[Se Hit!] Nu skall nästa generations cykelvagn för barn designas!

filipjonsson

Aktiv medlem
I ett samarbete mellan Thule och Chalmers skall nästa generations multifunktionella barnvagn designas.

I Thules produktsortiment finns idag Thule Chariot som är en barnvagn anpassad för både löpning, promenad, cykling och längdskidåkning.
I detta projekt försöker vi nu förstå vad en multifunktionell barnvagn behöver klara av, hur de används och förstå dess styrkor och svagheter.

Som Happyit sedan länge vet jag att det finns massor av kunnande och erfarenheter av liknande produkter som jag gärna skulle vilja använda i vårt projekt! (kom igen, mitt rykte står på spel här! ;) )

Så jag har ett par frågor som jag skulle vilja bolla ut och diskutera med er:
Vad har du för cykelkärra och hur upplever du användningen av den?
Hur ser ditt användande av cykelkärra ut? (Dagligt användande, helgutflykter?)
Vad är är riktigt bra respektive finns det några brister som dyker upp som irritationsmoment under användandet?
Har du använt en multifunktionell barnvagns som också går att löpa/promenera med, hur upplever du det? använder du i så fall de funktionerna?

Det kommer lite följdfrågor senare i tråden - ta gärna upp dem om ni känner at ni har någon åsikt! :)

(Om du har erfarenhet av multifunktionella barvagnar får du också gärna göra Denna korta enkät)

Senast ändrad:
Har använt en Thule chariot cheetah 1, sen sonen var i princip nyfödd, först med infant-sling och sen utan. Suverän vagn för cykel & promeander/jogg förutom nedanstående punkter:

-Broms/låsningen är en dålig konstruktion med ett plastnav på insidan av hjulet som låser mot en sprint, det slits ut ganska fort och därmed kan vagnen rulla iväg även i låst läge.

-Handtaget är svårt att ta bort, dvs en dålig konstruktion som bör göras om, borde inte heller vara så svårt att kunna ha ett hantag med justerbar höjd istället för 2 fasta lägen.

- Myggnät/vagnskydd har en väldigt tight passform och åker ofta upp av sig själv om man inte spänner ner det nog mot karborrefästena, borde vara en annan typ av låsanordning

Kul projekt! Lycka till med det!
Jag har svarat i enkäten.

I princip saknar jag bara möjligheten att fälla ryggstödet. Vi använder barnvagn mycket, ofta för att kombinera nattning med motion. Då hade det varit en bra feature.
Vi har en Chariot CX1, för visst kan man inte fälla ryggstödet på den, eller, har jag missat nåt....?

Spännande!

Vi har haft både cougar och CX och varit mycket nöjda med dem! Vi har mest använt dem som cykelkärra och barnvagn; cyklat till stan, till mataffären eller på utflykter. Att kunna cykla dit man ska och sedan använda kärran som barnvagn är fenomenalt! Nu står en ny cougar och väntar på att bli använd (BF om en vecka ca...).

Några önskemål från min sida:

1. Gärna fällbart ryggstöd (som David_J nämnde) och justerbart handtag (som Mikael74 önskade), men då får det inte gå ut över smidigheten. Chariot Chinook har båda dessa finesser (och några till), men på bekostnad av en betydligt högre vikt. Jag föredrar faktiskt Cougar framför CX av denna anledning också. CX väger lite till och upplevs som längre med det jogginganpassade handtaget. Lätt och smidigt ska det vara! Iofs har vi mest använt våra bakom cykel eller till fots. CX har onekligen fördelar om man ska jogga med den, men det har vi gjort ganska sällan.

2. Det skulle ju inte skada om vagnen gick att fälla ihop till ett lite smidigare format. Cougar och CX blir ganska långa ihopfällda (iaf om man inte tar av handtaget). Det kan vara lite lurigt att få in dem i bagageutrymmet på bilen av den anledningen. Kanske inte högst prioriterat, men dock...

3. Gärna större lastkorg. Det skulle ju inte skada om det gick att packa två plastkassar med mat (och då utan att behöva lirka in mjölklitrarna en och en på diverse olika ställen). Eventuellt skulle man kunna tänka sig en flexiblare vagn där man kan lyfta ut eller fälla undan barnsitsen för att använda som en ren lastkärra (om man inte behöver ha barnet med sig). Nu har jag en separat cykelkärra för detta.

4. Fjädringen är toppen - behåll den!

När det gäller infästningen av myggnät/vagnskydd som Mikael74 också tar upp är detta redan omgjort på de nyare modellerna. Har dock inte hunnit utvärdera detta än, men det verkar ok.

De små cityhjulen är ju toppen om man cyklar någonstans och sedan tar en promenad och barnet sover. Jogginghjulet dock är ju så enormt klumpigt och dyrt att det är klart smidigare att köpa en hel Joggingvagn för samma pengar Thule tar för ett klumpigt och dåligt hjul. Feltänkt.

David_J sa:
Kul projekt! Lycka till med det!
Jag har svarat i enkäten.

I princip saknar jag bara möjligheten att fälla ryggstödet. Vi använder barnvagn mycket, ofta för att kombinera nattning med motion. Då hade det varit en bra feature.
Den här åsikten har vi stött på i lite lite olika samtal nu. Vad tycker ni andra om det? Skulle det göra vagnen mer mångsidig?

filipjonsson sa:
"... Om du har erfarenhet av multifunktionella barvagnar får du också gärna göra ..."

Fredagstråd?

filipjonsson sa:
Den här åsikten har vi stött på i lite lite olika samtal nu. Vad tycker ni andra om det? Skulle det göra vagnen mer mångsidig?

Det tror jag absolut, i alla fall för våran del används vagnen oftast som ett sövningsmedel och då ställer vi den ofta i en backe när vi kommit tillbaka för att få en vettigare sovvinkel. Även under vår touringtripp (Mariehamn - Åbo) i somras skulle det varit trevligt. Vi har en CX2 med skivbromsar. En sak på den, vår dotter gillar inte solskyddet på framrutan, och har man inte det på plats sliter kardborrarna hiskeligt på yttertyget.

h.g.j sa:
filipjonsson sa:

Det tror jag absolut, i alla fall för våran del används vagnen oftast som ett sövningsmedel och då ställer vi den ofta i en backe när vi kommit tillbaka för att få en vettigare sovvinkel.

+1 det är nog enda anledningen till att vi har en annan vagn till vardag.

Vi har en Winther Dolphin, väldigt bra vagn. De fördelar den har är, hård botten som går upp på sidorna. Det skyddar och gör den oöm. Elastomerdämpare till hjulaxeln, bra men något stum, hade gärna haft något bättre dämpning. Bra noshjul att ersätta dragstången med när man byter från cykel till buss/tåg eller vill gå i butik. Nackdelen är att man lätt blir smutsig när man byter då hjulet är löst och sätts i dragstångshålet. Ryggen går att luta= stort plus. Den är tillräckligt bred för att två barn ska sitta bra, men tillräckligt smal för att gå igenom de flesta dörrar. Stoppningen i sittdynan är lite för tunn. Kapellet är bra, men det är meckigt att fästa med en hand om man lyft upp ett barn ur vagnen och håller i famnen. Kapellet fästs med tre krokar fram, meckigt.

Den stora fördelen med dolphin är att den är robust och enkel , det finns inte så mycket smådelar att fippla med och som kan gå sönder, och barnen sitter relativt skyddade i den.

Vi har en cx1 från 2012. Använder den för cykling, löpning och skidor.

Förbättring:
- fällbart ryggstöd
- dämpning (så den blir mindre studsig)
- det rasslar och skramlar mycket från snabbaxlar i hjul, snabbkopplingar i handtag osv. Det vore trevligt om den blev tystare.
- den drar lite snett när man springer
- dragselen/armarna är ganska pilliga att knäppa ihop på längden.

Frankenstein's Bike sa:
Elastomerdämpare till hjulaxeln, bra men något stum, hade gärna haft något bättre dämpning.

Vad innebär bra dämpning? När behövs den, när är den otillräcklig?

Ni med thulevagn som hr bladfjäderdämpningen, hur upplever ni den?

filipjonsson sa:
Frankenstein's Bike sa:
Elastomerdämpare till hjulaxeln, bra men något stum, hade gärna haft något bättre dämpning.

Tycker CX2ans fjädring fungerar riktigt bra... Bara man kommer ihåg att styva upp den anpassat till vikten... :)

En sak som jag skulle vilja ha, men som säkert är lite svår att få lätt och styv är möjligheten att skjuta ihop den på bredden till en 1 eller 1,5... Både för förvaring och för de tillfällen då man bara behöver plats för ett barn och lite grejer..den är ju som väl bred inomhus.

Hallå!
Tjalle tvärvigg här.
Bra att några är entusiastiska över sitt projekt. Jag är övertygad ni kommer få massor med bra input här. Å andra sidan....mina barn är stora o klarar sig själva nu.
Är det ngt jag ångrar från småbarnsåren var min vid den tiden helt idiotiska träningsmani!
Jag tror det var allmän ångest kring alla förändringar, arbete mm som gjorde att jag höll på som jag gjorde.

Träningstrenen har ju sen bara ökat och löpt amok sen dess.
Så...jag tycker egentligen frågan är fel ställd.
Vågar du skippa "nästa generations cykelvagn" - och istället varva ner och fokusera mer på den fantastiska gåva ett barn är?
Träning kommer det finnas med tid till tids nog..

DH sa:
Hallå!
Tjalle tvärvigg här.
Bra att några är entusiastiska över sitt projekt. Jag är övertygad ni kommer få massor med bra input här. Å andra sidan....mina barn är stora o klarar sig själva nu.
Är det ngt jag ångrar från småbarnsåren var min vid den tiden helt idiotiska träningsmani!
Jag tror det var allmän ångest kring alla förändringar, arbete mm som gjorde att jag höll på som jag gjorde.

Träningstrenen har ju sen bara ökat och löpt amok sen dess.
Så...jag tycker egentligen frågan är fel ställd.
Vågar du skippa "nästa generations cykelvagn" - och istället varva ner och fokusera mer på den fantastiska gåva ett barn är?
Träning kommer det finnas med tid till tids nog..

Det beror väl på hur man ser vagnen... För vår del är det en smidigare chans till utflykter...inte ett träningsredskap....

Hos oss använder vi en Chariot CX1, dvs innan Thule tog över.

Visst är den mångsidig. Men jag tycker den är för tung för att springa med, även fast jag har gjort det en hel del. Dels tung i absoluta tal när man kommer till backar, men även tungstyrd. När man springer vore det bra att ha möjligheten att justera handtaget i höjdled.
Så frågan är om "multi" är den bästa lösningen.

Fjädringen är vi nöjda med. Hängmattan för små barn har fungerat bra. Även nu när flickan är större sitter hon bra.

En detalj att jobba på är hjälm. Det kan lätt bli obekväma ställningar med hjälm på så vi avstår. Så kanske olika uppsättningar "kuddar" för hjälm eller inte?

Vår vagn är lite racklig i vissa passningar för handtag och så. Önskar lite bättre för pengarna vagnen kostar.

Sedan är det alltid lite knixigt att koppla vagnen när man är ensam.

Enklare packning när man ska iväg med bilen vore skönt. Kanske Thule kan skapa en smart produkt att ha på takräcket/dragkroken?

Några tankar iaf.

filipjonsson sa:
Frankenstein's Bike sa:

Lillan som fortfarande åker i vagnen (Cougar 2) somnar stenhårt, även när jag och grabben kör en omväg på grusväg eller annan ojämn väg (läs: godtycklig asfalterad sträcka i 031-området)
Kan nog tillskriva fjädringen en del i det. Den funkar och speciellt vid fartgupp är den uppskattad.
Däremot är det jävligt irriterande att p-bromsen är svår att nå under bagaget + att spaken gnagt hål i det.

Hade en Corsaire XL hyfsat länge och den gick året runt 5 dagar i veckan samt även för längre helgturer.

Fjädringen - helt fantastisk!
Lastfarmågan - användes dels vid längre helgturer men även om jag ville svänga förbi Coop på hemvägen. Bra att kunna använda Cityhjulen då när cykeln inte användes
Kanske aningen bred - 1 cm smalare hade gjort underverk men det gick att lösa genom att snabbt ta av ett hjul och klämma in den ändå i trång hiss
Vi använde aldrig hjälm till barnen - upplevde konstruktionen som tillräckligt rejäl för att klara en volt (testades aldrig...). Min egen högst privata åsikt är att om man känner hjälm behövs till cykelvagnen är nog vagnen inte tillräckligt väl konstruerad
Om man bara hade ett barn var det kanon att snabbt flytta säkerhetsbältet till mitten - viktigt eftersom jag lyckades få upp den på högkant när ena dottern satt på ena sidan och körde slalom i hög fart - efter det fattade jag nyttan av att flytta bältet
Joggingfunktionen kanske fungerar för ett barn - med två barn var det aldrig aktuellt eftersom alldeles för tungt. Vi hade aldrig joggingtillsatsen som sagt
Hade gärna sett möjlighet att utöka lastrummet med packväskor liknande Ortlieb - för längre turer hade det varit bra.

Kul projekt - lycka till! Kombon cykelvagn och Cityhjul tyckte jag var kanon

Lite allmänna tankar. Jag har 3 barn och en Nordic cab. På Nordic cab'en saknar jag fjädring. Annars funkar den bra som barnvagn, skidpulka och cykelvagn. Som löpvagn är den usel. Då funkade t om vår brio duo mycket bättre.

Jag tror att om man är intresserad av löpning skaffar man sig en löpvagn utöver sina andra barnvagnar.

Sen är min erfarenhet att nyblivna föräldrar (eller de som snart ska bli föräldrar) är dom som är mest intresserade av att investera i barnvagnar och i den fasen är fällbar rygg viktigt. Det blir extra krångel med bebis insatser hit och dit.

Ett fel de flesta barnvagnar har är att dom är för "textiliga" och "stoppade". Man ska kunna spola av en geggig barnvagn med vattenslang!! Basta!

Annars är väl "lätt" och "hopfällbar" alltid mycket viktigt.

Vi är rätt färdiga med kärrorna men hann med en Cougar 1 och en Trollkärran.

+ Chariots snabba byte mellan hjul och cykeldrag - en period bytte vi två gånger om dagen
+ Chariot välte INTE i sidled vid cykling, det gjorde Trollkärran (finns viss analys av varför men farten var låg). Välta barn inte bra.
+ Mycket omsorg i designlösningar o kvalitet (inte på Trollkärran då)
- Kvaliteten gör Chariot för dyr mtp att man ska ha den ute året runt, sätta in leriga barn, parkera utanför förskolan osv. Trollkärran för 30% av pengarna känns mer OK att behandla på det viset.
- Packutrymmet på Chariot inte optimalt; onödigt litet, total vältrisk. Trollkärran enormt stort, mindre vältrisk
- Svårt för barn att sova i Chariot. Särskilt med hjälm puttas huvudet framåt obekvämt redan vid vaket barn, tills de är så stora att hjälmen kommer över nån kant hur det var men då är det snart dags att cykla själv.

Just det - att lätt kunna spola av är superviktigt! Corsarie XL var bra på det viset. Filtar och annat skall vara separat och inte integrerat. Ännu en gång - i en cykelvagn skall det ju inte behövas hjälm???

Åh, jag är så glad att få in så här mycket bra användarinformation från forumet! Det kommer vara till så stor nytta!

En fråga har dykt upp i vår projektgrupp: Det är 90% män som besvarat enkäten. Är det för att det är lättare att nå män med en sån här enkätundersökning (Vi har försökt nå i så olika forum och sociala medier som möjligt) eller är det helt enkelt så att det är mest män som använder dessa barnvagnar?

Så jag bollar ut frågan till er: Hur ser det ut i era familjekonstellationer, Hur ser användarfördelningen ut mellan män och kvinnor?

filipjonsson sa:
Hur ser det ut i era familjekonstellationer, Hur ser användarfördelningen ut mellan män och kvinnor?

Var för sig, cirka 50/50...men av någon anledning får jag alltid dra när vi cyklar tillsammans... :)

Vi hade en vagn. Den blev stulen p.g.a. att den var så bred att den var tvungen att stå parkerad utomhus, den gick inte in genom källardörren. Förvisso inte en Thule-vagn, men era vagnar är inte ett spår bättre på fåingenomkällardörren-punkten.

Alltså: konstruera en hopfällbar vagn - tänk Brompton - så har ni en ensamgrej på marknaden.

NAnders sa:
Vi hade en vagn. Den blev stulen p.g.a. att den var så bred att den var tvungen att stå parkerad utomhus, den gick inte in genom källardörren. Förvisso inte en Thule-vagn, men era vagnar är inte ett spår bättre på fåingenomkällardörren-punkten.
Då hade du en tvåsistsvagn eller? För hur många har detta varit en dealbreaker?

Tror 81 cm är det magiska måttet vad gäller dörröppningar. Emellertid kan bred vagn kompenseras om den är lätt och snabb att fälla ihop för parkering/förvaring.

I vårt fall var användning 100% män vad gäller användning med cykel - övrig användning (med cityhjul) kanske fördelningen var 80/20

PerryE sa:
Tror 81 cm är det magiska måttet vad gäller dörröppningar. Emellertid kan bred vagn kompenseras om den är lätt och snabb att fälla ihop för parkering/förvaring.

Precis, den funktionen finns inte på marknaden idag.

filipjonsson sa:
Frankenstein's Bike sa:

Efter att ha funderat på hur långt ett snöre är, dvs upplevelsen kring dämpningen, har jag undersökt det lite närmare. Det visar sig att passagerarna inte störs utan är nöjda, fjädringen tillsammans med lägre däckstryck är alltså fullt tillräckligt. Det är ljudet från lastutrymmet, där framhjulet förvaras och studsat runt, som fått mig att svära lite över dämpningen. Det är mest användning i stan, och då är potthål, nerfart/uppfart/utfart från cykelväg och trottoar där jag tycker dämpningen är till störst hjälp. Elastomerdämpningen är en stor fördel iom att den är robust och inte kräver fipplande med inställningar eller stjäl utrymme på sidorna. (dämpningen sitter längsgående ovanför axel). Det gör att vagnen smidigt går igenom vår källardörr (vagnen är 79 cm bred) trots det är det gott om plats för två barn, vilket är ytterligare en stor fördel.

desmo sa:
En detalj att jobba på är hjälm. Det kan lätt bli obekväma ställningar med hjälm på så vi avstår. Så kanske olika uppsättningar "kuddar" för hjälm eller inte?
Vi har hjälmar med platt baksida, det eliminerar helt problemet med sittställningen. De sitter bekvämare med hjälm, än utan, om de somnar. (Ked Meggy)

filipjonsson sa:
Så jag bollar ut frågan till er: Hur ser det ut i era familjekonstellationer, Hur ser användarfördelningen ut mellan män och kvinnor?

50/50.

Senast ändrad:
Vad som inte var bra med Chariot:
Bromsen otymplig och trög.
Handtaget lite svårt att få av/på
Lite hög tyngdpunkt vid skidåkning.
Ej fällbart ryggstöd.
Lite väl lång/stor ihopfälld

Allt annat var vi mycket nöjda med. Använde den som enda vagn från 6 mån tom ca 3 år. Fantastiskt prisvärd (läs löjligt bra andrahandsvärde)

Med tanke på hur bra Chariot (Thule nu då) funkar tror jag ni måste ha något som är överlägset ovanstående.

Vi har en chariot cx1. Används till cykling, löpning och skidor.

Förbättring:
- fällbart ryggstöd
- dämpning (så den blir mindre studsig)
- den drar lite snett när man springer
- dragselen /armarna är ganska pilliga att knäppa ihop.
- glappigt vid handtagen. Låter och stör kvalitetskänslan.
- hjulen måste glappa för att snabbaxeln ska funka. Låter.
- fjädringen toppar ur för hårt, hänger ihop med avsaknad av dämpning.
- kompaktare ihopfällning.

Överlag är vi dock absolut nöjda.

Vi har ägt en Cougar 1 och har numera en Cougar 2, med i stort sett hela tillbehörspaketet. Vi har dessutom extrautrustad vagnen med feta BMX-hjul för maximal dämpning.

Ogillar
Mitt största irritationsmoment är infästningen på handtaget. Siken skitlösning. Resten av vagnen packas ihop i alla sina beståndsdelar på kring 30s och sen står jag där och svär i ytterligare en minut över handtaget. Anledningen till att jag skriver jag är att min fru vägrar att befatta sig med det momentet överhuvudtaget. Handtagsmonteringen kan göras så mycket enklare.

Den tvåsitsiga vagnen är gigantisk. Även i rymliga kombis så går det bara att få in den på högkant på diagonalen. Förutom böket så innebär det att den stjäl onödigt stort utrymme. Och som alla som åkt på semester med småbarn vet så behöver man varenda kubikcm. Det vore önskvärt att den gick att fälla ihop mindre.

Tyngdpunkten hamnar för högt när den används som pulka.

Placeringen av fotbromsen. Även på den nya modellen där man flyttat bromsen till sidan så hamnar en fullpackad lastpåse i vägen.

Min fru betonar ryggläge för att skona sovande barnnackar.

Gillar
Att vi tar oss till platser och upplever saker som annars hade varit svåra att nå med småbarn.

Fjädringen. Lösningen är enkel, underhållsfri och fungerar ypperligt. Kan tillägga att vi aktivt undviker asfalt. Med ett litet barn i en lätt lastad vagn kommer dock fjädringen inte riktigt till sin rätt. Därav BMX-däcken.

Att det finns små hållare till nästan alla tillbehör. Vi kan cykla någonstans och sedan enkelt byta till jogginghjul för att ta oss längre ut i naturen, och på vägen hem byta till cityhjul för ett depåstopp på ICA.

Apropå könsfördelningen så används vår till allra största delen för familjeutflykter där alla är med. Ska det cyklas är det dock oftast jag som får dra då ekipaget väger över 50 kg med två barn och packning.

@H.
Du kan justera framhjulet på joggingkittet genom att lossa ett par skruvar på vardera sida och sedan sikta in det efter behov. Detta blir ännu mer användbart om man har två barn i olika ålder, eftersom viktfördelningen då blir ojämn.

Tack för tipset, ska kolla det!

Angående fördelning så används den nog 50/50 mellan mig och min fru när vi är ute själva. När vi är ute tillsammans blir det oftare jag som använder den eftersom den är tung att dra och hastighetsskillnaden mellan oss blir mindre så.

Fler synpunkter från min fru:
- bättre ställbar höjd på handtag
- svårpackad i bil, händer att man drar sig för att åka iväg på något
- väskan bak skulle kunna vara avtagbar
- för tung när man åker skidor, cykla och springa går bättre.
- ryggstödet måste inte vara helt fällbart

Och en nördkommentar:
- överväg kompatibilitet med NIS-fästen på skidorna. Vore trevligt att enkelt kunna byta skidorna (fast det kanske inte är så jobbigt att skruva lite heller)

Vi har förbrukat tre kärror för barn under de 8 år vi haft barn.
Orby 2008-2010
Chariot Corsaire XL 2010 - 2014 (Rambrott 2014)
Thule Captain 2 2014 - (har blivit för liten för 8-åringen)

Kommentarer ang Thule/Chariots vagnar.
Främst nöjd med:
Hanterbarheten, smidig att använda
Vägegenskaper, låg risk att välta, följer cykeln utmärkt
Vinteregenskaper, barnen sitter mycket väl skyddade och vi har använt vagnarna ner till -30 iaf.

Främst missnöjd med:
Hållbarheten då de känns för klena för maxlast.
Dålig service/kommunikation från Thule vid problem.

Önskemål:
Ännu större vagn för att kunna dra barnen ytterligare nåt år.
Automatisk belysning
Elassistans, tänk om vagnen kunde dra sig själv uppför backarna.
Möjlighet att luta ryggstödet
Påskjutsbroms

Senast ändrad:
Förutom alla bra kommentarer så skulle jag vilja kunna komma åt bromsen i framändan. Många har inte cykelstöd och ska du parkera så skulle det vara fint att kunna gå av cykeln och få i bromsen även framifrån.

filipjonsson sa:
I ett samarbete mellan Thule och Chalmers skall nästa generations multifunktionella barnvagn designas.

http://forumbilder.se/FBU9J/skarmavbild-2016-12-01-kl-13-03-38

I Thules produktsortiment finns idag Thule Chariot som är en barnvagn anpassad för både löpning, promenad, cykling och längdskidåkning.
I detta projekt försöker vi nu förstå vad en multifunktionell barnvagn behöver klara av, hur de används och förstå dess styrkor och svagheter.

Som Happyit sedan länge vet jag att det finns massor av kunnande och erfarenheter av liknande produkter som jag gärna skulle vilja använda i vårt projekt! (kom igen, mitt rykte står på spel här! ;) )

Så jag har ett par frågor som jag skulle vilja bolla ut och diskutera med er:
Vad har du för cykelkärra och hur upplever du användningen av den?
Hur ser ditt användande av cykelkärra ut? (Dagligt användande, helgutflykter?)
Vad är är riktigt bra respektive finns det några brister som dyker upp som irritationsmoment under användandet?
Har du använt en multifunktionell barnvagns som också går att löpa/promenera med, hur upplever du det? använder du i så fall de funktionerna?

Det kommer lite följdfrågor senare i tråden - ta gärna upp dem om ni känner at ni har någon åsikt! :)

(Om du har erfarenhet av multifunktionella barvagnar får du också gärna göra Denna korta enkät)

Vi har en CX1 som vi använder flera gånger i veckan. I första hand för joggning och cykling men när det är snö även för längdskidåkning. Det jag kommer på som kan bli bättre:

Anpassa storleken på vagnen så att den går in i en vanlig kombi.

När man lastar den i bilen är det irriterande att handtaget sitter fast i och med handbromsen. Det vore bra om det gick att ta loss den på ett snabbt sätt.

Det vore bra om det fanns ett lås så man kan låsa vagnen i hopfällt läge, kanske även ett bärhandtag någon stans. Detta skulle förenkla när vagnen ska i och ur bilen.

Det borde gå att göra en smartare lösning (dock lika robust) när man ska ställa längden på skaklarna och sätta fast skaklarna i vagnen. Den borde dessutom vara i något isolerande material för det är fruktansvärt kallt att hålla på med när man ska ut i spåret på vintern.

Strollerhjulen är väldigt skramliga men förvaringslösningen är suverän.

Stänkskärmar för jogginghjulet vore grymt, nu har sonen fulla ansiktet med lera efter vissa joggingturer.

Istämmer även i kören och önskar mig ett liggläge, det behöver inte vara helt plant.

Ta fram en förvaringsväska som Chariot hade innan vagnen döptes till Thule.

Det vore bra om skidorna gick att plocka av från benen så dom tar mindre plats i takboxen. Om det gick att ha en lösning med konventionell skidbindning skulle det underlätta eftersom man även skulle kunna valla skidorna i ett vanligt vallaställ.

Det var vad jag kom på nu. Nu ska jag ut och åka skidor med sonen i vagnen!

Vi har en gammal chariot Cougar som har fungerar väldigt bra, men som alla andra så efterlyser vi ett bättre vil/sovläge, det räcker med att få till ett läge där barnet inte behöver sitta och vicka runt med huvudet som ett fyllo på tunnelbanan.

Vi har haft en Trollkärran-föregångare, Croozer kid-1 och Croozer kid-2 (uppdatera enkäten... de heter Croozer, inte Croozier).

Vi skaffade första vagnen när vår sån var knappt 1 år, men den var för instabil i infästningen till cykeln och vobblade så fort man kom över 15km/h. Så vi skaffade kid-1 när han var runt 1½ år, och bytte sedan till kid-2 när syrran var 7 mån (sonen var då knappt 3½ år).

De egenskaper vi ville ha (som gjorde att valet föll på just Croozer-vagnarna):
+ Bra lastförmåga, transport till förskola/skola var en stor anledning till inköpet samt cykelsemester
+ Enkel att transformera från cykel, gång, löpning - och möjlighet att få med sig alla tillbehör i vagnen för att kunna göra just detta.
+ Enkel att plocka isär och transportera i bil
+ Lätt att byta mellan olika cyklar (utan att skava sönder ramen på cykeln)
+ Stabil att cykla med

En väldigt bidragande orsak till att det inte blev en Chariot/Thule (som jag gissar är av intresse för just din undersökning) var det snålt tilltagna lastutrymmet. Sen att priset i bara cykelutförande var betydligt högre än Croozer var inte direkt någon fördel då vi också ville kunna använda vagnen som "gå-vagn".

Det vi saknat i Croozer är bättre stötdämpning och möjlighet att fälla ner ryggstöden lite så att barnen kan sova bekvämare, för somnar gjorde de var och varannan gång. :)
BabyTravel har en ganska smart lösning på att fälla ryggstödet på sina Jogger Terrain-vagnar. Kolla dessa så kanske de kan bringa idéer för liknande lösning för cykelvagnar.

En annan sak som var lite bökig var fastlåsning av vagnen. Det löstes nu med vajerlås runt själva ramen. Men det skulle behöva finnas en ordentlig ögla i ramen för det är ju trots allt inte en billig vagn och i många fall är det ett transportmedel att funktionsmässigt kunna likställas med en bil.

Vi körde med kid-2 vagnen dagligen ända till att dottern var 4år och började på samma "skola" som storebror vilket gjorde att han kunde cykla dit och vi kunde ha cykelsadel till henne istället. Men vi använde cykelvagnen ett år till efter detta för utflykter när det blev lite långt för grabben att cykla. Men det är bara att konstatera att när man lastat 40kg(+) i vagnen med barn och packning så blir det väldans tungt så fort det går lite uppför och skjutsar på som tusan när det går nerför.
Sammantaget har vi trivts VÄLDIGT bra med Croozer-vagnarna. Inte ett enda problem har vi haft med dem (inte ens en punktering) trots massvis med mil bakom cykeln under alla årstider.

En annan sak som en kollega efterfrågat, finns någon bra alternativ för tre barn?

Lycka till med projektet! Riktigt kul och smart att du vänt dig hit. Här har du nog en målgrupp som är ganska mångsidig, och kräsen. :)

Vi kör en Cougar 2 som utflykts - och semestervagn.

Fällbart ryggstöd hade varit nice. Inte till liggande platt såklart, men bakåtlutat sovläge. Vi har kört med babyhängmattan jättelänge då själva ryggstödet känns för upprätt när dom somnar (huvudet ramlar fram).

Hängmattan är i stort bra men funkar inte ihop med hjälm. Den trycks fram i ansiktet. Ett öppningsbart uttag för bakhuvudet /hjälmen kanske skulle funka?

Skulle vilja ha höj och sänkbart handtag, typ som på brio happy (håll ner två knappar, skjut upp/ner). Gärna vinklingsbart också.

Tycker bladfjädringen är tillräcklig och bra (nog).

Saknar ett tillbehör i stil med kundvagnshjulen fast med större/luftpumpade däck. Dom små kör stopp på grus och löparslingor mm. Och tycker inte joggingarmen med ett låst hjul fram funkar bra att ha med när man cyklat till stället man vill putta/vandra/jogga. Offroadvariant hade passat oss bättre.

Fler och större reflexfält skulle inte skada heller. Finns gott om ytor att fästa reflextejp på nuvarande chassi/ram t ex.

Sen upplever jag att bakre lastluckan fäller ner sig även när jag spänt quickreleaserna stenhårt. I gupp, med last i då.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp