Serva länkaget på heldämpat ?

Healons

Aktiv medlem
Brukar serva framgaffel själv men gått och blivit med begagnad heldämpat.
förutom själva service på bakdämparen ska man göra något med länkaget oxå? Typ rengöra och fetta in eller är det uppbyggt på annat sätt?
Är väl ca10 ”bultar/bussningar” totalt
Denna cykeln är det:

AndersJB

Aktiv medlem
Brukar med jämna mellanrum riva isär hela baktriangel/länkage och tvätta/fetta in på nytt.
Nu sitter det "vanliga" kullager med gummitätning på min,inga bussningar.

Tar isär allt,petar bort gummitätningarna på lagren,tvättar ur lagren totalt,trycker i nytt fett och klämmer dit gummitätningarna igen.
Kryper ju in vatten,damm och skit hur tätat det än är,så att hålla rent ger ju grejorna en större chans att leva lite längre....

Men har du "plastbussningar" isället för kullager ska dom nog hållas torra,dom är självsmörjande och finns inget utrymme mellan bult/bussning för fettet ändå.
Plus att det inte är helt tätat,så skiten kryper in och fastnar lätt i fettet.

cubefritzz

Aktiv medlem
Om det är en begagnad cykel hade jag även bytt samtliga kullager inkl styrlager. Kolla först hur samtliga kullager ser ut. Pilla loss skyddet med en liten knappnål på kullager så ser du om de rostat eller inte. Om de rostat finns 2 alternativ, plocka loss hela kullager, gör rent och fetta upp. Ser du att de är riktigt dåliga, köp nya kullager. Jag bytte samtliga mina kullager och köpte samtliga kullager från www.remlagret.se. Styrlager är det enda jag köper från cykelbutik eller bikeshop.se eller bikester.se eller bike-discount.de.

Healons

Aktiv medlem
Så brukar jag göra. Det enda jag har på är typ mucoffs bike spray som driver ut fukt och smörjer lite. Men fett skulle jag tro drar in mer skit.
Men jag är ingen supermekaniker. De ansluter säker snart. :)
Jag kör på det.
kan bakdämparen sitta kvar när man lossnat bussningarna? Gissar att man tar dom en och en?

erolwi

Aktiv medlem
Fast lager är inte särkilt dyrt men halvjobbig att byta. Kör tills de lägger av och byt sedan är en ganska behaglig strategi.

Om du ska byta har jag ett kit för just Stumpjumper 2015-2018 för att dra ut och klämma i lager du kan få låna:

https://www.bearingprotools.com/products/bearing-puller-kit-for-specialized-bikes

Healons

Aktiv medlem
Fast lager är inte särkilt dyrt men halvjobbig att byta. Kör tills de lägger av och byt sedan är en ganska behaglig strategi.

Om du ska byta har jag ett kit för just Stumpjumper 2015-2018 för att dra ut och klämma i lager du kan få låna:

https://www.bearingprotools.com/products/bearing-puller-kit-for-specialized-bikes

Grymt!
Och när de lägger av så börjar det låta och fjädra dåligt? Eller hur vet jag att de lagt av?
så det är kullager på denna?
Är det nåt lönt då att montera bort varje lager och putsa?

Healons

Aktiv medlem
Byt helst larger innan det börjar fungera dåligt. Lager som kärvat ihop börjar rotera i sina säten och förstör ramen med tiden.
Några tecken att se upp för?
Funkar hur bra som helst nu men bra att veta inför vintern vad man kan fixa med själv.
Så lite olika bud på happyride. En del säger cykla på o byt när det pajjar en del ta isär o rengör... kan ju bli ett mellanting, rengör lagom 🤣

dnleriksson

Aktiv medlem
Lagren bakom vevlagret har fått stryk först på mina Specialized och har dessutom gått lite långt båda gångerna så kändes ett glapp om man lyfte cykeln i sadeln typ. Bytte alla i länkaget då och de var i absolut sämst skick. Petade loss tätningen på nya lagren och fyllde med fett. De är fyllda för att rotera snabbt och därmed inte fulla med fett. På en cykel vickar de bara lite fram och tillbaka och är då bättre att de är fulla med fett så inget vatten får plats.

Foxis

Aktiv medlem
Jag brukar känna på länkaget då jag servar dämparen. Känns det knastrigt nånstans på hojen med kullager brukar jag pressa ur dem och kolla noggrannare. Kullager byter jag oftast. Lönar sig sällan att göra rent och fetta, tycker aldrig det blir lika bra. Men så är jag som sagt inte mycket till mekaniker. 😊

cubefritzz

Aktiv medlem
Har du kolfiber ram så kan trasiga kullager förstöra ramen. Sverige är ett blött land med för korta sommrar. Så varje vinter/höst när du inte cyklar bör man plocka loss varenda kullager och gå igenom de speciellt om du har en heldämpad cykel = många kullager. Vill du slippa förstörd ram samt slippa byta kullager och styrlager ofta i ett regnigt blött land som Sverige måste rengörning samt urplockning av kullager genomföras minst 1 gång om året. Ja för så pissigt väder är det i Sverige. 10-11 månader regn och blask och skit. Bara för att det inte regnar betyder det inte att det inte är lerigt och äckligt i skogen. Det skall vara snustort för då rostar inte cykeln heller.
Några tecken att se upp för?
Funkar hur bra som helst nu men bra att veta inför vintern vad man kan fixa med själv.
Så lite olika bud på happyride. En del säger cykla på o byt när det pajjar en del ta isär o rengör... kan ju bli ett mellanting, rengör lagom

Senast ändrad:

Healons

Aktiv medlem
Lagren bakom vevlagret har fått stryk först på mina Specialized och har dessutom gått lite långt båda gångerna så kändes ett glapp om man lyfte cykeln i sadeln typ. Bytte alla i länkaget då och de var i absolut sämst skick. Petade loss tätningen på nya lagren och fyllde med fett. De är fyllda för att rotera snabbt och därmed inte fulla med fett. På en cykel vickar de bara lite fram och tillbaka och är då bättre att de är fulla med fett så inget vatten får plats.
Typ litiumfett eller propelleraxelfett då?

Barometer

Aktiv medlem
Jag hoppar in här med en relaterad fråga. Har åkt fs nu i ett år och cykeln har börjat knaka i bakändan. Plockade isär länkagen och kände på lagren. Två lager (av 8) är lite skrapiga när jag roterar dem.
Bör man byta samtliga lager enligt devisen ”har ett gett upp så kommer resten snart att göra det med” eller kan man bara byta de par som är dåliga? Hur resonerar ni?

Hälsingland

Aktiv medlem
Mnjaa. Möjligen i teorin. I verkligheten fungerar det inte riktigt så.
Mjoo i alla år jag har arbetat som industrimekaniker har det fungerat så. Möjligen installerar man ett maskinlager utan den inre tätningen och då fyller på via en fettnippel men generellt så smörjs liknande lager till döds istället. Men annars byter man ett tätat lager om det går dåligt. Eller ja jag gör det.

Öppnar du hjullagret på bilen och smörjer det?

marr

Moderator
Forumvärd
Mjoo i alla år jag har arbetat som industrimekaniker har det fungerat så. Möjligen installerar man ett maskinlager utan den inre tätningen och då fyller på via en fettnippel men generellt så smörjs liknande lager till döds istället. Men annars byter man ett tätat lager om det går dåligt. Eller ja jag gör det.

Öppnar du hjullagret på bilen och smörjer det?
Nä, men jag räknar med att hjullagret i min bil dels håller en annan kvalitet. Dels används som ett lager ska, alltså snurra.
Styrlager, länkage osv är lite annat. Dessutom är många lager som sitter på / säljs till cyklar av rätt trist kvalitet och har ont om fett från start.

Vevlager kör jag skf mtrx. De smörjer jag såklart inte :)

Hälsingland

Aktiv medlem
Nä, men jag räknar med att hjullagret i min bil dels håller en annan kvalitet. Dels används som ett lager ska, alltså snurra.
Styrlager, länkage osv är lite annat. Dessutom är många lager som sitter på / säljs till cyklar av rätt trist kvalitet och har ont om fett från start.

Vevlager kör jag skf mtrx. De smörjer jag såklart inte :)
Nej då jäklar är du ute och cyklar 😉😁

Jag köper inte "cykellager" utan beställer skf el.dyl och byter när dom är dåliga. Är dom dåliga är det försent

marr

Moderator
Forumvärd
Nej då jäklar är du ute och cyklar 😉😁

Jag köper inte "cykellager" utan beställer skf el.dyl och byter när dom är dåliga. Är dom dåliga är det försent
Svårt att hitta skf eller annan bra kvalitet till rimligt pris i de mindre storlekarna tycker jag.

Då kommer nästa tillägg för min del. Jag kör ju en orange, endast två lager i länkaget, så kör mtrx där med :p
Men sambons hoj får kinalager och byts varje vinter istället. Det gör jobbet.

Styrlager är svårare tycker jag, vinklar och så som ska stämma. Där får man köpa vad som finns. Oftast fettar jag dem första vintern och byter andra lite beroende på hur de klarat sig.

Hälsingland

Aktiv medlem
Svårt att hitta skf eller annan bra kvalitet till rimligt pris i de mindre storlekarna tycker jag.

Då kommer nästa tillägg för min del. Jag kör ju en orange, endast två lager i länkaget, så kör mtrx där med :p
Men sambons hoj får kinalager och byts varje vinter istället. Det gör jobbet.

Styrlager är svårare tycker jag, vinklar och så som ska stämma. Där får man köpa vad som finns. Oftast fettar jag dem första vintern och byter andra lite beroende på hur de klarat sig.
Ja styrlager är ju luriga, men mitt är fint efter 300 mil + och går det nästa säsong byter jag det bara.

Till min trek är det bra utbud på lager tycker jag. Köper oftast via en lindningsfirma eller ibland på nätet.

kais01

Aktiv medlem
jag hoppar högtryckstvätt, och smörjer tätningsläppen på maskinlagren från utsidan typ en gång per kvartal. vevlagren får propellerfett mellan yttre och inre tätning, byts när klingorna byts, på mtb så 'ofta' som typ vartannat år.

med den arbetsinsatsen håller lagren i decennier.

då kan man lugnt gå efter devisen; if it aint broken dont fix it..

ambientzz

Aktiv medlem
Jag brukar en gång om året byta lager. Om man ändå gör sig besväret att plocka ut dom så, tycker jag, ersätter jag dessa med nya. Det kan gå fort att de blir dåliga (men svårt att känna om de inte är helt slut) också då de bara vickar fram och tillbaka några grader vilket inte är optimal arbetssituation för kullager. Om du inte har koll på när de byttes sist så skulle jag iaf köpa typ https://www.cyclestore.com.se/speci...sv_campaign=[campaign_name]&sv_term=[keyword]
Och byta allt. Med reservationen för felaktig årsmodell....

kais01

Aktiv medlem
att inte ta vara på sina grejor och istället byta ut dem efter en typ femtiondel av deras tekniska livslängd är iaf en sorts konsumtion vi gärna kan vara utan.

inte bara med hänsyn till miljön. börjar vi allmänt acceptera livslängd på kullager på ett år, är det efterhand just den kvaliten vi kommer att erbjudas.

det finns mycket av sådan närmast extrem överkonsumtion i cykelvärlden. två av de vanligaste är användning av kassa longlife smörjprodukter på kedjan som ackumulerar slippasta och i brist på sas inbyggd rengöring sliter ned den på så kort som 100 mil, istället för det tiodubbla. liksom alla som slänger bort innerslangar istället för att bekväma sig till att laga punkteringar.

stål är bra, men en fin kolfiberhoj inte att förakta. båda värda att tas vara på, och inte bytas ut i förtid.

Topp