Separat cykelförsäkring?

coli76

Ny medlem
Separat cykelförsäkring?
Hej på er!
Jag undrar om någon har tecknat separat cykelförsäkring som inte kommer via handlaren? Har länsförsäkringar och dom har en självrisk på 25% av värdet om den blir stulen när den inte är inlåst i hemmet. Inte populärt att ha den i huset. Blir ju sjukt mycket pengar på dyra cyklar.

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Separat cykelförsäkring?
För några år sedan var Trygg Hansa bäst, vet inte om det har gjorts några nya sammanställningar sedan dess.

Kollade upp vad som gäller för TH, verkar vara 25% som gäller om man inte blir av med cykeln från låst utrymme hemma.

Stöld av barnvagn och cykel

FÖRSÄKRINGEN ERSÄTTER
Barnvagn eller del av barnvagn, cykel eller del av cykel som stulits eller utsatts för skadegö-
relse.
AKTSAMHETSKRAV CYKEL
Cykeln ska vara låst med ett lås som är godkänt av Trygg-Hansa. Den behöver inte vara låst
om den förvaras i ett låst utrymme som du ensam har nyckel till.
VAD SOM GÄLLER OM DU ÅSIDOSATT KRAVEN
Om du åsidosatt aktsamhetskraven kan ersättningen sättas ned. Om cykeln var låst men
inte med godkänd låsanordning, sätts ersättningen normalt ned med 50 %. För olåst cykel
lämnas normalt ingen ersättning. Regler om nedsättning finns i avsnittet Försäkringsregler.
SÄRSKILD SJÄLVRISK
Vid stöld av och skadegörelse på cykel är självrisken 25 % av skadebeloppet, dock lägst
1 500 kronor eller den avtalade självrisken. Den särskilda självrisken gäller inte vid stöld av
cykel som förvarats i låst utrymme om någon bryter sig in med våld.

Silanderjarl

Aktiv medlem
Separat cykelförsäkring?
har länsförsäkringar och har faktiskt blivit av med en cykel, så har även utnyttjat försäkringen. Har bara gott att säga om skadehanteringen. snabbt och smidigt. Visst, det är 25 självrisk, men de har till skillnad från många andra bolag ingen övre gräns för cykelvärdet de ersätter. men det är klart, har du en Yeti för 100k, så är det segt att bara få ut 75k om den blir stulen. Fast har du en sådan är nog chansen att den står i sovrummet ganska stor ;)

Oggler

Aktiv medlem
Separat cykelförsäkring?
Länsförsäkringa uppsala har undantagit cyklar helt i hemförsäkringen. Det verkar inte spela någon roll om hojen är förvarad i bankvalv. Cyklar ersätter de inte.

coli76

Ny medlem
Separat cykelförsäkring?
Det verkar vara så att man inte kan komma utan 25%-självrisken. Hade hoppats att man kunde teckna någon försäkring separat och få en mänskligare självrisk vid stöld utanför hemmet.

Lykce

Medlem
Separat cykelförsäkring?
När jag köpte en cykel förra året på rea kompletterade jag med självriskförsäkring från Solid. Kan ha kostat 100kr/år.

Några månader senare blev cykeln stulen. Trygg-Hansa ersatte då nyprisvärdet på cykeln (samt alla tillbehör) och Solid ersatte självrisken. Flöt på helt smärtfritt.

Det var ett sätt att slippa självrisken.

ooms

Aktiv medlem
Separat cykelförsäkring?
Har för mig If har självrisk 1500kr. Dock betalar de ut max 15kkr per cykel. Men om cykeln är 3-4 år eller uppåt gör åldersnedskrivningen att man är nere på de summorna även med ganska dyr cykel. If har även förmånlig nedskrivningstrappa fr 3-4 år och uppåt.

Maakus

Aktiv medlem
Separat cykelförsäkring?
Fick en ny kanadensisk karbånk-fram-triangel för 750kr via Folksam.
Den gick dock på drullen och inte stöld då hade det varit 1500.

Senast ändrad:
Separat cykelförsäkring?
bengan24 sa:
I Folksam hemförsäkring Villa Stor så ingår det cykelförsäkring upp till 80 tkr med vanlig grundsjälvrisk (1500kr)
Med stor hemförsäkring är det väl 750 i självrisk?

Hur som helst är folksams försäkring nog den bästa du hittar av de etablerade företagen tror jag. Täcker ju "allt" och vinner alla tester över de andra bolagen.

Skogsgubben

Aktiv medlem
Separat cykelförsäkring?
Oggler sa:
Länsförsäkringa uppsala har undantagit cyklar helt i hemförsäkringen. Det verkar inte spela någon roll om hojen är förvarad i bankvalv. Cyklar ersätter de inte.
Är det nytt? I så fall behöver jag se över vår hemförsäkring snarast.
Sonen blev av med en cykel förra sommaren och den ersattes i alla fall. Kanske bara gäller nytecknade försäkringar?

bengan24

Medlem
Separat cykelförsäkring?
Trollskogen sa:
bengan24 sa:
I Folksam hemförsäkring Villa Stor så ingår det cykelförsäkring upp till 80 tkr med vanlig grundsjälvrisk (1500kr)

Hur som helst är folksams försäkring nog den bästa du hittar av de etablerade företagen tror jag. Täcker ju "allt" och vinner alla tester över de andra bolagen.

Där ser man, har aldrig utnyttjat försäkringen men det stämmer säkert.
Har så på bilen min (750kr) i självrisk vet jag.

NickPick

Aktiv medlem
Separat cykelförsäkring?
Trollskogen sa:
bengan24 sa:

En försäkring är ju en trygghet, och vidare dyr är den inte!
Misstänker dock att den kanske kommer att ändras. För en person som tappar sin telefon 3 gånger per år så är den väldigt bra, tex.

Jag ska se över villkoren igen men folksam är faktiskt bra (kanske inte billigast)

Murdock

Aktiv medlem
Separat cykelförsäkring?
Oggler sa:

Detta fick jag som svar av länsförsäkringar idag:

"Tack för ditt meddelande.

Villkoren för cykel.

F.1.6 Stöld av eller skadegörelse på cykel eller barnvagn
Försäkringen gäller
Försäkringen gäller för stöld av eller skadegörelse på
• cykel
• barnvagn.

Särskilda aktsamhetskrav för cykel
Cykeln ska vara låst med ett lås som är godkänt av oss eller som finns med i Svenska Stöldskyddsföreningens förteckning över certifierade cykellås.
Nedsättning
Har du inte följt aktsamhetskraven kan ersättningen sättas ned. Storleken på nedsättningen beror på omständigheterna i det enskilda fallet. Om cykeln har varit
• olåst, blir du vanligtvis utan ersättning
• låst, men inte med godkänt lås, blir det vanligtvis nedsättning med 50 procent.

Självrisk
Försäkringen gäller med grundsjälvrisk. Har vi avtalat om förhöjd självrisk gäller istället denna.
Särskild självrisk för cykel
Självrisken är 25 procent av skadebeloppet, men lägst grundsjälvrisken. Har vi avtalat om förhöjd självrisk gäller denna om den är högre.

Trevlig helg!

Med vänlig hälsning

Jennifer Olsson, Kundtjänst privatförsäkringar
Länsförsäkringar Uppsala"

NickPick

Aktiv medlem
Separat cykelförsäkring?
Något nytt under solen?
Hos folksam skulle en ganska dyr cykel kosta ca 2100 per år med separat försäkring och medlem i scf. Ej medlem blev det bra mycket dyrare.

Sen en fråga på det: hemförsäkring som täcker lösöre vid typ inbrott och brand... Täcker den en cykel som kanske står inlåst i säg köket i lägenheten?
Annars har ju folksam något tak på 20k per tillfälle vid cykelstöld (oavsett antalet cyklar), men det känns som att den är mer nischad till de som parkerar på gatan och får den stulen.
Hoppas någon förstår vad jag försöker få fram.

Asle

Medlem
Separat cykelförsäkring?
bengan24 sa:

Dock gäller ersättning max 20000kr för cykel stulen utanför hemmet. Skillnad inom hemmets väggar då en cykel tydligen är "lösöre" vilket den inte verkar vara när det är utanför hemmet. Har själv provat och blivit föremål för gränsen 20000kr vid stöld när cykeln stod på jobbet trots att jag har Villa Stor..

Asle

Medlem
Separat cykelförsäkring?
coli76 sa:
Hej på er!
Jag undrar om någon har tecknat separat cykelförsäkring som inte kommer via handlaren? Har länsförsäkringar och dom har en självrisk på 25% av värdet om den blir stulen när den inte är inlåst i hemmet. Inte populärt att ha den i huset. Blir ju sjukt mycket pengar på dyra cyklar.

Har tecknat separat värdesaksförsäkring (hos Folksam) för cykel för att täcka stöld utanför hemmet.

Oggler

Aktiv medlem
Separat cykelförsäkring?
Tänk på att länsförsäkringar är lokala bolag med unika villkor för varje bolag. Olika saker kan alltså gälla på olika ställen i landet.

ooms

Aktiv medlem
Separat cykelförsäkring?
Det är väl Trygg-Hansa och If (engelska för "om", förtydligande på förekommen anledning) som toppar nu, 50k resp 35k per cykel. Gäller även krasch (förutom vid tävling, ja i Trygg-Hansas fall undantas bara om du är proffs).

kakan_polen2

Aktiv medlem
Separat cykelförsäkring?
Jag ringde LF- Skaraborg å ville teckna försäkring på cykeln... dem va inte så sugna utan rekommendera Solid. "Dem ska vara bra på cyklar" fick jag som besked.

Har dock ej kollat med dem ännu.

c.o.h.j

Aktiv medlem
Separat cykelförsäkring?
Jag har fullvärdesförsäkrat min tokdyra mtb via LF. Skiljer säkert mycket mellan vilket län man tillhör vet sen förut att LF Sthlm å nu norrut i landet har olika bonussystem tex.

glitch

Aktiv medlem
Separat cykelförsäkring?
Raggamuffin sa:
De 20 är om du så har den i sängen.

Säker på det? I hemmet / sängen räknas ju cykeln som lösöre i regel och då brukar inte de vanliga avdragen / maxtaken för att det är en cykel appliceras på samma sätt som vid stöld utanför hemmet / i förråd osv.
Känns som det kommer revideras mycket hos bolagen i vilkoren nu med elcykelns framfart och tyvärr är det väl vi "vanliga" cyklister med dyrare cyklar som kommer få ta smällen.

NickPick

Aktiv medlem
Separat cykelförsäkring?
glitch sa:
Raggamuffin sa:

Säker på det? I hemmet / sängen räknas ju cykeln som lösöre i regel och då brukar inte de vanliga avdragen / maxtaken för att det är en cykel appliceras på samma sätt som vid stöld utanför hemmet / i förråd osv.
Känns som det kommer revideras mycket hos bolagen i vilkoren nu med elcykelns framfart och tyvärr är det väl vi "vanliga" cyklister med dyrare cyklar som kommer få ta smällen.

Både elcyklister och de som köper för dyra cyklar och använder hemförsäkringen vid krasch menar du?
Sen har vi de som får cyklar stulna gång på gång...

Nä fy. Tur man inte är något försäkringsbolag. :)

ooms

Aktiv medlem
Separat cykelförsäkring?
glitch sa:
Raggamuffin sa:

Det varierar mellan bolagen. Vissa ser den som lösöre om den förvaras i hemmet, medan vissa alltid ser den som en cykel. Man måste lusläsa villkoren för att få fram vad som gäller för resp. bolag.

Olof Sanner

Ny medlem
Separat cykelförsäkring?
Min mtb stulen. 6 år, jättefint skick
(Trygg Hansa hemförsäkring)
nypris 15995:-
(marknadsvärde 8000 - 10000)
Åldersavdrag 80 %
Självrisk 1500
= Ersättning 1699
Om jag har tur hittar jag en likvärdig cykel för 8000 minus ersättning 1699
I praktiken blir min självrisk 6301 sek.
Om de åtminstone kunde kalla det för självrisk (6301sek) så skulle jag kunna ta en självriskelimineringsförsäkring...
Är det någon som har en bättre försäkring?

ooms

Aktiv medlem
Separat cykelförsäkring?
Min mtb stulen. 6 år, jättefint skick
(Trygg Hansa hemförsäkring)
nypris 15995:-
(marknadsvärde 8000 - 10000)
Åldersavdrag 80 %
Självrisk 1500
= Ersättning 1699
Om jag har tur hittar jag en likvärdig cykel för 8000 minus ersättning 1699
I praktiken blir min självrisk 6301 sek.
Om de åtminstone kunde kalla det för självrisk (6301sek) så skulle jag kunna ta en självriskelimineringsförsäkring...
Är det någon som har en bättre försäkring?
Det där låter konstigt. Vad menar de med ”marknadsvärde”?
I min värld bör du få ersättning antingen
marknadsvärde - självrisk,
eller
kostnad för motsvarande ny idag - åldersavdrag - självrisk.

Om de drar bort åldersavdrag från marknadsvärdet åker du ju på dubbla åldersavdrag, för i min värld tar ju marknaden hänsyn till åldern när den sätter värdet. Eller menar de att marknadsvärde är vad motsvarande kostar ny idag?

Stervelo

Aktiv medlem
Separat cykelförsäkring?
Jag har if och jag har ett separat garage. Max 15k täcks där. Kollade separat försäkring, kollade 3 hojjar med nypris 80k, och det slutade på runt 5k per år, de får bo kvar inomhus.

ooms

Aktiv medlem
Separat cykelförsäkring?
Jag har if och jag har ett separat garage. Max 15k täcks där. Kollade separat försäkring, kollade 3 hojjar med nypris 80k, och det slutade på runt 5k per år, de får bo kvar inomhus.
Räknas de som lösöre i garaget? Bättre du ställer cyklarna ute än i garaget då, eftersom if ersätter 35k per cykel.

Senast ändrad:

Stervelo

Aktiv medlem
Separat cykelförsäkring?
När jag kollade var det max 15 som tak, men det är eget garage, egen dörr, i lägenhet, jag får gå 30 m till garaget, kan vara det som spökar. Men, om de höjt till 35k är det ju kalas, så kan ett par hojjar till åka ner dit. De 3-4 dyraste blir kvar inne.

Valhalla_

Aktiv medlem
Separat cykelförsäkring?
När jag kollade var det max 15 som tak, men det är eget garage, egen dörr, i lägenhet, jag får gå 30 m till garaget, kan vara det som spökar. Men, om de höjt till 35k är det ju kalas, så kan ett par hojjar till åka ner dit. De 3-4 dyraste blir kvar inne.
Aha. Det är nog för du bor i lägenhet. Har man villaförsäkring är det andra villkor.

ooms

Aktiv medlem
Separat cykelförsäkring?
35k per cykel gäller i hemförsäkringen numer

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer