Semi-lätta stigdäck 29"

liveforthis

Aktiv medlem
Semi-lätta stigdäck 29"
Jag är skeptisk till att ett sånt labbtest säger hela sanningen.

Får suga på saken ett tag till.
Nej så är det det nog . Dock tycker dom att just gummit verkar rulla trögt då Force xc som ser riktigt snabbt ut till mönstret sett nästan rullar likt Force am och han påpekar flera gånger att det är ok som ett am däck. Men jag har inga berg här hemma så tyckte mest det rulla allmänt segt sett till mönstret. Kör mycket hellre mitt slaugther däck bak med bättre rull och bättre Kant grepp.

Rattnalle

Aktiv medlem
Semi-lätta stigdäck 29"
Nej så är det det nog . Dock tycker dom att just gummit verkar rulla trögt då Force xc som ser riktigt snabbt ut till mönstret sett nästan rullar likt Force am och han påpekar flera gånger att det är ok som ett am däck. Men jag har inga berg här hemma så tyckte mest det rulla allmänt segt sett till mönstret. Kör mycket hellre mitt slaugther däck bak med bättre rull och bättre Kant grepp.
Casing och gummi gör jättemycket så det är fullt rimligt. Å andra sidan kan det betyda mycket för den berömda känslan om gummit är lite trögare och mer väl dämpat.

LDG

Aktiv medlem
Semi-lätta stigdäck 29"
Instämmer om XR4. Dock kört med 2.6 men mycket nöjd. Även nöjd med mina Hans Dampf 29x2.35. Dom väger bara runt 800 g, har bra grepp och rullar riktigt fint tycker jag. Dom sitter iofs på min första 29” så kanske blir lurad av de stora hjulens extra rullhjälp.
Kollade du vikt på 29x2.6?

Fågelben

Medlem
Semi-lätta stigdäck 29"
Jag kör XR4 29 x 2.6 fram och Rekon 29 x 2.6 bak som stigdäck. Bra kompromiss mellan rull och grepp tycker jag.

För ännu mer lättrullat på sommaren så flyttar jag ev. fram Rekon och sätter ett XR2 2.6 bak.

LDG

Aktiv medlem
Semi-lätta stigdäck 29"
Jag kör XR4 29 x 2.6 fram och Rekon 29 x 2.6 bak som stigdäck. Bra kompromiss mellan rull och grepp tycker jag.

För ännu mer lättrullat på sommaren så flyttar jag ev. fram Rekon och sätter ett XR2 2.6 bak.
Ok najs. Funderar på magic mary 2.35 fram o första utgåvan nobby nic 29x2.6 bak, jar ett pacestar och ett trailstar o har för mig de låg kring 800g. Är de jag har så börjar nog där o ser vad jag tycker men är sugen på xr4 2.6.
Blir nog ett SE4 2.6 bak på endurohjulen .

Westman

Aktiv medlem
Semi-lätta stigdäck 29"
Ok najs. Funderar på magic mary 2.35 fram o första utgåvan nobby nic 29x2.6 bak, jar ett pacestar och ett trailstar o har för mig de låg kring 800g. Är de jag har så börjar nog där o ser vad jag tycker men är sugen på xr4 2.6.
Blir nog ett SE4 2.6 bak på endurohjulen .
XR4 är lite som ett mini-Magic Mary, snarlikt i mönster och beteende, men lättare och ngt mindre greppigt (doh). Gillar du MM men vill köra tvåsex så borde XR4 fram passa bra till ditt bakdäck.

Blomman69

Medlem
Semi-lätta stigdäck 29"
Uppgiven vikt diffade ju rätt skapligt, spelar väl ingen större roll men jag har ju redan flera däck och ville testa ett lätt, men så blev det inte... Vägde in på ca 900 gram men mönstret ser ju lagom ut.

Visa bilaga 400608
Hej,
är du nöjd med din däck-kombo Purgatory fram / Ground control bak? Jag har en Fuel EX där jag inte kommer överens med de medföljande Bontrager XR4 team issue 29x2.4. De inger inget förtroende så fort det blir kallare eller blött.
Tänker mig din kombo eller möjligen med Butcher fram istället. Cyklar till 99% teknisk stig i Hellas = mycket rötter, sten och hällar, samt har 2-3 km lättare stig och grusväg till och från skogen.

Rattnalle

Aktiv medlem
Semi-lätta stigdäck 29"
Enda är väl att dom rullar så jäkla dåligt . Har själv kör Wild am fram med Force am bak och mina butcher tex rullar avsevärt bättre med bättre grepp då också
Nu när jag kört ett gäng turer så håller jag inte med om att de rullar dåligt. Cykeln går nästan av sig själv. Greppet är fullt tillräckligt bra för stigcykling nu när det är hyggligt torrt. De tätade lätt tubeless och har inte svettats något heller.

Referensen är Maxxis dhf/dhr2 i EXO.

liveforthis

Aktiv medlem
Semi-lätta stigdäck 29"
Nu när jag kört ett gäng turer så håller jag inte med om att de rullar dåligt. Cykeln går nästan av sig själv. Greppet är fullt tillräckligt bra för stigcykling nu när det är hyggligt torrt. De tätade lätt tubeless och har inte svettats något heller.

Referensen är Maxxis dhf/dhr2 i EXO.
Ja så kan det va för dig. Kan säkert göra vad man har för underlag . Men jag fick trampa avsevärt mycket mer för och kunna rulla med polarna på div olika andra däck.

Hälsingland

Aktiv medlem
Semi-lätta stigdäck 29"
Nice, man får ju lite retrovibbar. Kommer jag ihåg fel eller var dobbarna runda på 90-tals versionen?
Som jag har läst det så var ju den gamla versionen rätt dåliga på typ allt. Men denna ska vara bra allround, hoppas jag iaf för dom var hiskeligt dyra... Det visar ju sig 😁

Inte hittat så mycket riktiga tester.

Bilagor

Hälsingland

Aktiv medlem
Semi-lätta stigdäck 29"
Ser väldigt mycket ut som Bontrager XR4 eller? Ser ut som fina stigdäck!
Ja påminner lite om dom ändå. Kul att testa, hoppas dom håller väger ju "bara" 800g.

salle

Aktiv medlem
Semi-lätta stigdäck 29"
Kapar tråden lite. Om man vill ha ett lättare däck då? Runt 500-600g vore ju trevligt för torra sommardagar. När det är torrt ute så känns det oonödigt att släpa runt på massa vikt.

Örjan Lax

Aktiv medlem
Semi-lätta stigdäck 29"

kais01

Aktiv medlem
Semi-lätta stigdäck 29"
varianter av conti protection är också rätt tunna, och ffa finns i dessa fall nästan inget skyddsskikt utanpå yttre corden. denna består i sin tur parallella stråk nästan utan tvärvävning, lätt att riva upp.

inte flätad/stickad som t ex snakeskin hos schwalbe.

Örjan Lax

Aktiv medlem
Semi-lätta stigdäck 29"
Fått ihop ca 30km på dem nu och är riktigt nöjd. Bra rull och grepp, utan att vara bäst på något såklart men en bra kompromiss. Hade ground control bak som jag tyckte var dåliga för min typ att cykling innan.
Är du fortfarande nöjd med Porcupine-däcken såhär några månader senare?

Funderar på att skaffa ett par såna skinwall, halva anledningen är att de är snygga men bra om de inte är alltför trögrullade också. Håller sidoväggarna bra?

Hälsingland

Aktiv medlem
Semi-lätta stigdäck 29"
Är du fortfarande nöjd med Porcupine-däcken såhär några månader senare?

Funderar på att skaffa ett par såna skinwall, halva anledningen är att de är snygga men bra om de inte är alltför trögrullade också. Håller sidoväggarna bra?
Absolut är väldigt nöjd, och dom håller väldigt bra måste jag säga. Det är stenigt i Hälsingland och jag cyklar bara stig med dom. För att väga 800 gram tycker jag dom håller som ett 1000 grams däck typ butcher. Fått många tjuvnyp i sidorna av vassa stenar som jag trott skulle lett till punka men som jag förvånad bara kunnat köra vidare från.

Jag har dock bytt tillfälligt nu då jag var till Järvsö för ett tag sedan och ville inte riskera att skära sönder dom, då dom ändå är rätt dyra. Jag bytte till 29x2,6 Butcher/hans dampf och det är som att cykla med handbromsen i..

Dom är jäkligt snygga utöver att dom är bra :cool:

Schreddan

Aktiv medlem
Semi-lätta stigdäck 29"
Nån som sett Porcupine 29x2.4 helt svarta i lager nånstans?
De två andra apfula varianterna kommer aldrig att monteras på min hoj. :)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer