Service på Bontrager/DT-nav

HaraldN

Aktiv medlem
Under dagens tur stupade frihjulet på mina Bontrager Race Lite (lvg), årsmodell runt 2010.

Så vitt jag lyckats förstå är naven desamma som DT 370, eller åtminstone snarlika. Frihjulsmekanismen består av tre spärrklackar på bodyn som går i en tandad ring i navkroppen, alltså inte som i mer moderna DT-nav, där det verkar vara tvärtom, dvs. tandring inuti bodyn och spärrklackar på navkroppen (och så finns ju de om har två tandade plattor, som i 240).

Felet på mitt frihjul är att fjädern som trycker ut spärrklackarna gått av, så en sån behövs. Känns lika bra att byta själva klackarna på samma gång. Kruxet är att jag inte hittar dem. Nästan alla nätbutiker säljer ett lagningskit med 2 spärrklackar, en fjäder och en burk fett, till ett bra pris. Men då är jag ju en spärrklack kort. Både 2 och 3 klackar förekommer enligt DT:s servicemanual, men något kit med 3 har jag inte hittat. Bike-components säljer dock lösa klackar, så min fundering är om jag kan köpa ett kit och komplettera med en extra klack.

Frågorna är alltså:

Är det DT Swiss 370 jag har på mina hjul, men märkta Bontrager? Rätt säker, men vore skönt att få bekräftelse.

Är alla spärrklackar till DT likadana, dvs. kan jag köpa ett kit för nav med 2 och komplettera med en lös?

Rock

Aktiv medlem
Inte jätte. Men alla som har DT eller Bontrager kan ju ha det.

Om dom inte har så finns det på hyllan hos den Svenska leverantören. Jag kollade precis. Så det bör inte vara längre bort än två vardagar. Skeppshult är leverantör av DT i Sverige så du kan ju alltid beställa genom din närmaste Skeppshultåterförsäljare.

Setet med spärrklackar, fjäderring och fett har artikelnummer: 8550-7201-03 och 139kr i rek.pris.
Två extra spärrklackar har artikelnummer: 8550-7260-01 och 75kr är rek.priset på dem.

HaraldN

Aktiv medlem
Tusen tack för den snabba och precisa hjälpen!

En Skepsshultåterförsäljare har jag faktiskt i kvarteret, så det kanske är idé att kolla med dem då. Rek.priserna är bara knappt dubbelt upp mot tyska priser, vilket det i sammanhanget kan få vara värt.

Just nu känns det som att den mest korrekta lösningen vore att beställa från tyskarna och sen skicka en hundring med posten till Alvik...

HaraldN

Aktiv medlem
Lite uppdatering:

Fick tag på set med klackar, fett och fjäder till slut. Fick bli CRC då ingen LBS hade eller ville beställa hem. Sen var CRC tröga med leveransen.

Dessvärre passar de inte... Klackarna är lite för små, vilket gör att de inte fjädrar ut och inte greppar. Fjädern är lite för kort och dessutom vriden i motsatt riktning. Bör gå att använda fjädern åtminstone, men kanske krävs lite modd.

Alltså: det finns uppenbarligen olika varianter av spärrklackar och fjädrar! Var de korrekta hittas vet jag fortfarande inte. De jag köpt ska passa till DT Onyx/Cerit. Några andra har jag inte sett. Kanske är de Rock tipsat om vad jag söker?

HaraldN

Aktiv medlem
Mike å skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför inte bara beställa från Alvikscykel på
> en gång?

Jo, för all del. Men det bygger ju fortfarande på att det är rätt prylar jag beställer...

HaraldN

Aktiv medlem
Okej, mer detektivjobb. Har hittat att det ska finnas ett service-kit för nav med tre spärrklackar. Vad jag kan bedöma är det bara den här varianten av 370-navet som har en sån här konstruktion. Service-kitet har artikelnummer HWTXXX00NSK3PS hos DT. Uppenbarligen ett annat system för artikelnummer än i Skeppshults katalog. Googling på detta ger träffar hos DT (det dokument där jag hittat det) samt från ungerska och polska återförsäljare/generalagenter ("dt4you").

Någon nätbutik hittar jag inte, och verkade ju inte heller som att Rock kunde hitta nåt sånt i Skeppshults katalog.

Måste jag helt enkelt jobba på min ungerska för att få tag på det?

Senast ändrad:

HaraldN

Aktiv medlem
Bra idé! Borde jag ju tänkt på... Nu har de fått en fråga.

Ska besöka en Trek- och Skeppshult-återförsäljare idag och se om de är mindre ovilliga att beställa hem delar när man är där på plats istället för i telefon.

HaraldN

Aktiv medlem
Försökte skriva nyss, men fick meddelande om att forumet är modererat och att inlägget behövde godkännas innan det publicerades. Är det nåt nytt?

Min senaste fundering är iaf att det kanske inte alls är DT, utan Formula, som gjort navet. Tydligen ska även detta ha förekommit under ett par år.

Frågan är då var det går att hitta reservdelar till dem? Har inte gjort några fynd än.

Att kolla med Trek-ÅF känns fortfarande vettigt, har dock inte fått tag på nån än.

arvo.bjork

Ny medlem
Jag har samma problem till mitt bontrager Rxl 29 bakhjul där jag behöver nya ändpluppar och frihjul i stål. Känns som ovettigt att handla bontrager (begagnat )när det inte finns återförsäljare på orten. Bontrager USA tycker jag ska kontakta min lokala handlare som i det här fallet blir Luleå (50 mil bort) eller Brønnøysund (30mil åt fel håll). Suck. Får svänga förbi på semestern och visa upp hjulet men är ganska säker på att ingen har hemma.

mfo

Medlem
Bumpar denna tråd som rör ett återkommande problem: DT Swiss bakhjul (DT 370 nav, X 1900spline hjul, Canyon Nerve 29 2014) med 3-pawl system, dvs inte star ratchet. Fjädern som håller klackarna går av, nu för 2:a ggn, senast bytt juli 2016, nu hoppar frihjulet och problemet är detsamma, hyggligt rent o fettat, ingen skit innanför bodyn. Förra gången bytte jag hela body:n eftersom klackarna var lite väl uppätna av kassetten.

Det finns ett service kit med fjäder o klackar: HWTXXX00NSK3PS (DT Swiss produktnr) som löser problemet, några dagar från Tyskland bara... bäst att beställa 2...
https://www.bike-discount.de/en/buy/dt-swiss-service-kit-3-pawl-system-624059/wg_id-5202

Ska det vara på det här viset, tro.

1: Någon som vet om man kan byta till en star ratchet body utan att byta den tandade ringen som sitter i navet (då krävs specialverktyg o annat, inte är värt besväret i s f)

2: någon som kan tipsa var jag hittar en fjäder/fjäderring som kan ersätta den trasigta. KLackarna i sig är OK.

emmer

Ny medlem
mfo sa:
1: Någon som vet om man kan byta till en star ratchet body utan att byta den tandade ringen som sitter i navet (då krävs specialverktyg o annat, inte är värt besväret i s f)
Jag fick ur en sån med värmepistol och en passande rörstump (och rörtång), och rörstumpen var en bot kapad 1-1/8'' aluminiumstyrrör. Och den måste bort för att få dit en splinesad ring...

Topp