Service herrcykel

risv

Medlem
Service herrcykel
Hej!

Köpte ett mekställ och taggad på att skruva!
Har en enväxlad Crescent från 70 talet med fotbroms jag tänkt ge en komplett service.
Vill ge alla lager och ställen med fett kärlek. Kan ni hjälpa mig att göra listan komplett för att få cykeln som ny?

1. Skruva av och fetta in trampor
2. Skruva isär vevlager, rengöra kullager och huset för vevlager. Fetta in på nytt och skruva ihop
3. skruva av framgaffel/styre och fetta in lager för gaffel och nedanför styrstammen
4. Byta kedja och eventuellt drev. Smörja kedja.
5. Byta däck, ny slang och fälgband

Något jag behöver göra med hjul, bromsar? Något annat jag missar?

ebonbrd

Medlem
Service herrcykel
Vad är slitdelar förutom kedja, bromsklossar?
Folk verkar ju serva sina mtbs några gånger per år, men kanske inte samma behov på gamla cyklar?
Sådana delar som verkar utslitna. :)
Visst behöver även gamla cyklar service men det finns en risk att man öppnar pandoras ask i onödan, speciellt med lagren.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Service herrcykel
TS ville ha cykeln "som ny", det kan ju innebära en ganska gedigen översyn. Fast ska man bara få den att funka bra igen borde det ju inte vara så besvärligt!?

Valhalla_

Aktiv medlem
Service herrcykel
Sådana delar som verkar utslitna. :)
Visst behöver även gamla cyklar service men det finns en risk att man öppnar pandoras ask i onödan, speciellt med lagren.
Ja risken är att man hittar något man vill byta och så finns det inte delar att tillgå. Eller att man har sönder något när man tar isär det för att det kanske sitter som tusan, eller för att verktygen som ibland krävs är sämst, haknycklar osv.

Don't do it!

Eller, det kan ju vara kul, men du har blivit varnad :-)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer