Scott Genius - Tråden

Palm144

Aktiv medlem
Scott Genius - Tråden
Första riktiga testet efter framgaffel-service. Den är nu 160mm fram. Kändes bra på enduro-stigarna! 😃👍

Bilagor

• 20220525_194934.jpg
    20220525_194934.jpg
    1.5 MB · Besök: 55

AndersJB

Aktiv medlem
Scott Genius - Tråden
Nu blir man ju sugen! 😎🚲🚲 Måste testa fjädringen ordentligt nu i sommar, så kanske man kan uppgradera sen! ✌️

Har du nån bild på hojen din ?😃
Haha,RS:en stämmer bättre för mej tycker jag,och betydligt enklare och billigare än Fox:en att serva själv!
Har ingen bild på hela hojen ser det ut som,men ska ta det när jag går ner till garaget senare!

Joadoa

Medlem
Scott Genius - Tråden
Hej! Som jag skrev förut i denna tråd (och andra trådar) är jag ute efter en hoj till henne. Vi har velat lite om det är en HT eller FS hon ska ha. Idag fick hon låna dotterns Roscoe 8 (2019) när vi körde på en ganska stökig Stig. Resultatet enligt henne var stökigt, svårcyklat. På hemvägen fick hon köra med min remedy 8. Då blev det ett annat ljud i skällan 😝 I morgon åker vi och kollar på en Genius 950 2022.

Är det något som ni vill skicka med innan köp eller tips efter köp?

AndersJB

Aktiv medlem
Scott Genius - Tråden
Hej! Som jag skrev förut i denna tråd (och andra trådar) är jag ute efter en hoj till henne. Vi har velat lite om det är en HT eller FS hon ska ha. Idag fick hon låna dotterns Roscoe 8 (2019) när vi körde på en ganska stökig Stig. Resultatet enligt henne var stökigt, svårcyklat. På hemvägen fick hon köra med min remedy 8. Då blev det ett annat ljud i skällan 😝 I morgon åker vi och kollar på en Genius 950 2022.

Kul!
Enda jag kommer på är att Scott är grymt snåla på fett i styrlager bl.a...
Skadar inte att kleta dit lite extra redan som ny,blir snabbt rost i det annars.
Har varit så iaf...

Healons

Aktiv medlem
Scott Genius - Tråden
Kul!
Enda jag kommer på är att Scott är grymt snåla på fett i styrlager bl.a...
Skadar inte att kleta dit lite extra redan som ny,blir snabbt rost i det annars.
Har varit så iaf...
Japp så var det på grabbens Genius köpt hösten 21. Men fick snabbt nytt Cane Creek lager av Scott på garantin så bra skött när man reklamerade 👍.
Även fettat in alla lager i svingen. Vissa var även de snustorra. Annars är det en kanonhoj tycker grabben!

Joadoa

Medlem
Scott Genius - Tråden

Den var slut 🙄🙁 Till det andra tråkiga var att jag nu fått två varningens fingrar av två mek som säger att twinlock har slutat fungera på flera hojar samt att X-Fusion dämparen inte är så bra. Hmm.. vad säger ni om dessa argument? Blev ju inte alls glad av att höra detta 😔

Senast ändrad:

Magnus K

Aktiv medlem
Scott Genius - Tråden
Den var slut 🙄🙁 Till det andra tråkiga var att jag nu fått två varningens fingrar av två men som säger att twinlock har slutat fungera på flera hojar samt att X-Fusion dämparen inte är så bra. Hmm.. vad säger ni om dessa argument? Blev ju inte alls glad av att höra detta 😔
Twinlocken i sig har jag inte haft problem med, men Recon-gaffeln och Xfusion-dämparen är ganska "billiga" i sin funktion på min gamla 2018-modell... Bytte till en Rockshox Yari-gaffel och den funkar mycket bättre. Bakdämpare letar jag med ljus och lykta efter...

Scott Genius - Tråden
Foxgafflarna (34 och 36 Fit4) och bakdämparna fungerar fullständigt klanderfritt på både 2018 och 2019 Geniusarna, twinlock likaså.
Men, det är kanske att jämföra äpplen med päron...

ebiha

Medlem
Scott Genius - Tråden
Just köpt mig en genius 30. Är nöjd på det stora hela men tycker att den är lite tung (tex när jag ska accelerera) och funderar på om det är däcken som kanske är lite väl kralliga. Det sitter på dissector och recon, bägge 29*2,6, maxterra 3c, exo.
Kommer jag att märka av stor skillnad om jag byter mot något stigvänligt men mindre kralligt (men 29). Kör mest stig.
Har någon provat att köra mullet förresten på denna?

Magnus K

Aktiv medlem
Scott Genius - Tråden
Min Genius 750 från 2018 ska konverteras från 2x10 till 1x12 växlar, blir blandat Shimano SLX och XT.
Men, bakväxeln känns som den sitter väldigt långt ut från hjulet? Jag fick nästan bottna justerskruven för högsta växeln för att få den tillräckligt långt in? Finns det olika derailleur hangers för 2x10 och 1x12 för Genius? 🤔
Kassetten ser ut att ligga rätt i ramen, tror jag?
PXL_20220601_054242433.jpg

PXL_20220601_054352818.jpg

Palm144

Aktiv medlem
Scott Genius - Tråden
Min Genius 750 från 2018 ska konverteras från 2x10 till 1x12 växlar, blir blandat Shimano SLX och XT.
Men, bakväxeln känns som den sitter väldigt långt ut från hjulet? Jag fick nästan bottna justerskruven för högsta växeln för att få den tillräckligt långt in? Finns det olika derailleur hangers för 2x10 och 1x12 för Genius? 🤔
Kassetten ser ut att ligga rätt i ramen, tror jag?
Visa bilaga 558848
Visa bilaga 558847
Det är samma växelöra oavsett växelmodell. Men är det nytt och rakt, eller kan det fått sig en smäll tidigare, vilket är väldigt vanligt? 🙂 Mät och rikta isf.

Palm144

Aktiv medlem
Scott Genius - Tråden
Just köpt mig en genius 30. Är nöjd på det stora hela men tycker att den är lite tung (tex när jag ska accelerera) och funderar på om det är däcken som kanske är lite väl kralliga. Det sitter på dissector och recon, bägge 29*2,6, maxterra 3c, exo.
Kommer jag att märka av stor skillnad om jag byter mot något stigvänligt men mindre kralligt (men 29). Kör mest stig.
Rekon ska inte vara så himla tungrullat faktiskt trots 2.6 bredd. Dock har jag inte testat Disector. Jag kör Pirelli MTB S 2,4 och Pirelli XC M 2,4 på mina lätta stighjul, och sedan Der Baron o Der Kaiser 2,4 på mina enduro-hjul. Och då är skillnaden som natt och dag. Kolla om du kan låna och testa lite däck av kompisar, tills du hittar nåt som känns bra. Har man tunga fälgar spelar ju det in också. Jag har prövat åtskiljiga uppsättningar innan jag blev 100 nöjd iaf. 🙂👍

Lassla

Medlem
Scott Genius - Tråden
Jo jag kör min mullet. Har två hjul uppsättningar 27,5 och 29”. Gillar att köra den mullet lite lekfullare och upplever den inte att den går så mycket saktare och ”fastnar” där 29” rullar över. Kör den i flakt läge, har 170mm vevar så inga problem med pedelstriks😊

VO2max

Aktiv medlem
Scott Genius - Tråden
Med roval 1450gr kålhjul och vittoria eller andra xc däck blir det en stigraket!. Det fetare hjulparet väger 1,2kg mer vilket definitivt är kännbart

kofta

Medlem
Scott Genius - Tråden
Hittade måtten jag skrev upp...

Övre lager 41 x 30,2 x 6,5.
Nedre lager 51,8 x 40 x 7.
Kontaktvinklarna är ej mätta,men uppskattar det som 45/45 grader.

Tänkte först också bara byta lagren,men då jag hade "knakande" i styrstamen,och själva kullagren egentligen inte var dåliga på något sätt,dom roterade mjukt och fint,så då bytte jag hela skiten.
Var "glapp" i själva lagerskålarna/kontaktytorna misstänker jag,fick det aldrig hundra tyst med orginal Syncroslagren,men nu är det knäpptyst.

Hoppas det hjälper.

Ifall någon plöjer igenom tråden och har samma problem som jag hade när jag tog ut min nya cykel förra året så kan jag ge en statusuppdatering 1 år senare.

Då frågade jag om råd om vilka lagerdimensioner som satt i genius 2018 år och senare då mitt styrlager knakade duktigt. (tack än en gång AndersJB för att du kollade upp)

Lagerkopparna/skålarna var i fint skick så ville inte byta dem. Dessutom så var jag övertygad om att det var kullagren som var slut då de var snustorra från fabrik. Det bidrog säkert till det hela men problemet var lagerkopparna som inte var fullt inpressade, inte mkt och inget man kunde se om man inte verkligen letade efter problemet. Men tillräckligt för att skapa oroväckande knakande ljud och att styrlagren började glappa lite lätt efter de första turerna.

Väl inpressade och mer fett i lagren så har cykeln varit knäpptyst i ett år. Lagren löper fortfarande fint.

Så testa det ifall ni upplever samma problem som jag. Vart även samma med vevlagren, tror montören var överdrivet försiktig med att pressa i både styr- och vevlager.

ebiha

Medlem
Scott Genius - Tråden
Rekon ska inte vara så himla tungrullat faktiskt trots 2.6 bredd. Dock har jag inte testat Disector. Jag kör Pirelli MTB S 2,4 och Pirelli XC M 2,4 på mina lätta stighjul, och sedan Der Baron o Der Kaiser 2,4 på mina enduro-hjul. Och då är skillnaden som natt och dag. Kolla om du kan låna och testa lite däck av kompisar, tills du hittar nåt som känns bra. Har man tunga fälgar spelar ju det in också. Jag har prövat åtskiljiga uppsättningar innan jag blev 100 nöjd iaf. 🙂👍

Tack för svar. Jag får prova mig fram lite. Fälgarna är kolfiber så det borde ju vara lätt. Känns som att 2,6 är lite overkill trots allt.

ebiha

Medlem
Scott Genius - Tråden
Jo jag kör min mullet. Har två hjul uppsättningar 27,5 och 29”. Gillar att köra den mullet lite lekfullare och upplever den inte att den går så mycket saktare och ”fastnar” där 29” rullar över. Kör den i flakt läge, har 170mm vevar så inga problem med pedelstriks😊
Intressant! Ska fundera på detta. Kanske köpa ett 27,5 hjul att testa med. "Flackt läge" är det inställningen mellan 27.5 och 29 som avses då? Kör du 27,5+ bak?

Scott Genius - Tråden
Har Maxxis Rekon på den ena av Geniusarna hemma, den andra har Schwalbe Nobby Nic och det är en tydlig skillnad på de två cyklarna när det gäller rull och snabbhet. Det är dock en lika tydlig skillnad när det gäller grepp, Nobby Nic kan pressas betydligt hårdare innan det släpper.

ebiha

Medlem
Scott Genius - Tråden
Har Maxxis Rekon på den ena av Geniusarna hemma, den andra har Schwalbe Nobby Nic och det är en tydlig skillnad på de två cyklarna när det gäller rull och snabbhet. Det är dock en lika tydlig skillnad när det gäller grepp, Nobby Nic kan pressas betydligt hårdare innan det släpper.
Aha ok. Så rekon rullar alltså relativt bra?

Magnus K

Aktiv medlem
Scott Genius - Tråden
Det är samma växelöra oavsett växelmodell. Men är det nytt och rakt, eller kan det fått sig en smäll tidigare, vilket är väldigt vanligt? 🙂 Mät och rikta isf.
Hmm, nu har jag googlat så mycket att jag hittat två olika växelöron till Scott Genius alu 2018-2019:
Dela orginalet som skymtar här, notera att fästpunkten för vxl är längre bak på denna:
PXL_20220531_201421232.jpg

Och denna, Nr 552

Sen hittade jag även den här som finns i flera varianter...

Är på väg att gå vilse, vilken passar i kombination med min Shimano SLX-växel modell RD-M7100? 🙁

Scott Genius - Tråden
Hej! Jag har ett väldigt "knarrande" i min 940 2021:a har bytt styrlager, men funderar nu på vart mer det kan vara det knarrar ifrån? Någon som har ett tips eller två?

Magnus K

Aktiv medlem
Scott Genius - Tråden
Hej! Jag har ett väldigt "knarrande" i min 940 2021:a har bytt styrlager, men funderar nu på vart mer det kan vara det knarrar ifrån? Någon som har ett tips eller två?
Min började knarra/knaka och då var det kullagren i länkaget till bakfjädringen som hade geggat ihop. Plocka isär, göra rent allt inkl kullagren, fetta in och återmontera med rätt moment = Knak/knarr-fri igen.
Andra gången för mig, är snart dags att byta åtminstone kullagren som håller fast kedjestagen, de är risigast på min.

Scott Genius - Tråden
Min började knarra/knaka och då var det kullagren i länkaget till bakfjädringen som hade geggat ihop. Plocka isär, göra rent allt inkl kullagren, fetta in och återmontera med rätt moment = Knak/knarr-fri igen.
Andra gången för mig, är snart dags att byta åtminstone kullagren som håller fast kedjestagen, de är risigast på min.
Tack, ska ta mig en koll på detta :-)

Magnus K

Aktiv medlem
Scott Genius - Tråden
Nu har ett alternativt växelöra landat. Det som bakväxeln sitter i just nu är för Shimano Direct Mount, det ny är till typ alla moderna växlar inkl Shimano 12-växlat...
PXL_20220611_182635949.jpg

Magnus K

Aktiv medlem
Scott Genius - Tråden
Finns en länk som du ska fästa på växel om du använder ett vanligt öra
Jo, den växeln som sitter på såldes med en sån länk men eftersom min Genius hade ett Direct Mount-öra så dumpade jag länken i bra-att-ha-lådan.
När jag nu ska slänga på en Shimano RD-M7100 (12-speed, som jag fått lära mig inte längre har Direct Mount) så behöver jag bya växelöra. Mycket att lära för en dinosaurie som mig. 😂

Scott Genius - Tråden
Tänkte byta framdrev på min Tuned 2018 från 32T, 3 mm till 36T. Någon som har erfarenheter av detta och vill dela med sig? Är det samma offset, dvs 3 mm som är bäst?

Magnus K

Aktiv medlem
Scott Genius - Tråden
@AndersJB
Du som verkar händig med CAD och maskiner, hur jättesvårt är det att designa + tillverka egna delat till länkaget? Jag tänker på pivot-delen avslutar och sitter ihop med dämparens övre fäste?
PXL_20220618_081616567.jpg

(Nästa steg i mina fantasier är att köpa en standard trunnion-dämpare, monterat med trunnion uppåt och kolven nere vid vevpartiet... 🤯)

Mvh
Magnus

Topp