Semi Metallic bromsklossar till en resin bromsskiva?

Tois

Ny medlem
Tjena,

Bestämde mig för en vecka sedan att det var dags att byta bromsklossar till min enduro då de börjat bli ganska slitna. Beställde ett par nya bromsklossar utan att tänka på att min bromsskiva endast är till för resin belägg. Googlade lite snabbt och insåg att många kör med semi metallic belägg på skivor som endast är till för resin utan några problem. Bestämde mig för att testa att slänga på de nya semi metallic klossarna och testa. Insåg dock ganska snabbt att de tar helt ok men lyckas inte låsa hjulen (Nypa till med bromsarna). Funderar på ifall det kan vara så att det blir bättre efter "Brake in" perioden? Eller är det eventuellt dumt att köra med semi metallic bromsklossar till en bromsskiva som endast är till för resin belägg nu för tiden? I och med att artikeln jag läste är skriven för ett antal år sedan.

I värsta fall är det självklart bara att beställa nya bromsklossar men ifall någon har nån tanke så får ni gärna dela med er ;)

n3wton

Aktiv medlem
Min tanke är att billigare skivor består av sämre material och äts därför upp av metall-belägg, och blir således specade för endast resinbelägg. Att något ska explodera har jag svårt att tro och förmodligen sliter du bara ut bromsskivorna i förtid. Givet att du förmodligen har lite enklare skivor är det kanske inte någon jätteförlust att göra på det sättet och i gengäld bara hålla lite koll på skivornas tjocklek.

Jag sliter belägg genom att bromsa mig nedför branta backar med två barn i cykelkärra och det går typ minst fem omgångar belägg per skiva på enklare Shimano-skivor specade för resin men som jag kört lite diverse belägg på.

Just bromsar kanske är dumt att laborera för mycket med, men ovanstående är mina tankar och erfarenheter.

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
Om vi nu ändå pratar om att tänja på gränsen så kan jag tillägga att Shimanos skivor är helt ok att köra till 0,9 mm iaf. Specad minsta tillåtna tjocklek är 1,5 och nya 1,8. Gäller solida skivor då.

Tois

Ny medlem
Alright, tack för alla svar! Ska ta en sväng imorgon och testa att bränna in beläggen. Ska hålla ett extra öga på bromsskivorna!

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer