Service på DT Swiss gaffel och dämpare.

davidpersson

Ny medlem
Är det någon som vet något ställe man kan skicka DT swiss gaffel och dämpare på service i Sverige?
Har skickat det till Danmark förut eftersom det är ända auktoriserade stället närmst enligt DT Swiss. Men inte nöjd med deras bemötande och sen tar det flera veckor för de att få service gjord. Så tar gärna emot tips på ställen i Sverige som kan göra service :-)

Tob14s

Ny medlem
Någon som har koll på ifall det ploppat upp något ställe i Sverige som gör service av DT Swiss gafflar och dämpare?
Har skickat till Tfttuned i England förrut och ev blir det så i år igen om det inte finns någon firma i Sverige.

Unicykel har tagit över DT i svefige och skulle börja serva... om d blev så vet jag ej men värt å ringa å kolla med dem.

Trident

Medlem
Är man mån om garantin så måste man så klart hålla sig till de som är auktoriserade. Kan av egen erfarenhet annars säga att underbensservicen är absolut inga konstigheter och skall man göra en fullservice så är inte heller det superavancerat om man har erfarenhet från andra märken.

Vill man inte ge sig på det själv borde de flesta ställen som servar andra märken fixa det.

//Porath

Tob14s

Ny medlem
kakan_polen2 sa:
Unicykel har tagit över DT i svefige och skulle börja serva... om d blev så vet jag ej men värt å ringa å kolla med dem.
Unicykel utför ingen service av DT Swiss dämpare. Har redan hört av mig till dom.

miklax

Medlem
Det verkar inte supersvårt att göra det själv på framgaffeln. Jag har beställt alla delar och oljor som behövs, sedan har jag 3d-printat ett verktyg för att sätta tätningen på gaffelbenen. Det blir ganska dyrt första gången men i längden ok. Jag kommer att lägga upp hur det går i min byggtråd bastard af. Här kommer en länk till en beskrivning från DT:

Ingen i sverige som servar dessa nu heller? Eller har xxl nån?

Var hittar jag de som behövs för ytterbenservice annars? Börjat läcka lite

Preacher

Aktiv medlem
Ytterbensservice + burkservice gör ett antal företag. Men är det internservice så får de gå iväg till Cycleservice Nordic.

Alla butiker som är kunder till CSN kan beställa skrapringar/sleeve kits och oljor för dig.

pwestblad

Ny medlem
Kolla med JBP, Järvsö.
Kollade med JBP, som svarar att de tyvärr inte kan serva DT Swiss i nuläget då de inte kan få tag på reservdelar.

Mitt dilemma är att jag velar mellan att köpa en DT Swiss- eller en RockShox-gaffel, är mer sugen på DT Swiss:en. Jag har sen tidigare skickat gafflar till JBP med mycket gott resultat, och väldigt smidigt har det varit. Frågan är hur mycket det är värt, om det ska styra val av gaffel..?

sub_sonic

Medlem
Äh sånt där löser man själv bara.

Jo. Men jag skulle vilja påstå att det hör till ett av det svårare momenten inom cykel-mek, och dessutom viktigt att det blir bra. Jag har servat gaffelben på enduro-mc massor av gånger utan problem, men på cykel var det svårare. (Sen måste man vara väldigt noggrann och tålmodig också, och där klämmer skon lite för mig ;) )

pwestblad

Ny medlem
https://www.damparservice.com/ servade min DT Swiss OL 100 fantastiskt bra för ett par veckor sedan! Dessutom med extra bra "SKF lågfriktions" nånting (packboxar eller bussningar eller skrapringar eller nåt som hör gaffel till)
Mycket bra att få veta vem som gör ett bra jobb :-)! Den service du gjorde måste dock ha varit underbens. Fullservice gör de inte enligt hemsidan, och jag har hittills inte hittat någon fristående som gör det i Sverige. Om man vill ha sådan utförd så måste det gå genom DT Swiss distributör i Sverige, Cycle Service Nordic AB. Jag gissar att de i sin tur skickar vidare till en firma i Danmark, men där kan jag ha fel. Cycle Service Nordic jobbar för tillfället inte direkt mot privatperson och därför behöver det gå via butik, det är det svar jag fått. De flesta välsorterade butiker/verkstäder har enligt uppgift konto hos Cycle Service Nordic, de är ensam distributör för Sram-koncernen, DT Swiss med flera. Har inte provat, har precis beställt en ny DT Swiss-gaffel, så det blir nog åtminstone om ett år en helservice blir aktuell ;-). Cycle Service Nordic skriver också att "Den vanliga 50h service kan många butiker utföra på plats då den inte kräver andra specialverktyg än vad som används till Rockshox och Fox."

sub_sonic

Medlem
Mycket bra att få veta vem som gör ett bra jobb :-)! Den service du gjorde måste dock ha varit underbens. Fullservice gör de inte enligt hemsidan, och jag har hittills inte hittat någon fristående som gör det i Sverige. Om man vill ha sådan utförd så måste det gå genom DT Swiss distributör i Sverige, Cycle Service Nordic AB. Jag gissar att de i sin tur skickar vidare till en firma i Danmark, men där kan jag ha fel. Cycle Service Nordic jobbar för tillfället inte direkt mot privatperson och därför behöver det gå via butik, det är det svar jag fått. De flesta välsorterade butiker/verkstäder har enligt uppgift konto hos Cycle Service Nordic, de är ensam distributör för Sram-koncernen, DT Swiss med flera. Har inte provat, har precis beställt en ny DT Swiss-gaffel, så det blir nog åtminstone om ett år en helservice blir aktuell ;-). Cycle Service Nordic skriver också att "Den vanliga 50h service kan många butiker utföra på plats då den inte kräver andra specialverktyg än vad som används till Rockshox och Fox."
Ah, sorry, så kan det ha varit. Men messa och fråga.

desmo

Aktiv medlem
Jag har en XRC-gaffel (26", 100mm) liggandes hemma. Köpt med okänd funktion. Skulle behöva göra en underbens-service till att börja med. Instruktioner finns ju på Youtube. Men dethär med delar och olja. Finns det någon bra stans att handla?

MAMTB

Aktiv medlem
Jag skickade till Danmark genom butik i Sverige. Tog en vecka sen var grejerna tillbaka. Tyckte det var väldigt smidigt!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer