Semestertips för xc & stigcykling Augusti 2022 i Sverige.

mamme1

Aktiv medlem
År 1: (2019) En vecka i Dalarna (& Norge) med Lima, Rörbäcksnäs, Trysil, Lugnet, Vasaloppsleden. Den gången åkte vi bil till cyklingen dagligen
År 2 & 3: (2020 & 2021) Värmland med I2-skogen, Sisuleden, Brattforsheden, Hjulsjö, Rackstaberget, Storkasberget. (& Siljan Runt at home edition på Klarälvsbanan år 2020) Då kunde vi hoja Sisu/Dömleleden ToR Kil & Klarälvsbanan direkt från boendet, i övrigt blev det biltransport.

I år vill vi se något nytt, m.a.o siktar vi på något annat än Dalarna/Värmland.
Utgångspunkt Sthlm, vi kommer att hyra en lämplig bil för att ta oss till destinationen. 25, 50 eller 100 mil enkel väg är inte så noga, bra är viktigare.
Ca. en vecka vill vi vara iväg.
Vi har kommit fram till att väl framme vi vill cykla mer & åka mindre bil, m.a.o så bor vi gärna på ett, eventuellt 2 olika ställen, där cyklingen finns "utanför farstubron". Gärna nån livsmedelsbutik, och kanske nån restaurang i närheten.
Den mest uppskattade cyklingen hittills, av mitt sällskap i.v.f, har varit Brattfors & Rörbäcksnäs.
För egen del är höjdpunkterna Storkasberget & Trysil. (med det sagt så är det viktigaste att vi kommer ut i naturen, och att sällskapet mitt trivs)
En del liftburet kan funka, men då endast en eller möjligen 2 dagar som komplement till självtrampandet.
Vi gillar också att gnugga asfalt & grus som omväxling, så ev. kan det få följa med såna cyklar också, men hittills är tanken att bara varsin stighoj ska med.
Vi har förvisso @Aron s utmärkta guideböcker http://www.calazo.se/bocker/svenska-bocker/cykling/sveriges-basta-stigcykling-del-1/ & https://www.calazo.se/bocker/svenska-bocker/cykling/sveriges-basta-stigcykling-del-2/ , men jag har ännu inte haft tid och inspiration att grotta ner mig i dessa, dessutom hoppas jag på att få några schyssta uppslag här innan kommande helg, då jag har tänkt att ta ett ordentligt tag i planeringen.

Det vore fantastiskt uppskattat om det är nån som kan peka i rätt riktning.

Senast ändrad:

zinkpasta

Aktiv medlem
Falun?
Finns ju både fin (relativt snäll) utförscykling och mer xc-orienterat, iaf 3-4 dagars underhållning. Boende vid Lugnet eller t.ex. stugby/camping vid Runn (Falun Strandby), närmare Källviken. Går att cykla genom stan för att nå bägge ställena, och det finns ju även andra fina stigar att ge sig ut på, utöver nämnda områden.

Sen kan man ju göra dagsutflykter med bil till andra resmål, men det kan nog andra ge bättre tips om. Grycksbo ska vara fint t.ex.

Synd att Gesunda lagt ner.. (Det är nog fortfarande bra utförslöpor, men väl tradigt att ta sig upp utan lift gång på gång.)

..Annars har Göteborg allt man behöver. :-)

Senast ändrad:

mamme1

Aktiv medlem
Falun?
Finns ju både fin (relativt snäll) utförscykling och mer xc-orienterat, iaf 3-4 dagars underhållning. Boende vid Lugnet eller t.ex. stugby/camping vid Runn (Falun Strandby), närmare Källviken. Går att cykla genom stan för att nå bägge ställena, och det finns ju även andra fina stigar att ge sig ut på, utöver nämnda områden.

Sen kan man ju göra dagsutflykter med bil till andra resmål, men det kan nog andra ge bättre tips om. Grycksbo ska vara fint t.ex.

Synd att Gesunda lagt ner.. (Det är nog fortfarande bra utförslöpor, men väl tradigt att ta sig upp utan lift gång på gång.)

..Annars har Göteborg allt man behöver. :-)
Tack för tips!
Jag inser att jag borde varit tydligare, vi vill se/cykla något nytt, p.g.a av det faller Falun bort, i.o.m att vi har gjort en hel del av Lugnet vid vår Dala-odysée

Skåning

Medlem
Utan att ha någon erfarenhet av cykelsverige så vore möjligen Högbo Bruk ett alternativ.
Livsmedelsbutik tror jag inte finns närmare än 10 minuter med bil, men både hotellet och golfklubben har restaurang på plats, det finns även minigolf och ytterligare en restaurang samt glasskiosk. Några hundra meter från boendet finns även badplats om det lockar.
När det gäller leder så startar många av dessa 500 meter från boendet och det finns allt från väldigt enkel till rätt så brötig cykling samt lite maskingrävda berms och hopp på vissa leder. I närheten av ledstarten finns även en mindre backe med lite övningsberms och något enstaka hopp, samt en mindre pumptrack som iofs inte är så mycket att hänga i julgranen enligt mig.
Vill ni sedan köra liftburet så har ni Kungsberget ca 35 min bort med bil, eller så väljer ni att cykla dit för det finns cykelleder som går hela vägen om jag är rätt informerad.

EDIT: Om pris och avstånd inte spelar så stor roll skulle jag dock personligen sikta in mig mer på fjällvärlden någonstans pga finare utsikt och möjligen ta Högbo som en weekendresa framåt hösten. Någon annan får dock komma med rekommendationer om bra fjäll. :)

Senast ändrad:

Chwa80

Medlem
Nu krånglar jag till det lite.
Träffade några i gränsen för nått år sen som sa att de ”gjort ”Falun och var färdiga med det. Visade sig att de cyklat på lugnet.
Inget ont om Lugnet men den bästa cyklingen finns sällan på lederna. Källviken är riktigt bra, absolut.
Men det är stigarna som de lokala kör på som man vill åt. Dom dolda guldkornen. Jag vet att det är krångligare men medlemmarna här borde sitta på en uppsjö av strava/ garmin och allt vad det finns filer som hjälp.
Detta gäller så klart inte bara i Falun.
Men Funäsdalen rekommenderar jag. Kolla deras hemsida, mycket cykling.

zinkpasta

Aktiv medlem
Tack för tips!
Jag inser att jag borde varit tydligare, vi vill se/cykla något nytt, p.g.a av det faller Falun bort, i.o.m att vi har gjort en hel del av Lugnet vid vår Dala-odysée
Ah, då förstår jag om ni vill se något annat (även om jag tycker Lugnet kanske är den tråkigaste delen av Falun, jämfört med Källviken och naturstigar på annat håll)

Aron

Moderator
Om jag utgår från att:
  • Brattfors & Rörbäcksnäs var uppskattat
  • Att ni ”bara” har en vecka på er, och då kanske inte vill tillbringa 2 dagar tor destinationen
(Samt ignorerar att ni bara vill ha två stopp, ni har ju redan varit på förstahandsförslagen)

Då tänker jag att följande rutt kunde vara trevlig:

Norrköping (Älgsjöarna)
Omberg
Gränna
Jönköping/Husqvarna (Här kan man tillbringa flera dagar)
Hökensås
Ev Strängnäs

Det krävs förflyttning varje dag, men förutom start och slut blir det ”bara” omkring en timme bil/dag.

mamme1

Aktiv medlem
Om jag utgår från att:
  • Att ni ”bara” har en vecka på er, och då kanske inte vill tillbringa 2 dagar tor destinationen
(Samt ignorerar att ni bara vill ha två stopp, ni har ju redan varit på förstahandsförslagen)

Norrköping (Älgsjöarna)
Omberg
Gränna
Hökensås
Ev Strängnäs

Det krävs förflyttning varje dag, men förutom start och slut blir det ”bara” omkring en timme bil/dag.
Tackar!
Som sagt, har inte hunnit läsa på ännu, men vad tror du om att tillbringa fler dagar på något av de andra ställena, Omberg eller Norrping t.ex?

Aron

Moderator
Tackar!
Som sagt, har inte hunnit läsa på ännu, men vad tror du om att tillbringa fler dagar på något av de andra ställena, Omberg eller Norrping t.ex?
Omberg räcker med en dag. Om ni inte vill kombinera med landsväg. Det finns en hel del fina småvägar i området. I Norrköping finns cykling för ett antal dagar.

zinkpasta

Aktiv medlem
Berätta gärna mer.
Önskemålen är ju bo bra, cykling runt knuten, natur a.k.a skog, vidder, ängsmark, sjöar, vyer. Butik & restaurang nästgårds.
Missade visst att svara på detta. De önskemålen borde gå att uppnå iaf till rätt stor grad om man utgår från t. ex. Sandsjöbacka, Mölnlycke eller Partille, men det finns givetvis mindre av vidder än längre bort från Sveriges näst största stad. Dock finns det helt klart varierande cykling för att fylla en vecka eller mer (just nu allt från såphala rötter till såphala bergshällar), men det kräver dock en hel del lokalkännedom för att sätta ihop ett paket och logistik som funkar. Möjligt att t. ex. Hillside Cycling (https://www.hillsidecycling.com/) skulle kunna hjälpa till med sånt, men de/det är ju långt ifrån gratis..

TobiasJ

Medlem
Om jag utgår från att:

Norrköping (Älgsjöarna)
Omberg
Gränna
Hökensås
Ev Strängnäs

När du skriver Strängnäs, var tänker du då?

Topp