Scott Genius Twinlock Problem

hanipap

Ny medlem
Tja, rätt ny på cyklar så är inte jättekunnig.
Men jag har en Scott Genius 750 -18, och min framdämpare vill inte låsa sig med twinlocken, bak låser sig fint. Jag har provat att justera kabeln och även rotera det blåa locket och sedan skruva åt vajern.

Är det någon som vet om det går att lösa själv eller borde jag bara lämna in dämparen på service.

IMG_1151.jpeg

mortadha44

Ny medlem
Den blåa delen compression bör rotera när du låser så att gaffeln låses. Mina viktiga frågor är:

Dras eller släpps vajern inne i kabeln?
Är framgaffeln i behov av service?
Eller fullservice som görs efter 150h-200h dvs efter 2 till 3 underbenservice?
Om du inte köpte cykeln helt ny utan begagnad; har du fått veta från förra ägaren om han har tagit hand om cykeln ordentligt och på rätt sätt och gett service eller byte av delar i rätt tid?

Tack

Mback72

Aktiv medlem
Recon brukar behöva en fullservice när lockouten har slutat fungera. Relativt lätt att göra själv om man är lite händig.

mortadha44

Ny medlem
@hanipap , som andra säger; ge din framgaffel underbenservice om du är lite händig annars skicka till verkstaden. Fråga först din lokala cykelaffär eller en bra butik om hur problemet kan lösas innan du gör det. Tänk inte för mycket, utan ta reda på svar till problemet, lösningar och sedan välj den rätta lösningen

Topp