JesperA sa:
Vad fick denna hojen för öde? Körs den fortfarande eller gjort dig av med den? Hur blev det med 36:an?
Högst relevanta frågor. Ska försöka hålla lång historia kort. Jag är just nu inne på min andra SB150, då den första blev snodd en månad efter mitt sista inlägg ovan. Förvarade mina cyklar hängandes i allmänna utrymmen i min förening, men låsta, dolda för insyn utifrån och föreningen består av endast ett fåtal lägenheter där jag känner grannarna, men ändå väldigt dumt vilket också bidrog till att SB150an och min andra Evil Wreckoning båda blev snodda 6 januari. Ännu sämre var att det inte fanns någon försäkring som täckte stölden. Positivt dock var att de dumpade Evilen runt hörnet från lägenheten då den hänge utan framgaffel så jag fick tillbaks den, och att jag ännu inte fått min Fox 36 levererad, så den blev jag inte av med. Dock ca 80 lax upp i rök ändå så inte superkul.
Det resulterade i att jag inte tyckte jag var värd en ny cykel på ett tag men jag ville ändå cykla så jag plockade ut den Fox 36an med 170mm som låg på hyllan hos butiken med 51mm offset då de aldrig fick röven ur och levererade någon annan gaffel. Satte den på Wreckoningen och körde med den i några månader. Hittade faktiskt tillbaka till den hojen och gillade den som fan igen. Dock så känner man ju alltid att gräset är grönare så när ångesten lagt sig lite över stölden så kände jag att jag kunde vara värd en ny ram iaf om jag fick sålt min Wreckoning ram, vilket jag fick efter en del hustlande. Frågan var bara vilken. Kändes ju riktigt tråkigt att köpa precis samma ram som jag blivit av med förut, och det finns många riktigt bra enduro 29or ute. Megatowern hade precis kommit ut bl a så var väldigt långt gången i att skaffa den istället men i slutändan så visste jag ju att jag verkligen gillade sb150an och det värsta som kunde hända var att jag la en massa deg på en annan hoj som aldrig hade nåt upp till den. Oavsett om den objektivt hade gjort det så hade jag alltid undrat om inte sb150an var lite bättre ändå. Ni vet hur hjärnan funkar.
Så iaf, sedan typ två månader tillbaka är jag tillbaka på sb150an fast med en mycket sämre spec än den snodda då jag bara flyttat över alla andrasorteringens delar som satt kvar på Wreckoningen. Raceface alu-styre och vevar, sönderbonkad X01-drivlina, gamla XT-bromsar, mix av läskburksfälg bak och LB-kolfälg fram, m.m. Men jag är lika nöjd för det. Mår fan bättre av att ha lite billigare skit på det som ändå är slitprylar så kan man uppgradera sakta men säkert istället och känna förbättringen för varje enskild del.
Har tyvärr dock inte hunnit cykla så mycket på den som jag velat sen jag skaffa den nya med flytt till nytt boende, sommarlov, jobb osv. Kanske en 8 rundor på 2-3 månader så är fortfarande i lära känna cykel-fasen och mixtrar med dämpare och grejer. Känner mig också allmänt värdelös som cyklist och måste jobba upp hastigheten igen. Men cykeln känns kanon som innan.
Ska rapportera lite mera sen kring mina tankar så kanske någon annan med erfarenheter kan flika in.