[Semi-byggtråd] Solskens-enduro III - SB150, vad hände sen?

Snygg cykel, fult kök. Nu färdig för testrull i pyjamas. Imorgon lite träning på enduro-trails inför ett lopp nästa helg så vi får se hur den verkligen funkar.

Bilagor

• 0C5E0A92-6190-4202-A4EC-B0F3CDB07D13.jpeg
    0C5E0A92-6190-4202-A4EC-B0F3CDB07D13.jpeg
    218.6 KB · Besök: 62
Fin cykel, fin stad.

Rullar bra utför trappor! Imorgon får vi se om något trillar av i Trailpark Peguera.

Bilagor

• 52650D85-D6C5-4F2E-A82A-79C27155D6B9.jpeg
    52650D85-D6C5-4F2E-A82A-79C27155D6B9.jpeg
    321.8 KB · Besök: 67
Glömde förresten det viktigaste i den här tråden: vikten!

Under 15kg! 14.95 för att vara exakt (eller ja beroende på hur exakt min kinamätare är). Ca 1kg lättare än min Wreckoning med typ samma delar vilket är lite udda men positivt! Är troligen mest TTX22an med fjäder som lägger på vikten när jag tänker efter. Men det är ändå konstigt då GX Eagle-drivlinan och Hayes bromsarna som är nytt på Yetin väger mera än XT/E*13-mixen på Wreckan.

Så ja! Första dagen i bergen med Yettan. Kändes riktigt bra redan och väldigt hemma. Har väldigt mycket att jobba på med konditionen bara och att lära mig att cykla i allmänhet. Men hoppas att det kommer med några träningar till.

Sjukt plush dämpning bak (saknade inte coil) och bra trampeffektivitet. Men om jag ska vara ärlig så kände jag inte supermycket bättre trampeffektivitet än Wreckoningen. Den är också riktigt bra på att motverka gung till skillnad från Jeffsyn och Madonnan som båda hade Horst-link. Dock så hjälper ju sadelvinkeln Yetin att klättra bättre än Wreckan men den är ändå ingen match för Madonnan med sina 78° sadelvinkel och 450mm kedjestag. Yetin ligger någonstans i mitten mellan båda. Även Yetis chefsingenjör har ju sagt att "we haven't found a limit for when the seatpost angle gets too steep" så bara irriterande att dom inte kört 78° eller ännu mera på en gång.

Tror annars den här cykeln är precis lagom i geon för mig. 30 mm längre reach och lite flackare, annars ganska samma som Wreckoningen. Känns bra. Och kolfibern är stum som en mimare, precis som det ska vara.

Får se om det blir ännu bättre om några veckor när min 170mm Fox Factory gaffel kommer (i orange ??).

Bilagor

• 2018-11-16 13.23.15.jpg
    2018-11-16 13.23.15.jpg
    574.1 KB · Besök: 67
  • 2018-11-16 09.35.22.jpg
    2018-11-16 09.35.22.jpg
    597.6 KB · Besök: 53
durietz sa:
...så bara irriterande att dom inte kört 78° eller ännu mera på en gång.

Eh, alltså... Du har ju inte sadeln i närheten av längst fram. Om du vill ha brantare sadelrörsvinkel så borde du ju börja med det:-)

Fin hoj! Har väldigt svårt för ölmagen dock.

Makten sa:
durietz sa:
...så bara irriterande att dom inte kört 78° eller ännu mera på en gång.

Eh, alltså... Du har ju inte sadeln i närheten av längst fram. Om du vill ha brantare sadelrörsvinkel så borde du ju börja med det:-)

Fin hoj! Har väldigt svårt för ölmagen dock.

Det var observant av dig. Körde den på mitten när jag monterade hojen men sköt faktiskt fram den längst fram tills sadelns markerade gräns efter halva dagen. Ändå inte att jämföra med Madonnan i sittposition, och sadeln på den kunde jag behålla på mitten. Så jävla fult också att köra fram den riktigt långt.

Känn ingen press inför premiären.. Men alla race Richie kört på 150’an har han vunnit. Just sayin’

durietz sa:
Det var observant av dig. Körde den på mitten när jag monterade hojen men sköt faktiskt fram den längst fram tills sadelns markerade gräns efter halva dagen. Ändå inte att jämföra med Madonnan i sittposition, och sadeln på den kunde jag behålla på mitten. Så jävla fult också att köra fram den riktigt långt.

Haha, ja vackert är det förstås inte:-)) Du får köpa en Specialized Power-sadel med skitkort nos. Då ser det rätt normalt ut när man trycker den längst fram:-)
Jag brukar ha sadeln så långt fram det går oavsett cykel, för jag vill alltid lite längre fram. På min nuvarande Scout med 76° effektiv sadelrörsvinkel blir det "rätt" men det hade inte skadat att ha möjligheten att skjuta den ännu längre fram.

Exempelbild...

DSC03988.jpg

Ok idag körde jag cykeln på mina vanliga test-trails och _jävlar_ vad nice den är. Känns lika hemma som Wreckoningen bara lite mera utrymme fram för att manövrera. Precis vad jag var ute efter. Ökade längden ger lite mera stabilitet och dämpningen är lugnare på något sätt. Tillsammans ger det ett jävla självförtroende att gasa. Sjukt nice.

En till uppdatering. Idag körde jag en riktigt klassiker här nere "La Cabra", och slog PR igen och nu utan att egentligen försöka. Den här hojen levererar verkligen. Fortfarande inte fått min Fox 36 än dock utan får vänta till mitten på jan. Segt som fan. Här kommer bild från dagens tur:

Bilagor

• 2018-12-08 09.21.39.jpg
    2018-12-08 09.21.39.jpg
    390.9 KB · Besök: 61
Vad fick denna hojen för öde? Körs den fortfarande eller gjort dig av med den? Hur blev det med 36:an?

JesperA sa:
Vad fick denna hojen för öde? Körs den fortfarande eller gjort dig av med den? Hur blev det med 36:an?

Högst relevanta frågor. Ska försöka hålla lång historia kort. Jag är just nu inne på min andra SB150, då den första blev snodd en månad efter mitt sista inlägg ovan. Förvarade mina cyklar hängandes i allmänna utrymmen i min förening, men låsta, dolda för insyn utifrån och föreningen består av endast ett fåtal lägenheter där jag känner grannarna, men ändå väldigt dumt vilket också bidrog till att SB150an och min andra Evil Wreckoning båda blev snodda 6 januari. Ännu sämre var att det inte fanns någon försäkring som täckte stölden. Positivt dock var att de dumpade Evilen runt hörnet från lägenheten då den hänge utan framgaffel så jag fick tillbaks den, och att jag ännu inte fått min Fox 36 levererad, så den blev jag inte av med. Dock ca 80 lax upp i rök ändå så inte superkul.

Det resulterade i att jag inte tyckte jag var värd en ny cykel på ett tag men jag ville ändå cykla så jag plockade ut den Fox 36an med 170mm som låg på hyllan hos butiken med 51mm offset då de aldrig fick röven ur och levererade någon annan gaffel. Satte den på Wreckoningen och körde med den i några månader. Hittade faktiskt tillbaka till den hojen och gillade den som fan igen. Dock så känner man ju alltid att gräset är grönare så när ångesten lagt sig lite över stölden så kände jag att jag kunde vara värd en ny ram iaf om jag fick sålt min Wreckoning ram, vilket jag fick efter en del hustlande. Frågan var bara vilken. Kändes ju riktigt tråkigt att köpa precis samma ram som jag blivit av med förut, och det finns många riktigt bra enduro 29or ute. Megatowern hade precis kommit ut bl a så var väldigt långt gången i att skaffa den istället men i slutändan så visste jag ju att jag verkligen gillade sb150an och det värsta som kunde hända var att jag la en massa deg på en annan hoj som aldrig hade nåt upp till den. Oavsett om den objektivt hade gjort det så hade jag alltid undrat om inte sb150an var lite bättre ändå. Ni vet hur hjärnan funkar.

Så iaf, sedan typ två månader tillbaka är jag tillbaka på sb150an fast med en mycket sämre spec än den snodda då jag bara flyttat över alla andrasorteringens delar som satt kvar på Wreckoningen. Raceface alu-styre och vevar, sönderbonkad X01-drivlina, gamla XT-bromsar, mix av läskburksfälg bak och LB-kolfälg fram, m.m. Men jag är lika nöjd för det. Mår fan bättre av att ha lite billigare skit på det som ändå är slitprylar så kan man uppgradera sakta men säkert istället och känna förbättringen för varje enskild del.

Har tyvärr dock inte hunnit cykla så mycket på den som jag velat sen jag skaffa den nya med flytt till nytt boende, sommarlov, jobb osv. Kanske en 8 rundor på 2-3 månader så är fortfarande i lära känna cykel-fasen och mixtrar med dämpare och grejer. Känner mig också allmänt värdelös som cyklist och måste jobba upp hastigheten igen. Men cykeln känns kanon som innan.

Ska rapportera lite mera sen kring mina tankar så kanske någon annan med erfarenheter kan flika in.

Fy fan va surt för dig :( men kul att du ändå är tillbaka på hoj igen!!!
Extra surt måste det kännas iom att någon måste ha tipsat tjuvarna...
En undran bara, fick du inte ens ut maxbelopp för stulen hoj på ”allmän plats”, dvs 15-25Tkr (beroende på försäkringsbolag...)?

Jo, antingen att någon tipsat, eller att de sett mig hoja in där vid något tillfälle, eller att någon har bevakat strava då min privata zon inte var satt rätt (trodde den fattade zonen själv baserat på ens vanliga utgångspunkt men den måste ändras om man flyttar). Men, det är nästan så att jag tror att det är lösdrivare som snott den då de dumpade Evilen bara sådär som också är värd en massa pengar bara för att den inte gick att cykla iväg på. Har man plan att sno en cykel har man väl en bil i närheten som man slänger in den i? Ang försäkringen så var ett problem att jag inte hade någon. Men efter att nu ha skaffat en så har jag konstaterat att jag inte hade fått ut något ändå eftersom den inte stod i själva lägenheten. Antingen det eller att jag blivit rånad på den. Så funkar det här nere dessvärre.

Och ja just det, en bild på hojen i nuvarande format.

Bilagor

• 4AF096D7-8298-4DD5-AC71-655F38A07B10.jpeg
    4AF096D7-8298-4DD5-AC71-655F38A07B10.jpeg
    548 KB · Besök: 49
Just ja’ du bor ju inte trygga, stabila, säkra Sverige...
Som sagt, surt som fan! Du vet att jag förstår hur det känns... Men att hoja runt på leftovers och ”lågpris”-delar gör att man kan ladda mera då det inte drabbar plånboken lika hårt när det så småningom går i krasch ;)

Tillbaka
Topp