[semi OT] Hjälp mig slippa krampen i baksida lår

Botis

Medlem
Jag cyklar och springer en del, och räknar mig som relativt vältränad, och får sällan kramp vid cykling eller löpning. Men om jag däremot börjar böja benen så att hälen liksom går upp mot rumpan, så börjar det i princip alltid krampa i baksida lår. Spelar ingen roll om jag gör det som en del av uppvärmning under rörelse, eller om jag bara ställer mig upp på ett ben och försöker lyfta andra hälen bak mot rumpan.

Förstår inte riktigt hur jag kan ha så otroligt lätt att få kramp där, och tänker att det måste ju finnas några bra övningar jag kan göra för att träna bort det. Eller om det är pga stelhet och att jag borde försöka lösa något problem med rörligheten. Helst tips på ev. övningar man kan göra hemma, då jag är rätt dålig på att ta mig i väg till gym särskilt regelbundet.
 

tod

Medlem
Jag har stundvis samma ’problem’ och för mig löser det sig till det bättre när jag stretchar ut quads/framsida lår då dessa är antagonister till hamstrings/baksida. Försök också att träna hamstrings extra och håll inte på att stretcha dem i onödan för att det känns ont där – då försvagar du ytterligare – bättre att försöka träna med t.ex. ryggresningar/hamstring curl (kan göras i maskin eller med typ hantel som du håller med fötterna). Enbens och vanliga bryggor med vikt eller enbart kroppsvikt är en bra start för att förstå vilka muskler som ska aktiveras – och när dina hamstrings börjar skrika pga fel aktivering.

Som cyklist och om du håller på med knäböj etc så är det lätt att framsida blir dominant och tar över arbetet. Tänk också på att när du stretchar quads att det inte är enbart höftböjare du drar i (rak i rygg och höft) – sofa stretch och dess varianter är enklast och effektivast för att hitta rätt sedan kan du anpassa hur du vill.
 

AddeKvark

Medlem
Jag cyklar och springer en del, och räknar mig som relativt vältränad, och får sällan kramp vid cykling eller löpning. Men om jag däremot börjar böja benen så att hälen liksom går upp mot rumpan, så börjar det i princip alltid krampa i baksida lår. Spelar ingen roll om jag gör det som en del av uppvärmning under rörelse, eller om jag bara ställer mig upp på ett ben och försöker lyfta andra hälen bak mot rumpan.

Förstår inte riktigt hur jag kan ha så otroligt lätt att få kramp där, och tänker att det måste ju finnas några bra övningar jag kan göra för att träna bort det. Eller om det är pga stelhet och att jag borde försöka lösa något problem med rörligheten. Helst tips på ev. övningar man kan göra hemma, då jag är rätt dålig på att ta mig i väg till gym särskilt regelbundet.
Jag har haft samma tendenser i många år, men för mig har det i princip försvunnit sen jag började stärka hamstringsmuskulaturen (baksida lår). Mitt bästa tips är att köra höftlyft/brygga i upphöjt läge. Typ:
Fokusera på att "dra" med hamstringsmuskulaturen.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer