SC Hightower, overkill för trail?

Anders Hobbe Holm

Aktiv medlem
ja den verkar grym, jag var nära på att plocka med mig en S kit hem från butik i somras strax efter release’n men överväger välja en bronson igen när det blir dags för byte. Jag är också kort (173) och min nuvarande bronson -16 i medium har passat mig perfekt.
Inte jätteenkelt att välja. Helst skulle man vilja prova båda men det verkar omöjligt.

yonsson

Aktiv medlem
Eftersom du ändrade SAG + annat tänkte jag. Men 170mm vev ska du nog ha om du inte redan har det.
Alla mtbs borde ha max 170mm vevar. Det tog en runda att vänja sig. Trodde aldrig 5mm skulle göra så stor positiv skillnad som det gjorde. Tänkte snarare ”när jag ändå ska uppgradera kan jag lika gärna köpa 170mm”.

etnica

Aktiv medlem
ja den verkar grym, jag var nära på att plocka med mig en S kit hem från butik i somras strax efter release’n men överväger välja en bronson igen när det blir dags för byte. Jag är också kort (173) och min nuvarande bronson -16 i medium har passat mig perfekt.
Den är grym jag plockade hem en medium(175cm). Velade mellan bronson men då min Gamla 5010 v2 funkade för min parkcykling/light enduro och det jag cyklar mest som är stockholmsstig så var det inte så svårt beslut.
Plockade dock bara en ram o flytta över mina ”gamla” grejer.

Berk

Aktiv medlem
Alla mtbs borde ha max 170mm vevar. Det tog en runda att vänja sig. Trodde aldrig 5mm skulle göra så stor positiv skillnad som det gjorde. Tänkte snarare ”när jag ändå ska uppgradera kan jag lika gärna köpa 170mm”.
Du menar att du slår mindre i, eller också andra fördelar?
Jag har köpt hojar med hög vevlager, men man har mycket större val när man väljer kortare vevarmar.

jonte987

Aktiv medlem
om du inte slår i så spelar det ingen roll? Slår du i så slår du i 5mm mindre?
Jag inbillar mig att jag känner skillnad på utväxlingen

yonsson

Aktiv medlem
Du menar att du slår mindre i, eller också andra fördelar?
Jag har köpt hojar med hög vevlager, men man har mycket större val när man väljer kortare vevarmar.
Med 175mm slog jag i ofta. Med 170mm slår jag ytterst sällan i. Samma spår, samma cykel. Märker inga andra fördelar/nackdelar.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Har angleset på min Ripmo så den är lite lägre än standard och 175mm vevar. Visst slår man i ibland men aldrig sett som nåt bekymmer. Satte 170 på min DC när jag ändå skulle ha ny vev, trodde det skulle märkas i rundtrampet och uppför branta backar men känner ingen skillnad alls.. Hojen är ju högre så vad gäller islag går det inte att jämföra.

Kul du fick rätt på den, inställningarna på dämparna gör verkligen skillnad.

Berk

Aktiv medlem
Har angleset på min Ripmo så den är lite lägre än standard och 175mm vevar. Visst slår man i ibland men aldrig sett som nåt bekymmer. Satte 170 på min DC när jag ändå skulle ha ny vev, trodde det skulle märkas i rundtrampet och uppför branta backar men känner ingen skillnad alls.. Hojen är ju högre så vad gäller islag går det inte att jämföra.

Kul du fick rätt på den, inställningarna på dämparna gör verkligen skillnad.
3% skillnad i längden är försumbart för rundtrampet. 175 mm vevarmar används av personer från 170 cm till 200 cm, som är en mycket större skillnad (även om 180 mm vevarmar skulle vara mycket bättre till 200 cm).

Stervelo

Aktiv medlem
Jag tyckte att jag fick bättre "rull" över höga rötter, lättare att trampa över sånt uppför, med 180 vevar, jämfört med 175. Tycker inte jag saknar rull över rött med 170, men vet ju inte hur det känts med 180 vevar, förutom att jag hade klart mer problem med att slå i pedalerna, så 170 är nog lagom kombo för det nya lite lägre.

Stervelo

Aktiv medlem
3% skillnad i längden är försumbart för rundtrampet. 175 mm vevarmar används av personer från 170 cm till 200 cm, som är en mycket större skillnad (även om 180 mm vevarmar skulle vara mycket bättre till 200 cm).
Att 175 vevar är standard betyder ju inte att det är bra. 20% av grenmått har jag sett som vettig rekommendation.
Jag har 89.5 grenmått och kört 180 på lvg och mtb förr, nu kör jag det som massorna kör.

Berk

Aktiv medlem
Att 175 vevar är standard betyder ju inte att det är bra. 20% av grenmått har jag sett som vettig rekommendation.
Jag har 89.5 grenmått och kört 180 på lvg och mtb förr, nu kör jag det som massorna kör.
Ville inte påstå att 175 mm är bra. Min poäng är att längden av cyklister som använder vevarmar av samma längd varierar mycket mer än den 3% mellan 165 och 170 mm. Och det verkar att funka utan större problem. Jag är förvånad att det inte finns större variation i längden av vevarmar. Men tror att det är för att det är för jobbigt att tillverka ram med olika vevlagerhöjd jämfört med den troligtvis små åkning i försäljning man skulle få.

skier

Aktiv medlem
Jag experimenterade med lite olika längder för rätt många år sen eftersom jag har väldigt långa ben, samtidigt hittade jag olika vetenskapliga undersökningar som visade att för trampeffektiviteten är det viktigaste att ha samma längd på alla sina cyklar eftersom man lär sig trampa med en viss cirkel och att det var mindre viktigt om den längden sen var 170 eller 175mm.
180mm känns iaf sjukt långt och avigt att trampa med för mig, så jag håller mig till 175 på alla cyklar (känslig gubbe...)

Berk

Aktiv medlem
Tror inte längd av vevarmar är särskilt viktigt för de flesta stigcyklister, förutom för att slå i (mindre). På lvg och framförallt uppför är det en annan sak. För 20 år sen kände jag en Nederländare som var 195 cm och körde tävlingen. Han tappade alltid gruppen på stigningen i alperna. Efter byte till 180 mm vevarmar kunde han klättra bra (minns inte vad han körde förut). Han skulle gärna köra med ännu längre vevar, men dom, och framförallt cyklar med hög vevlager, är svårt att få tag i.

Du Rietz

Aktiv medlem
Tror inte längd av vevarmar är särskilt viktigt för de flesta stigcyklister, förutom för att slå i (mindre). På lvg och framförallt uppför är det en annan sak. För 20 år sen kände jag en Nederländare som var 195 cm och körde tävlingen. Han tappade alltid gruppen på stigningen i alperna. Efter byte till 180 mm vevarmar kunde han klättra bra (minns inte vad han körde förut). Han skulle gärna köra med ännu längre vevar, men dom, och framförallt cyklar med hög vevlager, är svårt att få tag i.
Man märker ju att det finns en nästan oändligt antal saker att prova på i MTB men viktigast är väl att snöa in sig på det man själv tycker är roligast i allt.

Personligen har jag upptäckt att bara man inte vill tävla så går det bra att köra med rätt lågt bb och sen 170-vevar på det här för min egen längd 178 cm då för att ni andra ska kunna relatera. Visst, i gengäld skulle jag ju kunna gå ner till 165-vevar om jag ändå inte vill ”tävla”, men det kostar en hel del att köpa nya vevar i kolfiber vilket kommer på en hel del hojar och dessutom de som vurmar för aluminium överallt är det enda de väljer att köra utav kol. Så, för min egen del blir det nog att vänta tills den hojen jag vill ha kommer med 165, eller om jag har en himla tur och skulle hitta nåt till specialpris vid precis rätt tillfälle, vilket jag tror är osannolikt 😔

marran

Aktiv medlem
Jag tycker allt kortare än 175mm känns helt stympat att cykla stig på. Mycket mindre vridmoment och för mig samma maxkadens, så bara nackdelar med 170. Slår man i mycket tror jag det är bättre att försöka jobba på sin timing med pedalerna. I horisontellt läge är höjden som bekant samma.

marran

Aktiv medlem
För övrigt väljer jag 120/100mm 410mm reach 390cs 65 grader gaffelvinkel om jag vill ha kul på platt/böljande stig.

Det är inte speciellt snabbt, bekvämt eller effektivt, men det är kul. Jävligt kul.

yonsson

Aktiv medlem
Jag tycker allt kortare än 175mm känns helt stympat att cykla stig på. Mycket mindre vridmoment och för mig samma maxkadens, så bara nackdelar med 170. Slår man i mycket tror jag det är bättre att försöka jobba på sin timing med pedalerna. I horisontellt läge är höjden som bekant samma.
Kör du singel speed eller hur menar du med kadensen?

marran

Aktiv medlem
Nej, jag har växlar. Jag får bara mycket bättre moment när jag ska bryta mig uppför saker, och kan därför köra på tyngre växlar, samtidigt som min högsta kadens är i stort sett samma. Med 170mm vevar måste jag hålla på och växla mycket mer för att inte hamna på för tung växel.

Lenberg

Ny medlem
För TS som cyklar i Hellas och liknande så är stora delar av stigen stökig både uppför och nedför, samt på platten. Så förhållandet mellan slaglängd och önskvärd geometri är ganska unikt jämfört med hur resten av världen ser på "stigcykling".
Kan du utveckla vad du tycker är ett önskvärt förhållande för våra typer av stigar? Dvs. vad är optimalt för mycket stök utan vare sig långa ned- eller uppfarter?

Jag kör mestadels i Hellas på en Ibis Ripley LS och det är en kanoncykel men känns ofta lite för ängslig när man får upp farten och det är stökigt. Det är nog egentligen inget problem med bakdämpet men gaffeln får ta mycket stryk. Jag gissar att även min kropp tar en del stryk för jag brukar bli ganska trött i armarna och tenderar att sprinta ganska mycket ståendes eftersom det inte riktigt går att cykla snabbt och sitta ner på platt eller uppför.

Ett annat problem är att jag slår i vevarna ganska ofta. Den nya Ripleyn är lite flackare och har högre BB-höjd, så eventuellt skulle det vara den uppgradering som behövs. Har dock tittat på att köpa en Hightower eller Tallboy, snarare än Ripley eller Ripmo, mest för att det känns som att Santa Cruz har betydligt högre kvalité i sina ramar, plus enklare att få tag på reservdelar och verkstäder som är vana att meka på dessa. Kan dock inte bestämma mig för om det är Hightower eller Tallboy som är rätt för mig, och väldigt svårt att få till en testrunda på båda uppenbarligen.

Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Kan du utveckla vad du tycker är ett önskvärt förhållande för våra typer av stigar? Dvs. vad är optimalt för mycket stök utan vare sig långa ned- eller uppfarter?

Jag kör mestadels i Hellas på en Ibis Ripley LS och det är en kanoncykel men känns ofta lite för ängslig när man får upp farten och det är stökigt. Det är nog egentligen inget problem med bakdämpet men gaffeln får ta mycket stryk. Jag gissar att även min kropp tar en del stryk för jag brukar bli ganska trött i armarna och tenderar att sprinta ganska mycket ståendes eftersom det inte riktigt går att cykla snabbt och sitta ner på platt eller uppför.

Ett annat problem är att jag slår i vevarna ganska ofta. Den nya Ripleyn är lite flackare och har högre BB-höjd, så eventuellt skulle det vara den uppgradering som behövs. Har dock tittat på att köpa en Hightower eller Tallboy, snarare än Ripley eller Ripmo, mest för att det känns som att Santa Cruz har betydligt högre kvalité i sina ramar, plus enklare att få tag på reservdelar och verkstäder som är vana att meka på dessa. Kan dock inte bestämma mig för om det är Hightower eller Tallboy som är rätt för mig, och väldigt svårt att få till en testrunda på båda uppenbarligen.
Jag har just en Ripley V4 och jag valde XL trots att jag "bara" är 185 cm. Den ger mig precis det förhållande mellan slaglängd och geometri som jag tycker är optimal för den typen av cykling, men då är jag försiktigare än en del andra vid utförscykling. Inga dropp högre än ungefär midjehöjd, till exempel.
Nu har jag dessutom pimpat hojen med ett angle set på minus en grad, och även om det knappast "behövs" så tycker jag att det är finemang när man vill (försöka) cykla snabbt i stök. En del andra liknande cyklar har redan ungefär den gaffelvinkeln (65,5 grader) så det är inte särskilt extremt egentligen.

Jag ser inte att mer slaglängd skulle förbättra nåt alls för min del faktiskt. Faktum är att det skulle gå utmärkt med kortare, men den långa och flacka geometrin vill jag inte göra mig av med. Okej, ibland vore det förstås roligt med en mindre cykel, men inte som enda cykel.

Håller helt med om kvaliteten på Ibis versus Santa Cruz. Min Ripley har rätt många skavanker och fel som inte borde finnas på en så dyr ram.
Hightower i nuvarande iteration skulle jag personligen tycka var för mycket cykel för Hellas. Tallboy ser ut att vara väldigt lik Ripleyn (särskilt med angle set i den sistnämnda). Ska man inte kötta mycket utför eller testa gränser för hur högt man vågar droppa så tror jag den är ett bättre val.

Edit: Förresten har jag bytt gaffel från Fox 34 till en Pike och det gjorde rätt stor skillnad till det bättre. En styv och bra gaffel är vettigt även om slaglängden är kort. Fattar inte varför så många specar Fox 34 när Pike kostar ungefär lika mycket i likvärdig version, men av allt att döma är "bättre" för gemene man.

Berk

Aktiv medlem
Håller helt med Makten, men tror att min typ av cykling är mycket liknande. Många i Hellas kör med mer slaglängd, tror att dom är mer utförsorienterad.

Har själva bara kört Rock Shop gafflar, men provade en Fox 34 nyligen och var förvånad hur klen den var.

Lenberg

Ny medlem
Håller helt med om kvaliteten på Ibis versus Santa Cruz. Min Ripley har rätt många skavanker och fel som inte borde finnas på en så dyr ram.
Hightower i nuvarande iteration skulle jag personligen tycka var för mycket cykel för Hellas. Tallboy ser ut att vara väldigt lik Ripleyn (särskilt med angle set i den sistnämnda). Ska man inte kötta mycket utför eller testa gränser för hur högt man vågar droppa så tror jag den är ett bättre val.
Tack för grym input! För att förtydliga så är jag är inte så intresserad av stora hopp och dropp, även om jag kört en del downhill förr om åren med dessa inslag. Tycker det kan vara roligt med bike park ifall det är tekniskt, snarare än breda jump lines eller superhöga farter. Men det jag främst vill uppnå är att kunna köra relativt fort med bra flyt på stigarna i Hellas. Kanske även att dra några vändor i Vallåsen och liknande. Men då kan jag hellre cykla upp än att ta liften. Eller åka shuttle och köra nedförs på naturstigar.

Föreställer mig att en cykel med mer slag och lite modernare geometri kommer göra att det blir mindre skakigt över rötter och annat när det går undan, även i Hellas. Så den svåra frågan är om t.ex. en Tallboy ger precis lagom stabilitet, eller om det är en Hightower som behövs. Tallboy kommer ju vara överlägset snabbare för klättring och cykling på alla stigar som inte är brötiga i alla fall. Sjukt svårt att bedöma vad som är sweetspot där.

Fundadores

Aktiv medlem
Pinkbike tyckte ju Tallboy var överlägsen Fuel Ex både på platt o stök, och då har ju Fuel Ex ändå fått bra kritik och den har ju mer slag.

Lenberg

Ny medlem
Ja precis. Var bland annat den videon som fick mig att tänka att Tallboy kanske är ett bättre val än Hightower. 😊

glitch

Aktiv medlem
Tallboy är grym i Hellas / stökig stig och funkar i bikepark om det inte är alltför hårigt. Själv bytte jag precis från tallboy till epic evo. Inte lika trygg utför men ruggig uppför / att trampa upp fart med.

Hek

Medlem
Ja precis. Var bland annat den videon som fick mig att tänka att Tallboy kanske är ett bättre val än Hightower. 😊
Efter att nu justerat in och vant mig mer vid min Hightower så är jag iaf väldigt nöjd. Känns bra att kunna säga det efter trådstartens osäkerhet. Och känns kul att kunna säga att jag cyklar mer avancerade och svåra grejer uppför och på platten nu. Lite överraskande att det är just detta man förbättrat mest faktiskt. För mig är det nått med stabiliteten över hojen.

Bara testat tallboy på en parkering, men den är nog kalas den också, en känsla är att den troligen snäppet mer mot det aktiva hållet, att Hightowern är en aning mer sävlig, men i gengäld mer stabil. Skulle nog gärna skaka av mig mer vikt men känns som att man valde fel ram då :)

Lenberg

Ny medlem
Efter att nu justerat in och vant mig mer vid min Hightower så är jag iaf väldigt nöjd. Känns bra att kunna säga det efter trådstartens osäkerhet. Och känns kul att kunna säga att jag cyklar mer avancerade och svåra grejer uppför och på platten nu. Lite överraskande att det är just detta man förbättrat mest faktiskt. För mig är det nått med stabiliteten över hojen.

Bara testat tallboy på en parkering, men den är nog kalas den också, en känsla är att den troligen snäppet mer mot det aktiva hållet, att Hightowern är en aning mer sävlig, men i gengäld mer stabil. Skulle nog gärna skaka av mig mer vikt men känns som att man valde fel ram då :)
Gött! Har du aluminium?

Lenberg

Ny medlem
Tallboy är grym i Hellas / stökig stig och funkar i bikepark om det inte är alltför hårigt. Själv bytte jag precis från tallboy till epic evo. Inte lika trygg utför men ruggig uppför / att trampa upp fart med.
Såg en bild på cykeln och en kommentar om att det var pga "köpa nytt-begär", men varför föll valet på en ny Epic Evo? Tycker du den funkar bättre eller sämre på Hellas-stigarna?

glitch

Aktiv medlem
Såg en bild på cykeln och en kommentar om att det var pga "köpa nytt-begär", men varför föll valet på en ny Epic Evo? Tycker du den funkar bättre eller sämre på Hellas-stigarna?
Det beror på vad du prioriterar. Snabbaste hoj = Evo. Bästa hoj utför och lekfullast = Tallboy. Evon svarar som en XC hoj men är inte lika klippstabil utför / genom brötet och inbjuder till att hålla bägge hjulen i backen och hitta snabbaste linjerna genom.
Tallboyen är mer bakåtvänd keps där man letar efter saker att poppa från, pumpa igenom och bomba nedför.
Då jag bland annat pga. flytt kommer köra mindre Hellas och mer snabbare stig var jag sugen på nåt rappare men med det sagt är Evon kalas i Hellas också. På rena utförssträckor är jag nog än så länge snabbare på Tallboyen då jag inte kört in mig på Evon än, men allt som innebär trampa eller plattare stig avverkare Evon mer effektivt. Ska sägas att jag hade aluramen och cykeln var runt 2 kg tyngre också än Evon. Men Tallboy länkaget har sin styrka i stöket medan Evon är grymt effektiv.

Makten

Aktiv medlem
Tack för grym input! För att förtydliga så är jag är inte så intresserad av stora hopp och dropp, även om jag kört en del downhill förr om åren med dessa inslag. Tycker det kan vara roligt med bike park ifall det är tekniskt, snarare än breda jump lines eller superhöga farter. Men det jag främst vill uppnå är att kunna köra relativt fort med bra flyt på stigarna i Hellas. Kanske även att dra några vändor i Vallåsen och liknande. Men då kan jag hellre cykla upp än att ta liften. Eller åka shuttle och köra nedförs på naturstigar.

Föreställer mig att en cykel med mer slag och lite modernare geometri kommer göra att det blir mindre skakigt över rötter och annat när det går undan, även i Hellas. Så den svåra frågan är om t.ex. en Tallboy ger precis lagom stabilitet, eller om det är en Hightower som behövs. Tallboy kommer ju vara överlägset snabbare för klättring och cykling på alla stigar som inte är brötiga i alla fall. Sjukt svårt att bedöma vad som är sweetspot där.
Det låter som att du ska ha precis den här typen av cykel, alltså lite kortare slaglängd men ändå geometri som är vettig för fart och stök. Det där med att försöka trolla bort skakighet från rötter och andra mindre hinder med fjädringen ser jag som hopplöst. Då måste du köra så mjuka inställningar att cykeln kommer kännas som en soffa. Mycket bättre att fixa bra, väldämpade däck som tar udden av småsakerna så att fjädringen ostört kan ta hand om större grejer. 😊 Finns en jättetråd om det, om du vill börja gräva. :sneaky:😁

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer