Service Fox/specialized braindämpare (Nu servad och klar!)

bokaj

Aktiv medlem
De av er som undrar vad det vart av den röda och vita Epicen från 2010 som låg ute på köp&sälj kan sluta fundera nu, den står hemma hos mig. Efter att noga ha gått igenom den efter köpet har jag två punkter kvar på "att göra-listan".
1. Få loss de fastkärvade pedalerna från vevarmarna. Det behöver jag inte hjälp med. Än...
2. Bakdämparen skall ha sig en service och då undrar jag om någon kan hjälpa mig med vilket servicekit jag behöver och vart det finns att köpa. Dessutom har jag inte hittat något om vad själva brain-delen vill ha för service.
Min lbs skulle återkomma med svar tidigast på onsdag och dit är det en evighet när man är ivrig. Diverse googlingar har inte hjälpt speciellt bra heller.
Det är alltså en Fox/specialized brain från 2010 som ser ut så här:

Bilagor

• $_12.JPG
    $_12.JPG
    21.5 KB · Besök: 21
Senast ändrad:

Cerb

Ny medlem
Tror i ärlighetens namn inte att du fixar att serva den själv.

Mitt tips; lämna in den till någon som vet vad han gör.

bokaj

Aktiv medlem
Själva dämparen är som vilken dämpare som helst, den har jag redan öppnat. Hjärnan kan, som du säger, vara svårare att serva men jag är inte övertygad än. Är det någon som säkert vet?

Cerb

Ny medlem
Har för mig att brain-enheten är fylld med kväve och kräver en speciell anordning för att fylla denna igen efter service.

-Andy-

Aktiv medlem
Cerb skrev:
-------------------------------------------------------
> Har för mig att brain-enheten är fylld med
> kväve och kräver en speciell anordning för att
> fylla denna igen efter service.

Stämmer bra det. Brainen är fylld med kvävgas.

Lämna in allt till din LBS så skickar de den på service.

bokaj

Aktiv medlem
Efter att ha lagt till "nitrogen" i sökningen kom jag fram till att själva dämparen skall servas på samma sätt som en vanlig dämpare enligt den här beskrivningen:
http://www.ridefox.com/fox_tech_center/owners_manuals/09/custprod/content/ivairsleevemaint.html
Men brain-enheten ska man låta bli. Däremot har vissa kommit fram till att den inte behöver servas förrän den börjar läcka luft.
Nu behöver jag, eller min lbs, bara komma fram till vilket sealkit som matchar dämparen.

Jarl

Ny medlem
Inte för att vara dryg men det som beskrivs i den manualen är service av luftfjädern, inte dämparen. Att serva dämparen är betydligt krångligare då du måste få ur all luft ur systemet när du fyller det med olja, om det görs manuellt, samtidigt som mängden olja ska bli rätt för att skiljekolvspositionen ska bli stämma. Finns det ingen boost valve på dämparen är skiljekolvspositionen inte kritisk för funktionen så länge du inte har för lite eller för mycket olja. Skiljekolven separerar oljan från den trycksättande gasen, normalt sett kvävgas men på en dämpare som inte blir varm fungerar vanlig luft. Finns säkert manual för detta på nätet men Fox använder sig normalt av utbytes system för service av dämpare vilket jag skulle rekommendera om man inte har full koll alternativt vill ha en väl fungerande dämpare. Normalt sett har man inte något bra sätt att mäta om det man gjort verkligen fungerade förutom att testa dämparen men har den försämrats gradvis kan det vara svårt att komma ihåg hur det en gång fungerade.

rekrej

Aktiv medlem
Evalds har utbytessystem för Specializeds dämpare 1500kr så får du en renoverad i toppskick.

Fältprästen

Ny medlem
Det låter som om det inte är svårare, eller enklare, än en vanlig Fox-dämpare.
Själva gaspåfyllningen är den enkla biten.

bokaj

Aktiv medlem
Jag pratade med specialized conceptstore om servicen och de tipsade om att man kunde göra en enkel luftkammarservice själv men för att byta något måste man ta loss brainenheten från dämparen och det går inte. De ville ha 1650 kr för att skicka den till Holland för service. Crc ville ha 1500 för en ny Rp2... Efter diverse funderingar fram och tillbaks och ännu lite mer surfande hittade jag foxservice.nu i Danmark dit man kunde skicka dämparen själv och få den servad mot en kostnad av 1150 kr.
Det tog 8 dagar från att jag lämnade in den på ICA till det plingade på dörren och jag fick tillbaks den, imponerande!
Funktionen är utmärkt i dämparen och hjärnan så nu väntar jag på nya bromsbelägg och lite annat så ska cykeln få bekänna färg sen!

Fältprästen

Ny medlem
bokaj skrev:
> Intressant slutsats Fältprästen. Hur gör du
> för att fylla på gas?

Ser att svaret kanske kommer lite sent.
Men sök på nätet på t.ex. "nitrogen refill fox dampers" så får du några förslag.
Själv kör jag med ett hemmabygge, en liten nål från en spruta som sedan är fastlimmad i en anslutning till gasen, med en manometer och kran som man kan ställa trycket ut med emellan.
I dämparen sitter en liten gummibit (en bit av en o-ring) som man sticker nålen igenom vid påfyllningen. När man är klar skruvar man år insexskruven, som nålen också går igenom, innan man drar ut nålen. Sedan kan man efterdra lite till. Jag borrade ett hål i en insexnyckel för att kunna dra åt skruven, med nålen i, på plats, men det finns kanske andra lösningar.

IFP:n, eller skiljekolven, trycker man ned med dämparen och sedan någon mm till så att dämparen inte slår i. Svårare än så verkar det inte vara. Det finns tjusiga tabeller för positionen att använda om man vill, men de stämde med min (och andras) metod.

Tilläggas ska att jag inte har en Braindämpare, utan en vanlig RP23 BV.

Senast ändrad:

Stewe

Aktiv medlem
Nån mer som har erfarenhet av foxservice i danmark, eller har nått annat tips var man kan få en service gjord till ett rimligt pris? Jag har hört att spec. Stockholm tar uppåt 1800 och det tycker jag är i mesta laget.

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

En skillnad är att om man kör en service via Specialized ÅF så beställer dom en service via nätet. Du har kvar dämparen på hojen tills det kommit en utbytesenhet som tar tre minuter att byta (inklusive kaffedrickande). Dvs du behöver inte vara utan cykel under tiden.

Stewe

Aktiv medlem
Kneecap skrev:

> En skillnad är att om man kör en service via
> Specialized ÅF så beställer dom en service via
> nätet. Du har kvar dämparen på hojen tills det
> kommit en utbytesenhet som tar tre minuter att
> byta (inklusive kaffedrickande). Dvs du behöver
> inte vara utan cykel under tiden.

Jo, det lutar nog åt att det blir så, för jag är faktiskt inte så sugen på att skicka iväg grejorna och sen vet man aldrig när dom dyker upp igen.
Fasa vore ju om man får nått mejl efter några veckor att "det saknas nån del" och sen ser man inte dämparen förrän framåt våren...

Jag har köpt cykeln på Cykelhuset i Upplands Väsby,jag har mejlat dom om pris och hur lång tid det tar, återkommer med uppdatering när jag fått svar.

Stewe

Aktiv medlem
pennerdal skrev:
> Min erfarenhet är att dom inte svarar på mail...

Va?

;-)

jag får nog ringa...

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer