Shimano Bromsskivor.

Remne

Medlem
Shimano Bromsskivor.
Fråga om kompabilitet.
Jag har ett par Shimano SM RT 81 180mm centerlock skivor som jag funderade på om jag behöver byta.
De sitter på en cykel jag köpt begagnad, nu har jag haft den en säsong och tänkte serva upp den inför nästa.
Jag har mätt tjockleken på skivorna och de är 1,7mm och har inte några repor eller är krokiga... Så det kanske räcker med att byta beläggen.
Nu verkar det inte finnas några RT 81 längre utan är säkert ersatta med någon annan modell, men vilken?
På Shimanos hemsida under RT 81 står det citat "for rear only in MTB usage" vad betyder det i praktiken?
Många frågor, eller om man vill göra det kortfattat.... Vilken skiva motsvarar RT 81 centerlock idag?

uandt

Aktiv medlem
Shimano Bromsskivor.
XT RT-MT800 heter de nya med dina gamla kommer funka fint ett bra tag till. Skänk 1000 spänn till cancerfonden istället för att köpa nya skivor du inte behöver

n3wton

Aktiv medlem
Shimano Bromsskivor.
Skönt när mekproblem löser sig utan att man behöver göra någonting!😊

För framtida behov ska sägas att du i princip kan köpa exakt vilken skiva du vill som har centerlock och är 180 mm. Värt att notera är att de billigare skivorna ofta inte är kompatibla med metall-bromsbelägg, vilket i så fall står skrivet på dem ("Resin pad only"). Men kör på tills skivorna är helt slut först!

Valhalla_

Aktiv medlem
Shimano Bromsskivor.
På Shimanos hemsida under RT 81 står det citat "for rear only in MTB usage" vad betyder det i praktiken?
Gäller endast 140 mm skivan.

Screenshot_2022-01-18-09-18-54-806_com.kiwibrowser.browser_1.jpg

Topp