Semi-lätta stigdäck 29"

Hälsingland

Aktiv medlem
Semi-lätta stigdäck 29"
Hej, jag vill komplettera garderoben med ett par lite lättare däck för stig. Finns det någon bra kompromiss som inte punkar för enkelt? Har idag, spesh purgatory 29x2,3", butcher 29x2,6" och HD 29x2,6". Tanken var att hålla mig kring 2,25-2,35 och 750-ish gram.

Det jag funderat över är Onza porcupine skinwall 29x2,4, lite snyggt och lite hipster
Michelin wild am/force am 29x2,35
RR/NN men det lät som det punkade enkelt

Något bra förslag som överlever Hälsingeskog? Rätt stenigt, åkaren vägen 87kg och prioriterar när det går utför. Men kör ändå XC-cup på amatörnivå under sommaren och då vill jag kunna slänga på något lättare.

lundatok

Aktiv medlem
Semi-lätta stigdäck 29"
Ground Control är ett alternativ, relativt lätta, mer åt XC-hållet. Inte lika mycket stöd i så de går inte att köra på samma sätt som rejälare däck.

Hälsingland

Aktiv medlem
Semi-lätta stigdäck 29"
Jag kommer köra med en Nube insert bak, det borde ju rädda däcket lite mer också och inte bara fälgen? Nuben är tight som fan att få i på mina purgatory 2,3" så jag kan inte gå smalare antar jag.

Hälsingland

Aktiv medlem
Semi-lätta stigdäck 29"
Forekaster 2,6 fram och rekon 2.6 bak tycker jag fungerar helt ok.
Har ju breda däck redan och trivs ju bra på det, men för lite med plattstig och snabb-trampning skulle det vara fint med en uppsättning "smalt" och lätt. Kör ju dubbdäck 2,25" nu och det är ju rätt smutt ändå. Mina 2,6" väger ju båda över 1kg.

marr

Moderator
Forumvärd
Semi-lätta stigdäck 29"
Har ju breda däck redan och trivs ju bra på det, men för lite med plattstig och snabb-trampning skulle det vara fint med en uppsättning "smalt" och lätt. Kör ju dubbdäck 2,25" nu och det är ju rätt smutt ändå. Mina 2,6" väger ju båda över 1kg.
Jag gillar de breda även med lite mindre mönster, men det är ju individuellt. Jag började med forekaster i 2,35 och ikon i samma tror jag det var bak. Men blev aldrig kompis med dem.

sdx

Aktiv medlem
Semi-lätta stigdäck 29"
T/S kan informera om vilka typer av underlag som skall åkas på .Hårt ,mjukt/blött ,stenigt.

Hälsingland

Aktiv medlem
Semi-lätta stigdäck 29"
T/S kan informera om vilka typer av underlag som skall åkas på .Hårt ,mjukt/blött ,stenigt.
Står ju stenig Hälsingeskog i första inlägget, sen om det har regnat just när jag väljer att cykla vet jag ju inte än. Jag har inga problems att byta däck men jag är inte så nitisk att jag byter efter väder. Däcken kommer få tjänstgöra när jag cyklar häromkring efter vintern (som inte existerar i dagsläget), blir det fjällen, Järvsö, ESS eller något annat med sämre terräng så byter jag till något av de andra däcken jag redan har. Det är inte mycket lera i Hälsingland som i t.ex trakterna kring Östersund som jag upplever väldigt lerigt. Ganska sandig jord häromkring så det dränerar rätt bra.

Hälsingland

Aktiv medlem
Semi-lätta stigdäck 29"
I nuläget tror jag Ardent ligger bra till, ser ut som vettiga däck för mitt ändamål. Onza Porcupine är ju snyggast men det finns ju inte så mycket tester om dom är bra eller ej.

salle

Aktiv medlem
Semi-lätta stigdäck 29"
WTB Trailboss 2,4" kanske? Finns som skinwall. Mina vägde in på 860g. Lätta att poppa slanglöst.

Rattnalle

Aktiv medlem
Semi-lätta stigdäck 29"
Ardent är rätt trevligt bak men jag hade nog helst ha något med lite mer kantgrepp fram. Ardent är ganska sladdvänligt på gott och ont.

Snakepit

Aktiv medlem
Semi-lätta stigdäck 29"
Forekaster är ett dåligt framdäck om det är torrt, för glest mönster, det släpper lätt. Jag kör Rekon fram och ikon bak när det är hemmaskogar (torra tallmarker) som gäller. Lättrullat och Ikon har förvånansvärt bra bett trots det tillsynes låga mönstret.

Rattnalle

Aktiv medlem
Semi-lätta stigdäck 29"
Har Ardent på gammelcykeln, blir överskad varje gång jag kör dom, pålitliga släpper lungt och fint, greppet är riktigt bra med tanke på vad det är för typ av däck.
Jag minns Ardent som lite lurigt. Väldigt bra grepp i rätt vinkel om jag tryckte till det i kurvorna. Väldigt lätt att få att släppa vid fel vinkel. Vilket är kul bak. Men det beror väl säkert till viss del på hur bra man är på att cykla också, greppet finns ju där om man hittar det bara.

Semi-lätta stigdäck 29"
Jag är väldigt nöjd med Rekon 2.4WT bak och Dissector 2.4WT fram, dom ligger runt 850g styck. Jag har alltid tidigare kört däck mer åt downhill hållet men tycker att dessa har fortfarande rikigt fint kurvgrepp vid lägre tryck, även nu på vintern. Jag kör minst sagt "enduro" med dessa (downhill ner, cykla upp), och har även en cushcore bak.

edit: EXO med 3c på båda

magnil

Medlem
Semi-lätta stigdäck 29"
Jag är väldigt nöjd med Rekon 2.4WT bak och Dissector 2.4WT fram, dom ligger runt 850g styck. Jag har alltid tidigare kört däck mer åt downhill hållet men tycker att dessa har fortfarande rikigt fint kurvgrepp vid lägre tryck, även nu på vintern. Jag kör minst sagt "enduro" med dessa (downhill ner, cykla upp), och har även en cushcore bak.

Det tänkte jag skulle bli min nya "torrväderssetup". Kände mig lite osäker på Rekon bak så skönt att höra att det är bra.

liveforthis

Aktiv medlem
Semi-lätta stigdäck 29"
I nuläget tror jag Ardent ligger bra till, ser ut som vettiga däck för mitt ändamål. Onza Porcupine är ju snyggast men det finns ju inte så mycket tester om dom är bra eller ej.
Kör ardent 2.25 fram med ardent race bak. Riktigt trevlig kombo. Många antingen gillar el hatar ardent fram. Jag ser inga problem i dom som xc/stig däck.

Hälsingland

Aktiv medlem
Semi-lätta stigdäck 29"

Dissector lär ju vara lite fläskigt på xc-cup men rekon har jag haft förut och det var fint som stigdäck.

Semi-lätta stigdäck 29"
Dissector lär ju vara lite fläskigt på xc-cup men rekon har jag haft förut och det var fint som stigdäck.
Dissector rullar faktiskt klart bättre än man tror. Men, ska man tävla och få resultat är det rena XC däck som gäller. För trådskaparen fungerar säkert forekaster lika bra som framdäck om dissector känns för grovt. Har inte provat det själv så jag kan inte kommentera hur rullet är, men som vanligt är det mesta av rullmotståndet på bakdäcket ändå, och fram är för grepp :)

Hälsingland

Aktiv medlem
Semi-lätta stigdäck 29"
Dissector rullar faktiskt klart bättre än man tror. Men, ska man tävla och få resultat är det rena XC däck som gäller. För trådskaparen fungerar säkert forekaster lika bra som framdäck om dissector känns för grovt. Har inte provat det själv så jag kan inte kommentera hur rullet är, men som vanligt är det mesta av rullmotståndet på bakdäcket ändå, och fram är för grepp :)
Ja det är väl något mellanting jag är ute efter, det är ju inget seriöst tävlande någonstans men ändå roligt om det går lite lättare. Det är tio tillfällen under sommaren för xc-cupen så jag orkar nog inte byta däck stup i kvarten, samtidigt vill jag ju att de överlever vardagscyklandet hemma med stravahets o.dyl.

Jag kör någon ESS-tävling på samma hoj också men då har jag ju andra däck. Men jag har ju fått bra uppslag i tråden nu så det gäller väl bara att googla sig färdig och bestämma sig. :)

Hälsingland

Aktiv medlem
Semi-lätta stigdäck 29"
Uppgiven vikt diffade ju rätt skapligt, spelar väl ingen större roll men jag har ju redan flera däck och ville testa ett lätt, men så blev det inte... Vägde in på ca 900 gram men mönstret ser ju lagom ut.

6D66909E-DE80-437A-AF60-DEAFB134D1BB.jpeg

Rattnalle

Aktiv medlem
Semi-lätta stigdäck 29"
Jag har efter att ha spanat runt bestämt mig för att ge kombon Michelin Wild AM/Force AM en chans med samma kravspecifikation. Får återkomma med en utvärdering. Har varit väldigt imponerad inte minst av slitstyrkan på de tyngre Michelindäck jag haft. Förhållandevis humant prissatta också.

Hälsingland

Aktiv medlem
Semi-lätta stigdäck 29"
Jag har efter att ha spanat runt bestämt mig för att ge kombon Michelin Wild AM/Force AM en chans med samma kravspecifikation. Får återkomma med en utvärdering. Har varit väldigt imponerad inte minst av slitstyrkan på de tyngre Michelindäck jag haft. Förhållandevis humant prissatta också.
Sneglade på dom jag också, såg ju vettiga ut. Såg någon som hade svårt att få dom täta tubeless, men det härledes nog till att dom var väldiga vaxiga invändigt. Dom läckte i sidorna tydligen, minns inte om jag såg det i vsmtb på fb eller här på forumet. Blir väl någon månad till på vinterdäck för mig innan det är dags för byte och test.

Westman

Aktiv medlem
Semi-lätta stigdäck 29"
Nu har du ju redan köpt. Men om nån är ute efter en HD-dödare men inte vill ge upp grepp som man gör med Ardent/Ground control/Purgatory/WTB trailboss, kolla in Bontrager XR4 team issue TLR. 780g i 29*2,4 och riktigt bra kurvgrepp samt grepp i väta på rötter mm. Är så nöjd med det fram att jag kommer köpa ett till andra hojen också.

Rattnalle

Aktiv medlem
Semi-lätta stigdäck 29"
Nu har du ju redan köpt. Men om nån är ute efter en HD-dödare men inte vill ge upp grepp som man gör med Ardent/Ground control/Purgatory/WTB trailboss, kolla in Bontrager XR4 team issue TLR. 780g i 29*2,4 och riktigt bra kurvgrepp samt grepp i väta på rötter mm. Är så nöjd med det fram att jag kommer köpa ett till andra hojen också.
Hade varit en rimlig kandidat om jag kunnat ta till mig goda råd ;-)

Dock med reservationen att det ser ut att ha mindre väl definierade kanter, något jag gillar.

liveforthis

Aktiv medlem
Semi-lätta stigdäck 29"
Enda är väl att dom rullar så jäkla dåligt . Har själv kör Wild am fram med Force am bak och mina butcher tex rullar avsevärt bättre med bättre grepp då också

LDG

Aktiv medlem
Semi-lätta stigdäck 29"
Har kört det lite bak o funkar men hade önskat mrr volym.
Fram alltså!? Vad har du bak? Provat 2.6" varianten?
Vad har du mer än Knollyn?

Rattnalle

Aktiv medlem
Semi-lätta stigdäck 29"
Enda är väl att dom rullar så jäkla dåligt . Har själv kör Wild am fram med Force am bak och mina butcher tex rullar avsevärt bättre med bättre grepp då också
Jaså? Det såg jag inget om i recensionerna. Att deras endurodäck rullar uruselt vet jag av egen erfarenhet men de är ju rejält mycket tyngre med 3*33tpi casing. Dessa väger ju ändå <800 enl spec så tänkte de skulle vara ok.

Inte dags än så hinner sova på saken.

liveforthis

Aktiv medlem
Semi-lätta stigdäck 29"
Jaså? Det såg jag inget om i recensionerna. Att deras endurodäck rullar uruselt vet jag av egen erfarenhet men de är ju rejält mycket tyngre med 3*33tpi casing. Dessa väger ju ändå <800 enl spec så tänkte de skulle vara ok.

Inte dags än så hinner sova på saken.
Nej inte jag heller innan jag köpte mina. Men har hitta lite recensioner där dom ändå påpekar att dom ser snabba ut men sen rullar betydligt segare. Här är ett lab test https://www.bicyclerollingresistance.com/mtb-reviews/michelin-force-am-2017
Dom flesta testen är gjorda i Frankrikes alp el Italien där dom kört dom i kruttorrt och stenigt/sandigt och dom har tyckt dom rullat bra. Enda jag tänkte när jag skulle cykla på mina va att dom rulla dåligt har försökt montera på och testat om flera gånger men för att sen montera av dom igen.

Senast ändrad:

Westman

Aktiv medlem
Semi-lätta stigdäck 29"
Har kört det lite bak o funkar men hade önskat mrr volym.
Fram alltså!? Vad har du bak? Provat 2.6" varianten?
Vad har du mer än Knollyn?
Japp, volymen är lite liten för bak. Jag kör det som lätt stigdäck fram och har matchat med antingen Hans Dampf 2,35 eller Maxxis Aggressor bak. Andra hojen är en Stanton Switchback stål-HT och på den sitter nu ett Aggressor 2,5 WT bak för större volym/lägre tryck. Bra kombo. På Knollyn behöver jag inte lika stor volym bak så där kan jag matcha med HD 2,35.

Bontragerdäcket gör sig bra vid nedläggning och har varit långt bättre än förväntat i luriga förhållanden.

Rattnalle

Aktiv medlem
Semi-lätta stigdäck 29"
Nej inte jag heller innan jag köpte mina. Men har hitta lite recensioner där dom ändå påpekar att dom ser snabba ut men sen rullar betydligt segare. Här är ett lab test https://www.bicyclerollingresistance.com/mtb-reviews/michelin-force-am-2017
Dom flesta testen är gjorda i Frankrikes alp el Italien där dom kört dom i kruttorrt och stenigt/sandigt och dom har tyckt dom rullat bra. Enda jag tänkte när jag skulle cykla på mina va att dom rulla dåligt har försökt montera på och testat om flera gånger men för att sen montera av dom igen.
Det där såg ju iofs inte så illa ut. Referensen som de ska vara snabbare än är typ dhf exo/exo+, dvs inte särskilt snabba däck.

utbrott

Medlem
Semi-lätta stigdäck 29"
Instämmer om XR4. Dock kört med 2.6 men mycket nöjd. Även nöjd med mina Hans Dampf 29x2.35. Dom väger bara runt 800 g, har bra grepp och rullar riktigt fint tycker jag. Dom sitter iofs på min första 29” så kanske blir lurad av de stora hjulens extra rullhjälp.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer