Scott spark 960 eller?

Corbindallas

Ny medlem
Scott spark 960 eller?
Jag trodde att jag hade bestämt mig för att köpa en Scott spark 960 tills jag började läsa hör på happy. Det finns visst en massa mer att välja på.
jag kan köpa Scott lokalt med 10% rabatt. Det blir mest grus och en del stig men inte alltför avancerat så därför tror jag 120 mm slag (som det är på Spark 960) räcker för mig. Twinlock är oxå en fördel.Men sen verkar det sluta med fördelar ...
Jag har kikat på Rose Ground Control 2, men har ingen möjlighet att prova innan. 170 kort som jag är så passade iaf M rätt bra när jag testade Scott.
Tips? Bara att köpa Scott o va glad eller? Beslut beslut ...
// Micke

Spacekitty

Aktiv medlem
Scott spark 960 eller?
Vi kom nyligen fram till att det är oacceptabelt med QR på en Scott i den prisklassen.

moros

Aktiv medlem
Scott spark 960 eller?
QR eller ej så skulle jag tagit Ground Control 2 vilken dag som helst trots att jag aldrig ens sett en i verkligheten. Alla komponenter är bättre, framförallt gaffel, dämpare och hjul, sånt som du vill leva med ett tag. Men även hela drivlinan är bättre, nya SLX med microspline istället för lägsta nivån av SRAMs grejer. MT200 vs MT500 bromsar osv. Detta till ett listpris 2500 under Scotten (frakt inräknat). Undrar om inte Spark 960 är en av de mest oprisvärda modellerna i den här klassen?

moros

Aktiv medlem
Scott spark 960 eller?
Känns en 960 i M bra så BÖR Ground Control 2 nog också göra det även om Rose rekommenderar den från 172. Nästan identiska mått på de två cyklarna. GC 2 är lite längre (reach och topprör, minimalt). Samma sadelrörshöjd. Lite längre chainstays med åter igen, millimetrar. Nästan samma vinklar på sadel och gaffel med minimala fördelar till Rose. Ground Control levereras med 60mm stam så det finns utrymme att korta ner till 50 eller kortare.

Senast ändrad:

Corbindallas

Ny medlem
Scott spark 960 eller?
Tackar, då blir det iaf ingen Scott denna gång.
jag hade en Trek supefly al elite 2013 innan i Medium och det fungerade rätt bra fast jag nog tyckte den kändes stor på små stigar.

moros

Aktiv medlem
Scott spark 960 eller?
Surt. 8v är ju hela sommaren borta ;) Rose har ju rekommenderats bl.a. pga att de verkade kunna leverera. Nästan som Canyons lev-tider nu alltså. Skeen skall vara fin, finns ju även i en Alu-version billigare, något med geometrin som skiljde mellan alu och cf, men det är kanske fixat nu. Kolla annars i den andra tråden som är aktiv med ungefär samma inriktning "Heldämpad Max 23000"

Edit: Nog slut i billigare alu-versioner....

Senast ändrad:

Corbindallas

Ny medlem
Scott spark 960 eller?
Tack, jo jag har läst den tråden grundligt. Jag är dock mer inriktad på max 120-130mm slag då jag inte har för avsikt att köpa någon ren trail el enduro maskin.
jag kanske får bita i det sura äpplet o vänta på lev, gillar specen på Rose, men som sagt den där Radon ser också ut att fungera för ett otränat mtb öga som mitt.

Senast ändrad:

moros

Aktiv medlem
Scott spark 960 eller?
Ja den tråden är nog lite mer inriktad på cyklar med lite mer slaglängd. Radonen är schysst om man gillar designen. Men då drar det iväg lite i pengar (som vanligt). :)

Corbindallas

Ny medlem
Scott spark 960 eller?
Radonen är ju redan beställd sen nån dag och jag har lärt mig vänta då jag beställde en elbil i Januari som jag fortfarande inte fått.. så vad gör väl några veckor ... fast det börjar bli tråkigt att vänta på allting.

Corbindallas

Ny medlem
Scott spark 960 eller?
Då har jag bokat av Rose cykeln 😕.
3v lev tid skulle bli 7v och är nu 16v... näää
Såg att xxl har 15% på cyklar just nu. Kan denna vara något iså fall? Kanske lite tung? annars beställer jag nog den där Radon Skeen trail

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer