Service eller nyköp?

Charlie_36

Medlem
Service eller nyköp?
Hej,
Idag cyklar jag på en skeppshult natur som är ungefär 20 år gammal.
Har ej genomfört någon service mer än att jag bytat däck på den nyligen. Min fråga är om det är värt att göra en service? Den går trögt, växlar trögt och visa växlar tar inte. Tillägg, cykeln är i väldigt fint skick.
Kommer en service göra den mindre ”trög” eller ska man rikta in sig på en hybrid cykel som väger mindre och har bättre rull? Om ja, vilka modeller om pris läget är under 10000 kronor. Samt vilka komponenter, etc ska man tänka på? Växlar, märke, etc.

CEHG

Medlem
Service eller nyköp?
Hej,
Idag cyklar jag på en skeppshult natur som är ungefär 20 år gammal.
Har ej genomfört någon service mer än att jag bytat däck på den nyligen. Min fråga är om det är värt att göra en service? Den går trögt, växlar trögt och visa växlar tar inte. Tillägg, cykeln är i väldigt fint skick.
Kommer en service göra den mindre ”trög” eller ska man rikta in sig på en hybrid cykel som väger mindre och har bättre rull? Om ja, vilka modeller om pris läget är under 10000 kronor. Samt vilka komponenter, etc ska man tänka på? Växlar, märke, etc.
Sådana där navväxlade cyklar blir sega med tiden. Om du inte har några värre backar är det värt att konvertera till en-växel. Mer kraft kommer ned i gatan då, plus mindre underhåll. För större cykelglädje skulle jag rekommendera ett mindre rustikt alternativ.

Manurhin2

Aktiv medlem
Service eller nyköp?
Om du vill få bort trögheten så är det ny cykel som gäller.
Det är en enorm skillnad att cykla på ex en hybrid med lättrullat däck som dessutom sannolikt väger nära 10kg mindre. Med en smalare sadel som sannolikt kommer med en bättre cykel kan du sitta på rätt höjd och använda lårmusklerna till att cykla med, på en 3-kantig sadel sitter man så lågt så musklerna har fullt upp med att försöka räta ut benet.

M

Velocipeden

Aktiv medlem
Service eller nyköp?
Du behöver en till! N+1!
Att serva en Skeppshult i bra skick låter vettigt, förslagsvis hos någon som kan navväxlar (inombords...) (om det är det).
På min bytte jag 5 växlat Nexus till singelspeed med mindre bakdrev för mer drag, blev en mycket bättre cykel, lättare, rappare och mindre underhåll.
Sen är ju en hybrid med lagom däck, mer växlar, lättare, osv. en helt annan sak, mycket trevligare på längden. Men tyvärr tråkigt att ställa på stan, men där kommer ju Skeppshulten in...

Charlie_36

Medlem
Service eller nyköp?
Sådana där navväxlade cyklar blir sega med tiden. Om du inte har några värre backar är det värt att konvertera till en-växel. Mer kraft kommer ned i gatan då, plus mindre underhåll. För större cykelglädje skulle jag rekommendera ett mindre rustikt alternativ.
Har lite backar men är det en dyr historia att konvertera?

Charlie_36

Medlem
Service eller nyköp?
Om du vill få bort trögheten så är det ny cykel som gäller.
Det är en enorm skillnad att cykla på ex en hybrid med lättrullat däck som dessutom sannolikt väger nära 10kg mindre. Med en smalare sadel som sannolikt kommer med en bättre cykel kan du sitta på rätt höjd och använda lårmusklerna till att cykla med, på en 3-kantig sadel sitter man så lågt så musklerna har fullt upp med att försöka räta ut benet.

M
Kan bara instämma! Men man kan ju höja sadeln🤝

Charlie_36

Medlem
Service eller nyköp?
Du behöver en till! N+1!
Att serva en Skeppshult i bra skick låter vettigt, förslagsvis hos någon som kan navväxlar (inombords...) (om det är det).
På min bytte jag 5 växlat Nexus till singelspeed med mindre bakdrev för mer drag, blev en mycket bättre cykel, lättare, rappare och mindre underhåll.
Sen är ju en hybrid med lagom däck, mer växlar, lättare, osv. en helt annan sak, mycket trevligare på längden. Men tyvärr tråkigt att ställa på stan, men där kommer ju Skeppshulten in...
det tråkiga är att oavsett cykel som glänser och ser trevlig ut är dessvärre stöldbegärliga

risv

Aktiv medlem
Service eller nyköp?
Serva cykeln! Har du inte lång sträcka att pendla så att några km/h gör att du sparar flera minuter till jobbet skulle jag tycka att en hybrid bara kändes stöldbegärlig.
Konvertera till singlespeed så behöver du bara smörja kedjan och har en riktig trotjänare.

Upplever att nya cyklar har mycket mer plastdetaljer och tunnare metaller i humana prisklasser. Gamla cyklar rejäla och pålitliga.
Om man inte orkar dra runt pedalerna kanske man borde börja styrketräna.

Charlie_36

Medlem
Service eller nyköp?
Serva cykeln! Har du inte lång sträcka att pendla så att några km/h gör att du sparar flera minuter till jobbet skulle jag tycka att en hybrid bara kändes stöldbegärlig.
Konvertera till singlespeed så behöver du bara smörja kedjan och har en riktig trotjänare.

Upplever att nya cyklar har mycket mer plastdetaljer och tunnare metaller i humana prisklasser. Gamla cyklar rejäla och pålitliga.
Om man inte orkar dra runt pedalerna kanske man borde börja styrketräna.
jodå orkar gör jag, jag har ungefär 9km enkel väg till arbetet. Får ta en funderar helt enkelt!
Tittat lite på specialized, tycker deras modeller känns gedigna.

risv

Aktiv medlem
Service eller nyköp?
Alltid kul med nytt också! Menade mest att som vissa inlägg indikerade att en gammal skeppshult skulle vara väldigt trög känns lite överdrivet om man cyklar till jobbet och inte någon träningsrunda :)

Salabaladala

Aktiv medlem
Service eller nyköp?
Den går trögt, växlar trögt och visa växlar tar inte
Växelnav? Vilken modell? Verkligen ingen raketforskning att ta upp och rengöra och smörja in allt igen om man har skruvarambition i själen.

En korrekt servad och underhållen cykel fungerar som ny hela cykelns livslängd. Kanske läge att lära dig själv lite? Det är ju lite så med cykelmek att antingen kan man eller så betalar man.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer