Shimano 105, växlar dåligt från stort drev till litet

Magil

Aktiv medlem
Har lite problem med växlarna som yttrar sig så att från de 3 största dreven vill den inte växla till mindre drev men från övriga drev funkar det klanderfritt. Går fint att växla från mindre drev till större men justerar jag så det går bra att växla från de 3 största vill den inte växla ordentligt från större till mindre då.
Tänkte att det går trögt så bytte vajerhölje och vajer men det hjälpte inte.
Har smörjt "lederna" på bakväxeln, sprayat WD40 i växelreglaget, hjälper inte.

Sitter Shimano 105 fram- och bakväxel, RS700 växelreglage, HG601 kedja. Växelvajern går utan hölje i ramröret så det är korta bitar med hölje. Har också kollat så att inte vajrar till fram- och bakväxel är "korsade" inuti ramröret.

Vad kan det bero på? Iom att den växlar fint på övriga växlar fattar jag inte var felet sitter, kan det vara nåt knas med växelreglaget i alla fall?

aben

Aktiv medlem
Har lite problem med växlarna som yttrar sig så att från de 3 största dreven vill den inte växla till mindre drev men från övriga drev funkar det klanderfritt. Går fint att växla från mindre drev till större men justerar jag så det går bra att växla från de 3 största vill den inte växla ordentligt från större till mindre då.
Tänkte att det går trögt så bytte vajerhölje och vajer men det hjälpte inte.
Har smörjt "lederna" på bakväxeln, sprayat WD40 i växelreglaget, hjälper inte.

Sitter Shimano 105 fram- och bakväxel, RS700 växelreglage, HG601 kedja. Växelvajern går utan hölje i ramröret så det är korta bitar med hölje. Har också kollat så att inte vajrar till fram- och bakväxel är "korsade" inuti ramröret.

Vad kan det bero på? Iom att den växlar fint på övriga växlar fattar jag inte var felet sitter, kan det vara nåt knas med växelreglaget i alla fall?
Kan vara växeltrissorna som börjar bli slitna.

Magil

Aktiv medlem
Original Shimano växeltrissor till 105 är ju rätt så simpelt konstruerade, inga riktiga lager som på de till Ultegra t ex. Är det nån vits att satsa på trissor med bättre lagring? Vilka kan vara lämpliga i så fall?

aben

Aktiv medlem
Ok, de har jag inte bytt. Kände på dem nu och den ena känns lite glappig.
Den övre skall nog ha ett visst radiellt glapp, men är det för mycket blir felet typiskt som ditt. Men det kan vara andra orsaker också, som att växelföraren fått sig en smäll och inte längre är helt rak.

Magil

Aktiv medlem
Den övre skall nog ha ett visst radiellt glapp, men är det för mycket blir felet typiskt som ditt. Men det kan vara andra orsaker också, som att växelföraren fått sig en smäll och inte längre är helt rak.
Ok, tackar för hjälpen. Växelföraren har inte fått några skador och på övriga drev växlar den perfekt som sagt.

d_anders

Aktiv medlem
Har du en till kassett på lager då testa att byta för att eliminera en felkälla. Gissar att du redan har kontrollerat kedjan, gör det ańnars.

aben

Aktiv medlem
Original Shimano växeltrissor till 105 är ju rätt så simpelt konstruerade, inga riktiga lager som på de till Ultegra t ex. Är det nån vits att satsa på trissor med bättre lagring? Vilka kan vara lämpliga i så fall?
Jag hade nog kört på Shimano original 105 om inte Shimano uttryckligen skriver att de är kompatibla, de kostar väl inte så jättemycket och då är man säker på att trissorna inte är orsaken om felet skulle finnas kvar efter ett byte. Jag har aldrig kört på 11-delat men jag kan tänka mig att med kransarna så nära varandra är det extra viktigt att trissorna är i bra skick och rätt modell.

Sen kan saker som kedjelängd också påverka växlingen men jag tror du har koll att den är rätt.

Senast ändrad:

Magil

Aktiv medlem
Har du en till kassett på lager då testa att byta för att eliminera en felkälla. Gissar att du redan har kontrollerat kedjan, gör det ańnars.
Kedjan byttes för 2 månader sedan, är ok (kollat slitaget med kedjemätare som indikerar 0,7 och 1,0% slitage och det var mindre än 0,7%)

RN

Aktiv medlem
Har du provat att byta vajer? Det kan ju vara en del som går genom någon krök eller smalt som påverkar de största kuggarna.

/R

Magil

Aktiv medlem
Kan det vara ett snett växelöra? Det kan ju ge lite udda växlingsfel.
Ser rakt ut och det har inte fått någon smäll vad jag vet.
Justerade kedjespänningen på B-skruven idag och det blev aningen bättre, ska beställa trissor också och byta dem.
Var tämligen säker på att det var vajern som kärvade eftersom den växlar klanderfritt när man kommit förbi de tre första dreven.

Topp