Serva sin MTB, vad behövs egentligen?

FGSuperman

Medlem
Har nyligen skaffat en sprillans ny MTB och planen är att höja ribban lite och cykla och träna mer regelbundet.

Min fråga är lika enkel som den kanske är dum:

Vad behöver jag egentligen för prylar, pinaler, verktyg och kemikalier för att underhålla min nya cykel? Kollar man cykeltidningar så är det ju milslånga listor med alla möjliga grejer och det känns lite onödigt. Finns det nåt grundläggande starter pack för MTB-amatörer?

I dagsläget äger jag några insexnycklar och en flaska Zéfal Bio Pro Lube som jag inte vet varifrån den kommer men det känns lite torftigt. Har försökt kolla runt lite i forumet och vissa spyr ju galla över verktyg från Biltema och är av den bestämda åsikten att inget annat än Park Tool duger, osv. Nu har till exempel min ena (sprillans nya) pedal börjat gnissla och det måste ju åtgärdas.

Vad använder ni för olja till såna saker? Måste man ha fem olika oljor för sommar, vinter, torra och blöta dagar? Måste man ha en kedjebrytare? Är en kedjetvätt nåt som underlättar tillvaron? Är jag en snåljåp om jag tvättar cykeln med vanligt diskmedel och vatten?

Många förvirrade nybörjarfrågor men alla är ju så snälla här så det kanske är okej ändå… I min förra tråd bad jag folk bestämma vilken MTB jag skulle köpa och det gick ju hur bra som helst. Nu kanske nån kan bestämma vilka prylar jag behöver? Jag är alltså inte lat, bara osäker.

MagerValp

Aktiv medlem
Vad använder ni för olja till såna saker?
Vanligt cykelfett, köp hos din lbs.

Måste man ha fem olika oljor för sommar, vinter, torra och blöta dagar?
Nej, men wet lube under vintersäsongen stannar kvar markant bättre på kedjan och sköljs inte bort av vatten. Drar tyvärr åt sig rejält med skit också.

Måste man ha en kedjebrytare?
Ja, när du ska byta kedja (skaffa mätverktyg för att enkelt se när det är dags, finns för under hundringen) behöver du korta kedjan till rätt längd.

Är en kedjetvätt nåt som underlättar tillvaron?
Inte jättemycket. Den kan tvätta kedjan utan att man tar av den från cykeln. Med en snabblänk på kedjan går det lätt att ta av den.

Är jag en snåljåp om jag tvättar cykeln med vanligt diskmedel och vatten?
Inte alls, varmt vatten och såpa funkar toppen.

Köp en verktygssats för några hundralappar från Jula eller Clas så har du det mesta som behövs. Verktygen är ingen fröjd att använda, men de funkar. Fina kvalitetsverktyg kan man investera i allt eftersom.

DanielS

Aktiv medlem
Bra verktyg gör det ju roligare att jobba på cykeln, skaffa eftersom tycker jag är vettigt. En uppsättning insex-nycklar av bra kvalitet har man igen direkt.

Om man köper ett kit på Jula eller Clas Ohlson så kolla att det verkligen är verktyg som kan användas på din mtb, de är ofta avsedda för "vardagscyklar".

Ett mekställ underlättar väldigt mycket. En momentnyckel är också bra att ha, speciellt för kolfiber.

Till tvätt behövs ju normalt inga special-grejer, 99% av all tvätt kan göras med endast vatten (ej högtryck).

Senast ändrad:

Ilves

Aktiv medlem
Jag började med några få verktyg, rengöringsprodukter och en olja och har köpt på mig mer allt eftersom, i takt med att min kunskapsnivå har höjts. Jag köpte mina första verktyg på Biltema men är numera en av dem som spyr galla över dem, det lönar sig verkligen att satsa på några få verktyg av bra kvalitet än en massa som går sönder första gången du använder dem. Ett multiverktyg och/eller bra insexnycklar är ett måste. En wet och en dry lube är en bra investering, använd ditt omdöme för vilken du ska använda när. Samt ett fett för sadelstolpar, styrlager m m. Kedjetvätt? Jag har en, älskar den men den är väl strikt sett inte nödvändig. Att hålla cykeln (någorlunda) ren hjälper mer än man tror, ett milt och miljövänligt rengöringsmedel som t ex såpa och vatten räcker långt.

MagerValp

Aktiv medlem
Om man köper ett kit på Jula eller Clas Ohlson så kolla att det verkligen är verktyg som kan användas på din mtb, de är ofta avsedda för "vardagscyklar".
Jag gillar den från Clas och där finns bl a
  • Kedjepiska
  • Kassettavdragare
  • Kedjebrytare
  • Vevlagerverktyg Shimano Hollowtech
  • 8 mm insex för pedaler och SRAM DUB (förlängd med ett gammalt styre :)
Däckavtagarna är för klena, köp Biltemas kraftiga i plast istället. Ekernyckeln funkar till nöds, men för hjulbygge köpte jag en riktig.

zinkpasta

Aktiv medlem
Kan verkligen trycka på vikten av vettiga insexnycklar, de billigaste är ofta mjuka med risk att man runddrar skruvskallar (ffa de mindre, 2-4mm), vilket inte är kul alls. Man behöver dock inte köpa Park tools, men gärna ett dedikerat set istf de som följer med en "cykelverktygslåda".

Rassemouse

Aktiv medlem
Mekställ (som nån skrev tidigare) underlättar arbetet på cykeln avsevärt. Mycket går att lösa utan med lite fantasi, men ack så mycket smidigare det är med ett riktigt mekatäll.

Maakus

Aktiv medlem
Mekställ antingen Lidls eller liknande, bor man i lägenhet funkar även sånna som man trycker in i hålet på vevaxeln.

Biltema står för såpa, tom sprayflaska, hink, borste och 3 pack microfiberdukar. Köp en mjuk borste och en diskborste för att ta bort eventuell lera eller annan skit från däcken.

n3wton

Aktiv medlem
Många bra inlägg! Skönt att inte en enda människa rekommendera sjutton "produkter" som är rosa och luktar tuggummi - det är rena skiten! Lite såpa, lite smörjfett och någon allround-kedjeolja så klarar man i princip hela sitt cykelunderhåll, även om loctite och till nöds någon form av sprit för att få bort oljespill vid arbete med bromsar kan vara käckt att ha tillhands.

När det gäller verktyg kan man med fördel börja med ett multiverktyg, och sen utöka verktygsinnehavet allt eftersom de behövs. Inför första kedjebytet köper du en kedjebrytare och quicklinktång, inför första kassettbytet köper du kedjepiska och kassettavdragare, osv osv. Man utvecklas snabbt som mekaniker om man bestämmer sig för att lösa sakerna själv, och det blir ofta snabba svar här om det skulle behövas.

Med på cykeln behöver du ha multiverktyg, minipump, slang och däckavtagare som minimum.

Verktyg i pressad plåt som doppats i blå plast med texten "Park Tool" på är i de flesta fall gravt överskattade. Det finns några som håller god kvalitet, men det mesta är rena skiten som marknadsförts på ett framgångsrikt vis. Jag har några favoritverktyg men jag upplever det som att ingen verktygstillverkare har genomgående bra kvalitet utan det är lite varierande. Märket som står på verktyget är mao ingen garanti för att det är ett kvalitetsverktyg.

Trim

Aktiv medlem
Köpte plåt nyckel men den var glapp och den hade stansade till nästa urtag för nära ingen plåt stabil Kant 3 mm ena blir mindre andra större borde tänkt till när de gjorde en stans verktyg för nyckeln köpte den på ok/q8 SIN plåt nyckeln är vek och glapp favorit är en Biltema som följde med däck lagningar kitt en med skaftet tärningar 10 kombi 14 är största bra till nav växlar cykeln har haft typen tidigare men drog sönder den men de var våld dra sånt håller inget för nyckeln dela sig skaft tärning bra kvalitet nu mer finns mycket borstar och sånt tidigare annvändes pipränsare.

Senast ändrad:

MagerValp

Aktiv medlem
Sedan får man ju göra dämparservice också om man har mtb, vilket kräver lite utrustning — det skadar inte att bekanta sig med processen så det inte kommer som en överraskning. Förr eller senare behöver bromsarna blödas också, men den dagen den sorgen.

BJS

Aktiv medlem
Sedan får man ju göra dämparservice också om man har mtb, vilket kräver lite utrustning — det skadar inte att bekanta sig med processen så det inte kommer som en överraskning. Förr eller senare behöver bromsarna blödas också, men den dagen den sorgen.
Ytterbensservice bör man absolut kunna göra själv. Blir ganska hopplöst annars.

JPL

Aktiv medlem
Ju längre du håller på desto fler verktyg kommer du att tycka att man ”minst behöver” därför får du lite varierande svar tror jag.

Jag skulle rekommendera:

Insex + torx, 1-2 y-nycklar med torx respektive insex. (Y-nyckel är en nyckel med tre dimensioner i samma verktyg). Eftersom du går till din LBS (närmaste butik för cykelprylar) så kommer dom ge dig dom med de mest grundläggande och heltäckande dimensionerna.
+ 1 st insexnyckel för pedaler, är ju lite grövre så det kommer till utöver y-nycklarna. (Det är nog 8 mm om hjärnan är med mig idag och jag minns rätt. Orkar inte gå ner i källarn och kolla).
Kedjebrytare
Golvpump
Däckavtagare

I kombination med att du säkert har köpt en ”mini-multiverktyg” att ha med ut i skogen, där det ofta finns de lite mindre torx/insex-nycklarna som går till handtag och andra ytte-pytte-små-skruvar, så har du en bra start.

När du sedan får blodad tand så kommer du köpa till gaffelpump (har du ingen att låna eller lbs i närheten så ska du köpa det i första steget, förutsatt att du har luftdämpare naturligtvis), Wire-avbitare (många könsord har skrikits i garage när cyklister har stått och nött sönder wire med vanlig avbitare), kedjepiska och kassettverktyg (googla typ sprocket remover eller ngt sådant), vevlagerverktyg och momentnyckel. (Man klarar sig länge utan momentnyckel om man har lite känsla för hur hårt man bör dra olika skruvar/bultar osv)

En tidig bubblare kan även vara rengöringsborstar. Jag tycker själv det är enklare att tvätta av cykeln om man har ett par borstar för ändamålet. Säljs i regel som kit.

När du sedan är riktigt fast i träsket så kommer du köpa bleeding kit (luftning bromsar), en massa avtagare och andra specialverktyg. Både för att du ger dig på att skruva mer avancerat, men även för att det känns bra att köpa mer specialverktyg till cykeln. Se det som ett attribut till att du inte kommer på någon ny del till cykeln att köpa, då smäller man till med ett nytt verktyg som endast kan användas till en del på din cykel.

Mekställ är ju inte fel, men ärligt talat klarar man sig bra utan. Jag körde länge med två rep i taket. 1 för sadeln med en ögla och en med krok för styret.

Kedjetvätt, använde jag 3 gånger för typ 15 år sedan när jag köpte den. Så jag tycker det är helt onödigt. Efter tvättad cykel, torka av kedjan och smörj och torka av igen.

Senast ändrad:

Trim

Aktiv medlem
Köpte plåt nyckel men den var glapp och den hade stansade till nästa urtag för nära ingen plåt stabil Kant 3 mm ena blir mindre andra större borde tänkt till när de gjorde en stans verktyg för nyckeln köpte den på ok/q8 SIN plåt nyckeln är vek och glapp favorit är en Biltema som följde med däck lagningar kitt en med skaftet tärningar 10 kombi 6-15 är bra till nav växlar cykeln har haft typen tidigare men drog sönder den men de var våld dra sånt håller inget för nyckeln dela sig skaft tärning bra kvalitet nu mer finns mycket borstar och sånt tidigare annvändes pipränsare.
Är 2 finns inte längre och 4 den är troligen bättre än SIN plåt nyckeln som köptes på ok/q8.
IMG_20220618_184724_3~2.jpg

Senast ändrad:

FGSuperman

Medlem
Tack för alla tips. Mycket matnyttig info! Gjorde en rejäl beställning på Bike24 igår. Förlåt alla LBS, men bor i obygden.

Senast ändrad:
Topp