Service på en Brain-dämpare?

Peppe_L

Medlem
Hej

Har en S-works Camber från 2016 med en Fox-dämpare bak kopplat till ett mini-Brain-system där "hjärnan" sitter monterad bakom bakre bromsskivan. Nu har dämparen börjat ge ifrån sig ett lite intressant ljud som att tätningsringar glider mot en torr yta. Ett gnällande ljud. Har rätt nyligen köpt cykeln och vet inte när den servades sist så tänkte ändå ge mig på det och då är väl rätt dags nu :-)

Fråga på detta. Kan jag montera av dämparen och "hjärnan" och göra en lättare service av dämparen UTAN att stöka med brain-systemet? Vill inte ge mig på Brain-systemet då jag förstår det ska vara rätt komplicerat och otroligt känsligt för luftbubblor i systemet. Kan jag plocka isär dämparen UTAN att påverka Brain-systemet?

Tacksam för input från någon som anser sig förstå sig på detta 😄

cerro

Aktiv medlem
Nopp, du kan inte montera av brainenheten! gas där.

De man kan göra är att ta ur luft och dra av luftburken över slangen, torka rent och fetta in med Fox fluid igen. För annan service behöver man beställa en utbytesdämpare (1600kr).

Peppe_L

Medlem
Nopp, du kan inte montera av brainenheten! gas där.

De man kan göra är att ta ur luft och dra av luftburken över slangen, torka rent och fetta in med Fox fluid igen. För annan service behöver man beställa en utbytesdämpare (1600kr).
Tack för svaren! Uppskattas.

Förstår man inte kan montera av Brain, så frågan var mer om jag ens kan få loss luftburken för att kunna rengöra, inspektera, fetta in. Det verkar man ju kunna enligt dig så då testar vi. Det är ju som spacekitty säger inte värre än att jag får skicka in på service annars :-)
Tackar!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer