Scott Spark 960 , 29" fulldämpad, synpunkter tips? [110+ kg cyklist]

Jimi

Ny medlem
Halloj!

Hoppas på att kunna få lite input från alla kunniga på detta forum! Är väldigt sugen på en FS 29" hoj och har spanat in mig på Scotts nya Spark 960.
Frågan är; Är komponenterna i den bra? Har den några svagheter? Finns det någon annan hoj som skulle vara bättre för inte allt för mycket mer pengar?

Grejen är den att jag väger 110+ kg och cyklar mycket på små stigar med mycket rötter och stenar.. dämparna behöver alltså tåla en del.. Vad tror ni om denna?

Länk till produktinfon:
http://www.scott-sports.com/global/sv/products/227692009/bike-spark-960-xl/

Spec:
Ram: Spark 6061 Alu
Framdämp: Rock Shox XC30 TK29, / coilspring, LockOut
Bakdämp: X-Fusion E1 RL, 165 x 38mm / reb. Reb. / Lockout
Slaglängd F/B: 100mm/100mm
Framväxel: Shimano SLX FD-M660-E / DM
Bakväxel: Shimano SLX RD-M662 SGSShadow Type / 27 Speed
Växelreglage: Shimano Alivio SL-M430Rapidfire plusw/gear indicator
Vevparti: Shimano FC-M430, 44/32/22
Antal växlar: 27
Bromsar: Shimano BR-M446 Disc180/F and 160/R mm SM-RT54 CL Rotor
Fälgar: Syncros XC49 Disc 29"

Väldigt tacksam för all input då jag inte har full koll på det tekniska! Tack på förhand :)

Senast ändrad:
Du ska ha en luftgaffel. Tex Reba.
Om du är ute efter motionskörning så funkar nog komponenterna bra. Kolla bara så att hjulen klarar din vikt utan att bli skeva.

Med din vikt och ditt användningsområde skulle jag rekommendera en 26' med mer (120-140mm) slaglängd. Alla behöver inte köra cykelvasan. Lycka till!

Precis som dom ovan så är nog inte 960'n helt hundra för dig (med tanke på din vikt och tänkta underlag), skulle satsa på 950-modellen http://www.bunnyhop.de/Scott-Spark-950-29er-Bikes-2013::9845.html om du promt vill köra Scott. Annars tycker jag du ska kolla in Norco och Whyte-cyklarna jag tipsade om i denna tråd: http://happymtb.org/forum/read.php/1/2185396/2186648#msg-2186648 , kanske lite dyrare men bra mycket roligare.
Eller som tidigare påpekats, en 26" FS med ca 130 i slaglängd, Radon o Canyon brukar ge mest cykel för pengarna. // Larsa

Bra tips!!
Motionskörning kan man kanske kalla det, jag ser på det som nöjeskörning! Håller till en del i skogarna runt Västerhaninge på alla möjliga stora och små stigar i så hög fart som möjligt, gillar att hitta nya stigar och lägga upp på opencyclemap :)
Cykelvasan är inte mitt mål för tillfället.

Så luftgaffel är att föredra och mer slaglängd om möjligt.. får gräva vidare helt enkelt och ska spana in länkarna.
Stort tack för hjälpen!

Sen vet jag inte om jag gillar 26" mer än 29".. är ca 1.90 och gillar att det rullar lite lättare över rötter och småsten..

Hej, Scott spark 960 räcker säkert för dina ändamål, men vill du hålla på med cykling en längre tid så kommer du ångra dig om du inte satsar på en luft gaffel som finns på Spark 950.

Jag har en Spark 930 och det är en grym hoj, snabb och man kan sitta och trampa över de flesta rötterna när det blir stökigt. Bra funktion att man kan låsa dämparna när man kommer ut på asfalt. En grym långloppshoj!

Man behöver inte mer slaglängd om man inte ska köra mer AM-liknande turer.
Är det mycket stök utför du vill åka, satsa på en AM-hoj 26 tum med 150 slaglängd. Då får du mest för pengarna!

Ah' Västerhaninge! Mina gamla hemtrakter, du vet att det finns ett gäng som kör regelbundet där?
Om du nu är 190cm och gillar flyt är 29'er "the way to go", kx-anders skrev så kommer du ha kul längre på en 950 (och uppåt), men som jag skrev tidigare så får du betydligt mer cykel för pengarna om du handlar på nätet.
Ex här: http://www.bike-discount.de/shop/k1861/29er.html
Sen har Roose Bikes sommar-rea just nu, ex den race'iga DrZ 1 (100mm slag): http://www.rosebikes.se/bike/rose-dr-z-1-590755/aid:590774 eller den något mer layback Root Miller 2 (120mm slag): http://www.rosebikes.se/bike/rose-root-miller-2/aid:590448

// Larsa

Hej, jo jag kommer hålla på med cyklingen lång tid framöver!
(Kommer inte gå ner under 100kg då jag kör tung styrketräning med)
Har en 29" HT idag med en Suntour gaffel och den klarar inte riktigt av mig känner jag.

Det är inte så att jag är helt fast vid Scott utan kan tänka mig vilket märke som helst så länge det är heldämpat med sjyssta komponenter och klarar tung vikt. Just 960 hade en prislapp som min fru kanske har förståelse för, därav att jag spanat på den :)

Senast ändrad:
Tack Larsaw, kollar närmare där också! Rose såg jag på cykelmässan och de verkar helt OK.. märkena på bike discount känner jag inte igen alls vilket känns lite för oroväckande.

Jo jag vet att de kör mycket här ute i VH men tror inte jag riktigt håller deras tempo ännu.. Det kommer väl :)

Ovasett vad för cykel du köper kommer du att äta lager av diverse modeller. Jag själv kör på en fs29 och väger över 110kg. Pedaler och vevlager går hårt åt.
Dämparmässig kommer du nog få problem med coildämpning. ( Kommer att bottna i tid och otid). Sedan får du slå en flukt på hjulspecen.

Om du är ute i vh och kör. Kom till åbyplan 18:30 på tisdagar med ghettoriders.

Pedaler och vevlager är inga problem, byter man enkelt själv men att mecka med stötdämpare är inget jag ger mig på själv känns det som.. eller rikta fälgar. Men kanske får lära mig det.
Spanar på luftdämpat nu.. ska googla rätt på fälgar för tyngre sen också tänkte jag.

Ja har sett ghettoriders men har inte riktigt fått upp flåset så tveksam att jag klarar tempot.. Eventuellt dyker jag upp på tisdag och prövar :)

Meningen med HappyRides är att man anpassar tempot efter HELA gruppens kapacitet. INGEN lämnas kvar och oftast kör en erfaren längst bak och ser till att ev eftersläntrare hinner ikapp gruppen, antingen genom att hjälpa till med bättre spårval och påhejande eller med lite genvägar. // Larsa ;)

Jimi skrev:
-------------------------------------------------------
> Pedaler och vevlager är inga problem, byter man
> enkelt själv men att mecka med stötdämpare är
> inget jag ger mig på själv känns det som..
> eller rikta fälgar. Men kanske får lära mig
> det.
> Spanar på luftdämpat nu.. ska googla rätt på
> fälgar för tyngre sen också tänkte jag.
>
> Ja har sett ghettoriders men har inte riktigt
> fått upp flåset så tveksam att jag klarar
> tempot.. Eventuellt dyker jag upp på tisdag och
> prövar :)

Du är alltid välkommen. Oroa dig inte för flåset.

Tillbaka
Topp