Shimano 105 (5700) rätt in i bakhjulet!

Ivar

Aktiv medlem
På väg hem efter en 2,5 mils lättare cykling hör jag ett brak i bakhjulet och när jag kollar ner så ser jag bakväxeln hänga och dingla efter ett kortare besök i ekrarna.

IMG_1404.JPG ht=725

Cykeln är en Focus Mares CX3 med Shimano 105(5700) som har gått totalt 30 km och är sprillans ny, jag fick den levererad från Tyskland för någon vecka sedan.

Eftersom jag köpte den via en tysk butik så blir det väl säkert inte jättesnabbt att få ut en ny växel på garantin, även om jag är säker på att affären skickar upp nya grejer.

Det här är ju såklart tråkigt, men varför inte vända på det och se det som ett tillfälle att uppgradera till en Ultegra-bakväxel?

Jag surfar därför in på CRC och vad ligger på förstasidan? Bakväxlar! (De har läskig koll ibland)

Nu är frågorna:
1. Är det värt att uppgradera till Ultegra, prisskillnaden är typ 200 kr, men blir det bättre?

2. Vilken Ultegra-växel ska jag ha, Medium eller Short Cage (nuvarande bakväxeln är en Shimano 105 5700) Passar Ultegra 6700 ihop med mina 105 5700-reglage?

3. Varför flög bakväxeln in i bakhjulet, jag körde ju 1. långsamt och 2. på en cykelbana på helt platt mark. Det känns ju inte som om man vill vara med om det här igen, så vad ska man se upp med?

IMG_7552.JPG ht=544

Tacksam för svar...

Senast redigerad av en moderator:

s

Aktiv medlem
Här får du en fråga till

4. Varför gick inte växelörat av istället?

Norlin

Ny medlem
railrunner skrev:
-------------------------------------------------------
> 3. Varför flög bakväxeln in i bakhjulet, jag
> körde ju 1. långsamt och 2. på en cykelbana på
> helt platt mark. Det känns ju inte som om man
> vill vara med om det här igen, så vad ska man se
> upp med?

Läs här: http://www.parktool.com/blog/repair-help/rear-derailler-adjustments-derailleur ...och då särskilt avsnittet om "L-Limit Screw".

Jag kan tycka att det borde varit korrekt justerat från butik, och borde även vara ett garantiärende om de är måna om sitt rykte

cerro

Aktiv medlem
s skrev:
> Här får du en fråga till
>
> 4. Varför gick inte växelörat av istället?

+1 på den

Sen tror det blir svårt med garantin då den kanske inte var rätt inställd och så vidare. Spelar ju ingen roll om du köpt den i Sverige (även om du då fått den rätt inställd) eller i Tyskland, båda är med i EU.

Skippa du Ultegraväxeln om du inte tänkt uppgradera mer saker. Bakväxeln är som du nu märkt rätt utsatt och dessutom gör det inte så mycket i funktion om ens något med en finare, sitter mer i reglagen.

JLarsson

Aktiv medlem
Det händer saker med cyklar som transporteras i lådor. Köper man en cykel hos en LBS så gör han en kontroll innan utleverans, kommer hojen i en låda får man kolla själv.

Det räcker med att växeln böjts nån mm för att den ska hugga en eker.

Mange.

Aktiv medlem
fortsätt med 105 och spendera de 200kr på ett nytt växelöra, ta 2 st så du har ett extra med dig ut i skogen. att örat inte gick av är väldigt skumt, men att växeln gick sönder på det sätt det gjorde så misstänker ju jag att växeln kan vart skadan vid frakten. de borde verkligen inte gå sönder på ett sånt sätt.

cerberos

Aktiv medlem
Principiellt sett enda skillnaden mellan Shimanos bakväxelar verkar numera vara vikt växelfunktionen är nästan lika bra oavsett nivå om man skall tro tyska tester.... Så vill du spar anågr agram visst, annars näe....

Pigmachine

Ny medlem
JLarsson skrev:
> Det händer saker med cyklar som transporteras i
> lådor. Köper man en cykel hos en LBS så gör
> han en kontroll innan utleverans, kommer hojen i
> en låda får man kolla själv.
>
> Det räcker med att växeln böjts nån mm för
> att den ska hugga en eker.

Jag fick faktiskt en checklista från CRC på de saker de kollat/ställt in, på min Cube.. samt tryck de fyllt däcken med. Och den var exemplariskt packeterad. Inte ens DHL förmådde sig att böja något!

Gick dock igenom allt själv.. men till och med växlarna var utmärkt inställda. Nästan tråkigt att bara skruva fast styret.. å vänta på sommaren.

Pigmachine

Ny medlem
Scott tokig skrev:
> Klassikker. Stora klingan fram och högsta växeln
> bak?
> Garantiärende? Nope.

Huh?

Ivar

Aktiv medlem
Det skumma är att metallen ser väldigt porös ut där den gått av (typ pimpsten), så det är nog svaret på frågan varför växelörat inte gick av.

Antar att man inte kan gå in i en butik här i Stockholm och göra en reklamation?
Tveksamt om det är inom EU som gäller va?

HåkanC

Aktiv medlem
railrunner skrev:
> Det skumma är att metallen ser väldigt porös ut
> där den gått av

Så ser alla brottytor ut i gjuten metall.
(Åtminstone de som jag har sett)

/Håkan

Ivar

Aktiv medlem
HåkanC skrev:

> Så ser alla brottytor ut i gjuten metall.
> (Åtminstone de som jag har sett)

Sant, men hade de gjutit lite bättre så att bubblor inte uppstått kanske min växel inte gått sönder?

Scott tokig skrev:
> Klassikker. Stora klingan fram och högsta växeln
> bak?
> Garantiärende? Nope.

OK? Jag kanske ska läsa den icke medföljande Shimano-handboken lite mer noggrant.
** EDIT: Jag hade såklart fel, den medföljade Focus-handboken innehöll all info man kan behöva om växlarna. Det stod t.ex. att om man körde minsta bak och minsta fram så kunde det låta lite, sedan inget mer. Så jag antar att jag med min Shimano-utrustade Focus helt fritt får använda alla växlar jag vill.

Senast redigerad av en moderator:

cerberos

Aktiv medlem
Det lilla man ser v abrottytan är att det sannolikt är ett sprödbrott. Dvs plötslig, hög belastning hög , låg temperatur. Stora godstjocklekar brukar även vara förknippat med sprödbrott. Ta en bild på brottytan så skall vi se vad "Saida" kan läsa ;) Gjutgods går ofta "tvärt av" vid hög belastning. En lite sur växling vi låg temperatur och eventuellt den sämsta materialstruktur som produktionstoelranserna medger kan ge dåligt resultat. De borde ersätt adig för den där skadan. Om du fotograferar brottytan kan man möjligen se om det fanns en skada innan (rest?)brottet.

larsaw

Aktiv medlem
Precis så där gick min XTR-vxl sönder, fast med lite hjälp av en dold stubbe...
Efter lite efterforskningar ang Shimano's infästningar mellan modellerna SLX, XT och XTR såg det ut som just denna del är ett ställe som Shimano "vikt"-bantar mellan modellerna...

// Larsa :/

Scott tokig

Ny medlem
railrunner skrev:
> HåkanC skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Så ser alla brottytor ut i gjuten metall.
> > (Åtminstone de som jag har sett)
>
> Sant, men hade de gjutit lite bättre så att
> bubblor inte uppstått kanske min växel inte
> gått sönder?
>
>
>
> Scott tokig skrev:
> -----
> > Klassikker. Stora klingan fram och högsta
> växeln
> > bak?
> > Garantiärende? Nope.
>
> OK? Jag kanske ska läsa den icke medföljande
> Shimano-handboken lite mer noggrant.
> ** EDIT: Jag hade såklart fel, den medföljade
> Focus-handboken innehöll all info man kan behöva
> om växlarna. Det stod t.ex. att om man körde
> minsta bak och minsta fram så kunde det låta
> lite, sedan inget mer. Så jag antar att jag med
> min Shimano-utrustade Focus helt fritt får
> använda alla växlar jag vill.

Det var altså så du du cyklade? Detta kombinerat med att din bakväxel var felinställd är orsaken till att detta hände. Googla så kommer du hitta trådar om detta i alla världens cykel fora. Du kunde lika gärna rivit av växelörat (är det utbytbart på din Fokus?) Fokus själva kommer säga att detta är ett användarfel. Om webbutiken eller Fokus ändå kommer satsa på goodwill är det du får hoppas på eftersom du bara åkt 30 k kan du ju hoppas på att den var dåligt inställd från fabrik. Har du själv skruvat på den så ligger felet hos dig, trist men sant.

Ivar

Aktiv medlem
Scott tokig skrev:

> Det var altså så du du cyklade? Detta kombinerat
> med att din bakväxel var felinställd är orsaken
> till att detta hände. Googla så kommer du hitta
> trådar om detta i alla världens cykel fora. Du
> kunde lika gärna rivit av växelörat (är det
> utbytbart på din Fokus?) Fokus själva kommer
> säga att detta är ett användarfel. Om
> webbutiken eller Fokus ändå kommer satsa på
> goodwill är det du får hoppas på eftersom du
> bara åkt 30 k kan du ju hoppas på att den var
> dåligt inställd från fabrik. Har du själv
> skruvat på den så ligger felet hos dig, trist
> men sant.

Tror du sa det själv där: Man ska kunna cykla med kedjan precis hur som helst OM växlarna är korrekt inställda. Eftersom jag inte skruvat på växleln och cykeln är helt ny är väl det troligaste scenariot felsinställda växlar, det andra är att materialet i växeln helt enkelt sprack eller gick av.

Cykelaffären kan kanske hävda att felet jag gjort är att inte kontrollerat mina växlar innan jag gav mig ut på min premiärtur, men att de kommer att referera till att jag innan jag cyklade iväg bör ha googlat alla världens cykelforum efter konsekvenser av felinställda växlar innan jag gav mig ut låter lite långsökt?

Vi får se.

Ps. Focusen har ett utbytbart växelöra.

cerberos

Aktiv medlem
Ja, ja hur som haver det är inte så mycket pengar det rör sig om, kolla bara att bakhjulet klarade sig också... så du inte har några "halvätna" ekrar :)

Rudan

Ny medlem
Levererades cykeln inställd så kan detta bara tolkas som att du är fri att cykla på den inom ramarna för normalt bruk. När då detta händer så är det bara att förklara saken för säljaren samt be om nytt ersättningsmaterial.

Men, till nästa gång så är det klokt att förebygga problem genom att checka allting själva då du kanske skadar dig själva ifall olyckan är framme. Hur är det med bromswirarna t.ex. - sitter de ordentligt fast i bromsen? Hur spänt är stammen emot styret?

Ivar

Aktiv medlem
Rudan skrev:
> Levererades cykeln inställd så kan detta bara
> tolkas som att du är fri att cykla på den inom
> ramarna för normalt bruk. När då detta händer
> så är det bara att förklara saken för
> säljaren samt be om nytt ersättningsmaterial.
>
> Men, till nästa gång så är det klokt att
> förebygga problem genom att checka allting
> själva då du kanske skadar dig själva ifall
> olyckan är framme. Hur är det med bromswirarna
> t.ex. - sitter de ordentligt fast i bromsen? Hur
> spänt är stammen emot styret?

Ganska precis så känner jag också. Så jag antar att jag på Happy-vis ska skriva:
+1

Selast

Ny medlem
Att växelörat inte gick av tycker inte jag är superkonstigt, det lär vara böjt i alla fall och behöva bytas. När min 105 bakväxel hälsade på ekrarna bak tidigare i vinter så såg det någorlunda lika ut förutom att min växel gick sönder i själva paralellogrammet istället för där din gick paj. Min sprack även så att trisshållaren (eller vad det nu kan heta) lossnade och bara den övre trissan fanns kvar. Jag funderade mycket på varför den gick in i hjulet. Min hade gått många hundra mil UA för att helt plötsligt få för sig att besöka ekrarna helt oprovocerat. Jag hade inte skruvat eller gjort något som borde föranleda det. Jag misstänker att allt isknöggel på vintern gjort att växeln på något sätt närmat sig ekrarna och till slut smällde in i dom, jag stod upp och "bröt" i en back när mitt hände.

Som tidigare sagt, noll av känslan sitter i växeln, det är reglagen som har känsla eller ej. Jag bytte till en gammal Tiagra som ursprungligen satt på en 9 delad kassett och märker ingen som helst skillnad mot den gamla växeln trots att det är 10 delat på cykeln.

Ivar

Aktiv medlem
Selast skrev:
> Att växelörat inte gick av tycker inte jag är
> superkonstigt, det lär vara böjt i alla fall och
> behöva bytas.

Växelörat ser helt ut och känns som nytt! Ska man byta ändå?

RasmusOlofsson

Aktiv medlem
railrunner skrev:
> Selast skrev:
> -----
> > Att växelörat inte gick av tycker inte jag
> är
> > superkonstigt, det lär vara böjt i alla fall
> och
> > behöva bytas.
>
> Växelörat ser helt ut och känns som nytt! Ska
> man byta ändå?

Även om det ser nytt ut kan det vara böjt, lite lite böjt kan göra att cykeln inte växlar som den ska.
Vil du vara säker kan du ta cykeln till cykelhandlarn' och fråga honom om han tycker den ser bra ut.

Selast

Ny medlem
railrunner skrev:
> Selast skrev:
> -----
> > Att växelörat inte gick av tycker inte jag
> är
> > superkonstigt, det lär vara böjt i alla fall
> och
> > behöva bytas.
>
> Växelörat ser helt ut och känns som nytt! Ska
> man byta ändå?

Fulmecksvariant kan vara att försöka räta ut ev böjning med ett skruvstäd. Men jag skulle åtminstone skruva loss det och lägga det på en plan yta och kolla att det inte är böjt för det är svårt att se på cykeln.

Ivar

Aktiv medlem
Den tyska cykelbutiken svarade ungefär så här när jag beskrev vad som har hänt mig:

"Das klingt nicht sehr gut. Das tut mir wirklich leid.
Das wird mit Sicherheit ein Materialfehler sein, so etwas kann nicht durch eine falsch eingestellte Schaltung passieren. Du müsstest uns das Schaltwerk zuschicken und wir schicken Dir dann ein neues zu."

Den trasiga bakväxeln är nu skickad till Tyskland, men eftersom jag inte orkade vänta på att hela det garantiärendet ska redas ut så beställde jag en ny kort 105 bakväxel från cyclecomponents. Den kom på 24 timmar!

Så nu är ny växel monterad, tyvärr märkte jag att hjulet slagit sig lite så det blev lite hemmariktning igår kväll.

Det kanske blir en cross-helg ändå...

(Om någon behöver en splitterny oanvänd 105 5700 bakväxel så är det bara att lägga bud/säga till. Beräknad leverans om några veckor.)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer