Shimano 105 DI2 - sattelitknappar helt omöjligt?

glitch

Aktiv medlem
Är väldigt sugen på byta till elväxlar, men en av poängerna är att få till växelreglage på tempopinnarna. Å ena sidan är det lätt att falla för Srams trådlösa lösning med engångsblips, å andra sidan nu när 105 Di2 börjar finnas till vettigt pris lockar det att slippa Dotvätska och hålla sig till ett ekosystem man gillar.

Dock saknar 105 Di2 kontakter för extraknappar som jag förstått det. Det finns endast på Ultegra och Dura Ace.

Finns det någon alternativlösning, eller har det ryktats något om ett kommande alternativ? Ultegra Di2 tycker jag blir väldigt oprisvärd, givet att sattelitreglagen är rätt dyra också.

Jag kör endast sateliter på min Tricykel.
Då går dem rakt in i grendosan, utan att gå via de vanliga reglagen. :)
Har du en 5-portars grenndosa kan du köra båda utan att gå via Ultegra motsv.

OBS! Sprinterknapparna SW-R610 måste gå via Ultegra/dura!

Jag kör SW-R9150-L som är smarta nog att användas själva.

Tolkar jag det rätt att man då kopplar de vanliga briftersen via blåtand och samtidigt kopllar typ en sån här
till batteriet respektive sattelitknapparna? Och teoretiskt borde man då kunna köra med extraknappar även på 105 DI2 12s?

Jag kör endast sateliter på min Tricykel.
Då går dem rakt in i grendosan, utan att gå via de vanliga reglagen. :)
Har du en 5-portars grenndosa kan du köra båda utan att gå via Ultegra motsv.

OBS! Sprinterknapparna SW-R610 måste gå via Ultegra/dura!

Jag kör SW-R9150-L som är smarta nog att användas själva.

Är väl ingen dosa på 12-delat?

Tolkar jag det rätt att man då kopplar de vanliga briftersen via blåtand och samtidigt kopllar typ en sån här
till batteriet respektive sattelitknapparna? Och teoretiskt borde man då kunna köra med extraknappar även på 105 DI2 12s?

Tolkar det som det borde gå.

Får inte ihop det riktigt.
SW-R9150 står under SD50 port, trodde nya körde SD30 (smalare kabel)?

105 reglagen står ju tydligt är trådlösa bara - so far so good.

RS-801 satteliterna står som SD30 men är kopplade till reglagen i diagrammet.

Skulle man kunna köra 105 reglagen trådlöst, och samtidigt RS801 direkt in i en SD300 kopplingsdosa som går till batteriet?
etube.JPG

Tjena!

Jo om man behöver en. Är ju den han länkade till.

Men, så stor skillnad är det ju inte på priset för reglagen, så det blir nog ungefär samma att köpa Ultegra reglage istället för att köpa kopplingsbox och kablar.
Ja det verkar onekligen springa iväg snabbt om man ska behöva pyssla med en massa extra sladdar och dosor.

Får inte ihop det riktigt.
SW-R9150 står under SD50 port, trodde nya körde SD30 (smalare kabel)?

105 reglagen står ju tydligt är trådlösa bara - so far so good.

RS-801 satteliterna står som SD30 men är kopplade till reglagen i diagrammet.

Skulle man kunna köra 105 reglagen trådlöst, och samtidigt RS801 direkt in i en SD300 kopplingsdosa som går till batteriet?
Visa bilaga 614650

Tjena!

Ja just det, Rs801 ska bara gå att köra via reglage. Men R9160 alt R9150 med adapter till Sd50->Sd300 bör fungera, men det blir inte billigt.

Tjena!

Jo om man behöver en. Är ju den han länkade till.

Men, så stor skillnad är det ju inte på priset för reglagen, så det blir nog ungefär samma att köpa Ultegra reglage istället för att köpa kopplingsbox och kablar.

I normalfallet så använder man ingen menade jag, som klargörs om du läser mitt nästa inlägg. Samt att jag svarade på ett inlägg som jag tyckte uppenbarligen svarade på det 11-delade systemet där man hade tre eller femportars.

Brukar inte vara nån vidare bättre pris på komplett grupp så Ultegra handtag och resten 105?

I normalfallet så använder man ingen menade jag, som klargörs om du läser mitt nästa inlägg. Samt att jag svarade på ett inlägg som jag tyckte uppenbarligen svarade på det 11-delade systemet där man hade tre eller femportars.

Brukar inte vara nån vidare bättre pris på komplett grupp så Ultegra handtag och resten 105?

Tjena!

De var just därför jag skrev "om".. 😉 Men missade vilket inlägg du citerade.

Nej, det brukar vara rätt liten skillnad på att köpa lösa delar eller komplett grupp. Så det är nog den klart bästa lösningen.

Nja det var mest att jag kan köpa via snälla föräldrar i tyskland med tysk moms. Kompletta 105or finns för strax över 1000€ och Ultegra är några 100 till.

Sram blir ju fortfarande billigare och avsevärt smidigare men jag har någon inneboende jätteaversion mot luftningen av någon anledning😂

Nja det var mest att jag kan köpa via snälla föräldrar i tyskland med tysk moms. Kompletta 105or finns för strax över 1000€ och Ultegra är några 100 till.

Sram blir ju fortfarande billigare och avsevärt smidigare men jag har någon inneboende jätteaversion mot luftningen av någon anledning😂

Ska också bygga nytt, rando så vill ha med clipons och visst lockar enkelheten ändå med Sram på något sätt. Samtidigt vet jag att jag helst åker Shimano för det känns mest tillförlitligt. Och man slipper byta 10 bodys... och man kan skifta hjul fram och tillbaka bara.
Srams laddare är dock mer rimlig ha med sig på längre turer, men då måste man upp på Force med?

Ska också bygga nytt, rando så vill ha med clipons och visst lockar enkelheten ändå med Sram på något sätt. Samtidigt vet jag att jag helst åker Shimano för det känns mest tillförlitligt. Och man slipper byta 10 bodys... och man kan skifta hjul fram och tillbaka bara.
Srams laddare är dock mer rimlig ha med sig på längre turer, men då måste man upp på Force med?

Tjena!

Varför behöver du upp på Force?

Hur mycket skiljer det om du plockar grupp i delar?

Tjena!

Ja just det, Rs801 ska bara gå att köra via reglage. Men R9160 alt R9150 med adapter till Sd50->Sd300 bör fungera, men det blir inte billigt.
R9150 / R9160 som även nämns av @Ricarus är väl elvadelat? Funkar det med 12 delat?🤔

Eller ja enligt översikten ska det ju funka, snurrigt när webbutikerna skriver 2*11.

R9150 / R9160 som även nämns av @Ricarus är väl elvadelat? Funkar det med 12 delat?🤔

Eller ja enligt översikten ska det ju funka, snurrigt när webbutikerna skriver 2*11.

Tjena!

Det är ett digitalt system som är hyfsat bakåtkompatibelt. I princip samtliga styrmonterade reglage går (ibland med hacks) att styra växlarna med. Varje knapp programmeras ju för sig. Sen att man anger antalet växlar är väl för att förenkla för de som inte är helt insatta.

Tjena!

Det är ett digitalt system som är hyfsat bakåtkompatibelt. I princip samtliga styrmonterade reglage går (ibland med hacks) att styra växlarna med. Varje knapp programmeras ju för sig. Sen att man anger antalet växlar är väl för att förenkla för de som inte är helt insatta.
Som alltid bra input av dig, tack för det!

En stor hake med Srams wireless blips - har inte sett dem i lager någonsin sen lanseringen.....lite vaporware på det hela....

Finns rimligt prissatta force växlar, reglage och bromsar så kan man komplettera med kassett och kedja från Shimano.

Tillbaka
Topp