Shimano broms olja, olika färger?

maxzet

Ny medlem
Jag ska köpa broms olja till mina Shimano br-m365 bromsar och nu har jag märkt att det finns olika färger på deras mineral Oil. olika färger kostar olika mycket. Är det någon som vet vilken färg jag ska köpa?

jonte987

Aktiv medlem
Intressant, har aldrig sett innan. Länk?
Verkar som det heter shimano bleed kit - men är inte tillverkat av shimano....så det var väl fel då.
Smart namnsättning får jag säga. Tillverkaren heter bleed-kit och produkten shimano?

CRClasse

Medlem
Jag kan bara hitta den röda oljan på Shimanos hemsida (Säkerhets Data Blad) men skit samma den enda skillnaden jag kan se är att Shimano har en viskositet på 8mm2/s (40 grader C) mot biltemas 21mm2/s (40 grader C) och det handlar väl mest om känslan i bromshandtaget om detekterbar.

ENEP

Ny medlem
Verkar som det heter shimano bleed kit - men är inte tillverkat av shimano....så det var väl fel då.
Smart namnsättning får jag säga. Tillverkaren heter bleed-kit och produkten shimano?

Tillverkare är "Bleed Kit", inte Shimano.
Men ja, det är till Shimano bromsar enligt Bleed Kit så det lär ju funkar.

Pfaff

Aktiv medlem
Det finns en vits med olika färger, nämligen att det syns när den nya oljan med avvikande färg har tryckts genom hela systemet.
F.ö. brukar Castrol LHM vara en tia billigare än BTs på närmaste mack.

Rattnalle

Aktiv medlem
Det finns en vits med olika färger, nämligen att det syns när den nya oljan med avvikande färg har tryckts genom hela systemet.
Eftersom det brukar vara kolsvart i mina bromsar vid det årliga bytet löser det sig självt..

n3wton

Aktiv medlem
Innan det köps 1-litersförpackningar kan det vara värt att veta att det går åt sjukt liten mängd olja per broms! Minns inte hur många milliliter såhär på rak arm, men en liter räcker en livstid och någon generation till.

n3wton

Aktiv medlem
Ska man då ha både grön och röd färg på hyllan, och köra varannan gång då? Jag hävdar nog att "vitsen" inte är sådan..

Jag har inte lyckats få oljan svart som Rattnalle, men det är ganska enkelt att se när nya oljan kommer upp i tratten. Om inte annat genom ren uteslutningsmetod genom att jämföra hur mycket man trycker i gentemot hur mycket man häller ut.

Valhalla_

Aktiv medlem
Man tar chf eller lhm, det som är närmast när man sträcker ut armen mot backen med oljeflaskor. Ibland blir det grönt och ibland blir det en annan nyans av grönt. (y)

Rattnalle

Aktiv medlem
Innan det köps 1-litersförpackningar kan det vara värt att veta att det går åt sjukt liten mängd olja per broms! Minns inte hur många milliliter såhär på rak arm, men en liter räcker en livstid och någon generation till.
Nåja, jag har gjort av med halva min flaska nu på kanske fem år. Lätt värt att veta att det alltid finns hemma. Klar fördel över DOT att den kan stå.

sdx

Aktiv medlem
Går lika bra med en framgaffel olja .Bara att välja vilket cst man vill ha i bromsen.

etnica

Aktiv medlem
Tog 3 år för mig så mjae. Men vi har dock 5 set shimano bromsar hemma...

Pfaff

Aktiv medlem
Ska man då ha både grön och röd färg på hyllan, och köra varannan gång då? Jag hävdar nog att "vitsen" inte är sådan..

Jag har inte lyckats få oljan svart som Rattnalle, men det är ganska enkelt att se när nya oljan kommer upp i tratten. Om inte annat genom ren uteslutningsmetod genom att jämföra hur mycket man trycker i gentemot hur mycket man häller ut.

Nu är det ju på det viset att hydraulolja även har andra användningsområden än i Shimanos cykelbromsar. Jag beställde vid ett tillfälle byte av hydraulolja - inte LHM dock - i en anläggning för en öppningsbar bro där mängden uppgick till ett antal kubikmeter. Praktiskt att kunna se när systemet sköljts genom.
Men vi kanske kan bli överens om att vitsen ”kan vara”.
F.ö. tror jag att färgen kan bero på fabrikat. Shimano lär inte tillverka sina dyra droppar själv utan köper in olja som passar sina specar från billigaste leverantör. Men det är vad jag tror.

mzi

Aktiv medlem
Men nu är det "Bleed Kit" som säljer kit som röd, grön, och guld. Och kanske någon annan färg med.

n3wton

Aktiv medlem
Nu är det ju på det viset att hydraulolja även har andra användningsområden än i Shimanos cykelbromsar. Jag beställde vid ett tillfälle byte av hydraulolja - inte LHM dock - i en anläggning för en öppningsbar bro där mängden uppgick till ett antal kubikmeter. Praktiskt att kunna se när systemet sköljts genom.
Men vi kanske kan bli överens om att vitsen ”kan vara”.
F.ö. tror jag att färgen kan bero på fabrikat. Shimano lär inte tillverka sina dyra droppar själv utan köper in olja som passar sina specar från billigaste leverantör. Men det är vad jag tror.
Håller med! Själv har jag entreprenadmaskiner som använder hydraulolja, men där är oljan mest en illaluktande ganska färglös vätska. I det fallet tömmer man systemet och sen fyller man på.

Mitt inlägg var nog en syftning till att cykelspecifika oljor förmodligen inte alls är cykelspecifika egentligen, utan är förmodligen som du skriver en billigt inköpt produkt förädlad genom att den tappas upp i småflaskor.

n3wton

Aktiv medlem
Förstår att många tydligen gör av med en hel del olja, så jag kanske har fel. Men jag kan ändå tycka att det är värt att tänka på hur pass mycket man kommer använda en produkt så man inte bara köper för köpandets skull. Ni som gör av med en liter på några år är förmodligen ganska avancerade användare.

För egen del har jag hittills gjort av med mer olja genom att byta ok eller slangar eller skifta någon del i systemet pga ombyggnation av cyklar än av regelrätta oljebyte tror jag. Men jag är inte heller helt oavancerad användare ska sägas..

Kan också tilläggas att jag senast köpte en liter cykelspecifik kedjeolja som jag sedan häller över i småflaskor vid användandet. Också helt fantastiskt att "alltid ha hemma", samt ha förbrukningen tryggas för väldigt lång tid framöver. Men jag hade nog inte köpt en liter om jag hade en endaste cykel som cyklades lite då och då.

marr

Moderator
Forumvärd
Jag fick en liter av en kompis för ett par år sen, när jag hjälpte han med hans bromsar. Den är snart slut...

Fundadores

Aktiv medlem
Någon som vet var man kan köpa shimano original olja? Verkar vara slut överallt. Är inte intresserad av Biltema-alternativ.

sdx

Aktiv medlem
Suit yourself. Biltemas oljor är bra.
Dom har slutat med chf 11s som är den oljan som matchar shimano oljan bäst men en flampunkt på 300 grader tur att man har en liter av sörjan.
man kan nog knalla in på volvo och köpa chf11s som är styrväxel oljan till en rad olika modeller.
Annars så sök på
Pentosin

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer