt spår, i min värld är det en ok rolig transport.
Jag skulle vilja påstå att det är bra spår för en Hightower. Det är ju farten som är kul! Bara till att bomba ner för fullt. Med en XC-cykel där så hade jag inte haft lika kul eftersom att jag hade varit tvungen att ta det lugnare. Men en ren enduro så hade det blivit helt för lätt.
 

Hek

Medlem
SC Hightower, overkill för trail?
Jag har en Hightower CC som jag byggt upp själv och det är också min förstan 29 tummare. Jag är 180 cm och har en large. Min ändra cykel är en 2014 Yt Capra pro med 27.5 hjul.
Hightowern är en fantastiskt rolig och lekfull cykel när man väl har lärt känna den och experimenterat med fjädringen. Från fabriken var både RockShox Lyrik Ultimate och Super deluxe ultimate dämparna väldigt styva och behövde köras in. Men det var först efter 50 timmars servicen som fjädringen kom till sin rätt. Det var alldeles för lite olja och fett i dem från fabriken. Servicen gjorde så stor skillnad att jag fick gå upp 15 psi i tryck i gaffeln och 10 psi i bakdämparen och. Så jag råder dig att göra dämparservice.
För att göra cykeln lite mer lekfull så föreslår jag att du går ner till en 32 mm styrstam.
Satsa på ett par lättare hjul och kanske en Maxxis Dissector/ Rekon 2.4 Wt kombination. Jag hadde inte vallt mycket lsnällare däck än så för då om du tycker om när det går lite fortare utför på stigarna.
Jag slår också i pedalerna med 170 vevarmar men jag sitter lite lågt i fjädringen med en Gnardog i dakdämparen. Har en Megneg till bakdämparen och 165 mm vevarmar på ingång.
Det är helt klart en rolig cykel om man tycker om stökiga stigar när man väl har vant sig vid cykeln. Den kär en oerhört trampeffektiv och känns inte så tung när man väl sitter i sadeln.
Om du ger den en ordentlig chans så är risken att du blir förälskad i den så som jag blev😀
Kul! Sen är säkert din hoj 2 kg lättare än min ALU :D Hade dock i bakhuvudet (från gamla tider) att kolfiber var något som XC-snubbar körde med och som man ev skulle köra sönder på stig och utför, men det verkar ju inte gälla längre :) 40k för en hoj kändes också som en smärtgräns, och var sugen på en Santa cruz sen for ever.

Har kört ett tag nu och experimenterat lite. Dämparservice låter ju intressant. Har Yari fram på min men den kan väl uppdateras mot Lyric hållet om man skulle vilja göra det samtidigt också.

Annars slängde jag ur alla tokens som satt i och kör nu bakdämparen i öppet läge, fjädringen känns följsam och flyter bra över rötter osv. Expermimenterat med däck och favoriten hittils är Rekon 2,4WT fram och bak. Lättare än DHR2, men har fortfarande bra grepp på stig, vilket tex de Rekon race jag också testat in hade alls. Med Rekon kändes hojen mkt rappare än med Rekon race på trots tyngre däck pga greppet på stig.

Även bytt till Renthal 33mm stam och 760 styre och här är jag väldigt konfunderad. Väldigt mkt givande och tagande vad det gäller balansen mellan att ha en hoj som är lätt att dra upp på bakhjulet och en som klättrar bra och med vikt på framhjulet nedför. Med Renthal grejerna känns hojen kul men inte lika effektiv som med 50mm stam och 780mm styre. Så där är jag bara fundersam över vad man ska köra. Dock klättrat en massa grejer som jag aldrig fixat innan med den och det var ju kul.

Sen känns ju hojen låg, jävligt låg mot vad man var van vid. Hajar inte helt den grejen, iaf inte på en trailhoj. Man får ju parera en massa som lite stör tänket när man cyklar. Mkt "halv-tramp" för att komma upp/över grejer osv.

Men absolut, annars är hojen kanon :D
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer